Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article554845.ece

Det er skremmende at det er strengere straff for å "foræde" et land for en sak man tror på enn for eksempel for å drepe en person. "Landssvik" bør ikke være straffbart - verken i Israel eller i Norge. Handlingen og konsekvensene av handlingen bør straffes for, ikke hva straffen ble utført mot, og i særlig grad noe ikke-menneskelig som et land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article554845.ece

Det er skremmende at det er strengere straff for å "foræde" et land for en sak man tror på enn for eksempel for å drepe en person. "Landssvik" bør ikke være straffbart - verken i Israel eller i Norge. Handlingen og konsekvensene av handlingen bør straffes for, ikke hva straffen ble utført mot, og i særlig grad noe ikke-menneskelig som et land.

Så full rulle for Quisling og Trehold da?

At Vannunu(?) er dømt for landssvik er en ting. Problemet med den saken er at han får ikke gå fri, selv etter at straffen er sonet.

Forskjellen mellom oss og isralittene ift Vannunu, er at vi bifaller hans "tysting", de opplever det som trussel mot eget rikets sikkerhet.

Lenke til kommentar
"Landssvik" bør ikke være straffbart

Når jeg leser landssvik i gåseøyne så tar jeg det for gitt at det ikke er et landssvik av juridisk holdbar definisjon, men et liksom-landssvik. F.eks hvis en norsk fotballspiller som sparker ballen i eget mål under en landskamp. Quisling og Treholt stiller ikke akkurat i den klassen.

Lenke til kommentar
Når jeg leser landssvik i gåseøyne så tar jeg det for gitt at det ikke er et landssvik av juridisk holdbar definisjon, men et liksom-landssvik. F.eks hvis en norsk fotballspiller som sparker ballen i eget mål under en landskamp. Quisling og Treholt stiller ikke akkurat i den klassen.

I kontekst med Vanunu så ser jeg ikke at gåseøyne-bruk nødvendigvis gjør saken til en John-Arne Riise finte. :)

Lenke til kommentar
Huitfeldt fornekter seg ikke. Nå vil hun tvinge kristne skoler til å liberalisere homosynet:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.5470025

Håpløst og moralsk forkastelig at AP også her skal utvide den statlige makten.

Spørsmålet her er vel: Hvor mye statlig inngripen er akseptabelt?

Ville det vært greit om slike skoler lærte bort at jøder er undermennsker, for eksempel?

Disclaimer: På et generelt grunnlag blir jeg varm om hjerterota av alt som får religiøse skrullinger til å skrike opp i fistel :)

"Ekspertene" du henviser til (Dagbladets forespørsel til fhi er det eneste som var fremme i media) beregnet alkoholnivået til å kunne være på 0.3 promille, på generelt grunnlag. Det er over promillegrensen for bilkjøring.

Han jeg så uttale seg om det sa "mellom 0 og 0,3" eller noe slikt, men "nærmere 0".

Jeg vet ikke om det er populisme eller ignoranse som styrer hans beslutning.

Akkuratt det går gjerne hånd i hånd

HAN ER SIKKERT RASSIST!!!!!!!11

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/24/533578.html

Faen meg på tide. Håper de får ut resten av tullingene også etter hvert. Da jeg var litt aktiv på ytre venstre var Tjen Folket mest som en kuriositet å regne, de skrev litt om Mao på debattlistene og var møteplagere i lokallagene sine. Da AKP og RV slo seg sammen fikk Tjen Folket et lite oppsving, desillusjonerte marxist-leninist-maoister strømmet til taxipartiet og frekvensen innlegg på debattlistene økte. Nå i det siste har det tatt helt av.

Jeg skjønner ikke helt... Hva har skjedd her? Har stalinistene kastet ut maoistene? Eller har Rødt bestemt seg for å ta fullstendig avstand fra begge de onde diktatorene Mao og Stalin, og dermed rydde opp i rekkene på dette grunnlaget?

Jeg skjønner ikke poenget. Hva er formålet i å hindre meg i å kjøpe en sixpack etter klokka 18 eller 20?

De vil ha deg over på hjemmebrent i stedet? ;)

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/24/533578.html

Faen meg på tide. Håper de får ut resten av tullingene også etter hvert. Da jeg var litt aktiv på ytre venstre var Tjen Folket mest som en kuriositet å regne, de skrev litt om Mao på debattlistene og var møteplagere i lokallagene sine. Da AKP og RV slo seg sammen fikk Tjen Folket et lite oppsving, desillusjonerte marxist-leninist-maoister strømmet til taxipartiet og frekvensen innlegg på debattlistene økte. Nå i det siste har det tatt helt av.

Jeg skjønner ikke helt... Hva har skjedd her? Har stalinistene kastet ut maoistene? Eller har Rødt bestemt seg for å ta fullstendig avstand fra begge de onde diktatorenre Mao og Stalin, og dermed rydde opp i rekkene på dette grunnlaget?

Gruppen Tjen Folket ekskluderes (tar sikkert noe tid, men etter alle solemerker så skjer det) fordi de opptrer på en usympatisk måte og fordi de bruker partiet som en ren rekruteringsarena til deres eget prosjekt. At de er ravende gale Stalin apologister som leser "klassikerne"(Marx, Engels, Lenin, Stalin, Mao) som åpenbaringer fra Gud gjør ikke saken noe særlig bedre.

Rødt, og tidligere RV, har lenge tatt avstand fra både Stalins Sovjet og Maos Kina.

Lenke til kommentar
Gruppen Tjen Folket ekskluderes (tar sikkert noe tid, men etter alle solemerker så skjer det) fordi de opptrer på en usympatisk måte og fordi de bruker partiet som en ren rekruteringsarena til deres eget prosjekt. At de er ravende gale Stalin apologister som leser "klassikerne"(Marx, Engels, Lenin, Stalin, Mao) som åpenbaringer fra Gud gjør ikke saken noe særlig bedre.

Per i dag så er det ikke kjent om medlemmene av Tjen Folket også har medlemskap hos Rødt. Foruten om to, så har de dekknavn da de er redd for å bli infiltrert av fiender.

Lenke til kommentar
"Landssvik" bør ikke være straffbart

Quisling og Trehold er vel kanskje ikke de beste argumentene her, disse gjorde tross alt nesten ikke noe ulovlig. En må huske at mange av lovene de ble dømt for å ha brutt hadde ettervirkende effekt.

I tillegg er landsvik i seg selv et idiotisk konsept, det innebærer at lojalitet til landet er lovpålagt uansett hvor uenig en er landets politikk.

Lenke til kommentar
I tillegg er landsvik i seg selv et idiotisk konsept, det innebærer at lojalitet til landet er lovpålagt uansett hvor uenig en er landets politikk.

Men heller ikke landsvik mer mot å opptre/handle truende for rikets sikkerhet?

Men dette er da relative begreper som bestemmes av den seirende part. Oppgjøret etter andre verdens krig er jo et godt bevis på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Skulle ikke forundre meg om vi fikk det også, husker strengt talt ikke. Men bortskjemte drittunger var de fleste av oss. Var dessverre stort sett kun fløtepusvoksne også den gang og få som ga oss et realt spark bak. Måtte ut i arbeidslivet før noen tok seg bryet til det og bra var nå det.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg får mye sympati for sytepavene. Denne ordningen tror jeg ikke er representativ for resten av landets skoler. Jeg vet i alle fall at jeg aldri fikk avspasering for slike ting, hvis så var tilfellet hadde jeg kanskje giddet å delta i noen av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...