Aiven Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Dette har ingenting med tabloidisering å gjøre. Rike var en kjent og kjær person som har vært en del av stua til folk i flere tiår. At det blir førstesideoppslag et par dager når han legger inn årene skulle bare mangle. At NRK vier de første minuttene av Dagsrevyen til hans person og bortgang er IKKE tabloidisering av noe som helst. Det er vanlig at man bruker et par minutter av sendinga når en kollega eller tidligere kollega dør. Det har med respekt å gjøre. Jeg er kritisk til tabloidiseringen av media selv, men skal man kritisere media så får man finne noen bedre eksempler. Det er bare å se på forsidene til de store avisene hver eneste dag, og toppsakene til nettavisene HVER ENESTE TIME. Det han sa. Boikott idiotavisene Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Så du mener at du gråter mer over 50 000 kinesere enn du hadde gjort hvis din egen mor eller far gikk bort? Hvis ikke mener også du at det som er nærmere deg selv har større verdi for deg, og da har du nettopp skutt deg selv i foten. Eg tolkar dette som at du ansåg Kjell Kristian Rike like kjær som mor di og far din? Nei. Les innleggene mine igjen, du. Her er det jeg skrev, i tilfelle du er for lat: "At vi bryr oss mer om ting som er nærmere oss selv er helt naturlig." Mine foreldre er nærmere meg enn KKR. Men KKR er (føles) nærmere meg enn navnløse kinesere jeg aldri har hørt stemmen til engang. Men han var ikke en del av min familie. Det har ingen påstått. Derimot skrev jeg følgende, som du kanskje hadde fått med deg hvis du brukte litt tid til å forstå hva jeg faktisk skriver: "At vi bryr oss mer om ting som er nærmere oss selv er helt naturlig." Dette er ikke noe som gjør han mer verdt for meg enn en hvilken som helst av de 50 000 kineserne som gikk i vei. Men som en av Norges mest kjente menn har han definitivt nyhetsverdi. Mange har et forhold til denne mannen. Men du svarte ikke på spørsmålene mine: Så du mener at du gråter mer over 50 000 kinesere enn du hadde gjort hvis din egen mor eller far gikk bort? Ville du ofret din egen famile for å redde to familier i Kina? For det første, hvorfor er det selvsagt at Kjell Kristian Rike står meg nærmere enn kinesere? Fordi du faktisk vet godt hvem han er. Du hadde et forhold til mannen, enten du likte ham eller ikke. For det andre blir det helt latterlig å sammenlikne en sportskommentator med noens foreldre, sammenlikningen holder simpelthen ikke vann. Poenget er at det som er nærmere oss selv påvirker oss mer enn noe som er langt borte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Og da kommer vi tilbake til. Var det noe mer "samfunnsviktig" som burde vært på agendaen? Burde man resirkulere gamle nyheter på forsiden bare fordi at dette dødsfallet ikke betyr noe for enkelte sjeler? Nå er dette et par dager siden, men husker jeg ikke helt feil anklaget vel Venezuela USA for å krenke deres luftrom. Flåsemodus: Hvem er det ikke USA krenker? Debatten bærer preg av at noen kanskje er litt yngre og derfor ikke fatter hvilke kvaliteter denne personen tilførte en stor del av oss andre. Ja, yngre og ikke så interresert i sport, og kanskje tror at man kan se bort fra den aktiviteten som et godt grunnlag for å bygge samfunnet på en positiv måte. Nei, det er en debatt om media skal ha et samfunnsansvar eller ei. Det handler om den stadig økende tabliodiseringen av både media. I tillegg bringer du opp et godt poeng her, dette er snakk om sportsnyheter, hører ikke da innslaget til under sportsnyhetene? Mulig at det "hører" til i en annen "bås", men poenget mitt er at en person som har vært seg selv så fullt og helt fortjener kredit for bidraget med å utvikle "sin/vår" greie så gjennomført. Det blir litt det samme hvis jeg gir Bill Gates kredit for å få til noe, men samtidig ikke liker hele personen "Bill Gates", eller produktet. Hadde det ikke blitt gjort, så hadde heller ikke vi sittet å kost oss her og nå!? Jeg er forøvrig ikke så lei meg for tabloidisering. Den "pendelen" kan snu før disse hyenene vet ordet av det, og da kan vi andre ekorn kose oss! Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Du valgte et ufattelig dårlig eksempel på tabloidisering av norsk dagspresse. Av alle tåpelige, flåsete og overtabloidiserte saker som treffer nyhetsbildet, så velger du ut dekningen av en kjent og kjær tv-personlighet som relativt overraskende dør av kreft som eksempel? Dette har en klar nyhetsverdi og er av interesse for svært mange nordmenn. Pick your battles. Du valgte åpenbart feil. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Men du svarte ikke på spørsmålene mine: Jeg svarte ikke på spørsmålene dine siden de strengt tatt ikke er annet enn stråmenn. Mulig at det "hører" til i en annen "bås", men poenget mitt er at en person som har vært seg selv så fullt og helt fortjener kredit for bidraget med å utvikle "sin/vår" greie så gjennomført. Nå har jeg gjentatte ganger skrevet at jeg ikke kritiserer innlegget i seg selv, men plasseringen den fikk. Å påstå at denne personens naturlig død var det viktigste som skjedde denne dagen synes jeg er litt drøyt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Men du svarte ikke på spørsmålene mine: Jeg svarte ikke på spørsmålene dine siden de strengt tatt ikke er annet enn stråmenn. Mulig at det "hører" til i en annen "bås", men poenget mitt er at en person som har vært seg selv så fullt og helt fortjener kredit for bidraget med å utvikle "sin/vår" greie så gjennomført. Nå har jeg gjentatte ganger skrevet at jeg ikke kritiserer innlegget i seg selv, men plasseringen den fikk. Å påstå at denne personens naturlig død var det viktigste som skjedde denne dagen synes jeg er litt drøyt. Ok! Jeg godtar det!! Men for meg så betydde denne personen veldig mye mere enn perifere katastrofer. Hvis du så mener at det er feil, så er det greit nok. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ekstra, ekstra, les alt om saken! Lastet ned feministisk dokument fra nettet og ble dømt til døden! Dette skjer selvsagt i det eneste landet i verden der vi er med å støtte regimet militært, nemlig Afghanistan. La meg legge til at heroinprodusjonen er mangedoblet, siden Taliban mistet makten. Krigen der borte er minst like idiotisk som Irak og vi er med, yay! Lenke til kommentar
kommando Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg reagerte på samme måte, hvorfor skal norge forsvare en stat som ikke respekterer grunnleggende menneskerettigheter? Allikevel velger jeg å tro på Hr. Støre når han sier at situasjonen i Afghanistan er sterkt forbedret over de siste årene, med flere barn i skole, bedre helsetilbud og så videre. Dessuten, å bygge opp et demokrati skjer ikke over natta - Norge har holdt på siden 1814, etc. etc. : | Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Oslo S skal vist ha en ombygging og arkitektene kappes om å levere de mest smakløse tegningene: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=520657 Alle forslagene er nesten kun glass, akkurat det fasadematerialet som har fått så hard medfart i det siste årene på grunn av elendig energiregnskap. Teknisk Ukeblad: Fasjonable bygg blir harry Arkitektene er virkelig på bølgelengde med samfunnet lengre. Dette er ikke første gangen jeg ser håpløst historieløse og håpløst energislukende glassbygg bli foreslått og bygget. Glass gir også dårlig innemiljø på grunn av utfordrende temperaturstyring når sola står på. Snømåking og rengjøring av glasstak er et annet problem. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Jeg så disse for meg håpløse forslagene, og hadde et håp om at en Opera er digg, mens at et skikkelig karneval hører de skrå bredder til!? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Det første bygget VG viser til vikrer da ikke så alt for verst, men resten var litt over the top. Eller skaper glass en mye bedre stemning enn andre materialer. Er det ikke verdt en noe høyere strømregning å slippe og føle at man sitter inne? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ta så gjerne opp lånet selv da! Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ta så gjerne opp lånet selv da! Hvis du misliker glass så mye, hvilke materialer ville du foreslått? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Har ikke noe mer kreativt forslag annet enn at hovedstaden kan ta seg en aldri så liten bolle Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ta så gjerne opp lånet selv da! Hvis du misliker glass så mye, hvilke materialer ville du foreslått? Problemet er vel ikke at det er glass i fasaden, men at det er så mye av det. Mindre glassvinduer kombinert med materialer som isolerer varme/kulde bedre ville vært langt bedre fra et enøk-perspektiv. Selvsagt er det ikke like svulstig og fint som å ha store åpne glassflater. Men nå tror jeg vi må kunne tenke litt lenger enn som så. Dette er så utrolig bortkastet, spesielt med tanke på det som blir sagt i artikkelen som Simen1 lenker til: "For å få tilstrekkelig med dagslys behøver ikke mengden glassareal være mer enn 10-15 prosent av gulvarealet, sier dr. ing Ida Bryn, spesialist på energibruk i bygg." Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Må gå igjennom 9000 bøter pga. skiltrot. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Men nå tror jeg vi må kunne tenke litt lenger enn som så. Dette er så utrolig bortkastet, spesielt med tanke på det som blir sagt i artikkelen som Simen1 lenker til: "For å få tilstrekkelig med dagslys behøver ikke mengden glassareal være mer enn 10-15 prosent av gulvarealet, sier dr. ing Ida Bryn, spesialist på energibruk i bygg." Problemet er at så små glassflater gir en sterk følelse av innestengthet. Jo større glassflatene er, jo større er følelsen av å være utendør. Dette gjelder også for store åpne rom. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Men nå tror jeg vi må kunne tenke litt lenger enn som så. Dette er så utrolig bortkastet, spesielt med tanke på det som blir sagt i artikkelen som Simen1 lenker til: "For å få tilstrekkelig med dagslys behøver ikke mengden glassareal være mer enn 10-15 prosent av gulvarealet, sier dr. ing Ida Bryn, spesialist på energibruk i bygg." Problemet er at så små glassflater gir en sterk følelse av innestengthet. Jo større glassflatene er, jo større er følelsen av å være utendør. Dette gjelder også for store åpne rom. Da er det vel bare å oppholde seg utendørs vel! Makan til utendørsfølelse som man da får kan man vel lete lenge etter? Endret 20. mai 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Da er det vel bare å oppholde seg utendørs vel! Makan til utendørsfølelse som man da får kan man vel lete lenge etter? Og hvis denne følelsen ikke er viktig kan vi vel helt droppe vinduer og glass. Strengt tatt er det vel det som er det mest energieffektive. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå