Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Hvor har han rett til og kreve dette?

Han har jo nettopp ikke rett til å kreve noe som helst, noe domstolene også har slått fast. Kjedelig historie, men den viser at det å leve sammen uten ekteskap, fortsatt er forbundet med en del risiko på det økonomiske plan.

Forøvrig så kan du ta en titt på forskjellen mellom "får" og "for", og "å" og "og". Var litt vanskelig å forstå sammenhengen hele veien. :). Bare et vennlig tips, ikke mer.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her er faen meg Norge på sitt beste!

Den 26-åringe somalieren som kom til Norge i 2002 og som har et utvisningsvedtak fra 2004, er her enda og han er mistenkt for medvirkning til drapet på Grünerløkka og han skal også være blant de fem som er tiltalt for overfallet på Kadra Yusuf i 2007.

Les mer!

Når skal Norge skjønne at så lenge vi ikke kan sende utviste innvadrere hjem, må de låses inne til de kan bli det! De kan ikke holde på slik lenger!

EDIT: Feil i link!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Jeg har for en gangs skyld noe å si. Jeg vil ha større større studielån! Gi meg de 16 000,- hver termin, og 8000,- hver mnd, istedenfor 6000,- Bare de 2k ekstra hadde økt mitt dagsbudsjett etter faste utgifter i form av bo og transport fra 70 til 140 kr dagen. Da kunne jeg spist en god middag i kantina (50) når dagene blir lenge, og fremdeles ha råd til mat resten av dagen. Dere kan si at studenter drikker opp pengene sine, men sånn jeg ser det, har vi ikke så mange penger å drikke opp uansett.

Lenke til kommentar

Jeg vil si 4000 kr/mnd i faste utgifter før mat er ganske mye til å være et studentbudsjett. Har du en høy husleiepris? Kanskje det hadde vært smartere å løse problemet ved å få ned husleieprisene i stedet? Dvs. bygging av flere studentboliger slik at hybelmarkedet blir bedre for leietagerne. Hvis det blir et overskudd av hybler i forhold til studenter så vil det senke leieprisene på grunn av konkurransen i markedet. Med en husleie på rundt 2000 kr/mnd tror jeg studielånet ville rukket ganske langt med tanke på levestandard. Husk at folk som er i jobb må tjene rundt 10 000 kr/mnd for å få like mye inn på kontoen hver måned som en student.

Lenke til kommentar

Kanskje noe gammel, men kom over den via rashistorien på BBC.

Norway rated most peaceful nation

A study has ranked Norway as the most peaceful country and Iraq as the least in a survey of 121 countries.

The Global Peace Index, compiled by the Economist Intelligence Unit, looked at 24 factors to determine how peaceful each country was.

It places the US at 96th on the list and the UK at 49th, while New Zealand ranks second and Japan fifth.

The authors say it is the first attempt to produce such a wide-ranging league table of how peaceful countries are.

Factors examined by the authors include levels of violence and organised crime within the country and military expenditure.

The survey has been backed by the Dalai Lama, Archbishop Desmond Tutu, former US President Jimmy Carter and US economist Joseph Stiglitz, who are all Nobel prize laureates.

It is also supported by Queen Noor of Jordan.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/6704767.stm

Lenke til kommentar

Simen1,

Joda, flere studentboliger hadde vært en flott løsning. Det ble nylig vedtatt at 400 studentboliger skal bli bygd, og ingen er i Kristiansand. Kommunen fikk til og med beskjed om at de fikk et større bygg gratis til nettopp dette formålet, men siden det fremdeles var et par millioner igjen på nedbetaligen takket de nei!

Husleien er på 3000, internett i tillegg. Også har man kollektiv og mobilregning. Det kommer på ca 1000 kr ekstra. Nå skal det sies at jeg leier i et privat kollektiv med elendig standard, men man må nesten ha et sted å bo. Alle leilighetene gjennom det offentlige var tatt lenge før sommerferien.

Folk som jobber så lite at de tjener 10 000 pr mnd bor som oftest hjemme :p

Lenke til kommentar

Mulighet til å ta en liten bi-jobb? Har lite problem hverken med å betale lån og brødfø ungene, takket være litt jobbing på siden. Nå får man mer i støtte grunnet ungene da, men det spiser barnehagen fort opp.

Tror faktisk ikke jeg hadde taklet å kun drive med studier. Har alltid jobbet ved siden av. Er så ufattelig ensidig og lite lærerikt å ha nesa plantet i en lærebok dagen lang, man går fort glipp av den virkelige lærdommen på den måten. Men det er nå bare meg og en litt annen diskusjon :)

Når du regner ut månedssummen så må man også bruke de månedene man faktisk studerer og ikke ta med månedene man har fri. Rett skal være rett. Så det er over 8k i måneden man faktisk får i lån/stipend. De to skolefri-månedene får man sørge for å finansiere selv :)

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med Thrice her. Når myndighetene er klare på at de faktisk ønsker fulltidsstudenter, så bør det også legges bedre til rette for nettopp dét. Stipend og lån kunne vært f.eks. fast på 2G. Det vil uansett ikke ta mer enn et par år med skatt før staten har tilbake investeringen, og vel så det.

På den andre siden så er jo nivået på studentene nå så lavt, at det neppe er mange som klarer å opprettholde et fulltidsstudium, så da er det kanskje like greit at man får litt variasjon ved å jobbe ved siden av. :p

Lenke til kommentar

hehe joda, jeg skal faktisk søke på jobb når jeg starter igjen på fredag. De skolefri månedene sier seg selv at vi finansierer selv. Har jobbet ved siden av skole i alle år. Mitt problem var at jeg var ny i byen, med null nettverk, og stor pågang ved jobbsøking. Dum som jeg var drøyde jeg med å søke til pengene jeg hadde jobbet opp i ferien var brukt opp, og da var alle jobbene tatt. Drar hjem igjen å jobber når jeg har tid, men det blir ikke hver mnd, og store penger blir det heller ikke.

Lenke til kommentar

Syntes studentene bør slutte å sutre på flere penger. De er ressurssterke unge mennesker som ikke "må" motta penger fra staten for å klare seg. Utdannelse koster penger, penger de selv bør skaffe.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Syntes studentene bør slutte å sutre på flere penger. De er ressurssterke unge mennesker som ikke "må" motta penger fra staten for å klare seg. Utdannelse koster penger, penger de selv bør skaffe.
Jeg innbiller meg at det er samfunnsøkonomisk god politikk å sørge for at flest mulig får seg høyere utdanning. Tror det lønner seg på sikt selv om det kanskje koster staten en del der og da.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg innbiller meg at det er samfunnsøkonomisk god politikk å sørge for at flest mulig får seg høyere utdanning. Tror det lønner seg på sikt selv om det kanskje koster staten en del der og da.

Jeg tror det er like sammfunnsøkonomisk kløktig å ikke sy for mange puter under armene på elevene.

:)

Lenke til kommentar

Det er en investering staten får godt igjen for. Er jo stort sett snakk om lån som betales tilbake igjen. Så jeg er i hvert fall ingen motstander mot at låneandelen økes. Stort sett syntes jeg ikke studenter har noe å klage over, spesielt fordi det faktisk er mange som "fester bort" pengene (for å sette det på spissen). Ikke det at man skal leve på vann og brød under studiene, men endel som klager har ingen grunn til det. Det er selvpåført og stort sett manglende økonomisk styring som gjør at man føler seg fattig. Når man kan spare 2-5 tusen i måneden på å få seg en hybel som medfører 15 minutts busstur, fremfor å ha hybelen kliss i sentrum, men lar vær fordi "man trenger å bo der det skjer", så får det null sympati fra meg. Men det finnes enkelte studier hvor man stort sett er sjanseløs til å kunne ha en ekstrajobb og hvor studiene finner sted i dyre områder (storbyer). Eksempelvis endel studier innen forskning, hvor det kan bli lange kvelder på lab'en. Så det finnes de som nok ikke akkurat har så alt for mye å rutte med.

Lenke til kommentar

Man kan si at det ikke er synd på folk som "må" bo i sentrum ( man ikke helt faktisk, hvis man ikke trives annetsteds, uansett årsak?), og at mange studenter kunne vært mye bedre økonomer, men det er ikke så interessant hvor rettferdig støttebeløpet er. Det som betyr noe er at den setter folk i stand til å gjennomføre studier på en ordentlig måte, og hvis staten mener at det skal gå an å være fulltidsstudent, må stønaden også strekke til. Hvis ikke må de forandre ordbruken sin. Dessuten holder det ikke at man akkurat overlever, selv (særlig?) studenter trenger midler til moro. Alkoholens status som sosialt smøremiddel må ikke undervurderes, og om man ikke raver gatelangs med jevne mellomrom er det lite som ikke koster penger her til lands.

Problemet med husleie er at hvis offentlige studentboliger skal kunne bli noe særlig prisdrivende må de bygge omtrent en trillion til.

Jeg tror det er en veldig viktig årsak til at studielånebeløpet ikke økes, men som det ikke snakkes så høyt om. Nemlig at studenter faktisk utgjør en stor gruppe, og hvis den plutselig skal få mye bedre råd slik at den slipper å jobbe på 7-11, kommer det til å få ringvirkninger. Slike omveltninger skal det direkte truende situasjoner til for å gidde. Dessverre har ikke studentene noe annet å true med enn bråk, og så lenge alle er erkepyser, blir ikke så mye gjort.

Lenke til kommentar
Hvis flest mulig får høyere utdanning, vil vel flere bli arbeidsløse enn hvis man begrenser antallet. Vi trenger jo masser av folk uten mastergrad også.

Høyere utdanning er jo et stort gode og jeg utelukker ikke at staten kan gi studenter studielån. Stipender derimot er å gi bort penger til en gruppe som kan klare seg uten.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Urk. Trenger vi virkelig en lang mediedebatt om hva som kunne vært gjort for å unngå Ålesund-katastrofen? Trenger de pårørende å bli påminnet at ting kunne vært annerledes? Dette har faen ikke offentligheten greie på. La heller geologer og arkitekter ta det på bakrommet.

Mens jeg skrev hører jeg på TV2-nyhetene at en eller annen vattnisse selvfølgelig har benyttet anledningen til å påpeke at raset er klimaskapt. Ja, hvis det ikke var noe klima, hadde det vel ikke forekommet noe ras heller, tipper jeg ...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Urk. Trenger vi virkelig en lang mediedebatt om hva som kunne vært gjort for å unngå Ålesund-katastrofen? Trenger de pårørende å bli påminnet at ting kunne vært annerledes? Dette har faen ikke offentligheten greie på. La heller geologer og arkitekter ta det på bakrommet.

Mens jeg skrev hører jeg på TV2-nyhetene at en eller annen vattnisse selvfølgelig har benyttet anledningen til å påpeke at raset er klimaskapt. Ja, hvis det ikke var noe klima, hadde det vel ikke forekommet noe ras heller, tipper jeg ...

Må si meg enig med dette. Alt skal vinkles til klima. Uansett hvordan en ser på det har alt en grunnleggende årsak, klima. Og dette med Ålesund-katastrofen, so what? Greit, det er kjipt for de som bor der, men hva kan vi gjøre? Flytte hele byen ved bruk av skattepenger? Sette opp "sikringer" mot ras?

Så også innslag om en eller annen grunneier i Lom hadde revet et verneverdig hus hvor en dikter hadde bodd sine første leveår for 150 år siden. Klarer ikke se grunnen til at huset skal "vernes". Det gjør jo ikke en dritt forskjell med disse "reglene" når det kommer til alt :roll:

Lenke til kommentar
Det er selvpåført og stort sett manglende økonomisk styring som gjør at man føler seg fattig. Når man kan spare 2-5 tusen i måneden på å få seg en hybel som medfører 15 minutts busstur, fremfor å ha hybelen kliss i sentrum, men lar vær fordi "man trenger å bo der det skjer", så får det null sympati fra meg.

Uten bil i ny by så har man gjerne inntrykket av at at byen er altfor stor, og man ønsker å være fort tilgjenglig om noe skjer.

Er selv fra en annen by enn der jeg studerer og må innrømme at avstandende på studiestedet er betydelig mye større enn hjemme (oppfattet avstander).

Men det finnes enkelte studier hvor man stort sett er sjanseløs til å kunne ha en ekstrajobb og hvor studiene finner sted i dyre områder (storbyer). Eksempelvis endel studier innen forskning, hvor det kan bli lange kvelder på lab'en. Så det finnes de som nok ikke akkurat har så alt for mye å rutte med.

Forskning er gjerne betalt, som en høyere phd grad.

Ekstrajobber ved studier går gjerne ut ved studier hvor karakterjaget er stort. Eks juss, øko. medisin etc.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...