WarpX Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) http://www.nordlys.no/nyheter/article3499979.ece Tromsø Arbeiderparti går inn for å redusere salgstiden for butikkøl med 2 timer. Det innebærer at det blir salgsslutt kl 18.00 på hverdager og kl 16.00 på lørdager. For et helvetes formynderland vi lever i. Glad jeg ikke bor i Tromsø da, men sånne saker gjør meg irritert. Endret 26. april 2008 av WarpX Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 http://www.nordlys.no/nyheter/article3499979.eceTromsø Arbeiderparti går inn for å redusere salgstiden for butikkøl med 2 timer. Det innebærer at det blir salgsslutt kl 18.00 på hverdager og kl 16.00 på lørdager. For et helvetes formynderland vi lever i. Glad jeg ikke bor i Tromsø da, men sånne saker gjør meg irritert. Jeg skjønner ikke poenget. Hva er formålet i å hindre meg i å kjøpe en sixpack etter klokka 18 eller 20? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Er noen "kloke" hoder som mener at det er forebyggende. At det vil føre til at folk ikke kan bare plutselig bestemme seg for å kjøpe seg noen øl men må kanskje tenke litt på forhånd og da vil de være mere fornuftige forbruker av rusmidlet. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Stikkord: bagasjerom - kjøleskap - bod Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 http://www.nordlys.no/nyheter/article3499979.eceTromsø Arbeiderparti går inn for å redusere salgstiden for butikkøl med 2 timer. Det innebærer at det blir salgsslutt kl 18.00 på hverdager og kl 16.00 på lørdager. For et helvetes formynderland vi lever i. Glad jeg ikke bor i Tromsø da, men sånne saker gjør meg irritert. Jeg skjønner ikke poenget. Hva er formålet i å hindre meg i å kjøpe en sixpack etter klokka 18 eller 20? Du må, ironisk nok, bevege deg inn på baren ved siden av butikken. Så kan du kjøpe øl der. Og samtidig så samles det mange berusede mennesker i det offentlige, med alle de "hyggelige" konsekvensene det medfører. Vi har en av verdens verste alkoholkulturer her til lands, som er livsfarlig (helgefylla). Alkoholpolitikken må ta en god del av skylden for akkurat det. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Vi har en av verdens verste alkoholkulturer her til lands, som er livsfarlig (helgefylla). Alkoholpolitikken må ta en god del av skylden for akkurat det.Jeg er enig i at den er feil, men det er ikke lett å bli kvitt den heller. Prøver et parti å gjøre noe imot den så vil alle andre partier gå til valgkamp på "vi har hvertfall noe mer fornuftig i programmet enn billigere og lengre fyllekuler !!1". Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Stikkord: bagasjerom - kjøleskap - bod Noe som i de fleste tilfeller vil si at folk drikker mer. Har man bare seks pils i kjøleskapet prøver man å la de vare hele kvelden. Har man 24 derimot, er det ikke så viktig å planlegge kveldens alkoholkonsum. Dette er et dårlig forslag fra ende til annen. Et bedre forslag ville vært å hatt diversifisert stengetid. Endret 26. april 2008 av Otth Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Man bør legge opp til at folk får unger tidligere. Da blir det generelt sett mindre tid til fest og fyll ^_^ Egentlig er det å få barn tidligst mulig sterkt forebyggende på mange områder det. Kriminalitet, alkoholbruk, pengesløsing osv. Det er den universale løsningen på alle samfunnsproblemer. Hipp Hurra Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Gerhard Heiberg prøver desperat å havne i ordboken som eksempel på naivitet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2392275.ece Andre nyheter: http://www.nettavisen.no/verden/article1790297.ece Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article2392958.ece Støttekontakter og andre omsorgsarbeidere blir ofte ikke definert som arbeidstagere. Dermed sparer kommunene feriepenger og utgifter til andre sosiale ytelser. Ved å definere støttekontakter som oppdragstagere, og ikke arbeidstagere, slipper kommunene å betale ut feriepenger, sykepenger, eller gi støttekontaktene andre grunnleggende arbeidstagerrettigheter. Rögnvaldur Freyr Sigurdsson, som jobber som støttekontakt i Oslo kommune, synes dette er veldig frustrerende. - Jeg trives med å jobbe med mennesker og hjelpe dem til å få et godt liv. Det er dette jeg har lyst til å holde på med, men hvis jeg ikke får de grunnleggende arbeidstagerrettighetene, så har jeg ikke mulighet til å fortsette med denne jobben. Hvordan skal fremtiden min bli, hvis jeg skal jobbe et helt liv uten feriepenger, og til slutt ende opp som minstepensjonist, spør Sigurdsson. Ingen begrunnelse. Han er én av mange støttekontakter som har sendt brev til Helse- og omsorgsdepartemenet for å få oppklart hvorfor de ikke blir sett på som vanlige arbeidere. - Jeg har ikke fått noen begrunnelse. Det er det som er så merkelig, forteller Sigurdsson. Han deler skjebne med fosterforeldre, avlastningspersoner, beredskapshjemforeldre og personlige assistenter. I alt dreier det seg om flere tusen personer, som påtar seg denne typen arbeidsoppgaver. Helse- og omsorgsdepartementet opplyser at kommunene kan velge hvorvidt de vil ansette støttekontakter i deltidsstillinger, slik at de får vanlige arbeidstagerrettigheter. I praksis benytter kommunene sjelden denne muligheten, men engasjerer heller støttekontakter på oppdragsbasis. Dermed slipper de å betale feriepenger og lignende ytelser. http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article2392958.ece <- mer. Tragisk. Rett og slett. Her snakker man om en tjeneste som hjelper så ufattelig mange i hverdagen og så skal de ikke få utbetalt feriepenger? HALLO? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hvis alkohol hadde vært i salg "hele tiden" hadde nok totalkonsumet økt litt, men i det store og det hele er jeg ganske sikker på at avslappet politikk fører til avslappede (og sunnere) holdninger til alkohol. Når folk føler presset og begrensningene hele tiden blir drikkingen litt ekstra stas, og man skal makse moroa (og ha en del moro man ikke har godt av). Jeg for min del har garantert gått på fylla en del ganger mer enn jeg ville ellers fordi jeg stundom har stått der klokka 19:50 på fredag ettermiddag og visst at NÅ må jeg bestemme meg, ellers blir det i hvert fall ikke noe av. Da kjøper man øl for å holde mulighetene åpne, og tilgjengeligheten av ølen i kjøleskapet er mye mer fristende enn tilgjengeligheten av ølet i butikken utenfor døra som skal ha penger og alt. Tenk hvis man kunne velge å IKKE kjøpe og fremdeles ha sjansen. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Skal ikke se bort i fra at vorspielmentaliteten forsvinner etterhvert, og da tror jeg nok det blir en nedgang i antall overberusete personer i gatene på nattes tid i alle fall. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Kanskje holdningen faktisk blir sånn at mange passer seg for å drikke seg synlig beruset i tilfelle man skulle få bruk for mer i løpet av kvelden? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Egentlig er det å få barn tidligst mulig sterkt forebyggende på mange områder det. Kriminalitet, alkoholbruk, pengesløsing osv. Det er den universale løsningen på alle samfunnsproblemer. Hipp Hurra Bortsett fra problemet med overbefolkning. Lenke til kommentar
toysegutten Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Egentlig er det å få barn tidligst mulig sterkt forebyggende på mange områder det. Kriminalitet, alkoholbruk, pengesløsing osv. Det er den universale løsningen på alle samfunnsproblemer. Hipp Hurra Bortsett fra problemet med overbefolkning. Det gjelder ikke i Norge, vet du. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Bloggers offer glimpse of uncensored Cuba (AP) -- Only a month has passed since ordinary Cubans won the right to own computers, and the government still keeps a rigid grip on Internet access. But that hasn't stopped thousands from finding their way into cyberspace. And a daring few post candid blogs about life in the communist-run country that have garnered international audiences.Yoani Sanchez writes the "Generacion Y" blog and gets more than a million hits a month, mostly from abroad - though she has begun to strike a chord in Cuba. On her site and others, anonymous Cubans offer stinging criticisms of their government. But it isn't simple. To post her blog, Sanchez dresses like a tourist and slips into Havana hotels with Web access for foreigners. It costs about $6 an hour and she can't afford to stay long given the price and the possibility someone might catch her connecting without permission. It's a testament to the ingenuity and black-market prowess Cubans have developed living on salaries averaging $20 a month, with constant restrictions and shortages. The connections Cuban bloggers are making with the outside world via the Internet are irreversible, said Sanchez, who this month won the Ortega y Gasset Prize for digital journalism, a top Spanish media award. "With each step we take in that direction, it's harder for the government to push us back," she said. On an island where many censor themselves to avoid trouble, Sanchez says Generacion Y holds nothing back. "It's about how I live," she said. "I think that technically, there are no limits. I have talked about things like Fidel Castro, and you know how taboo that can be." But she added that "there are some ethical limits. I would never call for violence, for instance." Since taking over from his ailing brother Fidel in February, Raul Castro has lifted bans on Cubans buying consumer electronics, having cell phones and staying in luxury tourist hotels. ..more.. Ante ikke at Cuba hadde så strenge begrensninger på internet og sensur på internet. Spennende. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 http://e24.no/boers-og-finans/article2394262.ece NRK tjener jo penger...så hvorfor ikke da redusere tv-lisensen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg synes det er greit at staten finansierer gode men mindre lønnsomme TV-programmer. Men det kan vel kanskje ikke vare evig. Jeg ser for meg at TV-lisensen på lang sikt flyttes over på statsbudsjettet under kulturdepartementet og at de gir støtte til TV-produksjon, ikke bare hos NRK men hos andre selskaper også. Omtrent som støtten til Norsk film. Det betyr i så fall at NRK blir privatisert og mer reklamefinansiert i dag. (De er ikke reklamefrie i dag) I tillegg ser jeg for meg at offentlige og private gamblingselskaper sidestilles (dvs. enten forbys eller frislippes) og at TV-reklame for gambling også totalforbys på linje med alkoholreklame og tobakksreklame. I dag har f.eks NRK 15 minutter lange reklamer for Norsk Tipping, helt lovlig. Det er svært urettferdig ovenfor andre gamblingselskaper. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 - Det er ikke regjeringens budsjetter som gjør at renten har økt. Det er veksten i økonomien. Dette er baksiden av at 200 000 flere enn i 2005 er i arbeid, at reallønnsvekst har gitt folk mer å rutte med, at vi ser pene lønnsoppgjør og at bedriftene mangler arbeidskraft, sier Halvorsen til VG. Så skal man da tolke dette som at regjeringen ikke tar æren for mindre arbeidsledighet og gode lønnsoppgjør? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 - Det er ikke regjeringens budsjetter som gjør at renten har økt. Det er veksten i økonomien. Dette er baksiden av at 200 000 flere enn i 2005 er i arbeid, at reallønnsvekst har gitt folk mer å rutte med, at vi ser pene lønnsoppgjør og at bedriftene mangler arbeidskraft, sier Halvorsen til VG. Så skal man da tolke dette som at regjeringen ikke tar æren for mindre arbeidsledighet og gode lønnsoppgjør? Er nok bare midlertidig mens renta enda øker. Gleder meg nesten til valgkampen, når SV, AP og SP skal krangle i kor mot høyresiden, hvor jeg er 100% sikker på at de kommer til å bruke den økonomiske veksten som sitt fineste argument. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå