Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=510114

"Fremtiden i våre hender (FIVH) har sett seg lei på den økte mengden av reklame og kommersielle budskap hos allmennkringkasteren, og mener NRK skiller seg negativt ut fra andre statskanaler i Europa.

..

- Det er nok ikke sikkert alle vil være enig i og glad for et slikt påslag, men jeg tror folk heller vil betale 80 kroner ekstra enn å bli pålesset mer reklame fra statskanalen. De fleste har råd til 80 kroner, sier Arild Hermstad når VG Nett spør ham om hva han tror om publikums reaksjoner."

Alltid fint når enkeltpersoner vet hva alle andre vil og har råd til.. Tullinger. :roll:

Avstemningen viser en oppslutning på under 7%.

EDIT: At TV-lisensen allerede utgjør en tilleggsskatt på ca 0,5 til 2%, avhengig av inntekt, er visst ikke så viktig.

FÅ VEKK LISENSEN NÅ! SLANK NRK!

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
FÅ VEKK LISENSEN NÅ! SLANK NRK!

Er du gal, tenk på alle de som mister jobben sin da :tease:

Er vel dokumentert godt nok opp gjennom historien at statlige foretak liker å ansette alt for mange ansatte. Husker jo ramaskrikene når man skulle privatisere NSB, og måtte derfor effektivisere dem litt mer enn det de var.

Sosialistenes våte drømme æra må vel ha vært 60 og 70 tallet når staten hadde en finger i det meste. Det var i de tider man måtte vente flere år på en venteliste bare for å få en telefon som var dyr i bruk. Eller hva med lukketidsloven som besgrenset åpningstidene til kl. 17 på hverdagene. Skateboardet klarte man jo å holde forbudt fram til 89.

Lenke til kommentar
Den gir en viss indikasjon. Sannsynligvis en bedre indikasjon enn FIVH-mannen.

Statistisk holdbar er den selvsagt ikke.

Indikasjon på hva da?

Hvem som leser VGnett? Hvem som gidder å stemme?

På at flertallet blant de som gidder å trykke på et av alternativene vil ha vekk tv-lisensen. :)

Lenke til kommentar

Kringkastingsavgiften er et ekkelt gufs fra fortiden og så til de grader utgått på dato. I det minste bør dette finansieres via skatteseddelen, selv om jeg helst ser at det forsvinner helt. Avgiften rammer spesielt de med dårlig råd, som kan risikere å ikke har råd til å se tv. Snakker om å øke klasseskille om noen må si fra seg tv i år 2008.

I tillegg er jo dette en tåpelig form for monopol som utkonkurerer andre tv-selskap.

La NRK sine seere ta regningen.

Lenke til kommentar

Da kommer et nytt dilemma, Dotten. Blir det ikke også et klasseskille mellom de som ikke har råd og de som ikke har råd til å se NRK om man skal tenke slik?

Minst klasseskille blir det vel om vi lar NRK bli 100% reklamefinansiert.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Kringkastingsavgiften er et ekkelt gufs fra fortiden og så til de grader utgått på dato. I det minste bør dette finansieres via skatteseddelen, selv om jeg helst ser at det forsvinner helt. Avgiften rammer spesielt de med dårlig råd, som kan risikere å ikke har råd til å se tv. Snakker om å øke klasseskille om noen må si fra seg tv i år 2008.

I tillegg er jo dette en tåpelig form for monopol som utkonkurerer andre tv-selskap.

La NRK sine seere ta regningen.

Vet ikke om jeg er helt enig her dotten, ikke at jeg nødvendigvis er uenig heller.

Om man finansierer over skatteseddelen så vil det også ramme de som velger bort TV. Nå kan man jo si at slik er det med det meste som skatten vår betaler, men vil likefullt hevde at tv-titting har et større forbrukspreg enn mye annet som skatten vår går til.

Samtidig så rammer alle utgifter de som har dårligst råd først uansett, det blir sakens natur av å ha dårlig råd.

Og hvorvidt det å ha TV eller ikke øker klasseskillet vet jeg ikke helt.

