Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så er dette en typisk måte for arbeiderklassen å se på dresskledde menn i høye stillinger om det er stortinget, EU eller sjefen i Statoil.

Vi gutta på gulvet liker å ha noen å sparke etter.

Nå har jeg jobba som håndtverker i 10 år og mitt inntrykk av akademikere er at de kan sammenlignes med en F1 bil.

De er helt sikkert noen ræsere på sitt felt men prøv å bruke de til noe mere praktisk.

Blir som å ta F1 bilen for å dra på butikken for å handle, noe den er ubrukelig til.

Jeg har faktisk hjulpet en ingeniør innen kjøleteknikk med å koble opp brebåndet på ISDN linja hans, og jeg snakker ikke om å konfigurere PCen hans men rett og slett å fysisk plugge til kablene mellom de forskjellige enhetene.

Har også måtte legge legge om et elanlegg etter at en professor i et eller anna hadde prøvd seg først.

Ikke nok med at slike folk ikke ser sine begrensninger men de nekter for det også.

Med dette som utgangspunkt ser jeg dresskledde menn som ubrukelige når det kommer til mere praktiske ting.

Når slike folk i tillegg har vanskelig med å identifisere seg med almuen og handler derfor ut fra deres egen situasjon noe som i politiske avgjørelser kan bli veldig feil, og da blir de ubrukelige for almenheten.

Lenke til kommentar

Dresskledde menn er ikke ubrukelige. Når du blir siktet for å ha underslått penger på jobben, hva gjør du da uten en advokat? Fungerer ikke så godt å forsvare seg selv uten kjennskap til lover. Hvem fører og reviderer regnskapet på jobben? Han har kanskje dress han også? Hvem skulle gitt deg lån så du fikk deg hus? Hvem skulle gi bedriften din lån så du har en arbeidsplass å gå til? Jeg tror du undervurderer de såkalte "dresskledde".

Lenke til kommentar
Jeg skrev ikke at han gjorde underslag, og det var også pointet, at han var uskyldig. Og da er det lurt med en advokat som kan være med på å bevise at man er nettopp det, uskydlig.

Og du har vel noe statistikk som sier at folk ofte blir tiltalt for underslag på jobben når de er uskyldig? Dette er nok noe som skjer ganske sjelden og da blir det et dårlig argument for å vise hvor nyttig advokater er. Jeg er forsåvidt enig med deg med at man trenger mer enn håndverkere for å holde landet i gang og ikke alle akademikere er udugelige med hammeren ;)

Lenke til kommentar

Hvis man skal trekke frem høyt utdannede som samfunnet har bruk for, er vel ikke advokater det lureste valget. :roll: At høyt utdannede ofte kan virke litt hjelpesløse på praktiske ting, er en fordom også jeg har. Det er for eksempel veldig mange snekkere (av dem jeg har snakket med) som mener at ingeniører ikke kan noen ting.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi skal snu litt på flisa jeg.

Hva skulle advokaten ha gjort uten håndtverkere?

Hva skulle bankfunksjonæren ha gjort uten håndtverkere?

Og når det kommer til ingeniører så er det helt ubrukelige når det kommer til praktiske løsninger.

Uten nevenyttige folk hadde vi levd i steinalderen enda.

At vi er der vi er i dag skyldes et samspill mellom folk med litt mellom ørene og nevenyttige folk.

Problemet er at advokaten og bankfunksjonæren (eksempel) setter seg på sin høye hest og mener seriøst og alvorlig at de er så mye viktigere en snekkeren og rørleggeren at de må ha høyere lønn og flere goder en de andre.

Et klasseeksempel på dette var åpningen av Oslo lufthavn Gardermoen.

Under åpninga var det mange "viktige" personer til stede, deriblant kongen som holdt åpningstalen.

Hørte ikke en plass i den talen at han takket oss som faktisk bygde flyplassen.

Istedenfor takket han "lensmann og prest" mens arbeidsfolket ikke fikk være til stedet.

Lenke til kommentar
Et klasseeksempel på dette var åpningen av Oslo lufthavn Gardermoen.

Under åpninga var det mange "viktige" personer til stede, deriblant kongen som holdt åpningstalen.

Hørte ikke en plass i den talen at han takket oss som faktisk bygde flyplassen.

Istedenfor takket han "lensmann og prest" mens arbeidsfolket ikke fikk være til stedet.

Jeg var på åpningen! Husker riktignok at det var dritkjedelig....

Du har rett i noe. Det er at alle er avhengig av hverandre. Og da bør vi ikke rakke ned på hverken dresskledde eller snekker-bukse-kleddde.

Forøvrig var en av de to snekkerene som la nytt tak oå den ene hytten vår, ingeniørutdannet!

Lenke til kommentar
Problemet er at advokaten og bankfunksjonæren (eksempel) setter seg på sin høye hest og mener seriøst og alvorlig at de er så mye viktigere en snekkeren og rørleggeren at de må ha høyere lønn og flere goder en de andre.

Er dette en spøk? Lønn blir gitt i forhold til nytteverdien en person/et produkt klarer å tilføre en person/et selskap, i og med at samtlige mener advokater og økonomer er verdt mer enn snekkere, ligger det vel kanskje noe i dette?

Åpningen av Gardermoen var en ganske trasig sak, ja (dessuten savner jeg Fornebu).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...