PelsJakob Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Synes ikke noe om at folk skal holdes tilbake om de er flinke. Man bør absolutt hjelpe de andre i klassen, gruppearbeid osv. - men også ha muligheten til å utvikle seg selv uten at det skal virke som noe negativt, eller at man skal bli mobbet for å ligge over gjennomsnittet. Det er feil at man blir straffet for å ha forkunnskaper og interesse. Det verste er nettopp det, å drepe interessen. Interessen burde mye heller bli stimulert! Det kommer til samfunnets gode. Så dersom samfunnet ikke tjente på at intelligente barn fikk en opplæring tilpasset dem, ville det være rett å undertrykke dem? Skremmende. Endret 2. oktober 2005 av PelsJakob Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 PelsJakob, du skyter på stråmenn. Det kommer an på hva du mener med en opplæring tilpasset dem. Alle skal ha en viss tilpasning til opplæringen, uansett kunnskapsnivå, det var poenget. Man kan heller stille spørsmålstegn ved ordbruken din, "intelligente barn" - er de andre da "uintelligente barn"? Og trenger man være intelligent for å ha forkunnskaper og kanskje interesser for noe også utenom skoletiden? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Mer mas om muslimer og hodeplagg: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1126365.ece Hva sier egentlig Islam om bruk av hodeplagg? Jeg er kanskje ignorant når jeg påstår følgende: Siden de fleste muslimske kvinner ikke bruker slike plagg, så må man anta at det ikke er påkrevd å bruke. Siden det ikke er påkrevd å bruke, så burde det være enkelt for skolen å forlange at dem skal bort. Og siden jeg er inne på temaet, er det blitt lov å bruke lue eler caps innendørs på skolene, siden hijab er lovlig? Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Vel, når jeg gikk på skole var det lov å bruke et hvilket som helst hodeplagg, men det måtte av i timene. Skjønner ikke at ikke muslimene kan rette seg etter samme regel. Det bør ikke være forskjellsbehandling. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 PelsJakob, du skyter på stråmenn. Slett ikke. Du skrev eksplisitt at man bør gi intelligente barn tilpasset opplæring dersom samfunnet tjener på det. Den logiske følge av dette, er at man ikke bør gjøre dette dersom samfunnet ikke tjener på det. Jeg synes det er skremmende at noen kan mene at det er legitimt å ofre små uskyldige barn på samfunnets alter. Det kommer an på hva du mener med en opplæring tilpasset dem. Alle skal ha en viss tilpasning til opplæringen, uansett kunnskapsnivå, det var poenget. Men bare dersom det tjener samfunnet, ifølge deg selv. Man kan heller stille spørsmålstegn ved ordbruken din, "intelligente barn" - er de andre da "uintelligente barn"? Ikke nødvendigvis; det finnes en mellomting. Uansett ser jeg ikke det problematiske i å kalle intelligente barn nettopp det. Og trenger man være intelligent for å ha forkunnskaper og kanskje interesser for noe også utenom skoletiden? Nei. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Slett ikke. Du skrev eksplisitt at man bør gi intelligente barn tilpasset opplæring dersom samfunnet tjener på det. Den logiske følge av dette, er at man ikke bør gjøre dette dersom samfunnet ikke tjener på det. Jeg synes det er skremmende at noen kan mene at det er legitimt å ofre små uskyldige barn på samfunnets alter. Jeg skrev at man bør gi intelligente barn tilpasset opplæring DERSOM samfunnet tjener på det? La oss se hva jeg skrev: Synes ikke noe om at folk skal holdes tilbake om de er flinke. Man bør absolutt hjelpe de andre i klassen, gruppearbeid osv. - men også ha muligheten til å utvikle seg selv uten at det skal virke som noe negativt, eller at man skal bli mobbet for å ligge over gjennomsnittet. Det er feil at man blir straffet for å ha forkunnskaper og interesse. Det verste er nettopp det, å drepe interessen. Interessen burde mye heller bli stimulert! Det kommer til samfunnets gode. Jeg sa ikke noe DERSOM i det hele tatt. Skyt først, spør etterpå funker ikke! Som du ser skriver jeg at "det kommer til samfunnets gode" på slutten. Det er altså et argument for, det er korrekt. Men jeg sier ikke dermed at det ikke ville vært legitimt å ofre barn fordet om det ikke hadde vært like bra for samfunnet. Men så er jo også fakta at det er det, så hvorfor spekulere i det uansett. Dessuten må du se setningen i sammenheng med det som står ovenfor. Der skriver jeg at man bør støtte "intelligente barn". Rett og slett. Ingen forutsetninger eller krav. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hva sier egentlig Islam om bruk av hodeplagg? Så vidt jeg vet sier Islam at på kvinner skal et hodeplagg dekke håret. Mulig dette stammer fra praktiske/hygeniske hensyn pga at kvinner ofte hadde lengre hår enn menn, men ikke vet jeg. Mye av det som i mange religioner har blitt gjort til guds ord er jo bare praktiske leveregler. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hva sier egentlig Islam om bruk av hodeplagg? Fra "Slør er uniform!": HEGE STORHAUG, som forsvarer Frankrikes forbud av sløret, skriver den 7. januar at slør er nedtegnet i Sharia-loven. På denne måten støtter hun sin meningsmotstander Berit Thorbjørnsrud som skriver (24.desember) at sløret er en 2000 år gammel tradisjon. Begge to knytter sløret som forbys i Frankrike til religionen islam. Begge tar feil. Det er riktig at sløret i islam er en anbefaling, ikke et påbud. Koranen nevner ikke at kvinner som ikke bruker slør skal straffes. Tvert imot slo kalif Omar, Muhammeds stedfortreder nr.2, kvinner med sin stokk da han så at de brukte slør for å etterlikne Profetens koner. For slør var et påbud kun for Muhammeds koner. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hva sier egentlig Islam om bruk av hodeplagg? Hibjab er nok påbudt http://no.wikipedia.org/wiki/Hijab og helst skal de vel være tildekket fra topp til tå. Er det noen som kan finne sitater fra koranen eller lignende? Jeg er kanskje ignorant når jeg påstår følgende: Siden de fleste muslimske kvinner ikke bruker slike plagg, så må man anta at det ikke er påkrevd å bruke. Siden det ikke er påkrevd å bruke, så burde det være enkelt for skolen å forlange at dem skal bort. At mange muslimske jenter ikke er tildekket har nok mer med sekularisering å gjøre enn muslimske leveregler. Og siden jeg er inne på temaet, er det blitt lov å bruke lue eler caps innendørs på skolene, siden hijab er lovlig? det er nok ikke lov å bruke lue og caps inne på vanlige offentlige skoler Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 "Gi barna større frihet" http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108062 Hehe jeg måtte lese denne to ganger: " Gi barna skikkelige redskaper og skarpe kniver. Da blir det gøy å lage mat." Men det var mye interessant og nyttig der. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Angående hijab: "Jeg ble engang spurt hvorfor jeg ville gjemme meg vekk på den måten! Jeg ble nesten sjokkert, -gjemme meg vekk?? Jeg står jo opp og viser hvem jeg er!?" "Det er en grunn til at vi skal gå med hijab. Det er for vår egen skyld, og bare derfor. Det er ikke for at vi skal skjule oss, som så mange kanskje tror. Det er for at Allah (sw) visste denne tiden ville komme. Han visste tiden da respekt og ære ikke lenger er et selvsagt begrep ville komme. (Se f. eks. K 33:59 over.)" http://www.islam.no/newsite/content/defaul...age=4&nATID=141 Det er flere sider ved saken. Men jeg må med det samme få sagt at jeg er uansett tvilsom til hijab-bruken, jeg ser ikke helt poenget i det - men det har nok mer med å gjøre at jeg er ateist og ikke har noen begrunnelse, ingen moralske innvendinger som sier man skal ha noe slikt som hijab på seg. Jeg får også assosiasjoner til f.eks gothere, hiphopere og punkere som også gjennom klesplaggene markerer hvem de er, "hvor" de hører til osv. Det blir litt merkelig å skulle kriminalisere enkelte klesplagg. Men samtidig er det jo klart at enkelte klesplagg kan føre til dilemmaer i praksis. Men dette er vel bare i noen tilfeller. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hibjab er nok påbudt http://no.wikipedia.org/wiki/Hijab og helst skal de vel være tildekket fra topp til tå. Er det noen som kan finne sitater fra koranen eller lignende? Den artikkelen kan nok trygt redigeres litt. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Ah, det klassiske "hijab gjør meg fri (fordi man blir sett på som en hore av muslimske menn hvis man ikke går med det)"-argumentet... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hibjab er nok påbudt http://no.wikipedia.org/wiki/Hijab og helst skal de vel være tildekket fra topp til tå. Er det noen som kan finne sitater fra koranen eller lignende? Den artikkelen kan nok trygt redigeres litt. kan du si hva som er galt i artikkelen? Det er ikke alle som har lest koranen Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Hibjab er nok påbudt http://no.wikipedia.org/wiki/Hijab og helst skal de vel være tildekket fra topp til tå. Er det noen som kan finne sitater fra koranen eller lignende? Den artikkelen kan nok trygt redigeres litt. kan du si hva som er galt i artikkelen? Det er ikke alle som har lest koranen Fet type = påstanden er for drøy til å stå i leksikon Uthevet = whatever Hijab er navnet på det muslimske sløret, som er påbudt for alle muslimske kvinner og jenter når de er sammen med fremmede menn. Påbudet gjelder ikke når: * jenta ikke har kommet i puberteten * kvinnen bare er sammen med andre kvinner, dvs, at det ikke er menn til stede * ingen av mennene er i stand til å delta i et samleie * ingen av «mennene» har kommet i puberteten * kvinnen bare er sammen med menn som hun ikke kan gifte seg med, f.eks. far, bror, farfar og morfar * en nødsituasjon gjør det nødvendig å ta av seg hijab De fleste islamske lærde er blitt enige om at kvinnene må tildekke alle områder bortsett fra ansiktet, hendene og føttene. Likevel er det en god del muslimske kvinner som ikke følger tildekningsreglene til det fulle. For en muslimsk kvinne har hijab mange gode funksjoner. * Hijab viser hvem de er. Sløret forteller om deres identitet * Hijab er et tegn på at de er ærefulle og sømmelige, og har da full rett til å kreve og få respekt * Hijab er symbolet på at muslimske kvinner er likeverdige menn, at de er stolte og at de har æren i behold * Hijab kan også være ett uttrykk for det tradisjonelle og kulturelle * Hijab beskytter kvinnene mot sex-trakassering, plagsomme blikk fra menn og hijab minker faren for å bli voldtatt Politikerne i blant verdens viktigste muslimske og ikke-muslimske land har slitt mye med spørsmålet om hijab skal være påbudt, tillat eller forbudt. I Frankrike, Tunisia og Tyrkia er det total forbud å bære hijab i alle statlige/offentlige steder. Dermed utestenges muslimske kvinner fra politikken, de fratas muligheten til å arbeide for staten og de fratas retten til å gå på statlige skoler. Dette tolkes av noen som et brudd på både ytringsfriheten og religionsfriheten. I Norge er det først og fremst FrP som er mest i mot hijab. Flere ganger i året demonstrere muslimske kvinner mot det de oppfatter som diskriminering. Endret 3. oktober 2005 av Feynman Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Tusen takk, men det var en utheving jeg ikke skjønte hvorfor du hadde uthevet * Hijab kan også være ett uttrykk for det tradisjonelle og kulturelle Hvorfor? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Latskap. Man det får da være grenser for påstander man skyver foran ordet kan. "Hijab kan brukes frivillig." (Nei sier du det). Les gjerne kronikken jeg linket til lengre opp på siden. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Litt propaganda må vi ha!: http://www.prole.info/introduction/intro_0.html Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Mer mas om muslimer og hodeplagg: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1126365.ece Fra artikkelen: "Ifølge rektor Eli Engløk Lae har skolen lagt vekt på at man må akseptere at jentene ønsker å kle seg annerledes." Så om en elev mener at han skal gå på skolen kun iført penisfutteral så er det greit? Fra artikkelen: "Ifølge rektor Eli Engløk Lae har skolen lagt vekt på at man må akseptere at jentene ønsker å kle seg annerledes." Så om en elev mener at han skal gå på skolen kun iført penisfutteral så er det greit? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Er nok forskjell på å dekke seg til med klær og å regelrett blotte seg (noe som i og for seg ikke er lov). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå