Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TV2 blir betalkanal i 2011(?), så da sitter en igjen med TVNorge(?) og lokal-tv...

Forøvrig så synes jeg det er helt greit med lisens, selv om jeg helst skulle sett at NRK ble betalt over statsbudsjettet, men det ville satt NRK i en vanskelig situasjon siden deres inntekt ville blitt svært ustabil.

Hvorfor skal man ha tilgang på "gratis" TV i det hele tatt da? Har man råd til et et TV-apparat så har man også råd til å betale for de kanalene man vil se. Da slipper man å indirekte betale for kanaler man ikke ønsker å se på uansett :)
Lenke til kommentar

Uenig. At man har råd til en engangsutbetaling på noen tusen for et fjernsyn trenger ikke å bety at man har "råd" til å punge ut for alskens kanaler (jeg har egentlig ikke råd til lisensen engang). Det er litt av problemet med lisensen, den har nok rot i og rettferdiggjøres i en antikvarisk luksus-tankegang, at fjernsyn er noe ekstra staselig. Det var det kanskje før, men i dag er fjernsyn en selvfølge i ethvert hjem, akkurat som radio. Blant annet derfor burde statskanalen finansieres over skatteseddelen.

Lenke til kommentar
Det hadde vært interessant å se hvor mye disse mulitimillionærene generer indirkte til staten.

I form av skatt på bedrift, arb.giver avgift, skatt fra de ansatte, forbruksskatt osv.

Det spiller da ingen rolle,skal en mangemillionær slippe skatt fordi hans ansatte eller hans bedrift betaler skatt ?

Jeg har da vitterligen firma ,men må skatte på vanlig måte som alle andre,eneste forskjellen er at jeg ikke er millionær .

Lenke til kommentar
Jeg synes formueskatt er så hinsides idiotisk at det ikke plager meg at de skatter lite av formuen sin. Så lenge de ikke sniker seg unna skatt på inntekt, er jeg fornøyd. Dessverre er det jo nettopp det mange av de rikeste gjør.
Lenke til kommentar
Det spiller da ingen rolle,skal en mangemillionær slippe skatt fordi hans ansatte eller hans bedrift betaler skatt ?

Jeg har da vitterligen firma ,men må skatte på vanlig måte som alle andre,eneste forskjellen er at jeg ikke er millionær .

Det var da vitterlig ikke et argument for eller mot det heller, men som sagt en interessant kuriositet.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Uenig. At man har råd til en engangsutbetaling på noen tusen for et fjernsyn trenger ikke å bety at man har "råd" til å punge ut for alskens kanaler (jeg har egentlig ikke råd til lisensen engang). Det er litt av problemet med lisensen, den har nok rot i og rettferdiggjøres i en antikvarisk luksus-tankegang, at fjernsyn er noe ekstra staselig. Det var det kanskje før, men i dag er fjernsyn en selvfølge i ethvert hjem, akkurat som radio. Blant annet derfor burde statskanalen finansieres over skatteseddelen.
Hvorfor behøver vi å ha en statskanal da? Jeg er fint lite interessert i å betale for at naboen skal se NRK, samme hvor rik eller fattig han er. Det jeg er interessert i er å bruke mine egne penger på å betale for mine egne kanaler. Dersom jeg ikke har noe særlig penger så sparer jeg meg for å abonnere på TV-kanaler, og har råd til mat. Høres det ikke greit ut å få disponere sine egne penger slik man vil, når det uansett gjelder luksusprodukter som fjernsyn?
Lenke til kommentar
Det hadde vært interessant å se hvor mye disse mulitimillionærene generer indirkte til staten.

I form av skatt på bedrift, arb.giver avgift, skatt fra de ansatte, forbruksskatt osv.

Hvis en eier en bedrift og bedriften skatter av inntekt, da er det jo eieren som skatter.

Lenke til kommentar
Hvorfor behøver vi å ha en statskanal da? Jeg er fint lite interessert i å betale for at naboen skal se NRK, samme hvor rik eller fattig han er. Det jeg er interessert i er å bruke mine egne penger på å betale for mine egne kanaler. Dersom jeg ikke har noe særlig penger så sparer jeg meg for å abonnere på TV-kanaler, og har råd til mat. Høres det ikke greit ut å få disponere sine egne penger slik man vil, når det uansett gjelder luksusprodukter som fjernsyn?

Det er sånn samfunnet er. Systemet griper mer eller mindre inn i personlig frihet hele tiden, det er noe vi finner oss i fordi vi til syvende og sist tror vi tjener på det. Skattefinansiert fjernsyn gjør ikke den store forskjellen fra eller til. Uansett mener jeg at TV ikke er luksus lenger. Luksus er ikke et absolutt begrep, og det som er luksus et sted trenger ikke være det et annet. I Norge er TV noe alle skal ha.

Statskanalen er et "gratis" TV-tilbud som skal sikre en viss bredde og sende ting reklamefinansiert TV ikke kan ta seg råd til. TV2 hadde for eksempel aldri giddet å sende spørretimer fra Stortinget, og selv om du kanskje ikke ser på det, synes jeg det er fint at muligheten i hvert fall er der til å kunne få et inntrykk av hva de driver med. Nyheter for døve, samisk TV, programmer orientert mot innvandrere, alt dette er samfunnsgoder vi bør ha. Særlig er det en fordel for våre nye landsmenn å kunne bruke norsk fjernsyn til språklig input. Statlig fjernsyns nytteverdi er avgjort til stede, spørsmålet er om det er riktig å la folket betale. Jeg mener ja, men ikke via lisens. Det er et alminnelig velferdstilbud og bør finansieres med skatt.

Lenke til kommentar
Statskanalen er et "gratis" TV-tilbud som skal sikre en viss bredde og sende ting reklamefinansiert TV ikke kan ta seg råd til.

Problemet er jo at NRK posisjonerer seg som en direkte konkurrent til de kommersielle kanalene - med dertil høye kostnader. Med 4 TV-kanaler og nærmere 20 radiokanaler har ting gått langt over streken!

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Problemet er jo at NRK posisjonerer seg som en direkte konkurrent til de kommersielle kanalene - med dertil høye kostnader. Med 4 TV-kanaler og nærmere 20 radiokanaler har ting gått langt over streken!

Med et bredt utvalg av kanaler så klarer de å fange opp bredden i befolkningen også som jo er intensjonen til nrk

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tihi ... ;)

Jeg bør nesten være beæret av dette. For første gang er jeg ikke «en jævla innvandrer». Nå er jeg en østlending som gjør narr av nordlendinger. Dette er min første trussel som nordmann. Det lover godt for integreringen videre, sier han.

Artikkel

Lenke til kommentar

Med et bredt utvalg av kanaler så klarer de å fange opp bredden i befolkningen også som jo er intensjonen til nrk

Ja, hvorfor ikke kjøre på med 10 kanaler? Eller 20? :roll:

"Intensjonen" med NRK bør være å være en nyhets- og informasjonsformidler, sende norske produksjoner, etc. Det hadde fint holdt med én kanal.

Lenke til kommentar
Tihi ... ;)
Jeg bør nesten være beæret av dette. For første gang er jeg ikke «en jævla innvandrer». Nå er jeg en østlending som gjør narr av nordlendinger. Dette er min første trussel som nordmann. Det lover godt for integreringen videre, sier han.

Artikkel

Hvor utrolig tåpelig er det ikke å gjøre narr av aktor? :thumbdown:

Tross alt en drapssak hvor man bør forvente litt seriøsitet fra de involverte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...