tom waits for alice Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Tja, hvis man lot være å legge alle båtene som bygges i bøyene kunne man jo sende dem ut på tokt, så fikk de ikke aå mye tid til å spille golf... Jeg har ikke noe mot at man har søkelyset på korrupsjon, men når saken står så svakt som den gjorde mot Karlsvik er det meningsløst å kaste bort skattepengene våre på en anke. Og uansett er det et tankekors at når Siemens tar med et par offiserer på strippeklubb - uten at det gir noen konkrete eller beviste gjenytelser - så kalles det korrupsjon. Mens når Ulltvedt Moe med løfte om noen arbeidsplasser i Mandal klarer å få stortingspolitikere fra samtlige partier (unntatt SV) til å bruke 5 millarder kroner på MTB'er - og da er det snakk om en solid gjenydelse - så kalles det lobbyvirksomhet... Geir Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 *snip Så er både åpenheten mellom umoe og forsvaret større. "alle" er klar over bytteforholdet. videre så har umoe og forsvaret i større grad av uavhengighet enn forsvarerts grisgutter med siemens. Og ang. mtb'ene så se mitt forrige innlegg om sunk cost. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Appropo forsvaret og pengebruk, den nye lønnsavtalen for leger i Afghanistan som man fremforhandlet i turbo-fart, gir legene en ukeslønn på 100 000 (jepp, hundre tusen kroner i uka) Slå den Endret 29. februar 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Er vel en fin fin ettervirkning av legemangelen da det døde en norsk soldat i afg. og det ble kjent at det var legemangel der. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 Hvis "alle" var klar over bytteforholdet, hvordan kan det ha seg at stortingspolitikerne kappes om å angre mest i ettertid? Jo, fordi bytteforholder slett ikke var som antatt. Politikerne visste det ikke, og vi visste det ikke. De enste som visste det var forsvarsledelsen, og de sa fra til politkerne, klart og tydelig, men ble ikke hørt. Og det er jo ikke sånn at når Siemens inviterer offiserer på middag og golf - eller strippklubb for den saks skyld - så vet ikke partene hva spillet dreier seg om. Selvsagt vet de det. Det kalles kundepleie, og hensikten er å skape klima for at disse kundene skal bruke pengene sine på deres produkter. Det er ikke noe vesentlig avhengighetsforhold i den kontakten. Hadde forsvaret vært avhengig av Siemens hadde ikke Siemens behøvd å smøre forsvarets representanter, de gjør det nettopp fordi forsvaret kan gå til en annen leverandør. Og Siemens ønsket selvsagt kontrakter med forsvaret, men var neppe avhengig av dem. Det kan selvsagt likevel være en uting, om kontakten går utover det akseptable, men nå har to rettsinstanser på rad sagt at dette ikke var straffbart i Karlsviks tilfelle. Derimot var UMoe avhengig av Stortinget for unngå nedleggelse av verftet. Det var trusselen som ble brukt til å få viljen sin i gjennom mot faglige råd. At smøringen av de nevnte offiserer dels foregikk på strippeklubber er saken uvekommende. Det får forsvaret bekymre seg for, om de synes sånt er forkastelig. Dette er ikke et seksualmoralsk spørsmål. Geir Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 "To av tre terromistenkte løslates" http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/29/528405.html Kan jammen begynne å lure på om det er altfor enkelt for politiet å få medhold i razzia og arrestasjoner, når man har så tynt grunnlag at man må slippe folk dagen etter. Det er et alvorlig inngrep man foretar seg, og alvorlige beskyldninger de kom med. Og så holdt det ikke vann overhodet. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hvis "alle" var klar over bytteforholdet, hvordan kan det ha seg at stortingspolitikerne kappes om å angre mest i ettertid? Jo, fordi bytteforholder slett ikke var som antatt. Politikerne visste det ikke, og vi visste det ikke. De enste som visste det var forsvarsledelsen, og de sa fra til politkerne, klart og tydelig, men ble ikke hørt. For all del, jeg kommenterer ikke om hvorvidt det var en dårlig investering som nå gjør at man angrer seg. Jeg synes det går på andre ting enn at umoe selger seg inn på tinget. At forsvaret gikk til innkjøp av mtb'ene som etter min oppfattelse ble initiert av tinget, samtidig som at forsvaret har forverret sin økonomiske situasjon fra da til nå ser jeg ikke relevansen til hvorvidt handelen skal bli klassifisert som korrupsjon eller lobbyvirksomhet. Det skille går på hvordan selve handelen har foregått, ikke hva som har blitt handlet. Likefullt så foreligger det allment aksepterte foretningsprinsipper i bakhånd. Med hensyn til at "alle" var klar over bytteforholdet, så mente jeg at disse alle var klar over investeringen og hvilke forhandlinger som skjedde i den grad det var informasjon som av sedvane blir kjent. Og at forsvarsledelsen faktisk opplyste om det antyder jo at kjøper, altså her tinget, var klar over hva de gjorde. Men det er vel heller et symptom på aktiv næringspolitikk, ala Statens oppkjøp i aker. Og det er jo ikke sånn at når Siemens inviterer offiserer på middag og golf - eller strippklubb for den saks skyld - så vet ikke partene hva spillet dreier seg om. Selvsagt vet de det. Det kalles kundepleie, og hensikten er å skape klima for at disse kundene skal bruke pengene sine på deres produkter. Det er ikke noe vesentlig avhengighetsforhold i den kontakten. Hadde forsvaret vært avhengig av Siemens hadde ikke Siemens behøvd å smøre forsvarets representanter, de gjør det nettopp fordi forsvaret kan gå til en annen leverandør. Og Siemens ønsket selvsagt kontrakter med forsvaret, men var neppe avhengig av dem. Det kan selvsagt likevel være en uting, om kontakten går utover det akseptable, men nå har to rettsinstanser på rad sagt at dette ikke var straffbart i Karlsviks tilfelle. Så lenge kundepleien er av en mer edruelig art og at det er åpenhet rundt det, også for de som ikke deltar direkte i spillet, så er det kundepleie. Nå har to rettsinstanser frikjent Karlsvik, og med den lille info'n jeg har om den saken så skal jeg overhode ikke antyde noe, uten å se generelt på prinsippene. Selv tar jeg rettsavgjørelsen for god fisk. Men si at en utbygger av et næringsbygg sender kommunens byggerep. til spania på 2 ukers ferie med familie og samtidig dysser det ned i regnskap etc så er det noe helt annet enn at man i ettertid sender en flaske vin for godt sammarbeid. Og kundepleien er en viktig del av forhandlingsspillet, men problemet er som sagt når kundepleien er overdådig og skjules. Derimot var UMoe avhengig av Stortinget for unngå nedleggelse av verftet. Det var trusselen som ble brukt til å få viljen sin i gjennom mot faglige råd. At smøringen av de nevnte offiserer dels foregikk på strippeklubber er saken uvekommende. Det får forsvaret bekymre seg for, om de synes sånt er forkastelig. Dette er ikke et seksualmoralsk spørsmål. Geir At umoe kjører på for å få i land kontrakten er en ærlig sak sammen med at stortinget biter på. Saken hadde stilt seg veldig anderledes om stortingets medlemmer hadde personlig tillegnet seg fordeler, enn å bli skremt av umoes trussler. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 "To av tre terromistenkte løslates" http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/29/528405.html Kan jammen begynne å lure på om det er altfor enkelt for politiet å få medhold i razzia og arrestasjoner, når man har så tynt grunnlag at man må slippe folk dagen etter. Det er et alvorlig inngrep man foretar seg, og alvorlige beskyldninger de kom med. Og så holdt det ikke vann overhodet. Fra linken din: "To av de tre terrormistenkte som i går ble pågrepet i Oslo blir likevel ikke løslatt. Det bekrefter Politiets sikkerhetstjeneste, PST." Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Montgomery, da har Dagbladet forandret innholdet i artikkelen. Overskrifta, og det at to skulle slippes, stod der kl.16.05 i alle fall. Men er vel kanskje det som blir kjennetegnet på denne saken etterhvert, rot & tøys edit; jepp, de har lagt til info nå i bunn av artikkelen; "Tidligere i dag ble det meldt at to av de tre terrormistenkte skulle løslates." Endret 29. februar 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Appropo forsvaret og pengebruk, den nye lønnsavtalen for leger i Afghanistan som man fremforhandlet i turbo-fart, gir legene en ukeslønn på 100 000 (jepp, hundre tusen kroner i uka) Slå den Ikke noe overaskende sum det der. Leger i Norge tjener fort gjort over millionen, kirurger skulle det ikke forundre meg tjener enda mer. Dette er altså i Norge, hvor man jobber trygt til triveligere arbeidstider og med familie og venner ikke langt unna. Mtp. at forsvaret ikke klarer å konkurere på arbeidsmarkedet (de mangler folk over hele linja), samt lav arbeidsledighet og at dette er et risiko-område så er det å forvente at man må bla opp mye for å få fatt i personal. Litt synd at de ikke kunne samkjørt det med andre Nato-land, kunne kanskje fått lege billigere da. Når det kommer til Karlsvik-saken så er jeg ikke overasket. Når man går gjennom opp mot 1000 reiseregninger med lupe og resultatet er at kun et halvt dusin man går til sak for så burde det være en fin indikasjon på at det virker litt vel mye som en kampanje. Alle som har skrevet såpass mange reiseregninger har ikke alt 100% korrekt. Det kan skyldtes slurv, samt at den teknologiske løsningen som er brukt kan være mangelvare (å skrive reiseregning i forsvaret var tidligere et mareritt, vet ikke hvordan det er nå lenger). Som det også kom frem i saken har Karlsvik slurvet, men slurvet har også medført at han i tilfeller ikke har fått godtgjørt ting han skulle ha godtgjort. Det slår begge veier. Jeg skal skrive under på at ansatte i forsvaret har gått glipp av uttallige tusener i kompensasjon, både grunnet manglende informasjon om et kompleks system, samt at det kan være så tungvindt til tider at man bare lar det ligge. Personlig har jeg ligget på hotell, bowlet, vært på julebord og vært på hyttetur på forsvarets regning. Alt som velferdstiltak (fartøy har sine velferdsbudsjett). Ser ikke noe galt i det. Desverre ikke god nok lønn og goder til at forsvaret klarer å karre til seg nok folk (har selv sluttet i forsvaret). Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Montgomery, da har Dagbladet forandret innholdet i artikkelen. Overskrifta, og det at to skulle slippes, stod der kl.16.05 i alle fall. Jeg antok det! Må være grenser om hvor feil det går an å lese! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 The suspect was Hønefoss kommune, indeed. Godt nytt i den saken. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 The suspect was Hønefoss kommune, indeed. Godt nytt i den saken. Lurer på hvem som virkelig har stemt denne fyren til ordfører: oO Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 "To av tre terromistenkte løslates" http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/29/528405.html Kan jammen begynne å lure på om det er altfor enkelt for politiet å få medhold i razzia og arrestasjoner, når man har så tynt grunnlag at man må slippe folk dagen etter. Det er et alvorlig inngrep man foretar seg, og alvorlige beskyldninger de kom med. Og så holdt det ikke vann overhodet. Regner med de løslates søndag morgen. Jeg ser forsåvidt at de "terror-fengslede" ( ) åpent innrømmer å ha sendt penger til disse gruppene, men at de benekter at de finansierer terror. De mener selv det er snakk om frigjøringsgrupper. Så hvem skal vi tro på? Hvilke terrorlister er det PST baserer seg på forresten? Jeg synes uansett det er problematisk at man arresterer folk for å sende penger til grupper som står på en kontroversiell "terrorliste". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Godt nytt i den saken. Godt at de rydder opp i den flausen såpass kjapt. Lurer på hvem som virkelig har stemt denne fyren til ordfører: Han klarer jo å rydde opp etter flauser kjapt så jeg sitter ikke igjen med noe dårlig inntrykk av han nå lengre. Men nå skal det sies at jeg ikke kjenner politikken hans ellers så jeg har ingen mening om det var bra eller dårlig å stemme fram han. Hva mener du han har gjort galt? (Jeg antar du mener det ut i fra måten du uttalte deg på) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Hvilke terrorlister er det PST baserer seg på forresten? Visstnok FN's terrorliste i denne saken. Men der står det som vi vet veldig mange oppført, endog en gruppe som Frp har trykket til sitt bryst (Iran mujaheedin) og som de selvfølgelig mener ikke fortjener å stå der. Hamas som Norge sender penger til, står vel også der. Kort sagt det er et urent farvan, og truer man med straff & fengsel i slike saker (§ 145b), bør norske myndigheter i det minste offentligjøre ei egen liste over hvilke man ikke har lov å sende penger til. Det tror jeg ikke eksisterer pr. dags dato. Endret 29. februar 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=502737 Karslvik renvasket nok en gang i norsk rett. Denne farsen må snart ta slutt. Håper folk som forhåndsdømte han (blant annet på dette forumet, må si det var smått "artig" å søke seg tilbake på et par bråsikre uttalelser kommet i 2005-2006) kanskje kan roe ned tendensene litt? Tja, vi kan håpe at forsvaret nå avslutter heksejakten, og begynner å bry seg om viktigere ting, men jeg ville ikke vedde for mye på det. Om jeg forstår det rett har de planer om gå til ny rettssak til høsten for å få ham sparket fra stillingen. Enda rarere er det at det som virker som en intern vendetta i forsvarsledelsen har politisk støtte - med AG Strøm-Erichsen i spissen. For oss landkrabber er det paradoksalt - for å si det mildt - at forsvarspolitkerne kan forsvare å bruke hundretusener av kroner og betydelige ressurser på å forfølge noen i verste fall diskutable reiseregninger mens de uten å nøle kan bestemme seg for å legge MTB-er for noen milliarder i bøyene allerede før de er bygget ferdig.. Geir " Forsvaret er en institusjon så opptatt med interne stridigheter, at de ikke har kapasitet til å betjene eksterne klienter." Endret 29. februar 2008 av AvieN Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Dette vil jeg si til Frp. Endret 29. februar 2008 av niklnikm Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Tja, mer politikerne i dette tilfellet. Først sier Stortinget "go" for MTB-prosjektet (noe som kostet K.B Olsen en toppstilling i Nato, som politiske ledelsen prøvde å "bestikke" han med da han nektet å bøye av for at MTB-ene ikke var nødvendig), for så at det nå er foreslått nedlagt. Men det har jo vært et "regimeskifte" i forsvaret. Noe som har drept mye av moralen i forsvaret. Diesen og hans forgjenger, for ikke å snakke om Generalinspektøren i Sjøforsvaret. Det politiske spillet, som for alvor startet når Karlsvik steg raskt i gradene (hvor da media skulle gjøre stort ut av at han kjente Devold). Til og med tillitsvalgtsorganisasjoner (hvor spesielt AP-tilhengere stiller sterkt, eller "anti-Devold" er vel mer riktig å si) gikk ut og krevde gransking av Karlsvik. Den velkjente prosessen med å spre rykter og "jeg har hørt fra en som har hørt det fra" osv. Dumme nok til å prøve å dra det til retten også. Lukten av en svertekampanje oser. Er det en ting som offiserer er flinke til (heldigvis ikke alle), så er det baksnakking. Jeg har opplevd kritikkverdige ting i forsvaret som går på integriteten løs, men det gjelder ikke økonomi. I mine øyne finner man de beste og værste lederne i forsvaret. Jeg har aldri opplevd så stort spenn. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Er det bare meg eller har VG sluppet annonsørene for mye til? Det er tydeligvis ikke så viktig om nyhetene kommer i første eller i andre rekke hos VG, så lenge reklamen kommer først. Endret 1. mars 2008 av reverto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå