A-Jay Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Igjen, bare tull. Hva med for eksempel flatpakker fra IKEA, de er ofte lette å få med seg i egen bil. Nei, det er ikke tull. Folk som vil ha med seg flatpakkene i egen bil hindres selvsagt ikke i å gjøre det. De som vil ha med seg en ny sofa i egen bil har også friheten til det. De som vil få utkjørt flatpakker, sofaer eller hva som helst annet for fortsatt friheten til det. Jeg tviler på at det er så mye prisgevinst det er snakk om her, da parkeringsavgiften bare er for en liten brøkdel å regne mot prisen for å få kjørt ut varer. De som får kjørt ut varer er altså de som vil merke et frafall av parkeringsavgift minst i praksis. Og det forurenser jo også å få kjørt ut varer, spesielt siden man nå får det i en stor varebil som også er fullastet med andre biler, i stedet for en liten personbil som kun har varen man skal ha med seg. Ikke hvis de ikke vil. Det er som sagt ikke snakk om noe parkeringsforbud. Det er snakk om friheten til å kunne velge selv om man vil betale for å parkere eller å slippe å betale for andres parkering. Om man skal kreve inn parkeringsavgift vil det bli mye ekstra utgifter forbundet med dette, noe som fører til at de som kjører egen bil vil få større prisøkning enn prissenkingen for de som ikke gjør det. Så det er snakk om at det vil bli en ekstrautgift for de med egen bil uansett utover det som parkeringsplassen faktisk koster. Det kan hende men man kommer i hvert fall et stykke på vei mot å la forbrukeren se regninga h*n betaler. Og se ekstrautgiftene som h*n ikke ville hatt var det ikke for at h*n på liv og død må se ekstrautgiftene. Jeg tror også bensinprisene vil løse mye av seg selv men subsidieringen av parkering blir ikke nødvendigvis mindre av at folk velger elbiler, hybridbiler og lignende i stedet for bensin/diesel-biler. Jeg vil våge den påstand at om folk velger biler med lavere/ingen forbruk av fossil brensel vil det utgjøre en langt mindre belastning for samfunnet/miljøet/klimaet, så vi må belønne dem for det også etter at slike biler blir vanlig ved å blant annet senke/kutte ut parkeringsavgift. Jeg kan ikke se at det er et så fryktelig stort problem at folk kjører bil til kjøpesentra. Kjøpesentra gir sikkert store besparelser for samfunnet og miljøet da ting (vareleveranser osv) blir sentralisert til en plass fremfor spredt utover mange små steder, og ligger gjerne på steder hvor det er enkelt å bygge et godt veinett. De sparer også bysentra for masse trafikk, da det uansett ikke er aktuelt for de fleste å ta kollektivtrafikk til butikken. EDIT: På tide å skille ut i egen tråd? Endret 17. juni 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvor mye reiser du kollektivt, Simen1? Tromsø har vel neppe verdens beste kollektivtilbud om man ikke bor i sentrum (noe jeg riktignok ikke vet om du gjør eller ikke), og det virker som om folk som bor andre steder, har lett for å tro at alt er så mye bedre i Oslo/Trondheim/annen stprby når det gjelder kollektivtrafikk. Jeg tar trikk hver dag til jobb, og det er enkelt og raskt nok, selv om jeg hadde spart 8min på å kjøre. Men sentre det tar 15 minutter å kjøre til, må jeg bruke 52minuter på å komme emg til med kollektivtrafikk. Selv med månedskort er bompengene en liten pris å betale for å slippe den turen med trikk, buss, ny buss, venting, forsinkelser o.l. Og hvor miljøvennlig er det at en stor varebil fra Ikea skulle kjøre hjem varene mine, fremfor at min lille personbil tok samme turen? Du kan kalledet å være bortskjemt, men når valget står mellom borti 2t med kollektivtrafikk for å komme frem og tilbake, eller en halvtime i bil, da vet jeg hva jeg velger. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg kan også nevne at det er busstreik i Trondheim i disse dager, men likevel var trafikken ikke så mye verre enn på en vanlig dag, og jeg har hørt reaksjoner om at det var veldig god luftkvalitet i byen i dag. Riktignok har det antagelig vært mye sykling/kameratkjøring, og høyskolene/universitetene har jo sommerferie nå. Men det får en likevel til å lure på om kollektivtrafikken har så mye for seg likevel, Trondheim har jo ikke akkurat verdens mest effektive veinett fra før. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 I sentrum legger man ikke merke til dette siden det ikke er veien, men antall parkeringsplasser som er den begrensede faktoren. Folk som vanligvis tar bussen kan ikke ta bilen siden de ikke har noen plass å sette den fra seg. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg kan også nevne at det er busstreik i Trondheim i disse dager, men likevel var trafikken ikke så mye verre enn på en vanlig dag, og jeg har hørt reaksjoner om at det var veldig god luftkvalitet i byen i dag. Riktignok har det antagelig vært mye sykling/kameratkjøring, og høyskolene/universitetene har jo sommerferie nå. Men det får en likevel til å lure på om kollektivtrafikken har så mye for seg likevel, Trondheim har jo ikke akkurat verdens mest effektive veinett fra før. Tror nok at det gjør sitt at tusenvis av studenter er ute av byen og at det er greit vær. Tror du ville sett forskjellen i reiseatferden til borgere av barteby hadde offentlig transport vært konstant fraværende Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Lesbiske par får rett til assistert befruktning Kun Krf og Frp stemte i mot. Krf klarte til og med å lire av seg noe vrøvl på dagsrevyen om at man fratar barn muligheten til å vokse opp med en far. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Krf klarte til og med å lire av seg noe vrøvl på dagsrevyen om at man fratar barn muligheten til å vokse opp med en far. Latterlig, men man kan vel ikke forvente stort mer... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Lesbiske par får rett til assistert befruktningKun Krf og Frp stemte i mot. Krf klarte til og med å lire av seg noe vrøvl på dagsrevyen om at man fratar barn muligheten til å vokse opp med en far. Dette har blitt argumentet med stor A for motstanderne. Samt at man ikke gir mannlige homofile også mulighet til å få barn, og at loven dermed er diskriminerende for mannlige homofile. Hvordan det er et argument MOT lesbiskes rett til assistert befruktning må gudene vite. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 - Jeg gir 100.000 om noen kan bevise at homeopati virker Edzard Ernst, britisk professor i alternativ medisin, vil gi 100k ut av egen lomme til den første som på vitenskapelig måte kan bevise at homeopati fungerer. Uttalelsen fra homeopatisk ypperstehold i Norge er nesten for god til å være sann: - Dette er ikke første gangen noe sånt skjer og noen ganger er det sånn at de setter opp kriterier for bevis som gjør at det blir nesten umulig å bevise noen ting som helst, sier Mohr til VG Nett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Det er en ganske lang artikkel om homeopati hos Ars technica. Den er lang, men verd å lese. Diluting the scientific method: Ars looks at homeopathy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Åslaug Haga har gått av. Nå har jeg aldri likt SP men slik pressen har presset Haga synes jeg ligner på en heksejakt. Haga har gjort en tabbe og taklet den elendig, men pressen har også vært urimelige. Dagfinn Høybråten sa i formiddag at "Regjeringen er dramatisk svekket", noe som selvsagt bare er pølsevev. Hagas verv vil jo ikke akkurat stå tomme etter dette. At regjeringen er dramatisk svekket er nok mer ønsketenkning fra Høybråten. Media har tydeligvis det samme ønsket når de spant videre på Høybråtens uttalelse og blant annet sier "Det er stor enighet på stortinget om at regjeringen er dramatisk svekket". 1 fjær til 5 høns. Haga har oppført seg dumt før og ennå dummere nå, men hun er ikke den eneste som fortjener kritikk her. Media har oppført seg som gribber som hakker opp det halvdøde kadaveret. Opposisjonen har sparket dritt etter Haga mens hun ligger nede og tydelig feiret med skadefryd og storkost seg over Hagas tabber. For et sirkus! Er det rart man får politikerforakt og mediaforakt? Redigert: Haga provoserer ytterligere når hun i dag, med en spydig i stedet for ydmyk tone, uttaler at hennes helt vanlige levde liv tydeligvis ikke når opp til forventningene. Når ble det helt vanlig å drite i byggemeldinger og innrapportering av leieforhold? Endret 19. juni 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Om hun har unndratt å betale skatt så er det alvorlig. Når det gjelder alt annet så er det kritikkverdig, men ikke fatalt. Men er vel nok en gang håndteringen av saken som gjør at man graver sin egen grav fremfor hva man er skyldig i å ha gjort. Har en svoger som har ventet på byggetillatelse i et år eller to i et byråkratisk helvete. Han bør jo bare sende et brev hvor det står "hører jeg ingenting innen en uke så anser jeg det som godkjent". Det er så mye reguleringer, selv verre enn jeg først hadde antatt. Jeg tror rett og slett ikke jeg kommer til å tørre å begi meg ut på å bygge noe. Minister nr. 2 som trekker seg grunnet tabber. Så var det Gerd Liv Valla i fjor, Jens sin nære samarbeidspartner. Jeg er forundret over at mannen ikke har mistet håret enda, "kvinnene hans" har gitt ham mye hodebry... Mye rot og dobbeltmoral hos endel av de sentrale rød-grønne, samt deres "våpenbrødre". Svekker tilliten til politikere ytterligere. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg gleder meg til det kommer mere Blendaskrubbede politikere på banen, som kan virkelig vise oss fåreskaller hvordan en ekte politiker burde være. Ja, jeg er faktisk så interressert at jeg er villig til å selge min ubetydelige stump til eks. FRP, bare for å få den nye opplevelsen. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) - Jeg gir 100.000 om noen kan bevise at homeopati virker Edzard Ernst, britisk professor i alternativ medisin, vil gi 100k ut av egen lomme til den første som på vitenskapelig måte kan bevise at homeopati fungerer. Uttalelsen fra homeopatisk ypperstehold i Norge er nesten for god til å være sann: - Dette er ikke første gangen noe sånt skjer og noen ganger er det sånn at de setter opp kriterier for bevis som gjør at det blir nesten umulig å bevise noen ting som helst, sier Mohr til VG Nett. Homeopati er jo i virkelig særstilling i Storbritania fra hva jeg har hørt om det i min podcast-kolleksjon, så det er bra at noen prøver å presse dem til resultater på dette tullet og forsvare sitt produkt. Når det gjelder Haga-oppstyret virker det som at Bandwagoning innenfor pressen endelig har avdekket noe. Og det avdekket ganske lite dritt egentlig. De kan nok finne dritt på alle om de graver dypt nok, men pressen har en evne til å fokusere på en person av gangen, en Flavour of the Month om du vil. Reaksjonene både fra Haga og hennes rådgivere har vært særdeles dårlig uansett og det var vel bare et spørsmål om tid før det ble innsett at det var ingen vei tilbake uten å dra ned regjeringens meningsmålinger ytterligere. Men uansett hva de nå har gjort så vil det tolkes negativt av folk i pressen. Endret 19. juni 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg gleder meg til det kommer mere Blendaskrubbede politikere på banen, som kan virkelig vise oss fåreskaller hvordan en ekte politiker burde være. Ja, jeg er faktisk så interressert at jeg er villig til å selge min ubetydelige stump til eks. FRP, bare for å få den nye opplevelsen. Om Martin Kolberg snart ikke slutter å bedrive valgkamp for det partiet så kan det være det finner sted. Men fra spøk til alvor, jeg skulle gjerne hatt en regjering bestående av folk som ikke er opptatt av å skjule ting. Tilgivelse er ikke utenkelig om man er ærlig. Det har vært fryktelig mye fokus på personlige anliggender med denne regjeringen her og det tar fokuset vekk fra politikken. Om man legger kortene på bordet med en gang så kanskje vi kan slippe uke ut og uke inn med fokus på private samtaler, hvordan man behandler sine ansatte, brygger osv. Det hele hales ut og det må media til for å få frem sannheten. Slik burde det ikke vært, vi skal jo kunne stole på de her menneskene. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Haga har oppført seg dumt før og ennå dummere nå, men hun er ikke den eneste som fortjener kritikk her. Media har oppført seg som gribber som hakker opp det halvdøde kadaveret. Opposisjonen har sparket dritt etter Haga mens hun ligger nede og tydelig feiret med skadefryd og storkost seg over Hagas tabber. For et sirkus! Er det rart man får politikerforakt og mediaforakt?Media opptrer helt naturlig, de vil ha avsløringer. Når Haga servere sannheten stykkevis og kommer med uttalelser som beviselig er feil forer hun media med akkurat det de vil ha. Sakene er småting, men blir til noe stort fordi en statsråd blir avslørt. Hadde hun bare spilt med åpne kort hadde det ikke vært noe mer å avsløre. Kanskje ville hun vært skadeskutt istedenfor politisk død? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Er det ikke litt klima-ironisk at grillkull selges til 6,80 kr per kg samtidig som bensin og diesel koster ca det dobbelte for 1 liter (ca 720-850 gram)? 1 kg kull gir ca 3,5 kg CO2 1 liter bensin eller diesel gir ca 2,5 kg CO2 Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ikke en eneste prostituert på Karl Johan i går kveld! Lenke til kommentar
akarno Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 USA, England og Sverige ... mon tro om Norge vil følge? Swedes To Be Wiretapped, Despite Protests Ser på dette som ganske alvorlig for demokratiet sin del, hørte om lovforslaget for en stund siden, men hadde ikke trodd det ville bli vedtatt! Jeg er klar over at i praksis blir det vanskelig å gjennomføre en slik overvåkning, men med argumentet om å forhindre terror blir dette helt latterlig. http://www.thelocal.se/12554/ Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Ikke en eneste prostituert på Karl Johan i går kveld! Da har de endelig klart å drive de prostituerte under jorden. Nå slipper vi å se på mens hallikene utnytter de prostituerte stadig hardere og de prostituerte selv havner i en bunnsjikt i livet de aldri kommer ut igjen av. Out of sight, out of mind. Jippi! Endret 20. juni 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå