Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Jeg var helt sikker på at blanke stemmer ble forkastet på lik linje med stemmesedler som var feilaktig utfylt. Der tok jeg feil, tror jeg. Har kikket litt hos SSB, og fant en tabell som viser antall godkjente, forkastede og blanke stemmer for sametingsvalget 2005. I alt var det hele 90 blanke stemmer til sametingsvalget i 2005. :)

fake edit: Og i kommunevalget 2007 ble det avgitt 16 850 blanke stemmer.

Blanke stemmer blir forkastet, men blir registrert i statistikken [link]. Men tallet er jo minimalt i forhold til sofasitterpartiet, så det får mer oppmerksomhet. Politikere kan moralisere overfor dem at de er giddalause og ikke bryr seg. Det hadde vært noe om store deler av sofasitterne som ikke ønsker å stemme noen faktisk hadde møtt opp og avlevert en blank stemme. Da kan i hvert fall ikke politikere (og andre) avfeie det med at de ikke bryr seg eller er for late. For de har møtt opp og avlevert sin stemme. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ordet "bare" kan de godt sløyfe. Ti drapssaker er ti for mange. Fint med en tilbakegang, håper den fortsetter. Men det finnes intet "bare" når det kommer til drap.

Drap er uunngåelig i moderne samfunn... Så lenge vi har frihet, vil noen utnytte den til å forvolde skade på andre. Demokratiets svøpe...

Lenke til kommentar
Har noen her inne prøvd å anmelde et mindre tyveri eller en mindre forseelse...?

Ble for et 1.5 år siden eller der omkring frastjålet lommebok (Marco Polo, 300-400kr) og 50-70kr under en time med valgfag (ballspill). De fleste andre i klassen ble frastjålet Ipoder, mobiler etc og en ble frastjålet over tusen kroner han hadde hatt liggende i bagen. Så vidt jeg vet ble det aldri anmeldt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Joda, det går fint, men det vil aldri i verden blir behandlet utover en "Henlagt på grunn av bevisets stilling".

Dette er selvfølgelig fordi politiet får stadig mer og gjøre, mens de allerede har hendene fulle...

Eg fekk pengane og dei begge vart dømde til 120 dagar samfunnsstraff. Han eine slo meg eit par gonger medan han andre berre var veldig rusa og "var med på streken".

Lenke til kommentar

Det viser vel at det ikke bare var en liten 100-lapp du mistet, men det også var mer til saken.

Uansett er poenget mitt at slike småhendelser ikke er det mest alvorlige som skjer i dagens samfunn, men det er oftes slikt man opplever, og ikke drapssaker. Derfor er det bare tullete å skryte seg selv opp i skyene med slike drapsstatistikker.

Lenke til kommentar

Politiet har som oppgave å oppklare alle lovbrudd. Om de ikke tar seg bryet med å etterforske en stjålet lommebok så bør man like godt bare gjøre det lovlig å stjele lommebøker.

Men så er det slik at det meste av slike typer lovbrudd er organisert. Så hvert tyveri er en liten bit i et større puslespill. Ved å fakke en slik lommetyv kan de ha fakket en tyv som daglig stjeler flere tusen. Folk stjeler sjeldent kun en gang. Så jevnt over så er det å etterforske et lommetyveri det samme som å etterforske flere (og evt. forhindre flere i fremtiden).

Det gjelder å se helhetlig her. Lommetyver stjeler ofte for å finansiere annen kriminalitet i tillegg. Det er et velkjent faktum at det å fokusere på mindre kriminalitet også forhindrer større kriminalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...