Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde Fritzl vore Staffs klient hadde sistnevntes oppgåve ha vore å finne ALLE argument som kan formilde handlingane . Greit nok, Staff er ein kontroversiell fyr, men ikkje gløym at han er forsvarsadvokat. Gløym heller ikkje at han er ein av dei beste i landet. Folk må begynne å skilje mellom "de lege lata" og "de lege ferenda" (korleis jussen er og korleis den bør vera).

Lenke til kommentar
Jeg synes Staff ofte har gode poenger. Her er jeg ikke enig med han, men for å bli provosert må man vel være Dagbladet leser. Slike vil jeg helst ikke assosieres med

For å setja det på spissen: Det trur eg Staff bryr seg fint lite om. Det er (hypotetisk sett) domstolen som må vera einig med han, ikkje Hvermannsen. :p

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Hun sier vel strengt talt ikke noe mer enn å eksemplifisere Anders Giæver (journalist VG) sine uttalelser fra et par år tilbake:

For er det noen som tror at det ikke påvirker omtalen av SVs landsmøte, Carl I. Hagens utspill, utnevnelsen av Kvarme som biskop og all dekning av USAs utenrikspolitikk at det knapt finnes en norsk journalist til høyre for Kåre Willoch?

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=103636

FRP kan prise seg lykkelig over at de ikke har hatt folk som har begått samme tullet som Rasmin Osmundsen og Valla i sine rekker. I hvert fall ikke som journalistene har oppdaget. Enda.... :)

(dog burde vel OS-ordføreren være et godt eksempel, eller kanskje Sandberg. Eller hva?)

Lenke til kommentar

Det var nok ikke bare det hun sa, Dotten.

Der er altså sånn at man som vanlig partimedlem blir Frp-topp hvis man gjør noe galt. Hvis det skjer i andre partiet når det sjelden rikspressen, og hvert fall ikke med navn og bilde. Det er ikke like sexy, fordi det ikke er Fremskrittspartiet. Men vi sutrer ikke. Vi har lært oss å leve med det

Det er nok av mediepress på medlemmer av de andre partiene. Men det er jo morsomt at hun selvmotsigende hevder denne hakk-i-plata-fremstillingen ikke er sutring.

Lenke til kommentar

Og du mener hun ikke har noe poeng? En FRP-ordfører som gjør noe galt havner på forsiden i riksavisene og blir førstesideoppslag i flere uker, om ikke måneder. De eksemplene du selv trekket frem for å motbevise dette var partitopper, medlemmer av regjeringen eller LO-leder.

Jeg har ikke engang peiling på navnene til folkene bak de skandaløse (og muligens ulovlige) kommunale investeringene i fjor. Jeg vet det var AP-ordførere involvert, men det ble ikke nevnt i veldig mange artikler. Jeg måtte selv slå opp kommunene for å finne ut hvilken parti som styrte der var.

At FRP sikkert vil kjøre en offerimage skulle ikke forundre meg. Jeg kan ikke akkurat se at det skaffer dem flere velgere, men kanskje det blir lettere for dem å holde på de velgerne man har.

Men at journalistenes politiske ståsted spiller inn for dekningen er nå bombesikkert. Noe annet ville rett og slett vært umenneskelig. Med utdannelse og kompetanse kan de til en viss grad motvirke det og skape mer balanse, men når man tar med i beregningen at mange journalister hverken har utdannelse innen sitt fagfelt eller er særlig kompetente (som vist i en undersøkelse nylig, som også omfattet redaktører) så er det bare rett og rimelig at man er skeptisk til journalistene. Det er bare sunt og det er bra noen setter søkelyset på det. Er jo ikke som om Stoltenberg vil gjøre dette, eller journalistene selv. Så da må Jensen, Aarebrot og et par enslige journalister prøve å gjøre leserne oppmerksom. Og det kan ikke bagatelliseres vekk. :)

Vi har nå uansett internett og spesielt bloggere som kan veie litt opp. Og om FRP er offer eller ikke får så være, politikken deres er uansett ikke verdig en stemme. Men jeg håper kritikken mot dem kan bli litt mer rettferdig, jeg syntes det er mye fordommer ute og går når det kommer til partiet. Alt for svart/hvitt, selv på farge-tv.

Lenke til kommentar

Hvor mange slike saker har det vært? Søviknes-saken var stor - med rette. Har du noe eksempel på en eneste annen sak med lokale FrPere som "havner på forsidene av riksavisene og blir førstesideoppslag i flere uker, om ikke måneder" ? Jeg kommer ikke på en eneste sak som har gått over måneder, jeg kan tenke på én som strakk seg over en liten uke (noe politkeren primært kunne takke sin egen mediehandling for). Selv Sandbergs lettfattelige omgang med alkohol og Stortingets talerstole blåste over i løpet av noen dager.

Så du satte utfordringen ut der. Hvilke månedslange porteføljer med lokalpolitikere fra FrP har du å vise til? Du hevder jo at det nærmest er automatikk i at en FrP-ordfører som gjør noe galt havner på riksavisenes forside i uker og måneder, det burde da være enkelt for deg å finne mange eksempler på dette.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Virker ikke som Frp politikere blir noe mer plukket på enn andre politikere. De er bare vesentlig flinkere til å påpeke dette selv. De sakene som har fått mye mediaomtale fortjente dette i min mening. Ikke fordi de var politikere i Frp. Men fordi de gjorde noe som ikke var etisk forsvarlig eller lignende.

Lenke til kommentar
Hvor mange slike saker har det vært? Søviknes-saken var stor - med rette. Har du noe eksempel på en eneste annen sak med lokale FrPere som "havner på forsidene av riksavisene og blir førstesideoppslag i flere uker, om ikke måneder" ? Jeg kommer ikke på en eneste sak som har gått over måneder, jeg kan tenke på én som strakk seg over en liten uke (noe politkeren primært kunne takke sin egen mediehandling for). Selv Sandbergs lettfattelige omgang med alkohol og Stortingets talerstole blåste over i løpet av noen dager.

Så du satte utfordringen ut der. Hvilke månedslange porteføljer med lokalpolitikere fra FrP har du å vise til? Du hevder jo at det nærmest er automatikk i at en FrP-ordfører som gjør noe galt havner på riksavisenes forside i uker og måneder, det burde da være enkelt for deg å finne mange eksempler på dette.

Jøss, har jeg hevdet en automatikk? Godt jobbet med den oppkonstrueringen. Eller egentlig ikke.

Søviknes fikk dekning med rette sier du. Kanskje det. Men gjelder ikke det Valla? Rasmin Osmundsen? Siden du dro inn sammenligningen i din første post hadde det vel greit om du fant tilfelle av en lokalpolitiker, fremfor en politiker som sitter i regjering eller som partileder, når du skal vise til at "De største medieforfølgelsene i norsk mediehistorie har aldri dreid seg om FrP". Det vil tjene budskapet ditt bedre å finne representativ sammenligning.

Sandberg-saken gikk forøvrig ikke over etter noen dager. Men det ble en demper at han ble sykemeldt, da han hadde vært i søkelyset i forveien grunnet en annen sak og legen mente han var for syk til å jobbe, angivelig grunnet mediedekningen. Selvfølgelig noen amatører innen legevitenskap (dvs ikke leger) som mener han ikke var det, men jeg tar en leges ord foran enhver lekmann på internett. Journalistene ønsker vel ikke noen ny Tønne-sak.

Poenget mitt står jeg ved fortsatt, det er helt klart at det politiske landskapet hos journalistene spiller inn på dekningen. Det betyr ikke at jeg gir Siv Jensen rett, selv om du gjerne kan prøve å konstruere det til at jeg mener det. Er jo smått underholdende. Men det er bra hun setter søkelyset på det, selv om det er gjennom å innta offerrollen. Kanskje Jensen har kjørt google fight?

Lenke til kommentar
Ingen eksempler for din bombastiske påstand om at "[e]n FRP-ordfører som gjør noe galt havner på forsiden i riksavisene og blir førstesideoppslag i flere uker, om ikke måneder", med andre ord.

Det er notert.

Det var Søviknes jeg referete til. Noe du lett kan innse, om du legger fra deg kveruleringen. Du kan gjerne gjøre en innsats i å prøve å misforstå litt mindre, kan bli litt mer vettug diskusjon da.

Lenke til kommentar
Kanskje Jensen har kjørt google fight?

Hmm.

Ikke at jeg har tid akkurat nå, er leggetid, men kjører man KRF så vinner de sikkert og. FRP kan si mye, men de sist 6 årene har SV og KRF fått gjennomgå langt langt mer. Har jeg i hvert fall inntrykk av.

SV er skyhøyt over alle andre. KRF og FRP er omtrent på linje.

Ikke at dette er bevis i noen som helst retning, antakeligvis så har det mer med ordene som brukes om de forskjellige partiene enn om hvilke partier som får mest juling.

Lenke til kommentar
Ingen eksempler for din bombastiske påstand om at "[e]n FRP-ordfører som gjør noe galt havner på forsiden i riksavisene og blir førstesideoppslag i flere uker, om ikke måneder", med andre ord.

Det er notert.

Det var Søviknes jeg referete til. Noe du lett kan innse, om du legger fra deg kveruleringen. Du kan gjerne gjøre en innsats i å prøve å misforstå litt mindre, kan bli litt mer vettug diskusjon da.

Neste gang du omtaler enkelteksempler er det en fordel om du ikke presenterer det i generelle vendinger

"En AP-politiker som gjør noe galt blir jaget av pressen til depresjon, om ikke selvmord".

Og om du ikke vil misforstås, så burde du ikke dra inn en rikspolitiker for å bekrefte at FrPs lokalpolitikere blir uthengt i større grad enn andre. Søviknes var på dette tidspunktet også nestleder i FrP, nominert til valg på stortingslisten for Hordaland og omtalt som arvtakeren til Hagen. Han var en FrP-topp, ikke en anonym lokalpolitiker som pressen dro frem i lyset fordi han var tilknyttet FrP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...