Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Same får ikke kaste lasso i fengsel

Hva faen er nå dette? Samer er vel ikke som en border collie som blir deprimert fordi den ikke får gjete, eller som en fanget frosk man slenger kvister og blader oppi glasset til så den skal være fornøyd? Fengsel skal være litt kjipere enn livet ute i det fri, det er sånt man bør ha i tankene hvis man planlegger å ta noen av dage. Blir jeg satt inn for drap skal jeg nok klare å ha forståelse for at jeg bare en sjelden gang får smake livretten min, eller at jeg ikke får kjøre med fjernstyrt bil i luftegården. Jeg nekter å tro at en same har noe sterkere behov for personlig utfoldelse enn andre folk, og hvis de har lovfestet rett til det er det noe i veien.

Hva er i veien med å la han få lov og kaste med lasso?

Hvis det betyr så mye for nettopp han, og kanskje det kunne være til hjelp for at han ble mere mottagelig for positiv påvirkning, så ser jeg ikke fornuften i faglig metodikk ved å nekte han denne uskyldige hobbyen. Det hadde vært noe annet hvis han sutret over at han ikke fikk lov til å trene med kasting av samekniv. :)

Jeg forstår begrunnelsen om sikkerhet meget godt. Tau er et effektivt drapsvåpen om man kan bruke det på "riktig" måte. Både til selvmord og drap av andre.

Ellers synes jeg han burde sende et ønske om reinsdyrkjøtt til kjøkkenet på en vennlig måte i stedet for å slenge ut slike påstander om diskriminering.

Fengsel er tross alt en straff. (blant annet)

MetroN: Hvis de bygger ny rullebane 300 meter lengre bort for å få bukt med støyproblemet, hva skal kommunen da gjøre med alt det verdifulle ledige og bynære arealet som blir igjen? Sette av til boliger og industri? Sånn at problemet blir like stort, bare flyttet 300 meter for en milliard kroner?

"Fengsel" skal være "fælt" :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jernet som fanger gjerne løfter endel på er også farlig om det brukes riktig. Bestikket er farlig om det brukes riktig. Ser ikke problemet med at han skal få kastet litt lasso en gang i blant. Han kan jo arrangere et lassokastekurs for de andre fangene? :)

Lenke til kommentar

Herrejemini, la nå mannen kaste lasso. Det er slik at man skal aktivere fangene i fengselet. Regner vel ikke med at det er et mål å gjøre fanger mest mulig manisk depressive? Fikk selv jobbtilbud om å være en såkalt "aktivitetsleder" i fengsel før jul, hadde sikkert takket ja om jeg ikke mistenkte at det var et triks for endelig å bure meg inn bak lås og slå :ninja:

La dem kaste på lasso, bowlingkuler og hva det nå måtte være såfremt det er under kontrollerte omgivelser. Det er jo ikke snakk om at mannen skal ta med seg tauet inn i cella igjen, det er fullt mulig å få til slik i en dag i ny og ne.

Lenke til kommentar

Husk at fengselet godt kan ha gode grunner for å nekte ham det selv om vi ikke klarer å tenke dem ut selv. Det viktigste her er uansett ikke lassokasting eller hva fanger får og ikke får gjøre i fengsel, men at han tilsynelatende prøver å bruke sin status som medlem av en urbefolkning til å oppnå fordeler jeg tviler på at andre fanger hadde fått, og at han spiller diskriminerings-kortet i utide. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har full oversikt over hvilke rettigheter som innrømmes innsatte i dag, men jeg tviler på at det ville nyttet for folk flest å kreve ting fordi de "ligger i ens natur".

Nå har jo ikke fyren fått viljen sin enda, og jeg tviler egentlig på at det vil skje, så det dummeste av alt er egentlig at Dagbladet skriver en sånn artikkel, som helt sikkert ikke hjelper på samenes allerede frynsete rykte som selvrettferdige sutrepaver.

Som fengselsdirektøren sier

Det sier seg selv at vi ikke kan møte alle fangenes enkeltbehov.
Lenke til kommentar

NRK sin dekning av Aker Seafoods sin fabrikk på Melbu er 1 år gammelt.

Bladet Vesterålen:

Mattilsynets årsgamle bilder fra Aker Seafoods sin fabrikk på Melbu gikk landet rundt sist helg, etter å ha vært vist på Dagsrevyen.

Da var nyheten nesten ett år gammel. Som Bladet Vesterålen skrev tirsdag, var de fleste av de samme forholdene på NRK-nyhetene i april i fjor – da de ennå var ferske. Bladet Vesterålen, fiskeripressen og andre media skrev om Mattilsynets kritikk også i fjor.

– Kjenner ikke sakskomplekset

Fungerende Dagsrevysjef Ole Eivind Henden virker ukjent med at det meste av avsløringene er resirkulerte nyheter når Bladet Vesterålen tar opp saken med ham:

– Er det noe vesentlig nytt kommet til i saka siden NRK gjorde en sak på flere av de samme forholdene i april i fjor? Er det rett å kalle dette en avsløring?

– Det vil jeg ikke kommentere. Jeg kjenner ikke sakskomplekset der godt nok til å svare. Vi mener jo at bruken av begrepet avsløring er dekkende i dette sakskomplekset, svarer Henden.

Aker Seafoods kritiserer NRK for misvisende bildebruk. av gamle bilder. Det samme gjør Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforening.

– Det blir som å gå rundt i diverse søppelbøtter og ta bilder, sier direktør i FHL, Henrik Stenwig til Fiskeribladet om bildene av et parti sei, som Aker Seafoods selv sier de hadde kassert før Mattilsynet kom på inspeksjon.

– Hva sier du til kritikken fra konsernet selv?

– Vi mener at det ikke er noen misvisende bildebruk i dokumentasjonen vi har lagt fram. Og vi registrerer at Aker har drevet en bevisst kampanje i forhold til å gå ut mot NRKs journalistikk. Det får stå for deres egen regning, sier Henden.

Tar ikke selvkritikk

– Har dere brukt Mattilsynets ett år gamle bilder med forstand, når seerne deres i stor grad oppfatter dem som dagsaktuelle?

– Det ligger i det jeg har sagt før at vi ikke tar selvkritikk på det vi har brukt av bilder.

– Har dekningen deres av Aker Seafoods vært balansert?

– Vi mener at vi har utført et godt journalistisk arbeid. Vår journalist har jobbet med saken i lang tid og funnet fram til dokumentasjon på forholdene i fiskeindustrien. Vi står fullt inne for det vi har gjort, og ser ikke noen grunn til å ta selvkritikk, sier fungerende Dagsrevysjef Ole Eivind Henden til Bladet Vesterålen.

Er ganske bra gjort av NRK å melde om 1 års gammel sak.

Kjekt å vite hva en betaler skatt og lisense for :roll:

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...