Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Eg har noko å sei:

Kan folk vennligst slutte å kaste seg på bølgen å hate Tor Erling Staff? Når det gjeld ytringane han har komt med i Fritz-saka er eg heilt einig med han. Dei som såg Tabloid med Staff og Brynjar Meling fekk sjå at Staff overkøyrde heile panelet. Spesielt ho der frå ein eller anna krisesenterorganisasjon.

Eg blir så oppgitt over folk som kastar seg på slike bølger: "Kom igjen folkens, la oss hate Bush, Staff, USA, OL i Beijjing, renta, Statskirken bla bla bla" utan å ha sett seg inn i kva det eigentleg dreier seg om.

Måtte berre få blåst det ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi vi (i vi mener jeg oss alle, ingen unntatt) har en tendens å la oss fange av absolutter i større eller mindre grad. Selv når man er obs på det. Man fjerner nyansene for å gjøre det lettere å forholde seg til saken og man gjør det slik man gjorde når man var barn; Man definerer ting som definitivt godt eller definitivt ondt. Nyansene vandrer på tur og igjen sitter vi med et veldig ensformig budskap. Det gjør det ikke noe bedre at tabloidene streber etter å forenkle og gjøre det til enten/eller, fordi de føler de bør gjøre det lettere for leseren å "forstå". Det er derfor 3/4 av avissiden er bilde og ikke tekst, for gud forby om man presenterer for mye nyanser og gjør leseren forvirret. Det smitter vel over når man skal si noe også, man effektiviserer og da blir det hele til "Bush er en idiot".

Slik vil det nok for alltid bli. Det er lettere å forholde seg til svart og hvitt selv om vi alle vet at verden er full av farger. Selv de fargeblinde vet det :)

Lenke til kommentar

@ A-Jay

Nei, det du foreslo vil ikke være mulig. En minibank har i oppgave å formidle vesentlig mindre informasjon, både fra og til kunden.

T.eks. har man på disse automatene behov for å formidle tabeller, hvorav man har flere valg på hver av punktene i tabellen, samt at man har behov for et tastatur.

Dette er ikke noe man kan gjøre med språkgjenkjenning o.l.. Å lage systemer for blinde er svært vanskelig.

@ Dotten

Nå sier jeg ikke at samfunn ikke burde streve etter å tilpasse seg minioritetene, det jeg sier at minioritetene ikke skal kunne ta det som en selvfølge. Jeg synes også at de burde komme med konkrete løsninger når de klager, og ikke bare krever at andre også skal fikse dette.

At de blinde krever mye av staten er litt forståelig og vel til noen grad aksepteres, men jeg synes ikke de skal kunne kreve så alt for mye av private. Var ikke lenge siden jeg så et innslag på NRK med en handikapped person fra Handikappforbundet som klage over at han ikke kom seg inn på butikker på Karl Johan. Her kjører han i rullestol som er for stor til å komme igjennom en vanlig dør, og alt for stor til å bevege seg i de aktuelle butikkene, men krevde at samtlige av butikkene at disse skulle ha en rampe opp til butikken.

Lenke til kommentar
@ A-Jay

Nei, det du foreslo vil ikke være mulig. En minibank har i oppgave å formidle vesentlig mindre informasjon, både fra og til kunden.

T.eks. har man på disse automatene behov for å formidle tabeller, hvorav man har flere valg på hver av punktene i tabellen, samt at man har behov for et tastatur.

Dette er ikke noe man kan gjøre med språkgjenkjenning o.l.. Å lage systemer for blinde er svært vanskelig.

Blinde kan bruke datamaskiner, tror ikke en automat er så voldsomt vanskelig. Det som trengs er en skjermleser eller ferdiginnleste setninger slik at informasjonen kan formidles til den blinde og et brailletastatur eller knapper med brailletegn så den blinde kan kommunisere med automaten. Det er ikke svært vanskelig, men det krever at man tenker på blinde og svaksynte når man utvikler automaten.

@ Dotten

Nå sier jeg ikke at samfunn ikke burde streve etter å tilpasse seg minioritetene, det jeg sier at minioritetene ikke skal kunne ta det som en selvfølge. Jeg synes også at de burde komme med konkrete løsninger når de klager, og ikke bare krever at andre også skal fikse dette.

