Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke vanskelig å forstå at folk stemmer FRP. Ikke døm det man ikke forstår. FRP tilbyr noe folk vil ha og da blir det en "trend" å stemme FRP. Som på sett og vis gjør det riktig at FRP får mer makt om det holder seg, det er tross alt det som er et demokrati.

Rent personlig syntes jeg ikke det er riktig å stemme på FRP. Ei heller noen andre partier for den saks skyld. Men jeg er vel for kravstor.

Men de som stemmer FRP fortjener den samme respekt som de som stemmer andre partier. Og jeg ser ingen grunn til å prøve å fordumme det eller gi noe inntrykk av at folk med ett er blitt dummere ved å gå fra AP til FRP. Det er nok ikke det som er løsningen på FRP-koden, selv om det kan være tungt for elitister å høre.

Lenke til kommentar
Det er blant folk som sympatiserer med venstresiden, men også blant Høyre-folk som er redde fordi Frp har tatt over som det største partiet på høyresiden. På venstresiden liker man ikke Frp fordi partiet angriper mange grunnleggende "sannheter" som venstresiden tar for gitt fordi de har fått sette dagsorden i så lang tid.

FRP angriper egentlig ikke så mange grunnleggende sannheter. FRP er et sosialdemokratisk parti, et parti på venstresiden om du vil.

- Vi er alle sosialdemokratar.

(Einar Førde)

Lenke til kommentar

Kritikken mot FrP blir avfeid med ikke-politiske hentydninger om uvitenhet (”beviselig kunnskapsløse”) og forfølgelse. Det er ingen logikk bak dine tanker om ”sirkellogikk”, slike tøvete forsvarsmekanismer som settes i spill blant mange FrP-forsvarere kan ikke angripes med politikk; det er jo nettopp slike angrep som blir møtt med ”uvitenhets”-logikken.

Lenke til kommentar
Det er blant folk som sympatiserer med venstresiden, men også blant Høyre-folk som er redde fordi Frp har tatt over som det største partiet på høyresiden. På venstresiden liker man ikke Frp fordi partiet angriper mange grunnleggende "sannheter" som venstresiden tar for gitt fordi de har fått sette dagsorden i så lang tid.

FRP angriper egentlig ikke så mange grunnleggende sannheter. FRP er et sosialdemokratisk parti, et parti på venstresiden om du vil.

- Vi er alle sosialdemokratar.

(Einar Førde)

Det blir vel relativt i forhold til for eksempel det amerikanske politiske landskapet.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker å leve på sosialen på andres bekostning, samt å betale fiffens kultur med andres skattepenger. Overklassen har jo så dårlig råd stakkar at staten må bruke milliarder på operahus til dem! :thumbup:

Herregud for en latterlig retorikk. Hvorfor kan kun et operahus brukes av "fiffen" og overklassen? Hvilken overklasse referer du til forresten? Det er typisk jantete tenkning å stemple annen kultur enn den man selv liker som "finkultur" og kun for "fiffen".

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke den politiske debatten går særlig fremover om FRPere skal generalisere FRP-kritikere og vice versa. Men det virker som om det er dette det stort sett ender opp i.

Enig i dette, men problemet er at kritikken ofte er så ubegrunnet at jeg ikke ser noen grunn til å få igang en skikkelig debatt.

Men ja, vi er alle sosialdemokrater. Ingen har vel nektet for det?

Nekter og nekter, jeg er ingen sosialdemokrat men slik som situasjonen er i Norge i dag er det mest naturlige valget for meg å stemme FRP. Jeg er nok lenger til høyre enn de fleste større partiene på høyresiden i Norge, selv om jeg er mindre konservativ på enkelte områder.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått dette rett. Grunnen til at halvparten av de spurte i aftenpostens undersøkelse, de som sier at de ikke under noen omstendighet kunne tenke seg å stemme på Fremskrittspartiet, viser en såpass sterk motstand overfor partiet, er at de har ekstremt manglende kunnskap om hva Fremskrittspartiet står for?

Er det mulig? I så fall, hva tror frp-velgerne her inne denne kunnskapsløsheten skyldes? Og hva gjør at frp-velgerne (eventuelt) vet bedre? Vi snakker jo om vanlige mennesker her, som alle er kapable til å gjøre seg opp sine egne tanker.

Eller?

Lenke til kommentar
Kritikken mot FrP blir avfeid med ikke-politiske hentydninger om uvitenhet (”beviselig kunnskapsløse”) og forfølgelse. Det er ingen logikk bak dine tanker om ”sirkellogikk”, slike tøvete forsvarsmekanismer som settes i spill blant mange FrP-forsvarere kan ikke angripes med politikk; det er jo nettopp slike angrep som blir møtt med ”uvitenhets”-logikken.

Man må jo leve i en slags boble når man generaliserer FRPere slik som du gjorde. Å ta enkeltes uttalelser på et nettforum til inntekt for alle FRPere blir for dumt. Når det gjelder påstanden om at FRP-kritikere ikke har nok kunnskaper om FRP så tror jeg personlig det stemmer for folk flest og ikke de som genuint er interessert i politikk. Men det gjelder jo også for AP-kritikere eller SV-kritikere for den saks skyld. Fordi det generelle kunnskapsnivået om hva partiene står for er lavt, slik jeg ser det. Så det gjelder over hele linja.

Men jeg registrerer at enkelte er mer opptatt av å diskutere FRP-kritikere og FRPere enn politikken. Slikt fokus blir egentlig ganske "lavpannet". Slike generaliseringer vil man bomme på, for de to respektive gruppene er så store at det vanskelig kan finnes en fellesnevner. Variasjonen blir for stor og det er en meningsløs diskusjon i så måte :)

Lenke til kommentar
Spm: Hva tror frp-velgerne her inne er grunnen til den såpass sterke motstanden overfor frp?

Jeg er ingen Frp-velger, men jeg tillater meg allikevel å svare.

Jeg vil tro at både Frps styrke og svakhet ligger i at de er veldig klare på hvilken profil de har. Der hvor andre partier kan virke mer utydelige og ikke nødvendigvis kommuniserer til alle lag av befolkningen, gjør Frp dette. De har enkle resonnementer og budskap som de aller fleste forstår. Derfor er politkken deres klar for de aller fleste som i det hele tatt gjør et forsøk på å holde seg oppdatert, med det resultatet at mange også gjør seg opp en mening om dem.

De har jo også rimelig ukonvensjonelle løsninger på en del problemstillinger, som nok gjør at man enten ser på løsningene som noe som hadde fikset mange problemer eller skapt store nye problemer. De som støtter Frp mener at vi har veldig mye å vinne på å gjennomføre politikken deres, mens de som er motstandere mener at vi har akkurat like mye å tape på å gjennomføre den.

Derfor dette elsk/hat-forholdet som det norske befolkningen har til Frp.

Lenke til kommentar

Man må jo leve i en slags boble når man generaliserer FRPere slik som du gjorde. Å ta enkeltes uttalelser på et nettforum til inntekt for alle FRPere blir for dumt.

Jeg beskrev ikke alle FrPere. Jeg påpekte et fenomen jeg ikke har sett fra andre enn personer som stemmer på FrP eller ytre venstre, ikke at alle med slike preferanser rammes av dette.

Lenke til kommentar

There are lies, damn lies and statistics.

- Winston Churchill

Ellers er bergensere søringer, de bor i Sør-Norge og er noen snobber.

Ekte mennesker finner du ikke sør for Trøndelag.

(Jada folkens, jeg er kjempeseriøs. Men Bergen er ikke Nord-Norge, det er heller ikke Trøndelag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...