Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Man kan ikke bedømme om dette er god rap uten å vite hvilken ordspill og rim som finner sted.

Jeg er uenig og skal forsøke og illustrere:

 

Hva er det du er uenig i? Min definisjon på rap? Den er for ordens skyld ikke min, men den sammenfaller godt hva jeg ser i rap. Jeg ser noe helt annet i rap enn i pop eller i rock. Rap handler for meg om gode rim og dikt levert med en fengende rytme. Rap på et fremmed språk blir derfor meningsløst. Det samme går ikke for andre sjangere, men det gjelder spesifikt rap. Ordspillet er alfa og omega for å kunne bedømme om jeg mener rap er godt eller ikke.

 

Rapping (also known as emceeing, MCing, spitting, or just rhyming) is the rhythmic spoken delivery of rhymes and wordplay, one of the elements of hip hop music and culture.

 

Definisjonen stemmer veldig overens med mine forventninger til sjangeren. Så er det definisjonen du er uenig i, eller er det mine personlige preferanser for sjangeren?

 

 

Vil føye til at jeg har fem plater av Mari Boine Persen, og på tross av at man ikke forstår et kvekk av språket, gir likevel sangene hennes stor verdi. Vil forøvrig anbefale musikken fra filmen "Shottas". God film med steikende god Jamaicansk rap/hip-hop. Her forstår man ikke så mye, men det er faktisk ikke så farlig, fordi det oser "baller" av musikken,

og den røsker tak både her og der.

 

Joik er ikke rap. Det er en enorm forskjell i de to sjangerne. I joik er det ikke behov for ord, det er nok med gester og rytmer. I Rap er ordspill veldig viktig. Jeg bedømmer ikke en rap som en teknosang eller lignende. Ordspillet er det som skiller en god rapper fra en dårlig en. Når det kommer til de samiske rapperne er det umulig å vite om teksten var god eller dårlig. Thomas Gjertsen forstår dette fordi han ser ut til å ha peiling på hva konseptet rap er ansett som. De ble ikke sendt videre grunnet god rap, fordi ingen av dommerne har peiling på om ordspillet var godt eller dårlig. Når man ikke kan samisk så kan man ikke bedømme om rapen er god eller ikke. Man kan bedømme om rytmen er god, om innlevelsen er god, om musikken er god. Men ikke om det var god rap. Å hevde noe annet er et hån mot hele sjangeren, i mine øyne. Det blir som å si at den greske dikteren som presenterte et gresk dikt har levert et mesterverk, selv om man selv ikke kan gresk. Gjertsen var ærlig om dette. Det skal han ha ros for, ikke det PK-tullet han utsettes for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan ikke bedømme om dette er god rap uten å vite hvilken ordspill og rim som finner sted.

Jeg er uenig og skal forsøke og illustrere:

 

Hva er det du er uenig i? Min definisjon på rap? Den er for ordens skyld ikke min, men den sammenfaller godt hva jeg ser i rap. Jeg ser noe helt annet i rap enn i pop eller i rock. Rap handler for meg om gode rim og dikt levert med en fengende rytme. Rap på et fremmed språk blir derfor meningsløst. Det samme går ikke for andre sjangere, men det gjelder spesifikt rap. Ordspillet er alfa og omega for å kunne bedømme om jeg mener rap er godt eller ikke.

 

Rapping (also known as emceeing, MCing, spitting, or just rhyming) is the rhythmic spoken delivery of rhymes and wordplay, one of the elements of hip hop music and culture.

 

Definisjonen stemmer veldig overens med mine forventninger til sjangeren. Så er det definisjonen du er uenig i, eller er det mine personlige preferanser for sjangeren?

 

Jeg så vel heller det hele som en mulighet til å promotere litt utenlandsk rap, samtidig som jeg hevder at det er mulig å nyte rap, selv om man ikke forstår/forstår lite av budskapet, da jeg utmerket godt klarer dette selv. Rap er nødt til å ha en musikalsk kvalitet, ellers står man igjen med "rim som er vanskelig å høre pga trommer". Ellers er jeg selvsagt enig i at gode rim og dikt utgjør en stor del av en raplåts verdi (grunnen til at det meste av kommersiell rap suger balle). I de sangenes tilfelle som jeg postet, har jeg først oppdaget sangene, deretter budskapene og jeg likte begge deler.

Lenke til kommentar
Jeg så vel heller det hele som en mulighet til å promotere litt utenlandsk rap, samtidig som jeg hevder at det er mulig å nyte rap, selv om man ikke forstår/forstår lite av budskapet, da jeg utmerket godt klarer dette selv. Rap er nødt til å ha en musikalsk kvalitet, ellers står man igjen med "rim som er vanskelig å høre pga trommer". Ellers er jeg selvsagt enig i at gode rim og dikt utgjør en stor del av en raplåts verdi (grunnen til at det meste av kommersiell rap suger balle). I de sangenes tilfelle som jeg postet, har jeg først oppdaget sangene, deretter budskapene og jeg likte begge deler.

 

Selvfølgelig kan det nytes, men det blir jo ikke som rap. Det blir rytmen og andre elementer da. Det blir som en teknosang, eller en Hip-Hop låt. Det finnes nok av kule låter der ute jeg ikke forstår et kvidder av. Men Gjertsen sitt poeng var at han ikke kunne bedømme rap-delen av bidraget. Han skrøt jo av det andre, men selve rapen kunne han ikke bedømme fordi han kan ikke samisk. Dette får han så kritikk for. Noe som er så absurd at det kun kan finne sted i den politiske korrekte verden vi lever i.

 

Jeg husker ikke ordrett hva Gjertsen sa, men han begynte med å si at innlevelse, rytme og slikt var bra og fortsatte så å si at han ikke kunne bedømme rapen, fordi han ikke skjønte et kvidder. Dette får han så kritikk for å si, noe som er helt absurd og også som var poenget mitt. Hva skulle han ha sagt? Løyet og sagt at rapdelen var fantastisk? Slik at han slipper å høre idiotutspill som "jeg vil ikke kalle det rasisme, men slike utsagn vitner om gammeldags holdning"? Siden når er ærlighet blitt gammeldags? (eller vent, det er vel et element som hører fortiden til. Det er mer riktig å lyve for å bli likt enn å si sannheten fordi man kan bli mislikt i følge dagens retorikk).

 

Nei all ære til de som prøver å si sannheten og ikke hva den politisk korrekte horden av imbesiler lirer av seg i imbesilforet VG (som jeg selvfølgelig leste, så det forteller vel litt om meg ^^). Jeg blir bare så oppgitt over at folk vanner ut diskriminerings og rasismebegrepet på den måten. Det må da være lov å være litt rasjonell selv om det er år 2008? j'nai comprende pas. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Skulle gjerne latt de som virkelig liker opera i fred, men siden mesteparten faker så det griner etter, er det en praktisk dyd å skjære alle over en kam. Dansebandfolket ønsker jeg alt godt her i verden.

 

Betyr det at du har presis fasit/oppskrift/diagnose over ekte eller uekte musikkglede? Hvis du virkelig har den, så håper jeg at jeg i det minste kan få røre en av dine høyvelbårne tær!?

 

:ph34r:

Lenke til kommentar
Skulle gjerne latt de som virkelig liker opera i fred, men siden mesteparten faker så det griner etter, er det en praktisk dyd å skjære alle over en kam. Dansebandfolket ønsker jeg alt godt her i verden.

 

Betyr det at du har presis fasit/oppskrift/diagnose over ekte eller uekte musikkglede? Hvis du virkelig har den, så håper jeg at jeg i det minste kan få røre en av dine høyvelbårne tær!?

 

:ph34r:

Your place or mine? :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Skulle gjerne latt de som virkelig liker opera i fred, men siden mesteparten faker så det griner etter, er det en praktisk dyd å skjære alle over en kam. Dansebandfolket ønsker jeg alt godt her i verden.

 

Betyr det at du har presis fasit/oppskrift/diagnose over ekte eller uekte musikkglede? Hvis du virkelig har den, så håper jeg at jeg i det minste kan få røre en av dine høyvelbårne tær!?

 

:ph34r:

Your place or mine? :dribble:

 

Din så klart. Men da forutsetter jeg at du spør enten din samboer/kone først, eller kanskje dine foreldre ... :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Neida, vi snakker fullt beredskap. Der hvor Jernwillie måtte gi opp å få hestene til å spasere i etasjene opp til vaffeljernene til Blitz-miljøet på åttitallet, kan vi, oss salige syndere toppe han med full pupp, og my boobs are okay, til fullt hornorkester kombinert med raffe glavastrings til uvørne terrorister som utfordrer nabofreden til "noen" ...

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen grunn til å betvile verken partipreferansene eller kulturpreferansene til de som ble spurt. Jeg regner med de som har tenkt seg til Bjørvika når operaen er ferdig, har tenkt seg dit fordi de liker den type kultur.

 

Men jeg synes jo det er litt morsomt at enkelte føler et behov for å tone det ned. :p

Lenke til kommentar

Operaen er en artig liten sak. En sak som faktisk alle partier på Stortinget gikk god for. Med så stor folkelig motstand det var mot operaen (slik jeg opplevde det i hvert fall) så er merkverdig at alle partier stemte for. Eller er det virkelig det?

Lenke til kommentar
Operaen er en artig liten sak. En sak som faktisk alle partier på Stortinget gikk god for. Med så stor folkelig motstand det var mot operaen (slik jeg opplevde det i hvert fall) så er merkverdig at alle partier stemte for. Eller er det virkelig det?

Politikere er opptatt av brask og bram, pryd og prakt, ære og stolthet. Ellers ville de ikke blitt politikere. Jeg ser på Operaen som for dyr, men jeg forbeholder meg retten til å ha en svakhet for opera allikevel :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gå god for å bruke milliardær på slikt når vi vet hvilken andre utfordringer vi står ovenfor. Opera kunne det private tatt seg av, slik som i Danmark.

 

Jeg er generelt sett skuffet over norske kunstnere som så kritikkløst gjør seg avhengig av pengestøtte fra staten. I tillegg til at staten aktivt utkonkurrerer politisk ukorrekt (eller upopulær) kultur. Den enes brød er fort en annens død, eller hvordan det nå går. Når staten bruker penger på en opera og dekker deler av billetten så undres jeg over hvilken andre kulturtilbud de utkonkurrerer.

 

Det er ikke slik at kultur dør med mindre statsstøtte. Men jo mer avhengig av staten kulturen i landet blir, jo lettere blir det for politikerne som styrer å avgjøre hvilken kultur vi skal bli utsatt for. Dette mellomleddet (staten) er det så mange som er ukritiske til. Om det er ignoranse eller de manglende historiske kunnskapene som gjør dette (eller kanskje en kombinasjon?) vet jeg ikke, men den manglende kritiske sansen skremmer meg litt. Jeg lurer på hvor langt staten kan gå før noen gidder å rope opp. Kultureliten gjør det i hvert fall ikke, men de har jo politikerne i sin hule hånd så de bryr seg vel ikke.

 

Kulturstøtte, med mindre det er snakk om i forbindelse med utdannelse eller verneverdig bevaring, er jeg ingen tilhenger av. La publikum avgjøre hva vi skal få se og høre, ikke politikerne.

Lenke til kommentar

Muslimhore

 

Det her begynte å bli interessant da det ble påpekt en nokså konkret kobling mellom norske "islamkritikere" og høyreekstreme miljøer. Men interessen har fort dabbet av. For det første virker ikke skribenten til å være noe stort mer troverdig enn de hun kritiserer, og for det andre er opplysningen vanskelig å etterprøve og langt vanskeligere er det å vurdere hvor viktig de er.

 

En del ting går igjen her:

*Positivt utsagn om islam: Man er naiv og løper ekstremistenes ærend.

*Negativt utsagn om islam: Man er hatsk. Selv om usagnet er logisk begrunnet er det en skjult agenda som ligger bak.

*Ingen utsagn er nøytrale.

 

Har debatten stagnert helt eller?

Lenke til kommentar

Dotten: markedet frembringer ikke samfunnsøkonomiske optimale løsninger der det ekisterer såkalte positive eksternaliteter: positive og gavnlige effekter fra en type aktivitet som ikke produsenten av den ikke får betalt for å produsere. Det fører til underproduksjon. Kultur er et eksempel på en type aktivitet med positive eksternaliteter. Spesielt kan dette være tilfelle i små kulturelle kontekster (i.e. små land, som Norge). Det kan være ringvirkninger for samfunnet her og nå, men kan også ses i et mer historisk lys hvor kulturarv er et gode. Et fritt og rent marked vil - i følge økonomiske teorier - ikke være beste løsning i slike tilfeller.

 

Du nevner jo 'verneverdig behandling' som en legitim offentlig aktivitet. Si meg, hvor mange av verdens historiske kulturminner tror du har sprunget frem gjennom markedets hånd alene? Skillet du setter mellom bevaring og produksjon av kultur mener jeg er kunstig.

Lenke til kommentar

Feynman: de mest standhaftige islamkritikerne, som Hege Storhaug i organisasjonen med det komiske navnet (med tanke på deres aktivitet) Human Rights Service, har ofte utelukkende kritiske utfall mot Islam. Svært ofte sammenfaller den med konspiratoriske forestillinger om en muslimsk invasjon, og et fremtidig Eurabia (ironisk, med tanke på hvor liten andel av norske muslimer som kommer fra arabiske land). Disse bedriver ikke en kritisk analyse av Islam, hvor man peker på positive og negative sider. De tar kun tak i sistnevnte, og presenterer det i en form hvor det er vanskelig å se utfallene som noe annet enn som rettet mot Islam as a whole. Jeg oppfatter ikke at de som presenterer et mer positivt syn har problemer med å kritisere Islam eller muslimer når det er relevant. Men man ser ikke så ofte det (med motsatte fortegn) fra de som hardkjører kritikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...