FJERNET111 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Tar jo hundre år til Gardermoen. Hundre år aka 20 min Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Tar jo hundre år til Gardermoen. Hundre år aka 20 min 20 min fra sentrum...litt mer fra blærum! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 35-40 minutter med flytoget. (Og det vet jeg, pappa har månedskort!) Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 20 min fra sentrum...litt mer fra blærum! Får vel slengepå 10 min til med tog da hehe (men JoachimR liker sikkert ikke offentlig transport som tog, så da er vel ikke tiden gyldig) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Jeg har ofte tatt tog til OSL. Men min far leier seg et kontor i et bygg der oppe, og har en parkeringsplass som vi bruker hvis hele familien skal ut å fly liksom.. Dette er da en totalt unødvendig diskusjon... Endret 24. september 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Kunne jo ta en drosje ut til Fornebu og være der på null komma null. Tar jo hundre år til Gardermoen. I tillegg til at det var kollektivfelt hele veien der det var kø for min del (kanskje ikke helt pent å kjøre der, men de gangene en har ekstremt dårlig tid gir det i alle fall et godt bidrag til statskassen, rekorden var 4 forelegg på én tur til Fornebu...). Men dette er for så vidt litt off-topic (vel, flyttingen av hovedflyplassen er absolutt relevant for PRS, tragisk avgjørelse). Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Flyttingen av hovedflyplassen er selvsagt relevant, men hvor pappa har kontor, er det ikke. Det var det jeg mente... Ta taxi thomas, de har lov til å kjøre i kollektivfeltet! Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Flytoget tar 19 minutter Oslo S - Gardermoen. Men hvorfor i granskauen måtte de legge hovedflyplassen in the middle of nowhere. Her var det mye grums i sin tid etter at Opseth og Gro fikk trumfet gjennom Gardermoen selv om Stortinget først hadde vedtatt å bygge på Hurum. Hurum hadde forøvrig vært mye bedre for landet sett under ett. For folk nord for Oslo spiller det ingen rolle når de skal videre ut i verden , men for folk sør for Oslo er det en helsikes omvei. Foretrekker heller å reise via København. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Gardermoen ligger midt i tåkeland. Har ikke noe forhold til Hurum, men det var visstnok et bedre sted å legge den... Flytoget bruker rundt førti minutter fra lysaker, fordi det står og venter en stund på Oslo S. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Og som om ikke plasseringa var helt borti natta så er også materialvaget i bygget het på bærtur med dertil unødvendige utgifter til Norge A/S. Bare de store ufo lignende lysarmeturene på jernbanestasjonen på gardermoen koster 45 laken pr. stk. Kunne ha skrevet mange eksempler men jeg tror de fleste forstår tegninga. Endret 24. september 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Decline Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Etter at de rødgrønne vant valget forventer Jernbanedirektør Steinar Killi at han kan trekke oppsigelsene til de ansatte i drift og sikkerhet. Da kan 750 ansatte som fikk oppsigelsevarsel ved årsskiftet fortsette i arbeid. Etter at Bondevikregjeringen foreslo delprivatisering av Jernbaneverket i 2004 så de seg nødt til å kutte 1000 arbeidsplasser. Med ny regjering på plass ønsker nå jernbanedirektør Steinar Killi å sikre arbeidsplassen til 750 av dem. http://www.klassekampen.no/Arkivsamling/Ar...ember/23/286731 Lenke til kommentar
howzer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 750 arbeidsplasser som gjør det dyrere å ta tog? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Noe er galt der. "Vi vil sikre arbeidsplassene". Jaha. Men vi trenger bare en tredjedel av dem... Oisann. Det er sånn som land som EGYPT driver med. Vil vi sammenlignes med dem? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Og da står vi med følgende ubesvarte spørsmål: 1. Ved en delprivatisering, ville et tilsvarende antall jobber blitt opprettet i andre firmaer som kom inn i dette markedet? 2. Hvis ikke, betyr det at jernbaneverket hadde 1000 ansatte de egentlig ikke hadde råd til eller bruk for, og som ble betalt av skattepengene våre? Strengt tatt er det vel slik at enten er det behov for jobbene, eller så er det ikke behov dem, uavhengig om driften er offentlig eller hel- eller delprivatisert. Så da skulle man tro at hvis private tok over driften, ville de behøve det samme antall ansatte, om vi forusetter at regelverket er det samme og at jernbaneverket ikke sløste med pengene. Det ville selvsagt ikke nødvendigvis bli de samme menneskene som fikk jobbene, og det ville være trist for de som måtte finne seg en annen jobb. Men så ville det være kjekt for de som fikk jobb. I sum burde det ikke slå negativt ut...? – Men jeg håper og forventer at vi nå er tilbake til det som var Jernbaneverkets plan for effektivisering, der myndighetene stiller krav men ikke detaljstyrer. Det bør være fagorganet Jernbaneverket som finner de riktige virkemidlene og å har ansvaret for at samfunnet når målet om mest mulig jernbane for pengene, sier Killi Altså: Jernbaneverket skal få en pott med penger av Stortinget, og selv bestemme hvordan de vil bruke dem. (Opplagt til blant annet å lønne 750 mennesker som de nå ikke skal si opp allikevel.) Blir ikke det bukken som passer havresekken? Geir Endret 24. september 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Flytoget bruker rundt førti minutter fra lysaker, fordi det står og venter en stund på Oslo S. Det er to "flytog", ett skrangletog som går ut til bondelandet i Bærum og som stopper på det meste av melkeramper langs skinnegangen. Så er det det mer siviliserte toget som kun går mellom Oslo S og Gardermoen. Husker ikke i farten om det stopper på landsbygda i Lillestrøm? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Ta taxi thomas, de har lov til å kjøre i kollektivfeltet! Måtte rekke concorden fra London, og da var venting på taxien i Tønsberg rimelig uaktuelt, flyet fra Fornebu endte opp med å vente på oss og tvinge to andre passasjerer av, det var visst overbooket i utgangspunktet, men kom da med begge fly! Hovedproblemet med Gardermoenutbyggelsen var måten det ble behandlet i departementet; personlige interesser ble i stor grad prioritert fremfor en god saksgang etter vanlige prosedyrer. Det har vært masse avisskriverier rundt dette, med rapporter som ble skjult og diverse annet snusk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Flytoget bruker rundt førti minutter fra lysaker, fordi det står og venter en stund på Oslo S. Det er to "flytog", ett skrangletog som går ut til bondelandet i Bærum og som stopper på det meste av melkeramper langs skinnegangen. Så er det det mer siviliserte toget som kun går mellom Oslo S og Gardermoen. Husker ikke i farten om det stopper på landsbygda i Lillestrøm? Nei nei nei. Som sagt har pappa et personlig månedskort på Flytoget, og vi har også et klippekort med femti klipp liggende. Ergo bruker vi flytoget ganske ofte! Got it? Flytoget AS drifter flytoget, formet som et "hurtig-tog", hva du vil. Dette går fra Asker til Gardermoen, via Oslo S. Halvparten av togene settes opp i Asker (hver tyvende minutt, for å være presis) og halvparten på Oslo S. Fra Asker stopper toget, så vidt jeg vet, i Sandvika, før det når Lysaker, Skøyen, Nationaltheatret før det også når Oslo S. Man kan også ta vanlig lokaltog opp til Gardermoen. Disse går kun hver time hvis man skal til Lysaker, og bruker vesentlig lenger tid, og stopper på alt av små fillestasjoner. Ja, flytogene stopper på Lillestrøm. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Ok, skjønner. Om bondelandet heter Asker eller Bærum er ett fett, det går ihvertfall tog dit. Har forresten aldri skjønt hvorfor vi skattebetalere skal subsidiere togdrift til slike perifere steder. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det er MANGE passasjerer fra Bærum og Asker. Dessuten vil jeg påpeke at Flytoget er organisert som et selvstednig Aksjeselskap, heleid av NSB (som vel også er blitt AS?) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Sorry, jeg tar visst feil her. NSB har ingenting med flytoget å gjøre, Flytoget AS eies av Næringsdepartementet. Imidlertid, slik jeg leser regnskapet, får de ikke statstilskudd. Eventuelt får de svært lite. Men innskudd egenkapital stammer jo naturligvis fra staten, og kan sikkert klassifiseres som statstilskudd. EDIT: Tom Waits for Alice? Ikke moderator lenger? Endret 24. september 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå