Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Stoltenbergs største livserfaring kommer ikke fra arbeidslivet. Ei heller fra opplevelsen av å ikke være i stand til å betale en regning. Hans livserfaring av relevanse, slik jeg ser det, er at han er far og har opplevd en søster som tok noen gale valg. Men jeg er i sterk tvil over at han faktisk forstår endel andre mennesker, for jeg tviler på at han klarer å relatere til dem. Det er nå min oppfatning, han er på en litt annen planet enn folk flest.

Han har bygget seg opp et nettverk av beundrere og støttespillere. Også innen media. Det skapes en merkelig illusjon av mannen, som ikke gjenspeiler seg i virkeligheten. Når folk som Marie Simonsen skriver om den selvsikre og dyktige talsmannen, så stemmer det ikke med den usikre og stammende Jens som taler ut av manus og ikke hjertet. Han føles så distansert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er trist ja, og jeg tenker bare med en gang; Er det rart folk hater Israel?

Folk hater Israel på grunn av enkelte slike episoder? Betyr det at "folk" hater alle palestinere på grunn av terroristene?

Urk, la oss i alle fall gjøre en ting klart, Israel er en nasjonalstat. Palestinske terrororganisasjoner er kriminelle organisasjoner.

Jeg har allerede forklart mitt standpunkt til hat mot Israel, jeg går ut fra at du har sett det.

Og det er ikke enkelte slike episoder. Det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Urk, la oss i alle fall gjøre en ting klart, Israel er en nasjonalstat. Palestinske terrororganisasjoner er kriminelle organisasjoner.

Det er ikke relevant for poenget mitt, hvilket er at du skylder på hele gruppen for det enkeltpersoner gjør.

Lenke til kommentar

Palestinerne stemte jo frem terror-organisasjonen/partiet Hamas. Noe som er forståelig, men samtidig bekymringsverdig.

Alt i alt så må man legge hatet til side om forsoning og fred noensinne skal finne sted. Hvor er Ghandi når vi trenger ham? Åja, han ble skutt. Det var dette hatet...

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke det vil bli fred i midtøsten så lenge jeg lever. At jødene fikk sitt eget land var en gigant-tabbe, og det har vært konflikter siden.

Desverre ser det ut til at historien kan gjenta seg selv i Irak.

Lenke til kommentar

Det er ikke relevant for poenget mitt, hvilket er at du skylder på hele gruppen for det enkeltpersoner gjør.

Det har jeg ikke gjort. DJ_Dark stilte et retorisk spørsmål som gikk ut på at slike hendelser er med på å skape hat mot Israel. Jeg kan ellers ikke se så veldig mye i hans innlegg som indikerer at -han- faktisk mener det. Vel kan det virke slik, men det er ikke sagt rett ut.

Videre kan du lese mitt inlegg som svarer på hans (noe du helt klart ikke har gjort). Jeg skriver først "Det er ikke rart enkelte hater Israel. Dette er et eksempel på det."

Med dette mener jeg at det ikke er rart Israel hates. Slike hendelser gir næring til slike følelser og skaper dem der de ikke var fra før.

Jeg fortsetter med:

"Men jeg hater ikke Israel."

Dette burde ikke behøve forklaring, men det betyr altså at jeg ikke hater Israel. For å utdype det enda mer kan jeg si at jeg ikke hater noen part i konflikten, men jeg misliker sterkt de fleste regjeringer Israel har hatt siden 1948, fordi de i liten grad har vist vilje til å sette en stopper for slik diskrimminering mot palestinere, samt at de heller ikke har vist noen særlig interesse for å løse konflikten med andre midler enn vold og militærmakt. Om jeg har rett i mine meninger hører ikke hjemme i denne diskusjonen, jeg skriver det dog for å gi et fundament for utsagnet "jeg hater ikke Israel".

"Jeg syns bare det er barbarisk at mennesker skal kunne behandles slik, og de som mener dette har med noe som helst annet enn diskrimminering å gjøre kan ta seg en stor bolle med rosiner."

Her er det det humane i meg som reagerer på en barbarisk behandling og en barbarisk praksis. Jeg påstår også at det ikke kan være snakk om annet enn diskrimmingering (er du uenig i det?).

Så, fortell meg, hvor har du det fra at jeg hater Israel? Delight me! Vis meg!

Til slutt vil jeg enda en gang si at det ikke bare er snakk om en enkelthendelse. Dette er noe som skjer jevnlig, og om du tror Shin Beth er en gjeng med omgjengelige kattepuser, da tror du feil. Det er ikke Hamas heller, men det er en annen sak. Eller Jihaz ar-Razed for den saks skyld, men det er også en annen sak.

Ikke legg ord i munnen min, takk.

Lenke til kommentar
At jødene fikk sitt eget land var en gigant-tabbe, og det har vært konflikter siden.

Du mener at jødene ikke har rett til et eget land, og at araberne skulle få hele området i tillegg til de andre gigantområdene de fikk, selv om det hadde bodd jøder i Palestina i alle år?

Hva mener du var alternativet? Bare lene seg tilbake og se jødene bli slaktet ned?

Desverre ser det ut til at historien kan gjenta seg selv i Irak.

På hvilken måte?

DJ_Dark stilte et retorisk spørsmål som gikk ut på at slike hendelser er med på å skape hat mot Israel." Jeg kan ellers ikke se så veldig mye i hans innlegg som indikerer at -han- faktisk mener det.

Han skrev: "Er det rart folk hater Israel?"

Denne måten å skrive på viser at han selv gjør det.

Videre kan du lese mitt inlegg som svarer på hans

Som er irrelevant for poenget mitt.

Til slutt vil jeg enda en gang si at det ikke bare er snakk om en enkelthendelse. Dette er noe som skjer jevnlig

Dette er en enkelthendelse, jo. Ellers mener du jo at det er organisert fra høyeste hold

Lenke til kommentar
Han skrev: "Er det rart folk hater Israel?"

Denne måten å skrive på viser at han selv gjør det.

Det får stå for din regning. Et lite gjennomtenkt utsagn, men det kommer vi alle med. Jeg har enda ikke sett noe utsagn fra DJ_Dark der han sier at han hater Israel.

Som er irrelevant for poenget mitt.

Irrelevant? Poenget ditt var at jeg uttalte at jeg holdt hele israel ansvarlig for slike handlinger, det gjør jeg ikke, og jeg lar deg ikke komme unna en ukorrekt og (faktisk) injurierende påstand.

Irrelevant, hele din argumentasjon har vært irrelevant. Du legger ord i munnen på folk, og spinner så totalt rundt når du blir tatt for det, og omtaler det som irrelevant.

Skal du delta i debatt på dette forumet forventes det en viss grad av dannelse og folkeskikk.

Dette er en enkelthendelse, jo. Ellers mener du jo at det er organisert fra høyeste hold

Så lenge det ikke gjøres noe som helst med det på høyeste hold er det ikke en enkelthendelse. Var det offisiell politikk fra ymse norske regjeringer å la politiet banke opp fylliker og innvandrere for et par tiår siden? Nei. Skjedde det daglig? Ja. Var det da enkelthendelser, eller var det et konkret problem?

Alle vet at du er blindet av Israels skinnende hvite moral, men det må da være mulig å se realitetene i øynene fra tid til annen?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Skal du delta i debatt på dette forumet forventes det en viss grad av dannelse og folkeskikk.

Du ser deg tydeligvis i speilet. Se for eksempel dette:

Alle vet at du er blindet av Israels skinnende hvite moral, men det må da være mulig å se realitetene i øynene fra tid til annen?

Bør Israel-hatere uttale seg om å være blendet av noe?

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

For siste gang, jeg er ingen Israelhater. Jeg ble en gang omtalt i en debatt på DB.no som 'terroristforherliger', det er det dummeste noen har påstått at jeg er, ditt utsagn kommer på en fin andreplass.

Jeg hater ikke land, ikke folk, ikke etniske grupper eller noe som helst. Jeg misliker regjeringer og politikk. Get it?

Jeg gikk over streken der, og det beklager jeg. Jeg burde ikke påstå at du er blendet av Israel, det har jeg ikke belegg for (dog, akkurat like mye belegg som du har for å si at DJ_Dark er Israelhater, nemlig at man kan insinuere seg frem til det fra innleggene hans), jeg burde helle si at du virker å være litt for ukritisk til israelsk politikk.

Men, anyhoo, du har enda ikke besvart spørsmålene mine, annet enn å gå på det letteste du kunne finne i innlegget mitt, så jeg går ut fra at du er tom for argumenter? Om du da ikke skal argumentere for overgrep? Det tror jeg ikke om deg.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Hvis man ikke stemmer overhodet sender det et signal om at man ikke gidder å engasjere seg politisk. Hvis man derimot stemmer blankt sender det signalet til politikerne om at man er misfornøyde med deres innsats og alternativene de har satt sammen. Å stemme blankt er altså et tydelig signal i et demokrati mens å la være å stemme kan bety flere ting, så sistnevnte er ingen god indikator på hva folk virkelig mener.

Det er jo bedre at folk stemmer blankt enn at de stemmer på et parti de ikke liker, fordi det er det minste av flere onder.

Lenke til kommentar

Å stemme blankt teller ikke i det hele tatt. Det er symbolhandling på at du er for lat til å sette sammen din egen liste.

Med de flere hundre personene som står på listene til sammens og ved å stemme blankt sier du at ingen av disse holder mål.

Lenke til kommentar

Korrekt at det ikke "teller" i den forstand at de ikke blir talt av valgprosessen, spørsmålet var vel om vi gir "rettigheten" til å klage til folk som ikke stemmer, og om det så bare begrenser seg til folk som deltar å stemme, og viser dermed på valgdeltakelse, eller om dette også inkluderer hjemmesittere som ikke engang lar seg registrere som velgere.

Lenke til kommentar

Å stemme blankt teller ingenting. Som du sier teller ikke stemmene til personene, og politikerne og partiene bryr seg lite om de. Personer som stemmer blankt vil aldri være å regne som potensielle stemmere; de vil aldri bli tilfreds uansett.

Hjemmesitterne derimot er noen politikerne derimot ønsker å nå eller å få til å stemme. Dermed vil deres meninger i større grad telle siden politikerne og partiene i større grad frir til de.

Lenke til kommentar
Med de flere hundre personene som står på listene til sammens og ved å stemme blankt sier du at ingen av disse holder mål.

Hvor mange er det som har satt seg så dypt inn i politikken at de kan håndplukke fra flere hundre representanter basert på nok informasjon? Hvem har nok informasjon om alle disse hundre personene til at de kan gi en pålitelig vurdering rundt hvem som hadde egnet seg best? En gjennomsnittsperson vil ikke være istand til å gjøre denne vurderingen du snakker om. Hvis man først skal begynne å sette sammen egne lister burde det være på mer stabilt fundament enn hva jeg tror de fleste har.

Personer som stemmer blankt vil aldri være å regne som potensielle stemmere; de vil aldri bli tilfreds uansett.

Denne påstanden har du vel ikke akkurat grunnlag for å komme med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...