flammekaster Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Koks selges neppe til grillformål, men det kan klart brukes som poeng sammenlignet med bensin/diesel. Det kan forsåvidt trekull også. Problemet er at man slipper ut CO2 til atmosfæren. CO2-en fra trekull er ikke på magisk vis mindre klimafiendtlig enn annen CO2. Ser man på karbonsyklusen opp og ned fra atmosfæren så er det misforholdet mellom opp og ned som er problemet. Å bytte fra en CO2-kilde til en annen hjelper null på opp-delen av syklusen. Fjerner man trevirke fra bakken (f.eks via hogst til produksjon av trekull) så reduserer man også ned-delen av syklusen. Da har man to negative effekter, sammenlignet med en for steinkull....men så vokser trær opp igjen, i motsetning til dinosaurkull. Så lenge man passer på at ikke landarealet dekket av trær er omtrent det samme hele tiden, uansett hvor mye vi hogger, er kilden klimanøytral. Men så klart, om man ikke planter igjen er det fint lite poeng... Endret 24. juni 2008 av flammekaster Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Neste gang dere fyller bensin, tenk over at den flasken med Imsdal eller Olden kildevann dere tar med dere koster ca. 50 kr literen. Så kan dere begynne å klage på bensin. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 men så vokser trær opp igjen, i motsetning til dinosaurkull. Så lenge man passer på at ikke landarealet dekket av trær er omtrent det samme hele tiden, uansett hvor mye vi hogger, er kilden klimanøytral. Men så klart, om man ikke planter igjen er det fint lite poeng... Folk planter jo ikke akkurat trær for hver X kg drivstoff eller kull de forbrenner så den returen kan du nok se på som ikke-eksisterende. Selv om man hadde gjort det så ville det tatt omtrent 20-30 år fra et tre blir hugget til å bli grillkull til et nyplantet tre blir like stort som det gamle. Altså fra karbonet slippes ut i atmosfæren til det har fullført syklusen via fotosyntese til å bli et nytt tre med samme vekt. 20-30 år med forhøyet karboninnhold i atmosfæren høres kanskje overkommelig ut, men fakta er at det betyr avskoging, errosjon og ørkenutvidelse. Da er det ikke bare bare å si at karbonet fortsetter sin syklus fra atmosfæren til vegetasjon. Neste gang dere fyller bensin, tenk over at den flasken med Imsdal eller Olden kildevann dere tar med dere koster ca. 50 kr literen. Så kan dere begynne å klage på bensin. Aha, det er derfor Tine juice mer enn dobles i pris når den vannes ut. Nå er det vel like før det braker løs en landsomfattende protestaksjon mot vannprisene. Og 30% av befolkningen lar vannprisen velge parti for dem. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Tanken på bilen min tar ca 40 liter blyfri 95. Si at jeg fyller en gang i uka. Her jeg bor koster bensin ca 13.50/l nå. 40*52 (fylle hver uke) = 2080 * 13,5 = 28 080 Vi setter ned prisen til 11 kroner. 2080 * 11 = 22 880 Vi har spart svimlende 5 200 kr. Det er ca 100 kr i uka. Noen vil kanskje spare 200 kr i uka hvis de kjører mye mer enn meg. Andre vil spare mindre. For meg virker det fjernt å ha dette som avgjørende kriterie for hvem som skal få stemmen min. 100 kr i uka, det er halvannen øl på byen det. Halvannen pakke røyk. Jeg ser argumentet i forhold til transportnæringen. Enig. Men Ola Dunk med gjennomsnittsinntekt og helt greit liv har ikke mye å hisse seg opp for. Ærlig talt. Folk går til streik på summer som utgjør 5000 kroner året. Du gjør nok lurt i å ikke bli så overrasket over at slike summer teller inn. Hvert øre har nok utviklet seg til en dråpe som får glasset til å renne over. Du må huske at en bilist ser på hele pakken. Det er vel få, om noen, grupper som bidrar mer til fellesskapet enn bilister. Man føler vel at nok er nok. Neste gang dere fyller bensin, tenk over at den flasken med Imsdal eller Olden kildevann dere tar med dere koster ca. 50 kr literen. Så kan dere begynne å klage på bensin. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hurra! En halvtime mindre ølservering i Bergen! http://www.bt.no/lokalt/bergen/article588556.ece Lurer på hva dette kommer til å forbedre. De sparer kanskje noen kroner på at snuten kan gå hjem fra jobb en halvtime tidligere, men ellers blir det nok samme bråket på et litt tidligere tidspunkt. En halvtime, du liksom ... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Mener å huske at kranene stengte klokken to i min "ungdom". Frem og tilbake altså. Nå skal det noe veldig spesielt til for at jeg tar meg bryet å gå på byn å ta en pils, det er nesten like billig å reise til syden for å gjøre det samme. Og langt koseligere. Nei, det blir nok pils hjemme på altanen med kompis fremfor å tynne ut lommeboken på det begredelige utelivet i Bergen-by. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Tja... Personlig er jeg for tidligere stenging av skjenketider, på den måten slipper jeg å bli så trøtt dagen etter :!: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/24/539091.html Frp-leder Siv Jensen sammenligner Ap-sekretær Martin Kolbergs angrep på overklassen i Norge med Robert Mugabes angrep på opposisjonen i Zimbabwe. (...) - Martin Kolberg prøver å mobbe næringslivsaktører som meg selv ut av den offentlige debatten, sier Mæle, ifølge NA24. Siv Jensen er faen meg ikke god. Mæle er ikke mye bedre. Dette er det frekkeste og mest patetiske jeg har lest denne uken. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Det er jo et direkte hån mot dem som faktisk får oppleve Mugabes politikk direkte på kroppen. Ser at Jensen uttaler videre: Jensen benyttet samtidig anledningen til å si hva hun mener om Høyres lunkne forhold til et samarbeid med Frp fram mot valget.- Jeg syns Høyre burde være mer på offensiven og ikke prate ned det faktum at Frp og Høyre kan få flertall i Stortinget etter valget neste år. Kanskje å unngå smakløse mugabe-sammenligninger hadde hjulpet på den saken? Endret 24. juni 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jensen benyttet samtidig anledningen til å si hva hun mener om Høyres lunkne forhold til et samarbeid med Frp fram mot valget.- Jeg syns Høyre burde være mer på offensiven og ikke prate ned det faktum at Frp og Høyre kan få flertall i Stortinget etter valget neste år. Hva har høyre å tjene på det? De som ønsker skift vil mest sannsynlig stemme Høyre eller FrP, og ved snakke ned (uten å angripe) FrP vil Høyre lett kunne sanke de taktiske stemmene (ala de Venstre fikk). Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 men så vokser trær opp igjen, i motsetning til dinosaurkull. Så lenge man passer på at ikke landarealet dekket av trær er omtrent det samme hele tiden, uansett hvor mye vi hogger, er kilden klimanøytral. Men så klart, om man ikke planter igjen er det fint lite poeng... Folk planter jo ikke akkurat trær for hver X kg drivstoff eller kull de forbrenner så den returen kan du nok se på som ikke-eksisterende. Jeg hogger ikke ned trær heller når jeg kjøper kull. Men noen gjør det, hvorfor er det bare forbrukerne som skal ordne opp i dette?Selv om man hadde gjort det så ville det tatt omtrent 20-30 år fra et tre blir hugget til å bli grillkull til et nyplantet tre blir like stort som det gamle. Altså fra karbonet slippes ut i atmosfæren til det har fullført syklusen via fotosyntese til å bli et nytt tre med samme vekt.Har du hørt om skogdrift? Hvis dette er så mye du forstår av det anbefaler jeg deg ikke å begynne i den bransjen.20-30 år med forhøyet karboninnhold i atmosfæren høres kanskje overkommelig ut, men fakta er at det betyr avskoging, errosjon og ørkenutvidelse. Da er det ikke bare bare å si at karbonet fortsetter sin syklus fra atmosfæren til vegetasjon.Alle disse problemene er mulig å unngå ved ansvarlig utnyttelse av naturen. Dessverre er det ikke slik alle steder, men det er en annen problemstilling enn at grillkull er billig. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/24/539091.html Frp-leder Siv Jensen sammenligner Ap-sekretær Martin Kolbergs angrep på overklassen i Norge med Robert Mugabes angrep på opposisjonen i Zimbabwe. (...) - Martin Kolberg prøver å mobbe næringslivsaktører som meg selv ut av den offentlige debatten, sier Mæle, ifølge NA24. Siv Jensen er faen meg ikke god. Mæle er ikke mye bedre. Dette er det frekkeste og mest patetiske jeg har lest denne uken. Fy faen. Tror jeg kommer til å be arbedisgiver utplassere meg i utlandet frem til valget er over. Drittslenginga og de meningsløse debattene har allerede begynt og tabloidene sitter innerst inne i sine mørke kroker og onanerer mens de tenker over alle de herlige glosene og karakteristikkene de kans sitere fremover. