Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bor "utenfor Oslo", og svært få i min omgangskrets eide bil når de var 18-20 år gamle.
Svært mange i min gjorde det. Det varierer fra sted til sted. Uansett burde de nok øke aldersgrensen en smule, hvis det skal kunne ha noen stor effekt.
Lenke til kommentar

Hvor mange mellom 18 og 20 eier egen bil, tro..?

I artikkelen sto det at de mellom 18 og 20 bidrar med 40 millioner i årsavgift.

Hvis vi sier alle de har vanlig bensinbil, med årsavgift på 2600 blir det litt over 15000.

Spørsmålet jeg stiller meg er om denne gulroten er god nok til at man kjører senere.

Man skal ikke kjøre så veldig fort før man får bøter på 4000-6000 kroner. Vil da en gulrot på 2600 gjøre susen?

Lenke til kommentar
Spørsmålet jeg stiller meg er om denne gulroten er god nok til at man kjører senere.

Man skal ikke kjøre så veldig fort før man får bøter på 4000-6000 kroner. Vil da en gulrot på 2600 gjøre susen?

Tror faktisk jeg hadde tråkket litt lettere på gasspedalen for å spare 3000 pr år (dieselbil).

Kanskje man burde innføre dette for alle?? (nei, vent nå litt, hvor skal da Staten få pengene sine fra..)

Lenke til kommentar

Men du vet jo allerede at du kan få mye mer enn det i bot?

Uansett, hva med en kombinasjon av dette, og samarbeid med forsikringsselskap, der man fortere opparbeidet seg bonus hvis man kjørte fint? Forsikringen er jo en langt dyrere affære enn vegavgiften.

Lenke til kommentar
Taliban lider som vanlig store tap i deres angrep. NÅR er det på tide å innse at krigen de fører ikke leder noen vei?! Isaf-soldater pløyer de som regel ned uten tap, uten at de lærer. Darwin-awards?

Fordi de kjemper mot det de anser som en ulovlig aksjon mot dem? Egentlig så er det jo beundringsverdig at de kjemper videre for sine idealer tross slike odds. De tror jo at de kjemper på den rette siden.

Lenke til kommentar
Å stemme blankt teller ikke i det hele tatt. Det er symbolhandling på at du er for lat til å sette sammen din egen liste.

Tullete oppsummering. Jeg har stemt blankt flere ganger og det er ikke grunnet latskap. Jeg bruker min stemmerett, men min stemme er ikke på billigsalg. Har jeg ikke tillit så gir jeg den ikke. Jeg har såpass respekt for demokratiet at jeg ikke er så tanketom at jeg uansett stemmer på et av alternativene.

Jeg sier at "jeg benytter min stemmerett til å fortelle dere at ingen av dere er funnet verdig min tillit".

Lenke til kommentar
Det sier du mest til deg selv. Blanke stemmesedler blir forkastet på lik linje med ødelagte og feilaktig utfylte stemmesedler så vidt jeg har forstått.

At systemet er så tåpelig endrer ikke noe for min egen del. Men at dagens politikere har en slik ordning gjør jo ikke det noe mer fristende å stemme på dem uansett. Jeg er opptatt av å se meg selv i speilet, jeg er ikke opptatt av at politikere ønsker jeg skal like å se dem.

Jeg benytter min stemmerett like mye som alle andre som stemmer. Og med den sier jeg mitt, som den personen jeg er. Jeg skal leve med meg selv og hva jeg står for. Bare når det kommer til et tema som diskriminering, som jeg hater, så er hele stortinget med ett ekskludert fra å få min stemme. Jeg kan senke krav på områder som kultur, bompenger osv. Men ikke diskriminering på bakgrunn av kjønn og etnisitet, for å nevne noe. Jeg er ikke på billigsalg.

Men jeg er desidert lettere å vinne over til et parti enn en kar som ikke bryr seg om politikk og heller ser Hotel Cæsar fremfor å stemme. Jeg lytter i hvert fall, i motsetning til de fleste sofa-sitterne. Det er ingen logikk ved at politikere heller vil bruke tid og resurser på folk som ikke lytter, fremfor de som lytter.

Lenke til kommentar
Det sier du mest til deg selv. Blanke stemmesedler blir forkastet på lik linje med ødelagte og feilaktig utfylte stemmesedler så vidt jeg har forstått.

Hm.. er det ikke slik at de blanke teller med på valgdeltakelsen, men ellers ingen påvirkning?

Lenke til kommentar
Alle elsker Frp, som kjenner deres politikk

Ikke nødvendigvis, men de skjuler seg godt. Selv Frps politiskerkolleger driver stadig og vrenger på partiets politikk.

Alt er perfekt med fru Ayn Rands rette lære

På ingen måte. Selv Frp er jo langt unna Rand, i og med at det er et sosialdemokratisk parti.

Kall det hva du vil, poenget er at uten økonomisk støtte fra USA, hadde Israel bare vert en liten dritt.

Dette må du nesten utdype.

Lenke til kommentar
Å stemme blankt teller ikke i det hele tatt. Det er symbolhandling på at du er for lat til å sette sammen din egen liste.

Tullete oppsummering. Jeg har stemt blankt flere ganger og det er ikke grunnet latskap. Jeg bruker min stemmerett, men min stemme er ikke på billigsalg. Har jeg ikke tillit så gir jeg den ikke. Jeg har såpass respekt for demokratiet at jeg ikke er så tanketom at jeg uansett stemmer på et av alternativene.

Jeg sier at "jeg benytter min stemmerett til å fortelle dere at ingen av dere er funnet verdig min tillit".

At systemet er så tåpelig endrer ikke noe for min egen del. Men at dagens politikere har en slik ordning gjør jo ikke det noe mer fristende å stemme på dem uansett. Jeg er opptatt av å se meg selv i speilet, jeg er ikke opptatt av at politikere ønsker jeg skal like å se dem.

Jeg benytter min stemmerett like mye som alle andre som stemmer. Og med den sier jeg mitt, som den personen jeg er. Jeg skal leve med meg selv og hva jeg står for. Bare når det kommer til et tema som diskriminering, som jeg hater, så er hele stortinget med ett ekskludert fra å få min stemme. Jeg kan senke krav på områder som kultur, bompenger osv. Men ikke diskriminering på bakgrunn av kjønn og etnisitet, for å nevne noe. Jeg er ikke på billigsalg.

Men jeg er desidert lettere å vinne over til et parti enn en kar som ikke bryr seg om politikk og heller ser Hotel Cæsar fremfor å stemme. Jeg lytter i hvert fall, i motsetning til de fleste sofa-sitterne. Det er ingen logikk ved at politikere heller vil bruke tid og resurser på folk som ikke lytter, fremfor de som lytter.

Som Tholm påpekte er ikke det å stemme blankt en del av stemmeretten. Du bruker altså ikke stemmeretten din slik som du her påstår, dog kan det argumenteres at du bruker illusjonen av den.

Jeg ser heller ikke hvilken nytte det skulle gjort at det å stemme blankt var en del av stemmeretten. Misnøyen kan like godt vises ved en underskriftskampanje.

Og som jeg påpekte tidligere finner jeg det rart at du ikke finne er person av de til sammen flere hundre som står på listene i Bergen. Nå ble det påpekt at dette var noe en ikke kunne kreve av en vanlig person, men du fremstiller deg ikke akkurat som en vanlig person her heller.

Kanskje var latskap feil ord, men arroganse vil i alle fall være beskrivende.

I tillegg er du helt feil i ditt resonoment om at du er lettere å konvertere enn en hjemmesitter. Det er i de alle fleste tilfeller letter å skaffe en ny kunde enn å gjøre en misfornøyd kunde fornøyd.

Lenke til kommentar
Som Tholm påpekte er ikke det å stemme blankt en del av stemmeretten. Du bruker altså ikke stemmeretten din slik som du her påstår, dog kan det argumenteres at du bruker illusjonen av den.

Nå er du fryktelig kverulerende. Jeg bruker stemmeretten min og jeg sender et budskap like mye som alle andre som avgir stemme. At man har et system som er udemokratisk på området får så være, jeg benytter uansett min stemmerett. Men jeg velger å ikke gi noen av alternativene min tillit.

Jeg ser heller ikke hvilken nytte det skulle gjort at det å stemme blankt var en del av stemmeretten. Misnøyen kan like godt vises ved en underskriftskampanje.

Fordi en underskriftskampanje er ikke å bruke min stemmerett. Det er en vesentlig forskjell på faktisk å gå og stemme og det å sitte hjemme. Jeg vet ikke om du har fått med deg det, men antall blanke stemmer kommer frem i valgstatistikken.

Og som jeg påpekte tidligere finner jeg det rart at du ikke finne er person av de til sammen flere hundre som står på listene i Bergen. Nå ble det påpekt at dette var noe en ikke kunne kreve av en vanlig person, men du fremstiller deg ikke akkurat som en vanlig person her heller. Kanskje var latskap feil ord, men arroganse vil i alle fall være beskrivende.

At du anser det som latskap eller arrogant at jeg møter opp og finner ut at ingen får min tillit, vel det får stå for din egen regning. Jeg sover godt om natten om prisen for å avgi en stemme jeg kan gå god for er at du vil anse det som arrogant. :)

Jeg vil anta at jeg har brukt langt mer tid og krefter enn folk flest til å sette meg inn i norsk politikk, så du har helt rett i at å bruke ordet "latskap" var dårlig ordvalg. En som stemmer blankt bruker stemmeretten, det gjør ikke en sofasitter.

I tillegg er du helt feil i ditt resonoment om at du er lettere å konvertere enn en hjemmesitter. Det er i de alle fleste tilfeller letter å skaffe en ny kunde enn å gjøre en misfornøyd kunde fornøyd.

Vel for AP sin del kan jeg være ansett som en tidligere kunde, men jeg har aldri vært kunder av alle partiene. Ellers er det korrekt at det er vanskelig å vinne tilbake en mistet kunde. Men jeg tar uansett ofte turer innom butikken, jeg sitter ikke hjemme og skifter kanal når en politiker taler. Og det skulle ikke forundre meg om jeg stemmer partier i fremtiden, ved fylkes- og kommunevalget ble det en blank og en stemme til en kar jeg har god tillit til (kommunevalg). Han var til og med østlending, men det er en hemmelighet. :)

Det er viktig at folk kan stemme blankt. Jeg vil kalle det lite innsiktsfullt om man har innstillingen at man uansett skal stemme på et av alternativene. Det er egentlig ganske selvforklarende.

Lenke til kommentar

Jeg var helt sikker på at blanke stemmer ble forkastet på lik linje med stemmesedler som var feilaktig utfylt. Der tok jeg feil, tror jeg. Har kikket litt hos SSB, og fant en tabell som viser antall godkjente, forkastede og blanke stemmer for sametingsvalget 2005. I alt var det hele 90 blanke stemmer til sametingsvalget i 2005. :)

fake edit: Og i kommunevalget 2007 ble det avgitt 16 850 blanke stemmer.

Lenke til kommentar

Nå er du fryktelig kverulerende. Jeg bruker stemmeretten min og jeg sender et budskap like mye som alle andre som avgir stemme. At man har et system som er udemokratisk på området får så være, jeg benytter uansett min stemmerett. Men jeg velger å ikke gi noen av alternativene min tillit.

Fordi en underskriftskampanje er ikke å bruke min stemmerett. Det er en vesentlig forskjell på faktisk å gå og stemme og det å sitte hjemme. Jeg vet ikke om du har fått med deg det, men antall blanke stemmer kommer frem i valgstatistikken.

Hvorfor er det udemokratisk at blanke stemmer ikke teller?

Demokratiet har alltid basert seg på valg mellom alternativer, fortinnsvis med begrensede eller ubegrensede antall alternativer. Å stemme på ingen av alternativene, når det er ubegrensede antall alternativer, har da ingen demokratisk nytte. Blanke stemmer er i bestemmelsesprosessen like unyttig som fraværet av stemme.

Antall blanke stemmer kommer frem på valgstatistikken sier akkurat det samme som at underskriftskampanje, så jeg ser ikke poenget ditt her.

Blanke stemmer har ikke noe i den demokratiske bestemmelseprosessen å gjøre. Folk som sier "Vet ikke" til et Ja- eller Nei-spørsmål tas ikke hensyn til. Det kan være kjekt å vite, men det har ingen betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...