Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Endelig seier for felles ekteskapslov

Krf og andre tilhengere av diskriminering har endelig tapt.

FRP var vel også mot dette. I hvert fall tidligere (ikke helt oversikten over hva de mener nå til dags).

Et at de få positive tingene med SV i regjering var at det kanskje ville få fart på liberalisering av verdispørsmål. Der er jo AP en konservativ bauta. Synd de ikke får vekk monarkiet og statskirken, men jeg får vel kose meg over denne lille seieren her i hvert fall.

Lenke til kommentar
Endelig seier for felles ekteskapslov

Krf og andre tilhengere av diskriminering har endelig tapt.

FRP var vel også mot dette. I hvert fall tidligere (ikke helt oversikten over hva de mener nå til dags).

Et at de få positive tingene med SV i regjering var at det kanskje ville få fart på liberalisering av verdispørsmål. Der er jo AP en konservativ bauta. Synd de ikke får vekk monarkiet og statskirken, men jeg får vel kose meg over denne lille seieren her i hvert fall.

Tror det er mer SP som bremser i verdispørsmål. Når det kommer til statskirke, monarki og homofili er vel SP omtrent like konservative som KrF og hvertfall mer konservative enn det AP er.

Lenke til kommentar
- Vi aner ikke hvor mange som er omskåret

Den er ikke verdt papiret den er skrevet på. Så lenge vi ikke har en obligatorisk underlivsundersøkelse, kan vi ikke vite hvor mange dette gjelder, sier Listhaug til Dagbladet.no.
Dristig å komme med så krass kritikk basert på - eh - ingenting! Man kan jo med samme logikk si at partibarometre ikke er verdt noe siden ikke alle blir spurt.

Folk er vel mer ærlige om politiske standpunkter enn de er om de er omskåret eller ikke.

Forøvrig er vel partibarometre der man spør 1000 mennesker ganske usikre.

Lenke til kommentar
Folk er vel mer ærlige om politiske standpunkter enn de er om de er omskåret eller ikke.

Et usikkert resultat fra en spørreundersøkelse er likefullt langt bedre en vill gjetning.
Lenke til kommentar

En har ca. 90-95 % sikkerhet. Så selv om man ikke kan si noe definitivt ut av en enkelt måling, vil man ganske stor sikkerhet kunne si noe om tendensene om man ser på flere av de.

Lenke til kommentar

En har ca. 90-95 % sikkerhet. Så selv om man ikke kan si noe definitivt ut av en enkelt måling, vil man ganske stor sikkerhet kunne si noe om tendensene om man ser på flere av de.

Sant, men 90-95% sikkerhet vil si 5-10% usikkerhet. Hvor ofte står det "Ap opp 10%" i avisene? Aldri, det står "Ap fram 3 og FrP tilbake 6" eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Sant, men 90-95% sikkerhet vil si 5-10% usikkerhet. Hvor ofte står det "Ap opp 10%" i avisene? Aldri, det står "Ap fram 3 og FrP tilbake 6" eller noe slikt.

Nå overforenkler du og misforstår matematikken. 5 - 10 % usikkerhet betyr ikke 5 - 10 prosentpoeng i usikkerhet. Dvs. står det "Ap opp 10 %" vil det være 90 - 95 % sannsynlig at de har gjort dette.

Husker jeg ikke helt feil, er usikkerheten ca. 2,5 prosentpoeng. Dvs. står det Ap opp 10 prosentpoeng (som de vanligvis mener når de sier prosent), vil det bare bety Ap opp 7,5 til 12,5 prosentpoeng. Det vil uansett fungere som en god indikator.

Grunnen til at det aldri står "Ap frem 3" er at dette i stor grad dekkes av denne usikkerheten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/16/538351.html

^^Den som bare var en homofil same. Det er visst penger å tjene på det.

Hva er det du sier? Visste du ikke at samene kjemper for sin eksistens fordi de er i et trasig mindretall, og da er det jo logisk at deres homonettverk blir ganske så småtteslig i forhold til oss søringer som kan velte oss i sodoma og gomorgen-lignende tilstander akkurat når vi får lysten!? 

BTW! Hva er det så som fohindrerer deg i å bli en homofil same da?

:hmm:

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2487633.ece

Dette synes jeg bare blir tull. For det første er det mange butikker hvor man er avhengig av bilen for å kunne få med seg en fornuftig mengde varer fra (for eksempel møbelbutikker). For det andre kommer bare kjøpesentraene til å kjøre hardt på med kampanjer av typen "vi senker prisene våre med det det koster deg å parkere" så vi er like langt.

Lenke til kommentar
Dette synes jeg bare blir tull. For det første er det mange butikker hvor man er avhengig av bilen for å kunne få med seg en fornuftig mengde varer fra (for eksempel møbelbutikker).

Det er ikke snakk om noe parkeringsforbud så jeg ser ikke problemet. Ofte må møbler kjøres ut fordi de er for store til at folk får de med seg selv. Dermed er det bare en fordel at folk f.eks sykler eller tar bussen til møbelbutikken i stedet for bil. Folk er alt for bortskjemt med bil og det er bare bra at man reduserer bortskjemtheten ved å la kundene betale direkte for den parkeringa de likevel betaler for.

For det andre kommer bare kjøpesentraene til å kjøre hardt på med kampanjer av typen "vi senker prisene våre med det det koster deg å parkere" så vi er like langt.

Nei, da er man ikke like langt. Da vil nok folk i større grad velge å gå, sykle, ta bussen eller sitte på med andre for å komme seg til og fra kjøpesenteret. Det vil gi mindre behov for parkeringsplasser, mindre parkeringsutgifter totalt sett, mindre trafikkbelastning rundt kjøpesenteret, mindre veistøv og lavere priser. De som velger å gå, sykle etc får lavere priser uten å måtte betale parkeringskostnaden.

Jeg støtter forskeren ved TØI og synes det var et godt forslag.

Lenke til kommentar

Mye av disse konklusjonene holder ikke mål. Argumenet om at de som sykler, går, o.l. subsidierer parkeringsplassene, i seg selv er det rett, men det blir absurd når man drar denne logikken videre. Det er t.eks. vanlig å subsidiere leien til Vinmonopolet på slike senter, bruker man samme logikken her, vil de avholdsfolket subsidiere alkoholkonsumentene.

En må se på hva den mest kostnadseffektive måten å dekke kostnadene er. I dette tilfellet er det helt klart at det er å gjøre det over husleien.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om noe parkeringsforbud så jeg ser ikke problemet. Ofte må møbler kjøres ut fordi de er for store til at folk får de med seg selv. Dermed er det bare en fordel at folk f.eks sykler eller tar bussen til møbelbutikken i stedet for bil. Folk er alt for bortskjemt med bil og det er bare bra at man reduserer bortskjemtheten ved å la kundene betale direkte for den parkeringa de likevel betaler for.

Igjen, bare tull. Hva med for eksempel flatpakker fra IKEA, de er ofte lette å få med seg i egen bil. Og hva med mor og far som skal på lørdagshandel for hele familien på kjøpesenteret. Skal de liksom bære med seg ørten stappfulle poser på bussen?

Og det blir sikkert mange måter å omgå en slik pålegg selv, all den tid kjøpesentrene ikke skal utbetale noe til staten. For eksempel som Othh foreslår, å ha superlate parkeringsvakter. Eller at kjøpesentrene fortsetter å subsidere parkeringen men har en symbolsk parkeringsavgift for å tekkes staten.

Jeg tror dette vil "løse seg selv" med økte bensinpriser. Når bensinprisene blir dyre nok vil folk foretrekke å dra på nærbutikken eller ta innkjøpene på vei fra jobb, og kjøre bil til kjøpesenter bare når det er strengt tatt nødvendig.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Igjen, bare tull. Hva med for eksempel flatpakker fra IKEA, de er ofte lette å få med seg i egen bil.

Nei, det er ikke tull. Folk som vil ha med seg flatpakkene i egen bil hindres selvsagt ikke i å gjøre det. De som vil ha med seg en ny sofa i egen bil har også friheten til det. De som vil få utkjørt flatpakker, sofaer eller hva som helst annet for fortsatt friheten til det.

Og hva med mor og far som skal på lørdagshandel for hele familien på kjøpesenteret. Skal de liksom bære med seg ørten stappfulle poser på bussen?

Ikke hvis de ikke vil. Det er som sagt ikke snakk om noe parkeringsforbud. Det er snakk om friheten til å kunne velge selv om man vil betale for å parkere eller å slippe å betale for andres parkering.

Og det blir sikkert mange måter å omgå en slik pålegg selv, all den tid kjøpesentrene ikke skal utbetale noe til staten. For eksempel som Othh foreslår, å ha superlate parkeringsvakter. Eller at kjøpesentrene fortsetter å subsidere parkeringen men har en symbolsk parkeringsavgift for å tekkes staten.

Det kan hende men man kommer i hvert fall et stykke på vei mot å la forbrukeren se regninga h*n betaler.

Jeg tror dette vil "løse seg selv" med økte bensinpriser. Når bensinprisene blir dyre nok vil folk foretrekke å dra på nærbutikken eller ta innkjøpene på vei fra jobb, og kjøre bil til kjøpesenter bare når det er strengt tatt nødvendig.

Jeg tror også bensinprisene vil løse mye av seg selv men subsidieringen av parkering blir ikke nødvendigvis mindre av at folk velger elbiler, hybridbiler og lignende i stedet for bensin/diesel-biler.

Lenke til kommentar
Og hva med mor og far som skal på lørdagshandel for hele familien på kjøpesenteret. Skal de liksom bære med seg ørten stappfulle poser på bussen?

Ikke hvis de ikke vil. Det er som sagt ikke snakk om noe parkeringsforbud. Det er snakk om friheten til å kunne velge selv om man vil betale for å parkere eller å slippe å betale for andres parkering.

Hadde dette vært noe statlig ordning så kunne jeg langt på vei vært enig.

Men om private selskaper ønsker å ta betalt for parkeringsplasser eller ikke burde helt og holdent være opp til dem selv, ikke staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...