Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Å skrive for hånd er dødt. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal få dårlige karakter på grunn av gamle skolereformer og annet skit. Forskjellsbehandling, kalles det. (And not in a good way)

De aller aller fleste eksamener på universitetene og høgskolene blir fremdeles gjort for hånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har alltid misunt disse geniene som har en nydelig håndskrift. For meg er det en overlegen egenskap å ha den evnen. Hvilken som helst "dust" kan vel lære seg å trykke på knapper!?

Å skrive vakkert for hånd blir for meg som å male et kunstverk. Sukk, for ja, nå kommer det et lite ... helvete ..

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/05/531666.html

^^Om en av verdens mest lukseriøse yachter som er kapret uten for kysten av somalia.

Det som forundrer meg i denne saken er hvorfor i all verden den var der? Greit jeg kan skjønne at det er en fordel å ta suez-kanalen om man skal forflytte seg mellom de store verdenshavene og da må de seile forbi her, men å ikke sørge for å få noen eskorte eller noe når det er snakk om et slikt skip er jo å BE om å bli kapra.

Det kan umulig være SÅ vanskelig å ta noen forhåndsregler? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tror du heller er på båttur. :rofl:

Noen tar unødvendige risikoer for å spare peng. Slik er det bare, og det lever piratene godt av. Vil tro at neste gang de drar på båttur med en yacht så har de med seg en eskorte.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

kanskje de har vært litt for fokusert på Bollinger'n, og bare glemte av hvor de var!? Tør ikke tenke tanken på hvor mange flasker det skulle til hvis slike furet værbitte sjøulker som meg selv hadde vært med ... :whistle:

Fra min karriere (snodig uttrykk :blush: ) som handelsmarinegast så husker jeg at vi var veldig våkne når skipet seilte i "urent farvann".

Lenke til kommentar
De aller aller fleste eksamener på universitetene og høgskolene blir fremdeles gjort for hånd.

Desto større grunn til å vente med høyere utdannelse. :)

Har alltid misunt disse geniene som har en nydelig håndskrift. For meg er det en overlegen egenskap å ha den evnen. Hvilken som helst "dust" kan vel lære seg å trykke på knapper!?

Å skrive vakkert for hånd blir for meg som å male et kunstverk. Sukk, for ja, nå kommer det et lite ... helvete ..

Å skrive vakkert for hånd er en evne få har, men de som har den burde bruke den. De som ikke har den burde slippe å bli straffet for det.

Lenke til kommentar
Å skrive for hånd er dødt. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal få dårlige karakter på grunn av gamle skolereformer og annet skit. Forskjellsbehandling, kalles det. (And not in a good way)

Det blir som å si at vi kunne jo latt være å gå, fordi vi har jo egnete hjelpemiddler for det også! :ph34r:

Lenke til kommentar

Hvis man får lære håndskrift tidlig, i stedet for at alt skal gå på PC, så klarer de aller fleste å få en noenlunde brukbar håndskrift... Helt absurd at man kutter ut håndskrift på/etter ungdomsskolen. Det er faktisk ikke slik at ALT går på data, selv i 2008.

Lenke til kommentar

Skriftspråket er en så ufattelig viktig kommunikasjonsmetode, og for at kidza faktisk skal lære seg et tydelig og presist språk forutsetter det mye mer øving enn ordboken i word.

*edit: og er opprettholdelsen av å skrive med penn og papir forskjellsbehandling så hva er gym, matte, naturfag eller alt annet?

Det forutsetter trening uansett.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Hvis man får lære håndskrift tidlig, i stedet for at alt skal gå på PC, så klarer de aller fleste å få en noenlunde brukbar håndskrift... Helt absurd at man kutter ut håndskrift på/etter ungdomsskolen. Det er faktisk ikke slik at ALT går på data, selv i 2008.

Jeg begynte å skrive som fire-fem-åring, og min håndskrift kunne ikke Paven lest selv med god hjelp fra St. Peter. Og jeg har skrevet mye i mine dager på barne- og ungdomsskolen.

Saken er at jeg kan skrive mye lengre og bedre på PC, hvorfor skal jeg da ikke kunne gjøre det? Hvorfor skal jeg ikke få utnytte mitt potensiale?

Lenke til kommentar

Ettersom dagens ungdom kan type gjennomsnittlig langt fortere enn hva "vi" klarte å skrive for hånd så gjør følgende:

La jentene som sutrer få lov til å skrive eksamen på pc, men kutt tiden de har til rådighet med 50%. Noe annet er forskjellsbehandling mot tidligere generasjoner.

Dette innlegget tok meg under et minutt å skrive, det samme ville ikke vært tilfelle om de var for hånd... :)

Lenke til kommentar

Eksamenskarakterer er noe som blir stående livet ut. Søker man jobb så leverer man jo gjerne vitnemålet ved søknaden, uansett om man skrev eksamen for hånd i 1988 eller på PC i 2008. Skal arbeidssøkere behandles likt så bør ikke de i 2008 få store tekniske fortrinn.

Lenke til kommentar
Ettersom dagens ungdom kan type gjennomsnittlig langt fortere enn hva "vi" klarte å skrive for hånd så gjør følgende:

La jentene som sutrer få lov til å skrive eksamen på pc, men kutt tiden de har til rådighet med 50%. Noe annet er forskjellsbehandling mot tidligere generasjoner.

Dette innlegget tok meg under et minutt å skrive, det samme ville ikke vært tilfelle om de var for hånd... :)

For all del, en raskere gjennomført eksamen er vel bare for det gode for alle?

(Jeg går forøvrig ikke på skolen, så det er ikke direkte relevant til meg)

Simen1: Du tuller nå, ikke sant?

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Men herregud, nettopp at eksamenskarakterene deres ikke blir endret av at nye eksamenstakere får flere hjelpemidler, er jo grunnen til at hjelpemidler bør være lovlig. Det er som å si at man ikke skal utvikle skolen fordi de tidligere generasjonene med en dårligere skole får mindre kunnskap enn de unge generasjonene, og dermed blir stående dårligere i en jobbsøkingssituasjon på grunn av det.

Lenke til kommentar

Syntes det er utrolig bra at vi har hjelpemidler som pc i bruk i skolen. Problemet er bare at det er veldig forskjellig fra lærer til lærer hvordan den skal brukes. Jeg syntes ikke pc burde brukes i alle fag til alt skriftelig materiale. Når en elev ikke har levert inn noe for hånd på et helt år er det vanskelig å plutselig sitte en hel dag å skrive for hånd.

Jeg syntes forsatt tentamen burde være noe som skrives for hånd, siden det er så utrolig mye problemer med juksing og sletting av oppgaver på en pc. Så lenge det ikke blir kjøpt inn noen programmer som kan utelukke disse to probleme så syntes jeg skriving for hånd er best. Problemet er bare at det blir problematisk når pc skriving er det eneste som blir gjort resten av året.

Lenke til kommentar
Eksamenskarakterer er noe som blir stående livet ut. Søker man jobb så leverer man jo gjerne vitnemålet ved søknaden, uansett om man skrev eksamen for hånd i 1988 eller på PC i 2008. Skal arbeidssøkere behandles likt så bør ikke de i 2008 få store tekniske fortrinn.

Det handler ikke om tekniske fortrinn IMHO. Det handler om hvordan de har lært å lære om du skjønner hva jeg mener. Har de vært opplært til å løse oppgaven vha. pc så burde de få lov til å gjøre også dette på eksamen. Akkurat som alle andre oppgaver de gjør.

Dette sier jeg selv om jeg synes det er veldig whinete å lage så store oppslag om saken-

Lenke til kommentar
Forskjellsbehandling mot tidligere generasjoner? Elevene vurderes da opp mot hverandre, ikke opp mot tidligere generasjoner...

Det var nå smått satirisk ment :)

Poenget er at om jeg tok eksamen for hånd og hadde 6 timer på meg og du kommer kullet etterpå og får samme eksamen på pc og også 6 timer på deg, så er det forskjellsbehandling. Vi konkurrerer på det samme arbeidsmarkedet og for å komme inn på studier. Men du fikk benytte et verktøy som effektiviserte langt mer og det var en fordel for deg. Så derfor bør man enten øke mengden med tekst som kreves på eksamen, eller redusere tiden man har til rådighet. Om da mine antagelser om at folk flest skriver mye fortere på pc enn for hånd i de nye generasjonene.

Savy? :)

Lenke til kommentar

Meg bekjent vurderes eksaminanter opp mot hverandre innen sitt kull, og ikke tidligere generasjoner. Karakterer fordeles i tråd med dette. Det skal derfor være totalt irrelevant for fordelingen av karakterer om besvarelsen leveres elektronisk eller på papir, og at ny teknologi skulle tilsi en diskriminering av tidligere generasjoner er en litt spesiell påstand. Jeg tror neppe det er belegg for å hevde at det vil bli lettere å få en god karakter for neste årskull som tar eksamen nettopp fordi alle i det kullet vil benytte samme besvarelsesmetode. Men om det av merkverdige årsaker skulle bli et markant hopp i gjennomsnittskarakteren ved skriftlig eksamen neste år skal jeg innrømme at jeg tar feil. Men jeg tror nok ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...