Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som et glimrende tiltak. Butikkene er fornøyde, natteravnene er fornøyde, russen er fornøyde og jeg antar at både politiet, turgåere, hundeeiere og småbarnsforeldre er fornøyde.

 

Er det egentlig noen som er misfornøyde med tiltaket i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Det er faktisk en ytterligere regulering av øvelseskjøring som den er i dag.

Man kan øvelseskjøre i helgene og hvor man vil.

 

Edit: @ Pricks: Den voksne personen må ha lappen sammenhengende i min. 5 år og være fyllt 25.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Det er vel ganske utopisk å tro at ungdom vil slutte å ta noen sjanser, og kjøre litt fort, selv om de har lengre opplæring. På den annen side så er det forhåpentligvis slik at lengre "læretid" gjør at man handler riktigere i en kritisk situasjon. Personlig synes jeg 18 år (myndighetsalder) er en grei grense for å kjøre bil alene.

 

Og apropos Bygdøy-ulykken, så bør man kanskje tenke seg om to ganger før man gir den fremadstormende poden tilgang til en gateracer med 200+ hester. Eller, den andre motsetningen, lar ham/hun kjøre rundt i et falleferdig vrak av en dødsfelle.

Lenke til kommentar

Øvelsekjøring er helt OK. Det foregår i kontrollerte former i et kjent område med en voksen ansvarlig ledsager.

 

Jeg tror tre gode tiltak ville vært:

- Mange skjulte fotobokser og flere manuelle kontroller i utfordrende trafikk som farlige kryss og rundkjøringer. Bøtene kan gjerne bli lavere hvis bare antallet bøter øker tilsvarende.

- Hyppigere tekniske kontroller.

- Holdningskampanjer i videregående skoler med fokus på unge skadde og drepte i nærområdet av skolen. F.eks trafikkskadde og etterlatte fra samme kommune som kommer på skolene og forteller.

Lenke til kommentar
- Mange skjulte fotobokser og flere manuelle kontroller i utfordrende trafikk som farlige kryss og rundkjøringer. Bøtene kan gjerne bli lavere hvis bare antallet bøter øker tilsvarende.

Jeg er veldig skeptisk til tanken om "skjulte fotobokser". Jeg synes det er greit slik det er i dag, at man blir forvarslet om at det er fotoboks på en strekning, men man vet ikke akkurat hvor det er. Jeg synes ikke vi skal ta steget til et "skjult-overvåknings-samfunn", uansett hvor god hensikten måtte være.

 

- Holdningskampanjer i videregående skoler med fokus på unge skadde og drepte i nærområdet av skolen. F.eks trafikkskadde og etterlatte fra samme kommune som kommer på skolene og forteller.

Dette er kjent for å hjelpe lite. Det som virkelig hjelper for menn er informasjon for risiko og lignende, ikke ting som går på følelser osv. Les mer om dette: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1079862.ece

Lenke til kommentar
Jeg er veldig skeptisk til tanken om "skjulte fotobokser". Jeg synes det er greit slik det er i dag, at man blir forvarslet om at det er fotoboks på en strekning, men man vet ikke akkurat hvor det er. Jeg synes ikke vi skal ta steget til et "skjult-overvåknings-samfunn", uansett hvor god hensikten måtte være.

Jeg synes det å redde liv og helse er viktigere enn hensynet for "overvåkningsfaren". Det er jo ikke snakk om spionasje på lovlydige mennesker heller. Bare en økt oppdagelsesrisiko for kriminelle.

 

Dette er kjent for å hjelpe lite. Det som virkelig hjelper for menn er informasjon for risiko og lignende, ikke ting som går på følelser osv. Les mer om dette: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1079862.ece

Det er forståelig at kampanjer som spiller på følelser virker bedre på kvinner enn på menn, men det betyr ikke at vi bør droppe sånne kampanjer. Kvinner er like mye verd som menn og trenger også reddende tiltak. Se f.eks på den Bygdø-ulykka. To kvinner døde. Kanskje slike kampanjer klarer å forebygge noen slike ulykker i framtida?

Lenke til kommentar
Det er vel ganske utopisk å tro at ungdom vil slutte å ta noen sjanser, og kjøre litt fort, selv om de har lengre opplæring. På den annen side så er det forhåpentligvis slik at lengre "læretid" gjør at man handler riktigere i en kritisk situasjon. Personlig synes jeg 18 år (myndighetsalder) er en grei grense for å kjøre bil alene.

 

Og apropos Bygdøy-ulykken, så bør man kanskje tenke seg om to ganger før man gir den fremadstormende poden tilgang til en gateracer med 200+ hester. Eller, den andre motsetningen, lar ham/hun kjøre rundt i et falleferdig vrak av en dødsfelle.

 

Det er også ganske utopisk å tro at idioter vil forsvinne ved holdningskampanjer.

 

Ifølge en bekjent på Bygdøy var gutten som kjørte Audien det vi kaller overstadig beruset, og han ble kastet ut av et utested på Aker Brygge, såvidt jeg skjønte. Nå er han død, så han får ingen straff, så da lar vi det vel bare ligge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...