At de blinde krever mye av staten er litt forståelig og vel til noen grad aksepteres, men jeg synes ikke de skal kunne kreve så alt for mye av private. Var ikke lenge siden jeg så et innslag på NRK med en handikapped person fra Handikappforbundet som klage over at han ikke kom seg inn på butikker på Karl Johan. Her kjører han i rullestol som er for stor til å komme igjennom en vanlig dør, og alt for stor til å bevege seg i de aktuelle butikkene, men krevde at samtlige av butikkene at disse skulle ha en rampe opp til butikken.

For alt du vet så kan de handikappedes organisasjoner ha komt med konkrete løsninger som ikke har blitt vist på NRK. Jeg vil også tro at de handikappedes organisasjoner ofte blir tatt med på råd når man skal bygge nye bygg eller utvikle nye løsninger så de kan formidle sine erfaringer om hva som funker og hva som ikke funker. Handikappede flest er hverken byggingeniører, systemutviklere eller arkitekter, så å kreve at de skal ha løsninger på alt mulig blir noe kunstig. Handikappede vet hva som funker og ikke funker for dem, og det er verdifull informasjon om man ønsker å unngå å diskriminere handikappede.

Hvorvidt alle butikker skal lovpålegges å tilpasses rullestolbrukere og blinde er en annen sak. Men om de handikappede selv ikke sier ifra så blir ingenting gjort. At butikken er privat frigjør den ikke fra kritikk.

Lenke til kommentar
Blinde kan bruke datamaskiner, tror ikke en automat er så voldsomt vanskelig. Det som trengs er en skjermleser eller ferdiginnleste setninger slik at informasjonen kan formidles til den blinde og et brailletastatur eller knapper med brailletegn så den blinde kan kommunisere med automaten. Det er ikke svært vanskelig, men det krever at man tenker på blinde og svaksynte når man utvikler automaten.

Nå er blindeinterfacen til PC svært dårlig til å formidle bl.a. tabeller, samt at det er tidkrevende. Disse er heller ikke særlig billige. Å ha et fast tastatur på automaten, i motsetning til touchscreenen som er i dag, vil også gjøre automaten vesentlig mindre brukervennlig for oss vanlige.

NSB har ingen fordeler av å utvikle et slik automat, men mange ulemper, hvor de viktigste er høyere kostnader og redusert brukervennlighet majoritetten av kundene. Den billigste, enkleste og beste løsningen her er den NSB valgte. De valgte å frita de som ikke kunne bruke automaten ekstragebyret for billetkjøp på tog.

For alt du vet så kan de handikappedes organisasjoner ha komt med konkrete løsninger som ikke har blitt vist på NRK. Jeg vil også tro at de handikappedes organisasjoner ofte blir tatt med på råd når man skal bygge nye bygg eller utvikle nye løsninger så de kan formidle sine erfaringer om hva som funker og hva som ikke funker. Handikappede flest er hverken byggingeniører, systemutviklere eller arkitekter, så å kreve at de skal ha løsninger på alt mulig blir noe kunstig. Handikappede vet hva som funker og ikke funker for dem, og det er verdifull informasjon om man ønsker å unngå å diskriminere handikappede.

De handikappede kan like enkelt som den avkrevde utarbeide en løsning ved å kjøpe den nødvendige ekspertisen. Forskjellen er da at det er kravsetterne og ikke den avkrevde som må ta regningen, noe som egentlig ikke er helt urimelig.

Det er også kun snakk om passiv diskriminering, noe jeg strengt tatt ikke vil regne som diskriminering.

Hvorvidt alle butikker skal lovpålegges å tilpasses rullestolbrukere og blinde er en annen sak. Men om de handikappede selv ikke sier ifra så blir ingenting gjort. At butikken er privat frigjør den ikke fra kritikk.

Nok engang, det er forskjell på å si ifra og kreve.

Lenke til kommentar
@ A-Jay

Hvis du henger deg opp i nøyaktig hvordan jeg foreslo å gjøre det har du misset poenget litt... Poenget var bare å kaste opp en idé, det finnes andre løsninger også som feks remser med blindeskrift som kan endres dynamisk. Om man tør tenke litt annerleders og hadde en idédugnad med dette kunne man sikkert komme opp med mange bra løsninger på dette.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg tenkte ikke på språkgjenkjenning, men at den sa høyt alternativene man har, så velger man ved å trykke på knapper med blindeskrift (men bare hvis man har valgt "talemodus", seende kan få samme info på skjermen). Å skrive på et tastatur er ikke noe problem for blinde. Jeg har selv brukt automatene vi snakker om, så jeg vet hva som er saken her.

Nå var det ikke for de blinde tastaturet var et problem, men for de som ikke er det; for de seende vil det være en unødvendig distraksjon som gjør automaten mindre brukervennlig.

En må også ha tidsbruken pr. kunde i mente. En gjennomsnittstransaksjon på "talemodus" vil ta svært mye lengre enn en vanlig transaksjon, noe som vil være til hinder for andre som ønsker å bruke automaten. Det går mye raskere for alles vedkommende om den blinde kjøpte billeten på toget istedet for på automaten.

De blinde vil ha ingen direkte fordeler for den bilnde å kjøpe billeten på automaten kontra på toget eller i skranken. Når verken den blinde, eller NSB (som er den som må ta regningen), har en fordel av dette, hvorfor gjøre det. Er prinsippet virkelig så viktig for de blinde kan de foreslå å ta regningen for dette selv. Og hvor mye tror du de hadde klaget om de faktisk måtte det?

Lenke til kommentar

500 norske journalister er spurt om hvilket parti de ville stemme på hvis det var stortingsvalg.

Sponheim populær

Lars Sponheim og Venstre ville fått hele 36 plasser i stortinget etter et slikt valg.

- Venstre stormer frem. Stadig flere journalsiter får sansen for Sponheim, og Venstre er nå det nest største journalistpartiet, kommenterer Aarebrot.

- Det kan være det er positivt for journalister med mange utspill, og at det er derfor de liker Venstre så godt, spekulerer Aarebrot.

Arbeiderpartiet holder stand som det største journalistpartiet med 69 seter. Deretter kommer Sv med 29 seter.

FrP sliter

Som i tidligere år ville Frp ikke fått noen seter hvis det var Norges journalister som bestemte hvem som skulle sitte på stortinget.

Samlet sette er det fortsatt et sosialistisk flertall blant journalistene.

- Sv taper blant journalistene, mens Ap holder sin andel. Samlet sett går Ap og Sv likevel tilbake, selv om de fortsatt har flertall sammen. Det er altså en viss bevegelse, også blant journalistene, sier Aarebrot.

Ledelsen liker Jens

Blant norske avisredaktører ville Ap fått rent flertall i stortinget med 85 seter. Men også blant redaktørene er Venstre det nest største partiet med 35 seter. Skulle redaktørene bestemt hvem som skulle sitte på stortinget, ville Fremskrittspartiet heller ikke her fått noen seter.

http://www.na24.no/propaganda/media/article1819141.ece

Tyder ikke dette på at jounarlister er mer sentrumsorinterte enn venstrevridde?

Lenke til kommentar
- Venstre stormer frem. Stadig flere journalsiter får sansen for Sponheim, og Venstre er nå det nest største journalistpartiet, kommenterer Aarebrot.

Det skulle da bare mangle, så god støtte venstresiden har fått fra Venstre :)

Ledelsen liker Jens

Hvis journalistene virkelig ikke har gjennomskuet denne løgneren, så er ikke det akkurat tillitvekkende...

Lenke til kommentar
En franskmann er tiltalt for å ha svindlet til seg 180 000 kroner ved å si at pengene ville doble seg ved magi. Han lurte en mann til å helle en væske på tusenlapper og la blandingen stå over natten, for så å stikke av med pengene.

.....

Franskmannen er nå tiltalt for bedrageri..

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.5632090

Jeg synes at magikeren ikke bør dømmes.

Er noen så tjukk i hode og går på det stuntet så er det vel fortjent.

Og det er jo bedre å betale noen tusen for å få bekreftet sin grådighet og dumskap enn å oppleve det på mange andre måter.

Og sånn sett kan man jo si at franskmannen har gitt "ofrene" en solid utdannelse i livets skole.

Og god utdannelse koster. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...