Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg undres: hvorfor er det slik at vi skal spare så fryktelig mye i helsesektoren? (legge ned sykehus osv) Er det å redde liv noe som kan bli så veldig lønnsomt?

Det beste hadde vel vært å latt alle som ble alvorlig syke eller skadet daue og råtne slik at vi slapp å bruke penger på de. Så kan familiene selv sørge for kjøre dem til en forbrenningsovn slik at staten ikke får noen fjerningsavgifter av alle likene som vil komme.

Vi kan ikke spare febrilsk alle steder. (Optimalisere, det er noe helt annet)

Lenke til kommentar

Dux ducis: Lokalsykehusene var bygd i en tid hvor det mest avanserte medisinske behandlingen man kunne få var langt enklere enn i dag. Man kunne hode et sykehus gående med relativt enkel utstyr og lett tilgjengelig kompetanse. Siden da har medisinen forandret seg veldig, det har begynt å dreie seg mye mer om spisskompetanse og spesialisering, og det beste vi har å tilby av medisinsk behandlinger er blitt mye dyrere og mer spesialisert enn før. Poenget er at når medisinen begynner å bli mer og mer spesialisert gir det ikke mening å ha samme sykehusstruktur som før. Det ville føre til at kompetansen som finnes tynnes ut over mange småsykehus, og at spesialistbehandlingen man får på hvert sykehus blir mye dårligere enn det man kan få hvis man samler medisinsk kompetanse til færre sykehus. Dermed blir det langt mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å redusere lokalsykehus og heller sentralisere mer avansert medisin til større sykehus, noe som dessverre kan føre til at lokalsykehus i ytterste konsekvens kan bli lagt ned. Men det er ikke snakk om å fjerne helsetilbud helt, bare om å organisere det på en måte som gir mye mer uttelling per helsekrone.

Nå vet jeg ikke om dette faktisk er en faktor i innsparingene som pågår, men det er iallefall slik jeg ser på det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Man kan godt konkludere med at de stiller svakere grunnet manglende erfaring. Men man blir ikke bedre av å sitte på benken.

Og det endrer ikke det faktum at regjeringen nok blir svekket når de bytter ut erfarne med uerfarne. Men jeg tror nok heller grunnen til alle byttene svekker dem mer. Jens har rotet mye med laguttaket sitt, jeg håper ikke han blir landslagssjef om Åge Hareide får fyken.

Lenke til kommentar
Njæsh, FrP-politikere vet og kan selvsagt alt. Så at deres ministre ikke har erfaring har ingenting å si :)

Så sant en feil ikke forekommer, og da er det enkeltpersonens feil, ikke en refleksjon av partiet. Typisk "oss-dem" gruppepsykologi.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Man kan godt konkludere med at de stiller svakere grunnet manglende erfaring. Men man blir ikke bedre av å sitte på benken.

Og det endrer ikke det faktum at regjeringen nok blir svekket når de bytter ut erfarne med uerfarne. Men jeg tror nok heller grunnen til alle byttene svekker dem mer. Jens har rotet mye med laguttaket sitt, jeg håper ikke han blir landslagssjef om Åge Hareide får fyken.

Tja det blir øyet som ser, for en god leder ser fort om det er rett mann på rett plass og er det ikke det er det viktig å bytte personen ut eller flytte den til en annen stilling som kan passe bedre, en kan være en elendig snekker men en utmerket elektriker, slik blir det i politikken også, det er mye værre å kjøre løpet med folk som ikke passer inn, en annen ting er at å få nye øyne til å se på en sak kan i mange tilfeller være en fordel .  :hmm:

Lenke til kommentar

- Hver tredje velger sier prisen som vises på bensinpumpen, vil avgjøre hvilket parti de stemmer på.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2499195.ece

Hvor korttenkt går det an å være?! Å ta avgjørelsen basert på én enkelt sak, og da noe så håpløst som bensinprisen?!?

Ja. Høye bensinpriser gjør at det blir dyrt å kjøre bil. Det er dumt. Men det FINNES viktigere ting i verden! Argh..jeg hater andre mennesker..

Lenke til kommentar

Sett at en hel haug mennesker stemmer på bakgrunn av et løfte om billig bensin. Bensinpartiet vinner valget, og prisen går ned. Dessverre står Bensinpartiet også for en hel del andre meninger, som ikke bensinvelgerne hadde tenkt over før de gikk til urnene.

Og misnøyen brer seg i fire år frem til neste valg.

Er det rart dagspressen renner over av klaging..

Endret av JLa
Lenke til kommentar

Det herlige med et demokrati er at heldigvis kan ingen diktere hvilken grunner man oppgir for å stemme som man gjør.

Bensinpriser er ikke en triviell sak for veldig mange, forresten. Å få senket bensinprisen med noen kroner literen kan tilsvare å få skatten redusert med et par prosent eller få seg en liten lønnsøkning, for enkelte familier. For ikke å snakke hvordan det kan virke inn på transportnæringen. Jeg tror man undervurderer velgeren veldig om man lever i den illusjonen at de ikke tenker gjennom valget om de setter bensinprisen som kriterium. Folk flest er ikke dumme ;)

Nå er bensinprisen fullstendig irrelevant for mitt valg, men jeg kunne aldri tenke meg å bagatellisere at dette kan være veldig viktig for endel velgere.

Lenke til kommentar

Tanken på bilen min tar ca 40 liter blyfri 95. Si at jeg fyller en gang i uka. Her jeg bor koster bensin ca 13.50/l nå.

40*52 (fylle hver uke) = 2080 * 13,5 = 28 080

Vi setter ned prisen til 11 kroner.

2080 * 11 = 22 880

Vi har spart svimlende 5 200 kr.

Det er ca 100 kr i uka.

Noen vil kanskje spare 200 kr i uka hvis de kjører mye mer enn meg. Andre vil spare mindre.

For meg virker det fjernt å ha dette som avgjørende kriterie for hvem som skal få stemmen min. 100 kr i uka, det er halvannen øl på byen det. Halvannen pakke røyk.

Jeg ser argumentet i forhold til transportnæringen. Enig. Men Ola Dunk med gjennomsnittsinntekt og helt greit liv har ikke mye å hisse seg opp for. Ærlig talt.

Lenke til kommentar
Er det ikke litt klima-ironisk at grillkull selges til 6,80 kr per kg samtidig som bensin og diesel koster ca det dobbelte for 1 liter (ca 720-850 gram)?

1 kg kull gir ca 3,5 kg CO2

1 liter bensin eller diesel gir ca 2,5 kg CO2

Er det ikke trekull som brukes i grillen da? Da går det vel under biobrennstoff. Hvis du vil avsløre noe ville jeg heller gått for koks, hvis det fortsatt selges da.
Lenke til kommentar
Sett at en hel haug mennesker stemmer på bakgrunn av et løfte om billig bensin. Bensinpartiet vinner valget, og prisen går ned. Dessverre står Bensinpartiet også for en hel del andre meninger, som ikke bensinvelgerne hadde tenkt over før de gikk til urnene.

Og misnøyen brer seg i fire år frem til neste valg.

Er det rart dagspressen renner over av klaging..

Bompengelista i Tønsberg i sin tid er vel et kronseksempel. Fikk masse stemmer sammen med FrP fordi fjerning av bomringen var fanesak. Den står der ennå...

Lenke til kommentar
Er det ikke litt klima-ironisk at grillkull selges til 6,80 kr per kg samtidig som bensin og diesel koster ca det dobbelte for 1 liter (ca 720-850 gram)?

1 kg kull gir ca 3,5 kg CO2

1 liter bensin eller diesel gir ca 2,5 kg CO2

Er det ikke trekull som brukes i grillen da? Da går det vel under biobrennstoff. Hvis du vil avsløre noe ville jeg heller gått for koks, hvis det fortsatt selges da.

Koks selges neppe til grillformål, men det kan klart brukes som poeng sammenlignet med bensin/diesel. Det kan forsåvidt trekull også. Problemet er at man slipper ut CO2 til atmosfæren. CO2-en fra trekull er ikke på magisk vis mindre klimafiendtlig enn annen CO2. Ser man på karbonsyklusen opp og ned fra atmosfæren så er det misforholdet mellom opp og ned som er problemet. Å bytte fra en CO2-kilde til en annen hjelper null på opp-delen av syklusen. Fjerner man trevirke fra bakken (f.eks via hogst til produksjon av trekull) så reduserer man også ned-delen av syklusen. Da har man to negative effekter, sammenlignet med en for steinkull.

Lenke til kommentar
- Hver tredje velger sier prisen som vises på bensinpumpen, vil avgjøre hvilket parti de stemmer på.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2499195.ece

Hvor korttenkt går det an å være?! Å ta avgjørelsen basert på én enkelt sak, og da noe så håpløst som bensinprisen?!?

Ja. Høye bensinpriser gjør at det blir dyrt å kjøre bil. Det er dumt. Men det FINNES viktigere ting i verden! Argh..jeg hater andre mennesker..

Merkelig at det er nesten helt stille om rentenivået som har langt større innvirkning på de fleste enn bensinprisene.

Forøvrig synes jeg Ingerid Stenvold skrev et glimrende kåseri i lørdagsbilaget til Nordlys:

post-3851-1214295848_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...