Et klasseskillet vs media går mer på hva kunnskap man tilegner seg, og ikke hvilke sitcoms man følger med på. Og det er kunnskap som likefullt og kanskje enda bedre tilgjengelig mange andre steder enn på fjernsyn.

Videre er monopol virksomheten til NRK som et enerådene etermedia vekke, og jeg kan ikke på stående fot si at NRK nødvendigvis har et konkurranse fortrinn med tanke på de begrensingene lisensen har.

Samtidig så kan det være en god ide at NRK sine seere tar regningen som for eks canal+ etc. Men allikevel kan det være sterke grunner for at det ikke skjer, men at nrk fortsatt er en åpen kanal ved f.eks trusler som angår riket og andre 'større' begivenheter.

*edit; det finnes en grunn for at lisensen skal bestå, og det er at kanalen kan favne et mye bredere publikum med programmer som tildels kun fanger marginale seergrupper. En del av det NRK viser kunne aldri blitt vist på TV2/TVN fordi det både er for dyrt i seg selv og at annonseinntektene ville blitt for små.

OG det er deilig å slippe shampo reklamer som har det nye kolargol-proteinet, for aseptisk innbundet hår(!).

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Da kommer et nytt dilemma, Dotten. Blir det ikke også et klasseskille mellom de som ikke har råd og de som ikke har råd til å se NRK om man skal tenke slik?

Det finnes nok av andre gratis kanaler der ute. Det er ikke som om man går glipp av hele verden om man ikke kan ta inn NRK, så lenge man da har tv. Så har man råd til tv kan man se på TV2, TVNorge osv.

Når det gjelder å sikre at kanaler står til rådighet i tilfelle nasjonale kriser osv. så er dette noe man enkelt jobber inn i en konsesjon. Det skulle ikke forundre meg om TV2 sin konsesjon forplikter til slikt, akkurat som TV2 gjennom konsesjon også er pliktet å levere et visst antall % egenproduserte program.

Lenke til kommentar

Det finnes nok av andre gratis kanaler der ute. Det er ikke som om man går glipp av hele verden om man ikke kan ta inn NRK, så lenge man da har tv. Så har man råd til tv kan man se på TV2, TVNorge osv.

Når det gjelder å sikre at kanaler står til rådighet i tilfelle nasjonale kriser osv. så er dette noe man enkelt jobber inn i en konsesjon. Det skulle ikke forundre meg om TV2 sin konsesjon forplikter til slikt, akkurat som TV2 gjennom konsesjon også er pliktet å levere et visst antall % egenproduserte program.

TV2 blir betalkanal i 2011(?), så da sitter en igjen med TVNorge(?) og lokal-tv...

Forøvrig så synes jeg det er helt greit med lisens, selv om jeg helst skulle sett at NRK ble betalt over statsbudsjettet, men det ville satt NRK i en vanskelig situasjon siden deres inntekt ville blitt svært ustabil.

Lenke til kommentar

Nei, huff så fælt for NRK. :wee: Om det blir vanskelig for dem bryr meg fint lite, det er ikke som om seerne er til for NRK så de får nå lære seg å tilpasse seg. Skal man sammenligne med andre kanalers levekår så har NRK absolutt ingenting å klage over, selv om det blir statsbudsjettet som styrer dette. De fyrer jo bare opp avgiften årlig fremfor å prøve å se på om de kanskje kan kutte litt i egne rekker.

For prisen man betaler for lisens kan man for ordens skyld få et dusin kanaler. Man kan få en herlig blanding av Al Jazeera, klassisk film, norske kanaler og andre godbiter som samlet er langt bedre og variert enn hva NRK klarer å vise til.

Er så fryktelig konservativt å forsvare en avgift som ble innført i en helt annen tidsperiode hvor hensikten var en ganske annen (en hensikt visket ut av utviklingen). Før man fikk parabol og andre kanaler, samt internett. Bare nok et tegn på at man ikke makter å tilpasse seg en verden i endring. Gufs fra fortiden.

(hvem i all verden er egentlig villig til å betale for TV2 i den form det er i dag?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...