Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva hun mener med "få", men det er forskjell på at lesber skal få lov til å formere seg kunstig, og at staten skal betale for det. Jeg synes ikke myndighetene skal sponse noen form for kunstig befruktning, men aller minst til heterofile par. De kan til nøds få et rimelig lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket med ei jeg kjenner som jobbet på trygdekontoret om det å "få".

Hun fortalte at hun hadde fått inn søknader om dekket drosje pga personen var redd for å fise in public.....

Han fikk det, pga dokumentert legeerklæring....

*edit: in public som på bussen...

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Snakket med ei jeg kjenner som jobbet på trygdekontoret om det å "få".

Hun fortalte at hun hadde fått inn søknader om dekket drosje pga personen var redd for å fise in public.....

Han fikk det, pga dokumentert legeerklæring....

*edit: in public som på bussen...

Jeg har opplevd at en som har levert attest fra lege, spesialster som utredet pasienten i 4 uker, samt kiropraktor hvor alle slo fast at vedkommende hadde "varig nedsatt funksjonsevne" (ordrett fra alle) fikk følgende svar fra trygdekontoret (med avslag): "Vi kan ikke se at xxx har varig nedsatt funksjonsevne og gir derfor avslag". Det hører med til historien at grunnet manglende bemanning så tok det over 7 måneder å få klagen behandlet, hvor da det ble slått klart fast at avslaget var feil. I perioden ble vedkommende merkbart dårligere og fikk i tillegg ikke noe økonomisk støtte fordi vedkommende hadde vært sykemeldt i over 1 år. Alt ble tilbakebetalt i ettertid, men det var flaks vedkommende fikk hjelp av andre. Det er helt utrolig at trygdekontoret kan overprøve diagnosen stilt av fagpersonell og det forekommer mange ganger. Om man er i tvil så spør fastlegen neste gang man er på besøk.

Bare for å gi litt erfaring på "inntrykket" om at alle enkelt får hjelp på trygdekontoret. Erfaringene forteller meg at det er en myte.

Lenke til kommentar

Kan de det? Jeg trodde hovedgrunnen til at begrunnelsen på sykemeldingen var grået ut var at det er opp til doktoren å avgjøre hvorvidt man er funksjonsdyktig eller ikke. Jeg fikk skrevet ut en sykemelding nå nettopp, og da doktoren spurte om det var greit, det som sto i diagnosefeltet, sa jeg at det kunne vel stå akkurat hva faen som helst der så lenge han syntes jeg burde sykemeldes. Når jeg tenker meg om, er det ikke grået ut på den delen som går til Nav Trygd.

Det kan forsåvidt være at avslaget du nevnte ikke kom av at de overstyrte, men at det rett og slett var gjort en feil. Dette skal jeg jammen få en klarhet i neste gang jeg er i kontakt med noen kyndige, og hvis det stemmer at en etat (bestående av all slags folk) må "godkjenne" legens (med minst seks års utdannelse) avgjørelse, skal jeg jammen meg bli påpasselig med å få med alt fra nå av.

EDIT: En litt malplassert parentes rettet på

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det var en søknad på yrkersrettet attføring og der er det trygdekontoret som til slutt avgjør om det er "varig nedsatt funksjonsevne". Det er ikke første gang en lege blir overprøvd ifølge legen. Det var derfor vedkommende ble sendt til spesialister for grundig sjekk og diagnose. Men det er jo en grunn til at man fikk medhold i klagen, er jo tydelig en imbesil som gir avslag på grunnlag av at "vi ikke anser det som varig nedsatt funksjonsevne" når lege og spesialist ordrett skriver det motsatte. I samme periode var det en god del avisoppslag om mye av det samme tullet fra trygdekontoret.

Lenke til kommentar

Jobbet 24,5 timer på ett døgn Man skulle tro at når noen er gammel nok til å skaffe seg fast arbeid, da har vedkommende opplevd døgnsyklusen mange nok ganger til å ha en viss snøring på hva det dreier seg om ...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Gjertsen er visst gammeldags....

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=512338

Seriøst, nå begynner jeg å bli mektig lei av det overdrevent politisk korrekte. Jeg er helt enig med Thomas Gjertsen. Jeg liker å bli underholdt og når det kommer til rap så er teksten veldig viktig. Jeg kan ikke samisk og derfor ga den gruppen meg ingenting. De kunne det om jeg kunne samisk, men jeg kand et ikke. Kall meg gjerne gammeldags fordi jeg ikke blir underholdt av et språk jeg ikke skjønner. Språket blir for egen del et negativt aspekt da, ikke positivt.

Ser for meg en som kommer med stand-up på samisk. Får vel frikort grunnet språket da, der hvor Mia og Jan Fredrik presser frem latter på vitser de ikke skjønner. For skulle de ikke finne det underholdende, grunnet egne språklige begrensninger, så vil de bli hengt ut i VG :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Joda, ordene er viktige, men man kan vel fint nyte musikalitet, attityd og stil. Jeg hører på masse forskjellig "uforståelig" musikk. Det går så fint så, men krever litt mere av lytteren.

:)

Lenke til kommentar
Joda, ordene er viktige, men man kan vel fint nyte musikalitet, attityd og stil. Jeg hører på masse forskjellig "uforståelig" musikk. Det går så fint så, men krever litt mere av lytteren.

Det går ikke inn under konseptet rap, for min egen del. Rap handler om å presentere "dikt" på en rytmisk måte. Teksten og budskapet er langt viktigere enn innen eksempelvis pop, hvor man kan bli underholdt av merkelige former for Dragostea de tei (eller hva pokker). Ordspill og rim er selve fundamentet og om det blir presentert på et uforståelig språk så mister det fundamentet for lytteren, noe Gjertsen var dønn ærlig om. Det blir ikke som å høre på rap når man ikke forstår ordspillet eller rimet.

Det handler om å forstå hva rap faktisk er og ikke redusere det til krydder uten mat. Som Gjertsen påpekte, så hadde de krydderet på plass men det blir ikke noe måltid ut av det når man ikke skjønner hva det er man krydrer. Å høre rap på et fremmed språk blir som å høre på en poet eller filosof som snakker et ukjent språk.

De som ikke forstår samisk men som sendte dem videre gjorde det ikke fordi de mente det var gode rappere. For da lyver man til både seg selv og omgivelsene. Man kan ikke bedømme om dette er god rap uten å vite hvilken ordspill og rim som finner sted.

Lenke til kommentar
Man kan ikke bedømme om dette er god rap uten å vite hvilken ordspill og rim som finner sted.

Jeg er uenig og skal forsøke og illustrere:

For den ikke tysktalende forumbruker:

Se filmen hos Youtube

For den ikke fransktalende forumbruker:

Se filmen hos Youtube

Flow er uavhengig av språk og freshe beats gjør ikke noe heller. Jeg vil tippe at disse samegreiene er nokså tragisk, men hadde vært tøft om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil føye til at jeg har fem plater av Mari Boine Persen, og på tross av at man ikke forstår et kvekk av språket, gir likevel sangene hennes stor verdi. Vil forøvrig anbefale musikken fra filmen "Shottas". God film med steikende god Jamaicansk rap/hip-hop. Her forstår man ikke så mye, men det er faktisk ikke så farlig, fordi det oser "baller" av musikken,

og den røsker tak både her og der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vil føye til at jeg har fem plater av Mari Boine Persen, og på tross av at man ikke forstår et kvekk av språket, gir likevel sangene hennes stor verdi. Vil forøvrig anbefale musikken fra filmen "Shottas". God film med steikende god Jamaicansk rap/hip-hop. Her forstår man ikke så mye, men det er faktisk ikke så farlig, fordi det oser "baller" av musikken,

og den røsker tak både her og der.

Edit: For de som liker harselering med talefeilene til Jensemann, anbefales "Hallo i uken" på P2, akkurat nå. :new_woot:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva hun mener med "få", men det er forskjell på at lesber skal få lov til å formere seg kunstig, og at staten skal betale for det. Jeg synes ikke myndighetene skal sponse noen form for kunstig befruktning, men aller minst til heterofile par. De kan til nøds få et rimelig lån.

Hva med å bli heterofil i en halvtime?

Lenke til kommentar
Man kan ikke bedømme om dette er god rap uten å vite hvilken ordspill og rim som finner sted.

Jeg er uenig og skal forsøke og illustrere

Flow er uavhengig av språk og freshe beats gjør ikke noe heller. Jeg vil tippe at disse samegreiene er nokså tragisk, men hadde vært tøft om jeg tar feil.

Begge videoene inneholdt strengt talt veldig dårlig musikk. Det faktum at jeg ikke likte den gruppen gjør meg nok til en samehatende rasist, pluss at jeg garantert er rasist siden jeg ikke liker Hip-Hop og Rap til særlig høy grad.

Men det finnes unntak. Eminem har hatt sine øyeblikk opp gjennom årene, det samme har artister som 2Pac, Puff Daddy (Nekter å tiltale fyren med det latterlige nye pseudonymet) og Warren G.

En artig ting med dette er at jeg også hører på Rammstein og ikke forstår et ord tysk. For min del er Rammstein fengende, derfor liker jeg det. Rapmusikken jeg har nevnt har jeg hørt på fordi teksten har gitt meg mye.

Jeg kan si meg enig i at flow er uavhengig av språk, men jeg synes ikke at den samiske rapgruppen hadde noe flow heller. De var bare tre postpubertale liksomgangstere som hoppet rundt og sa ord på rim som ingen forsto.

Og for å ta noe i riktig kontekst, tror jeg ikke at rap på for eksempel Maori (New Zealands urbefolkning) eller et gammelt indianerspråk hadde blitt tatt imot like godt. Forskjellen på samisk og fransk (eller tysk om du vil) er at samisk er et urspråk som er nesten like utdødd som Latin. Fransk og tysk er moderne språk som snakkes over hele verden daglig.

My two cents.

Lenke til kommentar

Halve byen vil i operaen

De er slett ikke alene om slike planer. I en meningsmåling Respons har gjort for Aften, svarer hele 45 prosent at de regner det som svært eller ganske sannsynlig at de vil få med seg en eller flere forestillinger i løpet av åpningsåret. Kvinner er betydelig mer interessert enn menn, mens operainteressen også øker med alderen.

Når det gjelder politiske preferanser, utmerker de som stemmer Venstre og Rødt seg som de mest operaglade, mens Frps velgere, lite overraskende, i minst grad vil bruke penger på operabilletter.

Venstre og Rødt utmerker seg. Fremskrittspartiet i motsatt retning. Hva sier dette? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...