Isbilen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nytt dødsfall etter Biltema-rødsprit Unnskyld meg, men jeg har alltid vært av den oppfatning at rødsprit ikke skal drikkes, eller? Bør det være nødvendig å advare mot et rødspritparti? At det er metanol i den er vel knapt noe problem så lenge den ikke brukes innvortes, eller er stoffet farlig å jobbe med også? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Det er en kjentsak at (edit; enkelte) alkoholikere drikker rødsprit, med mer. Derfor reageres det. Endret 4. mars 2008 av reverto Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Men når du bor i Trøndelag? Det er ikke så jævla mye billigere med rødsprit enn hjemmebrent at det er verdt risken. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Mulig. Jeg vet prisen verken hjemmebrent eller rødsprit. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nytt dødsfall etter Biltema-rødspritUnnskyld meg, men jeg har alltid vært av den oppfatning at rødsprit ikke skal drikkes, eller? Bør det være nødvendig å advare mot et rødspritparti? At det er metanol i den er vel knapt noe problem så lenge den ikke brukes innvortes, eller er stoffet farlig å jobbe med også? Tja, (fattige) alkoholikere har vel "alltid" drukket både rødsprit og spylervæske? Man har forsøkt å tilsette brekningsmiddel uten at det ser ut til å ha lagt en demper på feil bruk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 En liter Biltema-rødsprit koster 25 kroner. Skjønner forresten litt bedre rabalderet når jeg ser flasken, det står jo klart og tydelig "etanol" på den. Man blir rett og slett lurt. Jeg vet ikke hvor mye de skal ha for hjemmebrenten i Trøndelag, men da jeg drev med den slags da jeg var yngre betalte vi 75 kroner halvliteren for kvalitets-saker, men vi kjøpte ikke rett av produsenten. Bør være mulig å få 40-50% til 50 kroner literen hvis du kjenner tilvirkeren, og alle trøndere kjenner vel noen som brenner. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg synes det er skremmende at mennesker som gis så mye makt som soldater i en krigssituasjon utviser så dårlig dømmekraft. Mennesker som finner det underholdende å mishandle uskyldige dyr er ikke akkurat av det moralske kaliber en soldat burde være. Mennesker (både soldater og sivile) som opplever krig vil få et helt annet virkelighetsbilde og en helt annen psyke enn hva vi som ikke har opplevd det noensinne kan forestille oss. Man kan bare forebygge til en viss grense, men en viss adferdsendring som for oss fredselksende piperøykere her oppe i vår lille fredsboble ikke har fatteevne til å sette oss inn i vil finne sted. Det er bare til å innfinne seg med at man har vanskelig for å forstå det med mindre man opplever det. Krig gjør noe med psyken, man får nok ikke helt det samme synet på en valps verdighet/liv om man har levd under et slikt press eller evt. bevitnet at mennesker er blitt drept (eller har drept selv). Moralske grenser blir fort irrelevant når man lever i en slik absurd verden. Det er samme faktorer som gjør at folk sprenger seg selv i fillebiter, dreper barn, driver etnisk rensing m.m. Så til sammenligning blir en liten valps liv ikke særlig viktig for de som har bevitnet omfanget av slikt. Det finnes uttallige tilfeller av at selv de mest sterke og gode mennesker skeier ut og kan begå grusomheter i krig. Det er nok veldig mange som rett og slett får en slags psykisk knekk. Man blir ødelagt. Derfor også mange soldater har veldig vanskelig for å gjenoppta et normalt liv i ettertid. (med forbehold om at soldatene det er snakk om faktisk har opplevd slikt). Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Håper at Norge tar vare på sine skadeskutte soldater, men det ser det ikke ut som. Så da vil jeg anbefale alle "berørte" å ikke utsette seg for et slikt press. Jeg synes forøvrig ikke at sermonien i etterkant av dødfallene i Afghanistan er legitime nok. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hva synes du mangler? Forresten, veldig bra post Dotten. Hvis samfunnet ikke liker det soldater gjør når de blir satt "på linjen" bør de tenke seg om før de setter dem der! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Nytt dødsfall etter Biltema-rødspritUnnskyld meg, men jeg har alltid vært av den oppfatning at rødsprit ikke skal drikkes, eller? Bør det være nødvendig å advare mot et rødspritparti? Så det er ikke så farlig om en person eller to dør fordi vi ikke gadd advare? Folk skal jo ikke drikke rødsprit, men det betyr ikke at det er moralsk rett å la være å advare mot metanolen, når vi vet at det kan bety forskjellen på liv og død for enkelte. Endret 4. mars 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nytt dødsfall etter Biltema-rødspritUnnskyld meg, men jeg har alltid vært av den oppfatning at rødsprit ikke skal drikkes, eller? Bør det være nødvendig å advare mot et rødspritparti? At det er metanol i den er vel knapt noe problem så lenge den ikke brukes innvortes, eller er stoffet farlig å jobbe med også? Dette er vel i det minste et klart signal om at rødsprit er til teknisk bruk, ikke til drikking, selv på alkisbudsjett. Håper virkelig at nyhetsoppslagene prates aktivt om i alkismiljøene (de som ikke isolerer seg) og at de gjør alt de kan for å unngå rødsprit i framtida, selv om det betyr de er like mye alkiser som før, bare med annen drikke. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Dette er vel i det minste et klart signal om at rødsprit er til teknisk bruk, ikke til drikking, selv på alkisbudsjett. Håper virkelig at nyhetsoppslagene prates aktivt om i alkismiljøene (de som ikke isolerer seg) og at de gjør alt de kan for å unngå rødsprit i framtida, selv om det betyr de er like mye alkiser som før, bare med annen drikke. Hvis man først er såpass avhengig at man kan drikke rødsprit, og lever på et lite budsjett, tror jeg nok ikke det vil ta lang tid før man drister seg ut på rødsprit igjen når saken har "dødd ut". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jevnt og trutt med dødsfall og metanol-advarsler i media vil nok skremme de fra å fortsette. Men det er kanskje litt for drøyt å ofre mange menneskeliv for å få de til å slutte med rødsprit. Det er et dilemma. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Unnskyld mine dårlige kunnskaper, men er det ikke andre områder man kan bli skadet av metanol enn å drikke det? F.eks. hvis Ola Nordmann bestemmer seg for å vaske hele båten sin i rødsprit med farlig høy metanolandel, kan da ikke metanolen f.eks. finne vei til blodet via innånding? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Håper at Norge tar vare på sine skadeskutte soldater, men det ser det ikke ut som. Så da vil jeg anbefale alle "berørte" å ikke utsette seg for et slikt press. Jeg synes forøvrig ikke at sermonien i etterkant av dødfallene i Afghanistan er legitime nok. Kan også nevne at sykepleiere, leger osv som har opplevd lignende i hjelpeorganisasjoner kan få seg lignende psykisk knekk. I en større skala kan det å ikke be en utsette seg for slikt press medføre at man i praksis ikke skal gjøre blande seg inn når krig og organiserte overgrep finner sted, ofte i U-land. Du ser vel dette paradokset? Dette er også viktig å huske på når man klager over innvandrere som begår drap og overgrep her til lands. Endel av de er flyktninger, kanskje vært barnesoldater eller opplevd annen grusomhet. Det gjør at man får vanskelig med å tilpasse seg vårt samfunn og resultatet kan bli deretter. Men samme resultat kan man få av en topp trent soldat/hjelpearbeider som kommer tilbake til vårt samfunn. Men jeg har inntrykk av at vi raskere fordømmer innvandreren fremfor "en av våre egne", når tragedien inntreffer. Spørsmålet er jo om det i det hele tatt kan leges, slike psykologiske sår. Vi er tross alt alle resultatet av våre erfaringer og derfor vil erfart grusomhet bli en del av en. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jevnt og trutt med dødsfall og metanol-advarsler i media vil nok skremme de fra å fortsette. Men det er kanskje litt for drøyt å ofre mange menneskeliv for å få de til å slutte med rødsprit. Det er et dilemma. Kanskje vi kunne beholdt en sjettedel av metanol-flaskene i hyllene og kalt det trøndersk rulett? Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Soldater får også "trening" i å drepe også, så da er det egentlig ikke merkelig at de gjør det. Synes også at "vestlige" som dreper pga traumer får bedre forståelse enn feks flyktninger. Var jo en liten sak om det i media for ei stund sida. Å quote andre er da svært så vanlig. Men quote-mining er uærlig. Påstandene er heller ikke tatt ut av kontekst Slik jeg husker dem, jo. quote-mina ikke. Nei, det er ikke tatt ut av kontekst. I fremskrittspartiets håndbok "fra A til Å" står det KUN dette under punktet om innvandring: "-Innvandringsstoppen må håndheves sterkere." Deres parti-og prinsipprogram ser ut til å passe deg godt, bestill den på Frps hjemmesider. Ser ut til at de har fjerna tilbudet. Gjerrigknarker . Jaja, får scanne sida og poste den senere idag... Endret 4. mars 2008 av niklnikm Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jevnt og trutt med dødsfall og metanol-advarsler i media vil nok skremme de fra å fortsette. Men det er kanskje litt for drøyt å ofre mange menneskeliv for å få de til å slutte med rødsprit. Det er et dilemma. Kanskje vi kunne beholdt en sjettedel av metanol-flaskene i hyllene og kalt det trøndersk rulett? Eller kanskje vi skal ha metanol i alle og kalle det evolusjon? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Nei, det er ikke tatt ut av kontekst. I fremskrittspartiets håndbok "fra A til Å" står det KUN dette under punktet om innvandring: "-Innvandringsstoppen må håndheves sterkere." Er det den du finner på internett du referer til? På partiets sider (FRP fra A til Å) finner man følgende under innvandring: Innvandring - Innvandringen fra ikke-vestlige kulturer må håndheves strengt for å ivareta overordnede målsetninger og vellykket integrering. FrP aksepterer ikke at grunnleggende vestlige verdier og menneskerettigheter blir satt til side av kulturer og holdninger som innvandrere tar med seg til Norge. Som kjent har de enda mer innformasjon angående hva FRP står for når det gjelder innvandring i sitt partiprogram. Enhver som er interessert i faktiske forhold når det kommer til hva partiet står for vil selvfølgeig være interessert i å ta for seg hele kaka og ikke bare strøet. Man kan også se på hva de stemmer i Stortinget (som viser politikken de står for i praksis og ikke løfter som partier ofte finner på å bryte) Lenke til kommentar
reverto Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Litt om dollarens tilstand. Spilletid; litt over 10 min. (hjemmesiden deres kan man for øvrig finne her) edit: noen småfeil. Endret 5. mars 2008 av reverto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå