Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Dessuten, over tid, når Polens økonomi blir bedre, så vil forskjellene jevne seg ut og polakkene blir dyrere og mer lik oss. Og denne handelen med polakkene er med på å bidra til dette på sikt.

Polen har blitt støvsugd for håndverkere noe som medfører at polakkene har begynt å vurdere å åpne for å importere arbeidskraft fra Hviterussland og Ukrania. Levestandarden i andre land vil altså øke som en konsekvens av at polske håndverkere kommer til Norge.

Hva sier dere, perpyro og Jakob?

Det er nok mulig at levestandarden vil øke for enkelte personer i polen og andre østblokkland, men det dere helt glemmer er at det som regel er kyniske folk som står bak de fleste kontraktene som inngås.

Her betaler arbeidsgiver feks 80-90 kr men arbeidern får bare 20-30 kr, resten går i lomma på kyniske utspekulerte personer, i tillegg vet en at en god del norske arbeidsgivere ønsker dette velkommen.

Dere tenker heller ikke på at dette undergraver norske arbeidsplasser og syver ut norske arbeidere noe som igjen medfører at det går kapital ut av landet samtidig som vi får flere arbeidsledige som staten må fø, en annen tig er jo at dette også medfører at flere og flere yrker blir mindre og mindre attrakive og ingen utdanner seg til disse. Hva da den dagen selv ikke polakene er inntrisert lengre :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En siste krampetrekning fra dagens regering, der de går utover direktoratets godkjenning.

Er dette en dårlig taper som skall tvinge gjennom ting vel vitende om at ny regering kommer, dette kalles arroganse på høyt plan

 

 

Kristin Clemet overprøver Utdanningsdirektoratet og godkjenner langt flere friskoleplasser.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107680 :

Regjeringen slutter da ikke å regjere før den nye overtar.

Gå ut over direktoratets godkjenning? Det er da regjeringen som forteller direktoratet hva direktoratet skal gjøre og ikke motsatt. Derav navnet "regjere"

 

Ser ikke noe spesielt med dette i det hele tatt, om det skjer nå eller skjedde for 4 mnd. siden er da ett fett. Skal regjeringen slutte å fungere fordi det har vært valg?

Lenke til kommentar
Åslaug Haga var opptatt av å få frem at også resten av landet vil bli tilgodesett.

- Vi kommer til å gjøre tilsvarende kjøp andre steder og følger dermed opp det som startet med Bolærne

Snakk om historieforfalskning.

 

Den riktige historien:

 

1: Stortinget godtok salg av en rekke tidligere militære eiendommer, inkludert Bolærne.

Hvis Bolærne skulle overdras til kommunen/fylket som friluftsareal var altså dette det riktige tidspunktet å gjennomføre dette på. Det offentlige kjøper ikke eiendommer av Forsvaret, de blir overdratt gratis eller til en symbolsk pris.

2: Skifte Eiendom solgte Bolærne til Smiths Venner.

3: Politikerne fant ut at de hadde dritt seg ut og overgikk hverandre i å gnåle om at Bolærne ikke skulle selges.

4: Smiths Venner gikk med på en avtale om at de allikevel ikke skulle overta Bolærne.

5: Kommunen eller fylket overtar Bolærne og åpner det som friluftsareale. Merk at allemannsretten fremdeles hadde kommet inn i bildet om Smiths Venner hadde eid området.

 

Her har altså polikerne sovet i timen for så i etterkant skryte stort om hvor flinke de var som fikk omgjort salget.

Lenke til kommentar
Dere tenker heller ikke på at dette undergraver norske arbeidsplasser og syver ut norske arbeidere noe som igjen medfører at det går kapital ut av landet samtidig som vi får flere arbeidsledige som staten må fø, en annen tig er jo at dette også medfører at flere og flere yrker blir mindre og mindre attrakive og ingen utdanner seg til disse. Hva da den dagen selv ikke polakene er inntrisert lengre :hmm:

Det er en naturlig prosess som har pågått lenge. Har vi fått høyere arbeidsledighet fordi utenlandske sjømenn har utkonkurrert norske sjømenn? Fikk vi høyere arbeidsledighet da traktoren og kunstgjødsel kom slik at effektiviteten i jordbruket gikk opp? Fikk vi høyere arbeidsledighet da fiskebåtene ble større og mer effektive? Fikk vi høyere arbeidsledighet da telefonoperatørene ble arbeidsledige fordi telefonsentralene ble automatiserte? Fikk vi høyere arbeidsledighet da skogsdrift ble mekanisert?

Lenke til kommentar

Nå har allerede de rødgrønne begynt nasjonaliseringsprossessen. En flott bolig på Bygdø skal kjøpes opp av staten. Jeg blir så provosert, ja, det er helt sikkert et flott friluftsområde, MEN det er villaer rundt. Og tomten er bare på ca 4 mål, om jeg leste riktig?. Jeg vil ikke eie nabovillaen til et offentlig område hvor barnefamilier tar pikniken sin og engangsgrillene sine til...

Lenke til kommentar
Det er nok mulig at levestandarden vil øke  for enkelte personer i polen og andre østblokkland,

 

Levestandarden vil øke både for arbeiderne fra Polen og for polakkene generelt gitt at håndverkerne bruker penger i den polske økonomien.

 

http://forbruker.no/pengenedine/studier/article1120932.ece

 

Her er artikkelen jeg refererer til. Med 15 -20 000 ledige håndverkerstillinger og 2.8 millioner arbeidsledige bør stillingene kunne fylles opp av arbeidsledige som kan omskoleres. Vinn-vinn situasjon for polakkene mao.

 

men det dere helt glemmer er at det som regel er kyniske folk som står bak de fleste kontraktene som inngås.

 

Hvem er det som ikke er kyniske i dine øyne?

 

 

Hva d den dagen selv ikke polakene er inntrisert lengre  :hmm:

Da er det jobb til deg og perpyro.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig at levestandarden vil øke  for enkelte personer i polen og andre østblokkland, men det dere helt glemmer er at det som regel er kyniske folk som står bak de fleste kontraktene som inngås.

Her betaler  arbeidsgiver feks 80-90 kr men arbeidern får bare 20-30 kr, resten går i lomma på kyniske utspekulerte personer, i tillegg vet en at en god del norske arbeidsgivere  ønsker dette velkommen.

Har du grunnlag for den påstanden?

 

 

Dere tenker heller ikke på at dette undergraver norske arbeidsplasser og syver ut norske arbeidere noe som igjen medfører at det går kapital ut av landet samtidig som vi får flere arbeidsledige som staten må fø,

Jo, det tenker i hvertfall jeg på. Og i solidaritens navn (den dere på venstresiden er så glad i påberope dere) så synes jeg at det må vi i rike Norge kunne tåle. Men på sikt vil dette jevne seg ut.

 

en annen tig er jo at dette også medfører at flere og flere yrker blir mindre og mindre attrakive og ingen utdanner seg til disse. Hva da den dagen selv ikke polakene er inntrisert lengre  :hmm:

Da vil prisene stige og det vil være arbeidsplasser for nordmenn! :w00t: Ser ikke problemet... :shrug:

 

 

Problemets kjerne her er ganske enkelt de store lønnsforskjellene i Norge og Polen. Og disse forskjellene kan vi i stor grad takke LO & Co for, som vær vår kjører nye streikerunder for å gjøre situasjonen ennå mer ekstrem. Det beste er å kjøre en politikk som på sikt jevner ut disse forskjellene, og ikke en politikk som tar sikte på å opprettholde dem.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig at levestandarden vil øke  for enkelte personer i polen og andre østblokkland, men det dere helt glemmer er at det som regel er kyniske folk som står bak de fleste kontraktene som inngås.

Her betaler  arbeidsgiver feks 80-90 kr men arbeidern får bare 20-30 kr, resten går i lomma på kyniske utspekulerte personer, i tillegg vet en at en god del norske arbeidsgivere  ønsker dette velkommen.

Har du grunnlag for den påstanden?

 

 

Dere tenker heller ikke på at dette undergraver norske arbeidsplasser og syver ut norske arbeidere noe som igjen medfører at det går kapital ut av landet samtidig som vi får flere arbeidsledige som staten må fø,

Jo, det tenker i hvertfall jeg på. Og i solidaritens navn (den dere på venstresiden er så glad i påberope dere) så synes jeg at det må vi i rike Norge kunne tåle. Men på sikt vil dette jevne seg ut.

 

en annen tig er jo at dette også medfører at flere og flere yrker blir mindre og mindre attrakive og ingen utdanner seg til disse. Hva da den dagen selv ikke polakene er inntrisert lengre  :hmm:

Da vil prisene stige og det vil være arbeidsplasser for nordmenn! :w00t: Ser ikke problemet... :shrug:

 

 

Problemets kjerne her er ganske enkelt de store lønnsforskjellene i Norge og Polen. Og disse forskjellene kan vi i stor grad takke LO & Co for, som vær vår kjører nye streikerunder for å gjøre situasjonen ennå mer ekstrem. Det beste er å kjøre en politikk som på sikt jevner ut disse forskjellene, og ikke en politikk som tar sikte på å opprettholde dem.

Lenke til kommentar
Nå har allerede de rødgrønne begynt nasjonaliseringsprossessen. En flott bolig på Bygdø skal kjøpes opp av staten. Jeg blir så provosert, ja, det er helt sikkert et flott friluftsområde, MEN det er villaer rundt. Og tomten er bare på ca 4 mål, om jeg leste riktig?. Jeg vil ikke eie nabovillaen til et offentlig område hvor barnefamilier tar pikniken sin og engangsgrillene sine til...

En ting er at de kjøper en bolig, det er i og for seg sykt nok, men at de i det hele tatt tenker på å skulle bruke bygget som barnehage er helt spinnvilt. Om hver barnehage skal koste 30 millioner (før ombygging) kan det fort bli dyrt å ha SV og Ap i regjering...

Lenke til kommentar
Nå har allerede de rødgrønne begynt nasjonaliseringsprossessen. En flott bolig på Bygdø skal kjøpes opp av staten. Jeg blir så provosert, ja, det er helt sikkert et flott friluftsområde, MEN det er villaer rundt. Og tomten er bare på ca 4 mål, om jeg leste riktig?. Jeg vil ikke eie nabovillaen til et offentlig område hvor barnefamilier tar pikniken sin og engangsgrillene sine til...

En ting er at de kjøper en bolig, det er i og for seg sykt nok, men at de i det hele tatt tenker på å skulle bruke bygget som barnehage er helt spinnvilt. Om hver barnehage skal koste 30 millioner (før ombygging) kan det fort bli dyrt å ha SV og Ap i regjering...

Det er offentlig strand der fra før, hva er vitsen med å kjøpe det, jeg bare forstår det ikke. Greit. Da kan vi glemme ytterlige skattelettelser ihvertfall. Det er et flott strøk de har kjøpt seg bolig i, jeg kjenner et par "naboer" der. Tviler på at de blir så glade for en barnehave, med all trafikk mm det vil medføre. Det er jo totalt upraktisk å putte en barnehave for bydel Frogner der ute også... Eldrehjem er kanskje det beste du kunne brukt det til, men det passer det kanskje ikke til. Uansett. Sykt når staten skal begynne å blande seg borti privat eiendom.

Lenke til kommentar
Det er mer rettferdig at man lar den nå gil noe nyttig, i dette tilfellet bolig, enn at en i så måte "liten" tomt på fire mål og dens eiendomsmasse blir til barnehave og friluftsområde for "almuen".

Og det er ikke mer nyttig :D

 

Det at et område er nyttig for mange mennesker i stedet for 2-4 synes jeg er helt greit.

 

Hadde uansett vært ok å vite bakgrunnen for dette statlige kjøpet. Slik du fremstiller det høres det ut som om noen ble revet ut fra huset sitt, fikk det jevnet med jorden og det ble plassert friluftsområde og barnehage der.

Lenke til kommentar
Det skulle jo selges uansett, men det ligger midt i et villaområde, og området må sikkert re-reguleres og alt mulig. Stakkars de som blir naboer til dette..

Hmm, kanskje boligprisen synker så det blir billigere å kjøpe opp mer strandlinje til folket? Perfekt! Vi trenger ikke kakser langs hele indre Oslofjord.

Lenke til kommentar
Dessuten, over tid, når Polens økonomi blir bedre, så vil forskjellene jevne seg ut og polakkene blir dyrere og mer lik oss. Og denne handelen med polakkene er med på å bidra til dette på sikt.

Polen har blitt støvsugd for håndverkere noe som medfører at polakkene har begynt å vurdere å åpne for å importere arbeidskraft fra Hviterussland og Ukrania. Levestandarden i andre land vil altså øke som en konsekvens av at polske håndverkere kommer til Norge.

Hva sier dere, perpyro og Jakob?

Dette vil føre til at prosessen med å øke levestandaren i polen vil gå enda saktere en om de ikke inporterte hviterussere.

Isteden for at håndtverkerlønningene i Polen økes så senkes de ned på russisk nivå før en opptur kan foregå.

Blir som med promille du blir ikke riktig frisk får du har hatt det riktig ille.

Det eneste det handler om er penger og at norske og utenlandske ntrepenører skal tjene raske penger på billig arbeidskraft.

I Norge jobber man for norske lønninger.

Nå vet jeg ikke hvilken jobber Jblack og sumptrollet har men hadde deres stillinger blitt utkonkurert av folk som har 50% av lønne deres tenker jeg pipa hadde fått en annen låt.

Jblack varte egentlig greit på

 

Hvis polakkene skal ha høy lønn så blir de mindre interessante å bruke. Vi taper på det, og dem taper på det.

Hvorfor taper vi på det?

Det eneste vi taper er lavere lønnsnivå i landet vårt og vi taper også mange arbeidsledige håndtverkere som ville jobbet istedenfor å sitte hjemme på trygd mens det norske markedet blir rassert.

Polen taper heller ikke på det i og med at de kunne ha vært hjemme å bygd opp landet sitt istedenfor å bygge ned norge.

BTW. det jobber mange engelskmenn i norsk oljeindustri til norske lønninger så ta ikke den.

Var f.eks. en hel haug med "pipefitters" fra england på Kårstø under oppgraderinga av gassrafineriet der i 1999 2000.

Det dere er interresert i er å senke lønnsnivået i norge!

Problemet er at vi som bor her på berget med de norske utgiftsnivået blir erstattet med billige utlendinger som har et polsk utgiftsnivå å forholde seg til.

Fortsatt rettferdig?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Nå har allerede de rødgrønne begynt nasjonaliseringsprossessen. En flott bolig på Bygdø skal kjøpes opp av staten. Jeg blir så provosert, ja, det er helt sikkert et flott friluftsområde, MEN det er villaer rundt. Og tomten er bare på ca 4 mål, om jeg leste riktig?. Jeg vil ikke eie nabovillaen til et offentlig område hvor barnefamilier tar pikniken sin og engangsgrillene sine til...

En ting er at de kjøper en bolig, det er i og for seg sykt nok, men at de i det hele tatt tenker på å skulle bruke bygget som barnehage er helt spinnvilt. Om hver barnehage skal koste 30 millioner (før ombygging) kan det fort bli dyrt å ha SV og Ap i regjering...

Det er offentlig strand der fra før, hva er vitsen med å kjøpe det, jeg bare forstår det ikke. Greit. Da kan vi glemme ytterlige skattelettelser ihvertfall. Det er et flott strøk de har kjøpt seg bolig i, jeg kjenner et par "naboer" der. Tviler på at de blir så glade for en barnehave, med all trafikk mm det vil medføre. Det er jo totalt upraktisk å putte en barnehave for bydel Frogner der ute også... Eldrehjem er kanskje det beste du kunne brukt det til, men det passer det kanskje ikke til. Uansett. Sykt når staten skal begynne å blande seg borti privat eiendom.

Så en barnehage kan ikke bli aktuelt da dette kan forstyrre et par rike naboer, den bør vel helst ligge i et strøk beregnet for allmuen :hmm:

dessuten blir det litt for forslitt utryk som brukes nemmelig "skattebetalernes penger" det er jo bare å bruke en mikroskopisk del av renteinntekten på oljepengene, de er jo som kjent beregnet for os alle og nettop dette blir jo for alle :-) Tomten er tross alt 5 mål og de som er så fisefine at de ikke tolererer at vanlige folk griller og koser seg nermere enn X antall kilometer fra dem får heller holde seg hjemme.

Synest det er sykt at argumenter som at verdien på nabotomter kan synke, eller at det blir for mye støy for naboene ovehode brukes.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt enig i at naboenes fremtidige situasjon ikke er det beste argumentet i dette tilfellet Snekker`n, det er vesentlig viktigere at de er i ferd med å kjøpe en strandtomt til 30 millioner i et av Oslos definitivt dyreste områder for å bruke til barnehaver, det hadde vært mye bedre å bygge 10-15 andre barnehaver.

Lenke til kommentar
Dere tenker heller ikke på at dette undergraver norske arbeidsplasser og syver ut norske arbeidere noe som igjen medfører at det går kapital ut av landet samtidig som vi får flere arbeidsledige som staten må fø, en annen tig er jo at dette også medfører at flere og flere yrker blir mindre og mindre attrakive og ingen utdanner seg til disse. Hva da den dagen selv ikke polakene er inntrisert lengre  :hmm:

Det er en naturlig prosess som har pågått lenge. Har vi fått høyere arbeidsledighet fordi utenlandske sjømenn har utkonkurrert norske sjømenn? Fikk vi høyere arbeidsledighet da traktoren og kunstgjødsel kom slik at effektiviteten i jordbruket gikk opp? Fikk vi høyere arbeidsledighet da fiskebåtene ble større og mer effektive? Fikk vi høyere arbeidsledighet da telefonoperatørene ble arbeidsledige fordi telefonsentralene ble automatiserte? Fikk vi høyere arbeidsledighet da skogsdrift ble mekanisert?

Selvfølgelig fikk vi flere arbeidsledige da utlendinger overtok jobbene i utenriks,hor tor du det ble av sjøfolkene?? Kastet på havet?

Selfølgelig fikk vi flere uten jobb da traktoren revlusjonerte jordbruket osv, osv, osv,

Enkelt og greit svar på dine spørsmål her er JA.

 

Men nåe er det ikke her skoen trykker,for dette var jobber som forsvant, altså ble lagt ned . Dette krevde nye jobber som kom etterhvert, men det førte til en stagnasjon i antall nye jobber, for det nytter lite å skape 100 om en satidig legger ned 100 da står man på null uansett.

Det som nå skjer er at en i tillegg til lav tilvekst på nye jobber kontra de som forsvinner, har fått stor pågang der bedriftseiere ønsker å importe billig arbeidskraft og drmed blir det enda flere ledige nordmenn :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...