Pricks Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Det er nok av mediepress på medlemmer av de andre partiene. Ja, men da er det snakk om ALVORLIGE episoder blant TOPPOLITIKERE der. Eller, som Dotten er innom i Terra-saken, selv i SVÆRT GROVE tilfeller blir det nesten ikke nevnt hvis det f.eks. er AP eller SV. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Søviknes-saken var en alvorlig episode med en toppolitiker involvert og hvor partiledelsen villlig gikk med på å lyve på tv. Hvilke eksempler på bagateller involvert FrP-politikere er det som har rast over uker og måneder i avisene? De få gangene småfisk havner i nyhetene gjelder det alvorlige kriminalitetssaker som voldtekt mm, som FrPeren tiltalt (og dømt om jeg husker rett) for voldtekt av sin samboer og narkotikamisbruk. Dekningen av Terra-saken har vært tung. Hva er det dere savner, uthenging av enkeltpersoner i kommunestyrene? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Dekningen av Terra-saken har vært tung. Hva er det dere savner, uthenging av enkeltpersoner i kommunestyrene? Siden du spør; det jeg savner i Terra-saken er en analyse av hvor grundig kommunepolitikerne faktisk setter seg inn i sakene de behandler, eller om de stoler blindt på administrasjonens fremleggelser. Kanskje ikke spesielt relevant i forhold til den egentlige diskusjonen her, men men. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Dekningen av Terra-saken har sjelden nevnt partitilhørighet. Jeg visste ikke hvilke partier det var snakk om før jeg faktisk gikk inn og sjekket hver kommune selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Hugser godt at dei vart representert som AP-folk, men så kan det ha vore at eg fekk med meg meir info sida eg er frå nord og difor oftare kjem over nyhende frå Nord-Norge Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=519573 Håpløst av NSB. Hvorfor lager de ikke en automat som også blinde og svaksynte kan bruke? Tilgjengelighet er faktisk viktig, også på slike automater. Det er fullt mulig å lage en automat som også blinde og svaksynte bruker, det krever bare at utviklerne har det i mente når de designer automaten. Jeg vet ikke hvordan ståa er på andre typer automater, men jeg tviler på at det er så mange automater som tar hensyn til blinde og svaksynte. Det er synd. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=519573 Håpløst av NSB. Hvorfor lager de ikke en automat som også blinde og svaksynte kan bruke? Tilgjengelighet er faktisk viktig, også på slike automater. Det er fullt mulig å lage en automat som også blinde og svaksynte bruker, det krever bare at utviklerne har det i mente når de designer automaten. Jeg vet ikke hvordan ståa er på andre typer automater, men jeg tviler på at det er så mange automater som tar hensyn til blinde og svaksynte. Det er synd. Grunnen er ganske enkel, det er veldig dyrt å lage en automat blinde og svært svaksynte kan bruke. I praksis vil den trolig gjør automaten vesentlig mindre brukervennlig for alle oss andre. Jeg synes de krever litt for mye her, de kan kjøpe billeten både på internett, toget eller i skranken uten ekstra kostnad. Hva i praksis er problemet? I følge han jeg så på nyhetene var problemet at de måtte si ifra til konduktøren at de var svaksynte for å unngå ekstragebyret. De kan tross alt bruke tre av fire kjøpsmetoder; det er faktisk en metode mer enn hva min bestemor klarer. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Grunnen er ganske enkel, det er veldig dyrt å lage en automat blinde og svært svaksynte kan bruke. I praksis vil den trolig gjør automaten vesentlig mindre brukervennlig for alle oss andre. Det er feil. Det krever bare at man bruker hodet litt og prioriterer tilgjengelighet fremfor at det skal se flott ut. F.eks. knapper i stedet for berøringsskjerm, store ikoner og tekst i stedet for mye informasjon eller masse dilldall(i hvert fall mulighet for det) og fremgangsmåte skrevet i braille eller opplest så blinde kan bruke automaten uten å lese hva som står på skjermen. Tilgjengelighet er pensum i de fleste brukbarhetskurs på universitetsnivå, så en skulle tro at det i hvertfall var noen involvert i utviklingen av denne automaten som påpekte problemet? Jeg synes de krever litt for mye her, de kan kjøpe billeten både på internett, toget eller i skranken uten ekstra kostnad. Hva i praksis er problemet? I følge han jeg så på nyhetene var problemet at de måtte si ifra til konduktøren at de var svaksynte for å unngå ekstragebyret. De kan tross alt bruke tre av fire kjøpsmetoder; det er faktisk en metode mer enn hva min bestemor klarer. Kjøp på internett må vel også gjennom automaten? Det største problemet for Blindeforbundet er at de må overbevise konduktøren om at de er blinde/svaksynte. Jeg kjenner ekstremt svaksynte som har opplevd at konduktøren ikke tror på de. Ikke at 20 kroner er så veldig mye penger, men for Blindeforbundet er det et viktig prinsipp at de ikke skal lide unødig på grunn av sitt handikapp. 20 kronerstillegget er vel for at NSB skal få alle til å bruke automatene, ikke for at de skal tjene mere penger, det hadde kanskje vært en idé å gjøre automatene tilgjengelig for alle også? Jeg synes også det er viktig at det blir fokusert på slike automater som ikke er tilpasset blinde og svaksynte da det bare blir flere og flere av de og selskapene vil helst at alle skal bruke de automatiserte metodene som automat og internett, da er det viktig at disse mulighetene er tilgjengelig for alle, også synshemmede, bevegelseshemmede og døve. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Er det ikke slike automater som er et enormt logistikk og kostnadsprosjekt? At det ikke bare er en enkel sak å endre på? Mener jeg leste om det for noen måneder siden, at det er en så vanskelig prosess å samkjøre og endre på automatsystemet og at det er kostnader i mangemillionersklassen. Så det kan nok forklare hvorfor det kan bli litt vanskelig å tilpasse for de blinde. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Er det ikke slike automater som er et enormt logistikk og kostnadsprosjekt? At det ikke bare er en enkel sak å endre på? Mener jeg leste om det for noen måneder siden, at det er en så vanskelig prosess å samkjøre og endre på automatsystemet og at det er kostnader i mangemillionersklassen. Så det kan nok forklare hvorfor det kan bli litt vanskelig å tilpasse for de blinde. Spørs om det ville vært så dyrt hvis de hadde hatt det i bakhodet fra begynnelsen av. Det blir stadig større fokus på "universell tilgjengelighet" nå for tiden, i fremtiden blir det forhåpentligvis utenkelig å starte på et større prosjekt av denne typen uten å tenke tilgjengelighet fra dag en Endret 6. mai 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Trygg Trafikk vil gi førerkort til 17-åringer Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Man kan aldri bli en bra og ansvarlig sjåfør uten å få trent seg mye på veien. Det var snakk om å la ungdommer få førerkort fra 17,5 år, men med restriksjoner og tett oppfølging den første tiden. Hvis dette fører til at ungdommen får mer kjøretrening med mye oppfølging er jeg positiv til det. Det er bedre at de får kjørt mye med oppfølging og får "indoktrinert" sunne holdninger fra de er 17,5 år, enn at de blir "sluppet løs" på veien alene når de er 18 år. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 @ Olsen Nå overforenkler du svært mye her. Disse automatene er svært avansete og det er veldig mye informasjon som skal formidles. Det er ikke bare å lage større knapper og legge på litt blindeskrift. Gå på internettsidene til NSB, gå gjennom kjøpsprosessen og skiss opp hvordan all informasjonen lett skal formidles til og fra en blind person. Jeg synes både blinde- og handikappforbudet har urealistiske forventninger til alle oss andre. At de har et handikapp betyr at de kan gjøre alt det vi normale kan, aksepter det. Jeg finner det urimelig at de forventer at vi skal legge oss flate for de. For meg virker de svært utakknemmelige. Det blir i svært stor grad tilrettelagt for de, og da som oftest på samfunnets og privates bekostning, men likevell fortsetter de å kreve både ditt og datt og da vanligvis uten å komme med konstruktive løsninger. NSB har gjort disse automatene så brukevennlig som mulig for majoriteten av folk. Å tilrettelegge de for de blinde vil faktisk gjøre de mindre brukervennlige. Skal blinde greie å bruke en slik automat må det lages en egen en til de. Jeg skal fortelle deg at det er vesentlig billigere for NSB å la disse få kjøpe på toget enn å lage en ekstra automat til alle stasjonene. Og har man problem med å identifisere seg som svaksynt, skaff et kort fra blindeforbudet eller noe liknende som dokumenterer forholdet. Det er enklere å endre på seg selv enn resten samfunnet. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Det trenger ikke være så komplisert om man tenker litt utenfor boksen. Hva med to modus - en med tale og blindeskriftsknapper for synshemmede, og en med info på skjerm for seende? De samme knappene kan brukes til å styre skjermen da, a là minibank og lignende. For eksempel. Jeg tror du gjør det mye mer komplisert enn det trenger å være. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Otth: Samfunnet bør strekke seg mest mulig for å ta hensyn til minoriteter. En blind person gjør mer arbeid i bare det å lære seg å gå på butikken enn hva de fleste bachelorgrader består av for en som har synet i behold. Dette handler ikke om å "legge seg flat". Prøv å finn litt forståelse for hvor mye arbeid endel av de handikappede må legge til grunn bare for å gjøre hva du tar som en selvfølge (såfremt du er frisk og rask). Er det noe jeg gledelig betaler skatt og avgifter for, og gjerne langt mer enn jeg gjør i dag, så er det for å gjøre det lettere for de som har det tøffere enn meg. Dette gjelder spesielt handikappede. Rent personlig skulle jeg heller sett pengene som går til billigere kinobilletter og opera for fiffen i Oslo gå til å gjøre det litt lettere for de som må bruke så mye tid av sitt liv til å klare det jeg tar for gitt og som en enkel sak. Om det er "å legge seg flat", så får så være. Men det er en ganske ignorant påstand i mine øyne. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) For det første er det ingen som ikke har råd til å betale 20 spenn i gebyr. Streben etter "rettferdighet" i slike saker som dette (og at de får gehør i pressen) er et tegn på den norske folkelidelsen rettighetskomplekser (som lammer selv de lytefrie), og at samfunnet kanskje kunne hatt godt av å innse at det finnes grenser for tilrettelegging. Hvis det ikke var noen selvfølge at man fikk alt, ville man satt mer pris på det man faktisk hadde. En annen ting er om det skal regnes som en privatsak at man er svaksynt. Jeg mener nei, det er ingen grunn til å holde noe slikt skjult på samme måte som det ikke er noen grunn for en lam å fortelle folk at han egentlig kan gå men sitter i rullestolen akkurat da bare for å hvile seg litt. Det er til skade for en depressiv å hevde at han alltid er glad, og det er bare dumt av en med AD/HD å påstå på jobbintervju at han er kjempeflink til å rydde og holde orden. Endret 6. mai 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=519624 Ifølge innsatsleder Grethe Løland i Oslo-politiet var mange av de involverte av utenlandsk opprinnelse [...] Typisk. Jævla svin som kommer til landet og lager kvalme. Nakkeskudd. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg er i mot nakkeskudd. Gi dem 21 år i fengsel og tving dem til å sone det i opprinnelseslandet spør du meg. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg er i mot nakkeskudd. Gi dem 21 år i fengsel og tving dem til å sone det i opprinnelseslandet spør du meg. 1. Lovens strengeste straff for slåssing? 2. Hvordan har du tenkt å tvinge noen til å sone i opprinnelseslandet? 2a. Hva om de er norske statsborgere? 2b. Hva om de er forfulgt i opprinnelseslandet? 2c. Hva om opprinnelseslandet ikke vil la dem sone der? 2d. Hva med internasjonal lov? 3. Hvilken straff vil du gi de uten utenlandsk opprinnelse? Å praktisere forskjellig straff basert på etnisitet kan ikke karakteriseres som noe annet enn rasisme. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg er i mot nakkeskudd. Gi dem 21 år i fengsel og tving dem til å sone det i opprinnelseslandet spør du meg. 1. Lovens strengeste straff for slåssing? 2. Hvordan har du tenkt å tvinge noen til å sone i opprinnelseslandet? 2a. Hva om de er norske statsborgere? 2b. Hva om de er forfulgt i opprinnelseslandet? 2c. Hva om opprinnelseslandet ikke vil la dem sone der? 2d. Hva med internasjonal lov? 3. Hvilken straff vil du gi de uten utenlandsk opprinnelse? Å praktisere forskjellig straff basert på etnisitet kan ikke karakteriseres som noe annet enn rasisme. 1: Overdrivelse er ofte en måte å få frem et poeng 2: Avtaler med opprinnelsesland 2a: Jeg tenkte på statsborgerskap. Vi må sette grensen et sted. 2b: Da hadde jeg faen ikke turt å gjøre slikt om jeg risikerte å bli sendt til et sted jeg ble forfulgt. 2c: Derfor må vi gjøre avtaler med dem. Selv om vi belønner landene økonomisk for å la dem sone der tror jeg det vil bli økonomisk lønnsomt for begge land 2d: Har ikke peil på det så det skal jeg ikke uttale meg om 3: Ikke rasisme, men til dels nasjonalisme og proteksjonisme. Som ikke bestandig trenger å være galt. Jeg har ikke noe i mot utlendinger som kommer hit og oppfører seg. Det er de som ikke klarer det jeg ikke kan fordra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå