Thlom Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 At rødt- og venstrevelgere yter Opera og at FrP-velgere nyter danseband Personlig stemmer jeg Rødt og har planer om en tur i Operaen, men har ikke bestillt billetter enda. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Rødt- og venstrevelgere later som de liker opera, mens FrP-velgerne tør å innrømme at de liker danseband. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Og det har du vel dekning for, antar jeg? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Ikke overraskende. Antagelser (fordommer?) om velgerne til disse partiene får ytterligere en liten bekreftelse. Er det noen som ser for seg Martin Schanke på opera? Er det noen som hadde blitt overrasket over å se Jon Michelet på opera? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Altså: Det er ikke godt å si hvor en kvalitetsskala for musikksmak skulle hatt sin øvre ende, men det er ganske klart at den kan begynne ved danseband (eller kanskje metal). Danseband er stusselig musikk, og det er ingen kred forbundet med å lytte til det. Det er ingen som står og gnir seg i skjegget på en dansebandkonsert, og selv om du hverken liker en svingom eller det som kommer ut av høyttalerne, kan du alltids drikke deg full i stedet. Det er altså ingen grunn til å late som man liker dansebandmusikk, altså snakker alle som sier de liker det, sant. De har ubrukelig musikksmak, men det er en ærlig sak. Opera, derimot ... Billettene koster en formue, musikken er mildt sagt smal, du skjønner ikke hva de synger om, hvis du skal bli full må det bli på rødvin i pausen til 700 kroner flaska, og sjefen er der. Man kan ikke danse eller bevege på seg under forestillingen, og hvis man slåss, blir man kastet ut. Dessuten, siden ingen egentlig liker eller skjønner seg på opera, gir det saftig sosial pondus i de rette kretser å agere feinschmecker på området. Selv om jeg overdriver, er det mange gode grunner til å late som man forstår seg på opera, og jeg mistenker store deler av publikummet for å ønske at de egentlig var på Rockefeller i stedet. EDIT: Korrekturlest. Stemplet OK. Endret 15. mars 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
operg Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Korrelerer ikke dette ganske godt med det gjennomsnittlige utdanningsnivået i de som stemmer de forskjellige partiene? Venstre- og RV-folk med høy utdanning liker opera bedre enn AP- og FRP-folk med lav utdanning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Opera er i grunnen ganske så blodharry det også, når jeg tenker meg om. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 All musikk betyr for en lytter et potensialt grunnlag for opplevelse. Ny musikk, betyr nye impulser. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Venstre og Rødt utmerker seg. Fremskrittspartiet i motsatt retning. Hva sier dette? Tja, mange som stemmer på SV er jo høyt utdannede og liker å passe inn med fiffen. De elsker å være politisk korrekte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Opera er i grunnen ganske så blodharry det også, når jeg tenker meg om. Hvor mange operaforestilinger har du bivånet? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 En og annen TV-forestilling har det nok blitt opp gjennom åra ... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Vel, opera bør man vel få med seg fra salen før man uttaler seg om kvaliteten, vel? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Venstre og Rødt utmerker seg. Fremskrittspartiet i motsatt retning. Hva sier dette? Tja, mange som stemmer på SV er jo høyt utdannede og liker å passe inn med fiffen. De elsker å være politisk korrekte. :!: Eller kanskje de enkelt og greit liker Opera? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Vel, opera bør man vel få med seg fra salen før man uttaler seg om kvaliteten, vel? Utsagnet gikk på stil, ikke kvalitet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Og den får man et helhetlig inntrykk av via tuben? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Og den får man et helhetlig inntrykk av via tuben? Ja, ingenting er som å sture mot noe som ser ut til å være 8x8 piksler filmet fra en heller laber kvalitetsmobil og dermed ender man med å tråkke i salaten og få sølt tubedressing utover seg. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Og den får man et helhetlig inntrykk av via tuben? Bra nok i massevis til å bestemme seg for om man kan tenke seg å se det live, i hvert fall. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Er jo litt underholdende at høykultur og lavkultur tilhengere skal sparke hverandre på leggen, men personlig blir jeg fort lei. Kan ikke folk få ha smaken sin i fred, uansett hva de liker? Geez. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Skulle gjerne latt de som virkelig liker opera i fred, men siden mesteparten faker så det griner etter, er det en praktisk dyd å skjære alle over en kam. Dansebandfolket ønsker jeg alt godt her i verden. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Skulle gjerne latt de som virkelig liker opera i fred, men siden mesteparten faker så det griner etter, er det en praktisk dyd å skjære alle over en kam. Dansebandfolket ønsker jeg alt godt her i verden. Nå har ikke jeg klart å tilegne meg alt av allmennkunnskap i verden og dette er et punkt som har godt meg hus forbi. Eneste jeg kan si er at det er flaks at jeg ikke har deltatt i "Vil du bli millionær" med dette som første spørsmål. Så kunne du underbygget det utsagnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå