Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert et moro prosjekt for de som var med, men for alle oss andre er det mer *gjesp*.

Tror du med fordel kan snakke for deg selv, jeg klilleng. ;)

Da kan du jo forklare hva som er så fantastisk morsomt med denne filmen. Det er jo ingen _punchline_. Det store høydepunktet er to personer som sier de stemmer FrP på grunn av innvandringspolitikken. Skikkelig gøyalt. Not? Skal man først ironisere, så ville jeg forventet mer.

Men for dem som allerede er anti-frp er det sikkert fin underholdning.

Eller er det selve skuespillet til "programlederen" som er det morsomme? Joda, det kan man vel trekke litt på smilebåndet av.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
en gruppe som Frp har trykket til sitt bryst (Iran mujaheedin)

Kilde?

vær så god

Jeg ser ikke noe om at Frp har trykket disse til sitt bryst.

Hvis det er fordi du ikke liker at Frp blir gjort narr av så er det bare å si det, trenger ikke å holde maska.

Det er vel heller det at filmen er det vanlige oppgulpet av kunnskapsløs, fordomsfull løgnpropaganda mot et parti som filmmakeren ikke har peiling på i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Død over Danmark, Død over Nederland!

Okei. Det blir for drøyt! På grunn av en manns tregninger går disse menneskene berserk mot flere land.

Har de glemt at terrorister fra deres eget land har drevet terror rundt om i hele verden? Burde vi egentlig samles i gatene og rope "Død over Afghanistan"?

Jeg veit det blir en teit sammenligning, men blir utrolig oppgitt over uvitenheten og ignoransen fra disse menneskene.

Lenke til kommentar

Jeg håper standpunktet til Lysbakken og hans meningsfeller er basert på uvitenhet. Hvis dette skal være en slags forvridd form for toleranse har de misforstått begrepet ganske så grasalt.

Har man kunnskap om emnet så vil man se alternativene. Å ikke gå i dialog er i de fleste tilfellene å opprettholde status quo. Med mindre man ønsker å fjerne personene det gjelder fra jordens overflate (hvor man da historisk sett kommer i en situasjon hvor nye fort overtar for de som er fjernet).

Jeg aner ikke hvor mye kunnskap du har om emnet, men tar det for gitt at du har endel ettersom du hevder SV er uvitende på området. Men det er nå slik at uten dialog har man historisk sett ikke kommet noen vei, med mindre man skal bedrive etnisk rensing. Historiske eksempler kan man finne i både Afrika og Sør-Amerika. Eller man kan gå til Irland og se på konflikten med IRA. Det var dialog som førte frem til slutt, ikke endeløse tilfeller hvor man stanget hodet i hverandre.

Problemet med midtøsten og som Lysebakken og co. kanskje ikke helt tar inn over seg er at vi snakker et helt annet språk i dette tilfellet (da snakker jeg ikke om arabisk vs. norsk). Det er vanskelig og dialog har også mange tilfeller av å feile fordi man lever i to forskjellige virkeligheter. Er bare til å spørre Jan Egeland det. Man kan ikke sette krav til Hamas om man ikke snakker med dem.

Å ignorere en part fører ikke til fremgang. Å gå til krig med dem er ikke akkurat fredelig. Man må spre kunnskap til befolkningen, også Hamas. Vi vil ikke makte å gjøre det ved å ikke snakke med dem i hvert fall. Det hjelper i hvert fall ikke med svart/hvitt holdningen som er tatt ut fra cheesy Hollywood-filmer.

Det er ingen dødsynd å ha en dialog. Her er jeg helt enig med Lysebakken. Det som er relevant er hva som blir sagt til Hamas, her føler jeg absolutt ikke SV bør være dem som fremmer kravene. De er så partisk i denne konflikten at de har null troverdighet og integritet til å kunne forhandle. Det første man bør gjøre er å sende en som møter Hamas sin leder og som kan se vedkommende inn i øynene og si "vi er beredt til å snakke med dere. Men denne samtalen går ikke videre før volden stopper". Er ikke sikkert noe mer enn det vil bli sagt, for volden i den regionen har en tendens til å aldri stoppe. Men budskapet har i hvert fall mer effekt om det blir overakt personlig fremfor at Hamas skal få høre det på CNN.

Lenke til kommentar
Hvis det er fordi du ikke liker at Frp blir gjort narr av så er det bare å si det, trenger ikke å holde maska.

Det er vel heller det at filmen er det vanlige oppgulpet av kunnskapsløs, fordomsfull løgnpropaganda mot et parti som filmmakeren ikke har peiling på i det hele tatt.

Igjen, kan du heller ikke bare vise til hva han sa som ikke var sant isteden for å bare slenge ut med hat-ord? :)

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir litt irritert her jeg sitter.

Gikk akkurat inn på Dagbladet.no. Og hva lyser mot meg? Joda...

Stort bilde av en alpinutøver som faller stygt og overskriften:

"Her kvester han beinet i Kvitfjell"

Litt under fortsetter det like herlig.

Bilde av en man som står med kalashnikov mot hodet til en kvinne og overskriften

"Her henrettes Zareena"

På den siste har de tilogmed fått med video. Hva er galt med verden?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
(VG Nett) Lørdag var den blodigste dagen i Midtøsten på åtte år. Ikke engang en bønn fra paven ser ut til å hindre flere angrep.

Burde nesten vært plassert under humor. Jeg tror ikke akkurat bønn fra paven er det man skal satse på for fred midtøsten :p

Lenke til kommentar

klilleng:

Om du er interessert i å få vite hva det er folk synes er så 'fantastisk morsomt' med filmen, anbefaler jeg deg å spørre rundt selv. Jeg kan like lite si hva det er folk liker med filmen, uten å sette ord i munnen på dem, som du kan proklamere at alle oss andre opplever filmen som et gjesp.

Det tror jeg du forstår.

Men jeg må jo innrømme at jeg synes det er litt morsomt at de mest utpregede fremskrittspartitilhengerne rundt om på nettet føler de er nødt til å markere avstand til (el. fordømme) noe så trivielt. Spesielt når jeg kan tenke meg flere fremskrittspartipolitikere med selvironi nok til å ta snutten med et smil.

:)

Lenke til kommentar
Men jeg må jo innrømme at jeg synes det er litt morsomt at de mest utpregede fremskrittspartitilhengerne rundt om på nettet føler de er nødt til å markere avstand til (el. fordømme) noe så trivielt. Spesielt når jeg kan tenke meg flere fremskrittspartipolitikere med selvironi nok til å ta snutten med et smil.

Selvironi har jeg masse av. Problemet er at jeg ikke synes denne filmsnutten har god bruk av ironi. Selv den glattslikkede "programlederen" ligner jo mer på en Unge Høyre-pappagutt, enn hva jeg forestiller meg som en FpU'er. Ironi kan være veldig bra, men det må brukes riktig. Der synes jeg snutten faller igjennom. I tillegg, som jeg har sagt, er det ikke noen god punchline eller hovedpoeng som gjør varig inntrykk på seeren.

Forøvrig hadde jeg jo egentlig tenkt å ikke bry meg noe med denne (trivielle) snutten, men når diskusjonen setter fart, så er det ikke så lett å holde seg unna. :).

Edit: Fjernet feil.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt _alle_ oss andre. :p

Ikke det?

Jaja. Må være en feil med skjermen min da. :whistle:

Ops, du har visst rett. Ja, det utsagnet må jeg nesten beklage. :blush:

Edit: Når jeg tenker etter, så tror jeg en grunn til at jeg ikke finner snutten spesielt engasjerende, er at jeg tenker noe alla "jah, enda noe mer vissvass som prøver å gjøre narr av FrP, og dermed ca én million velgere". Å gjøre narr av en såpass betydelig prosentandel av befolkningen er kanskje ikke så utrolig festlig lengre.. I tillegg til at filmen ikke er spesielt _morsom_, da.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller ble det ikke fremmet noen påstand om FRP i den videoen? Ikke akkurat Knut Nærum standard. Jeg skjønner ikke hvorfor man tar så på vei og mener den er fordomsfull osv. Den er vel ment som humoristisk. Dog var den ikke akkurat noe god.

For ordens skyld er min erfaring at de fleste som sier de stemmer FRP forklarer dette med enten samferdselspolitikk eller helse/eldreomsorg. Nå bor jeg i Bergen og innvandring er ikke akkurat noe som opptar oss alt for mye, i hvert fall ikke på Oslo-nivå. Så det er vel noe av grunnen. Om folk tror at innvandring er det alle FRP'ere er mest opptatt av, vel da er man nok offer for egne fordommer. Det at partiet har vokst så enormt de siste 10-15 årene gjør det også vanskeligere å stigmatisere/sette i bås partiets velgere. Men min personlige oppfatning er fortsatt at SV, FRP og KRF er de partiene som folk har mest fordommer/stigmatiserende holdninger mot. Dette henger vel sammen med at min egen (stigmatiserende) oppfatning av AP og Høyre-velgere er at de er de flinkeste til å spre fordommer og stigmatiserende beskrivelser av andre.

Er ikke annet enn hva min personlige erfaring har gitt meg. Kan godt være det er mine egne fordommer som tar overhånd, men får nå håpe det stort sett er basert på refleksjon og kunnskap. Men hvem vet?

Jeg tror nå folk flest uansett er snille og ikke vil folk ondt, i utgangspunktet. Det være seg om man er rød eller blå. Eller kanskje grønn. Har egentlig aldri skjønt alle fargene i politikken, for det oser jo over av fargeblinde som kun ser ting i svart/hvitt.....

Folk bør lære seg at det er ens posisjon i samfunnet og ikke ens intelligens som ofte farger av for hva man stemmer. Men enkelte liker vel å bruke sitt politiske standpunkt til å leke elitistisk. Når det til syvende og sist ikke er snakk om annet ens egen trangsynthet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...