Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer vel snart en "skuffe under teppet" politikk. Out of sight, out of mind.

Dagens fordside i Aftenpostens aftenutgave (lokalutgave for Oslo) var vektere med ordre om å spyle bort narkomane med høytrykksspyler.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2518319.ece

Gid så dramatisk du får det ut til høres. Det er ikke snakk om å bruke høytrykkspylere på selve personene men snarere regelmessig klarere trappene for narkomane, samt alle andre som oppholder seg der ved å spyle trappene våte. En ganske oppfinnsom måte å gjøre det på synes jeg. Litt bedre enn å spille ping-pong med andre vakttjenester eller områder som de narkomane vil gå til og vente etter de er sendt bort, for å bli bortvist også fra der og komme tilbake til stedet de startet.

Det hansker riktig nok ikke med den underliggende årsaken, men det er vel strengt tatt ikke selskapet/personene i dette tilfellets oppgave å hanskes med heller. De vil kvitte sjeanser fra sin bedrift for å sikre bedre forhold for betalende kunder.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

De vil fjerne personer fra det som er en offentlig plass. Jeg jobber i umiddelbar nærhet, og disse er ikke til sjenanse for noen med mindre man har sarte øyne og ikke tåler se at personer har havnet på livets skyggeside. Det er definitivt et tiltak for å få narkomane out of sight og out of mind.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Det er fortsatt en uverdig behandling. Dersom det er snakk om bruk av ulovlige substanser er dette en ting, det er politiets oppgave. Jeg er av den oppfatning at ingen skal jages fra offentlig sted uten lovhjemmel, eventuelt ved konkrete lovbrudd, og i slike fall skal bortvisning foretas av politiet.

Dette er intet annet enn en privat aktør som tar seg rett til å gjøre det den ser best. Det er ikke noe jeg kan godta.

Lenke til kommentar
Om det er offentlig plass ser jeg ikke noe i veien med at de oppholder seg der, da ligger vel ansvare for renhold og lignende andre steder enn hos personene som gjør det nå, gjør det ikke?

At ansvaret for renhold ligger hos grunneier gir dem ingen bortvisningsrett og på ingen måte noen rett til å bruke tvangsmidler for å fjerne personer de ikke ønsker ha der fra en offentlig plass. Og her er det ytret at den eksplisitte bakgrunnen for spylingen er å fjerne de uønskede menneskene.

'Renhold', a la det jeg har sett andre steder i verden, hvor flaskesamlere blir dratt av rene og pene handlegater av høyreiste politimenn i sivil i en ventende varebil, til hvor aner jeg ikke, er ikke en praksis jeg ønsker se i Oslo.

Lenke til kommentar
Om det er offentlig plass ser jeg ikke noe i veien med at de oppholder seg der, da ligger vel ansvare for renhold og lignende andre steder enn hos personene som gjør det nå, gjør det ikke?

At ansvaret for renhold ligger hos grunneier gir dem ingen bortvisningsrett og på ingen måte noen rett til å bruke tvangsmidler for å fjerne personer de ikke ønsker ha der fra en offentlig plass. Og her er det ytret at den eksplisitte bakgrunnen for spylingen er å fjerne de uønskede menneskene.

'Renhold', a la det jeg har sett andre steder i verden, hvor flaskesamlere blir dratt av rene og pene handlegater av høyreiste politimenn i sivil i en ventende varebil, til hvor aner jeg ikke, er ikke en praksis jeg ønsker se i Oslo.

Det er vel det som er sakens kjerne, hvor vidt "overdreven hyppighet av gatevask" er direkte nok bortvisning til å være straffelig på noen måte annet enn eventuell boikott fra folk som leser om dette her. Det er som sagt et oppfinnsomt smutthull de har kommet opp med. Får se om det holder om noen klager dem inn til kommunen eller retten.

At dette skal eskalere til de grader du forestiller deg har jeg ingen tro på, men fin dramatisk effekt til et enkelttilfelle.

Lenke til kommentar
Det er vel det som er sakens kjerne, hvor vidt "overdreven hyppighet av gatevask" er direkte nok bortvisning til å være straffelig på noen måte annet enn eventuell boikott fra folk som leser om dette her. Det er som sagt et oppfinnsomt smutthull de har kommet opp med. Får se om det holder om noen klager dem inn til kommunen eller retten.

At dette skal eskalere til de grader du forestiller deg har jeg ingen tro på, men fin dramatisk effekt til et enkelttilfelle.

Hvorvidt det eskalerer eller ikke er ikke sakens kjerne. Det er at samme logikk - at man kan rydde det offentlige rom for de man ikke vil ha der, de som ikke passer inn i hovedstrømmen - ligger bak.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/07/03/539935.html

Jeg klarer ikke å fatte tenkemåten til folkene bak festen/brannen. Så det er greit å sette fyr på et lokale fullt av fulle apekatter? Om de hadde det i en metallpanne eller ikke spiller liten rolle - når en brann først blusser opp og tar fyr der det "ikke skal ta fyr" går det utrolig fort, da kan man bare gi opp å ha kontroll først som sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...