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 men så vokser trær opp igjen, i motsetning til dinosaurkull. Så lenge man passer på at ikke landarealet dekket av trær er omtrent det samme hele tiden, uansett hvor mye vi hogger, er kilden klimanøytral. Men så klart, om man ikke planter igjen er det fint lite poeng...Folk planter jo ikke akkurat trær for hver X kg drivstoff eller kull de forbrenner så den returen kan du nok se på som ikke-eksisterende.Jeg hogger ikke ned trær heller når jeg kjøper kull. Men noen gjør det, hvorfor er det bare forbrukerne som skal ordne opp i dette? Kjøper du 2,5 kg trekull så har du økt etterspørselen etter trekull nok til at det betyr hogging av 1/100 tre eller noe sånt. Ikke ta det så bokstavelig men se litt litt overordnet på hva følgene blir både bakover og fremover i produktsyklusen. Selv om man hadde gjort det så ville det tatt omtrent 20-30 år fra et tre blir hugget til å bli grillkull til et nyplantet tre blir like stort som det gamle. Altså fra karbonet slippes ut i atmosfæren til det har fullført syklusen via fotosyntese til å bli et nytt tre med samme vekt.Har du hørt om skogdrift? Hvis dette er så mye du forstår av det anbefaler jeg deg ikke å begynne i den bransjen. Jeg antar du sikter til at det plantes og hugges kontinuerlig. Det er helt riktig, men helt feil måte å se det på i denne sammenhengen. Etterspørselen etter trekull har selvsagt noe å si for hogstraten og øker man hogsten så skjer nettopp det jeg beskriver. Senkes hogstraten så skjer det motsatte. 20-30 år med forhøyet karboninnhold i atmosfæren høres kanskje overkommelig ut, men fakta er at det betyr avskoging, errosjon og ørkenutvidelse. Da er det ikke bare bare å si at karbonet fortsetter sin syklus fra atmosfæren til vegetasjon.Alle disse problemene er mulig å unngå ved ansvarlig utnyttelse av naturen. Dessverre er det ikke slik alle steder, men det er en annen problemstilling enn at grillkull er billig. Ja, det er en annen problemstilling, men det er fortsatt relatert til etterspørselen etter trekull (og andre trevarer og skogsvarer). Jeg har et inntrykk av at du ikke er vant til å regne på kontrollvolum og marginaleffekter. Dette er viktig for konsekvensanalysen. En pose er selvsagt for lite til å merkes på verdensbasis men det går like fullt an å regne på marginaleffektene av den posen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvor mange prosent av brukerne her er det som ligger innenfor denne aldersgruppen? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Mener å huske at tallet skal være lavere for kvinner. At deres hjerne er ferdig utviklet rundt 23 år, mens menn må vente til 25 år. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hjelper ikke på helheten siden det knapt nok finnes kvinner på forumet vårt ... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er faktisk langt mer enn det var før og andelen er nok økende. Merkelig nok noe som inntraff etter at vi fikk kategoriene "samliv", "seksualitet" og "mote" ... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Neste gang dere fyller bensin, tenk over at den flasken med Imsdal eller Olden kildevann dere tar med dere koster ca. 50 kr literen. Så kan dere begynne å klage på bensin. Vel vann kan jeg tappe fra springen og dermed fint unnvære det som er i butikken, Bensin derimot må jeg ha daglig for å kjøre flere mil til og fra jobben, nei her går ikke kollektivtrafikk som passer med arbeidstidene,dette gjelder størstedelen av distriktsnorge. Når så millionærer sier at det er ok med bensinpriser på 20 kr men at de vil reagere på 30 kr, javel gi meg deres inntekt så er det ok. I tillegg viser det seg jo at antallet miliarderer i norge har doblet seg de siste årene til ca 150 og at disse i realiteten betaler 1% skatt , ja da kan en begynne å lure. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har et inntrykk av at du ikke er vant til å regne på kontrollvolum og marginaleffekter. Dette er viktig for konsekvensanalysen. En pose er selvsagt for lite til å merkes på verdensbasis men det går like fullt an å regne på marginaleffektene av den posen.Magefølelsen min sier at konsekvensener liten, selv på verdensbasis, og den er så sterk at regnestykket fremstår som bortkastet tid. Om du ønsker å bevise grillkullets skadevirkninger må du gjerne gjøre det. Kan følge med om du poster noen interessante funn Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Den store klimasynderen som har mest potensiale for forbedring er vel internasjonal skipsfart? Ingen tar ansvar for den, siden det er først og fremst nasjoner som er politi for denslags og nasjonalitet skiftes i den bransjen som folk skifter underbukser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå