Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde skammet meg hvis jeg hadde måttet kvoteres inn. Jeg hadde virkelig ikke klart å gå med hevet hode.

Samme her. Jeg tror det må føles som jeg tror oppegående rullestolbrukere føler det når gamle damer kommer bort og sier "huff, stakkars deg så fælt du har det, du har jo ikke noe liv, her skal du få en drops av meg." Irriterende nedverdigende og stakkarslig.

Lenke til kommentar

Same får ikke kaste lasso i fengsel

Hva faen er nå dette? Samer er vel ikke som en border collie som blir deprimert fordi den ikke får gjete, eller som en fanget frosk man slenger kvister og blader oppi glasset til så den skal være fornøyd? Fengsel skal være litt kjipere enn livet ute i det fri, det er sånt man bør ha i tankene hvis man planlegger å ta noen av dage. Blir jeg satt inn for drap skal jeg nok klare å ha forståelse for at jeg bare en sjelden gang får smake livretten min, eller at jeg ikke får kjøre med fjernstyrt bil i luftegården. Jeg nekter å tro at en same har noe sterkere behov for personlig utfoldelse enn andre folk, og hvis de har lovfestet rett til det er det noe i veien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva faen er nå dette? Samer er vel ikke som en border collie som blir deprimert fordi den ikke får gjete, eller som en fanget frosk man slenger kvister og blader oppi glasset til så den skal være fornøyd? Fengsel skal være litt kjipere enn livet ute i det fri, det er sånt man bør ha i tankene hvis man planlegger å ta noen av dage. Blir jeg satt inn for drap skal jeg nok klare å ha forståelse for at jeg bare en sjelden gang får smake livretten min, eller at jeg ikke får kjøre med fjernstyrt bil i luftegården. Jeg nekter å tro at en same har noe sterkere behov for personlig utfoldelse enn andre folk, og hvis de har lovfestet rett til det er det noe i veien.

Hva er i veien med å la han få lov og kaste med lasso?

Hvis det betyr så mye for nettopp han, og kanskje det kunne være til hjelp for at han ble mere mottagelig for positiv påvirkning, så ser jeg ikke fornuften i faglig metodikk ved å nekte han denne uskyldige hobbyen. Det hadde vært noe annet hvis han sutret over at han ikke fikk lov til å trene med kasting av samekniv.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tre små griser kan støte muslimer. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2215071.ece

Jada! Snart forsvinner Donald Duck også, fyren går jo uten bukser...

Eventyret, med sine moralske og verdimessige kvaliteter; "De tre små grisene" hører vår generasjon til, og da, på vår tid medførte ikke fremførelser av dette eventyret spontane demonstrasjoner. Det begynner å bli en god stund siden ... :whistle:

Samfunnet har forandret seg, og kanskje vi kan endre litt av vår egen kultur for å oppnå en ny felles kultur, som passer bedre for denne tiden, og ikke minst fremtiden ...?

Lenke til kommentar
Ordfører Odd-Tore Fygle holdt pressekonferanse klokken 13.00, hvor Bodø kommune presenterte sin løsning om flystøy-problematikken. - Luftforsvaret kan lande i Bodø - også med nye kampfly, var innledningen til ordfører Fygle.

- Vi ønsker å vise at luftforsvaret kan lande i Bodø, selv med nye kampfly, sier Fygle.

Hvorfor har Forsvaret landet på Bodø? Fygle svarer slik:

- Tre deler: 1. Bodøs beliggenhet. Du er i nordområdet og har en rekkevidde til vitktge områder. 2. Nærheten til hovedflystasjonen. 3. Hvordan evne til å skape gode forhold for de ansatte i forsvaret? Du er lokalisert i et sentrum, med rik tilgang på arbeidsplasser. Fullt mulig for gode forhold der ektefeller og samboeren kan skaffe seg arbeid.

Forskyve rullebanen

Om støyrapporten fra 19. juni 2007:

- Om Forsvaret skulle ønske det, er det ingen problemer å samle F-16 i Bodø, sier Fygle.

Som sier at Bodøs "grep" er å forskyve/flytte støykilden.

- Det har vi brukt den siste måneden til. Det må være like relevant å se på hvor støyen produseres.

Forslaget er å forskyve hovedrullebanen vestover og litt sørover.

Det gir:

* Mindre støytiltak

* Ingen boliger innløses

* Banesystemet må justeres uansett pga nye, sivile krav til avstand mellom hovedbane og taksebane.

Prisanslag: 400-500 millioner kroner.

Ny rullebane

Dersom målingene skulle tilsi 15 decibel - og ikke fem slik som skissert ovenfor - er forslaget å flytte rullebanen ytterligere to kilometer sørvestover.

- Det gir en unik mulighet for oppvarmet rullebane og gi en stor fordel for klimaet her i nord, sier Fygle.

- Det gir en mer kompakt flystasjon og frigjør arealer, fortsetter Fygle - og omtaler det som en "fremtidsrettet løsning".

- Dette er vårt innspill til Forsvaret i forhold til fremtiden.

Vi er helt sikker på at dette er et vesentlig billigere alternativ enn Forsarsstudiens forslag om å flytte til Evenes, mener ordføreren i Bodø og anslår det siste forslaget til kostnader på drøye 1,1 milliarder kroner.

Konklusjonene

Bodø kommunes konklulsjoner er:

- Nye kampfly innfases etter 2016.

- Bodø kan ta imot alle F-16 om ønskelig uten særskilte støytiltak.

- Bodø kan ta imot alle kampfly med + 5 dB ved å forskyve dagens banesystem.

- Bodø kan ta imot alle kampfly med opptil +15 dB ved å legge ny rullebane to kilometer fra bebyggelse.

- Det ligger tilrette for å samle teknisk vedlikehold på alle forsvarets fly i Bodø - særlig etter flytting av rullebanen.

- Vi har presentert to løsninger, for uansett hva man velger, tilføyer Fygle.

- Hvordan vil Evenes svare på dette?

- Det har jeg ikke ofret en tanke. Jeg mener vi har presentert ei god løsning, svarer Fygle.

Vil forskyve eller bygge ny rullebane i Bodø

Jeg synes det er et smart forslag fra kommunen. Forsvaret er årsaken til Bodø by er Bodø by.

Lenke til kommentar

Hvis det betyr så mye for nettopp han, og kanskje det kunne være til hjelp for at han ble mere mottagelig for positiv påvirkning, så ser jeg ikke fornuften i faglig metodikk ved å nekte han denne uskyldige hobbyen. Det hadde vært noe annet hvis han sutret over at han ikke fikk lov til å trene med kasting av samekniv. :)

Jeg forstår begrunnelsen om sikkerhet meget godt. Tau er et effektivt drapsvåpen om man kan bruke det på "riktig" måte. Både til selvmord og drap av andre.

Ellers synes jeg han burde sende et ønske om reinsdyrkjøtt til kjøkkenet på en vennlig måte i stedet for å slenge ut slike påstander om diskriminering.

Fengsel er tross alt en straff. (blant annet)

MetroN: Hvis de bygger ny rullebane 300 meter lengre bort for å få bukt med støyproblemet, hva skal kommunen da gjøre med alt det verdifulle ledige og bynære arealet som blir igjen? Sette av til boliger og industri? Sånn at problemet blir like stort, bare flyttet 300 meter for en milliard kroner?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Hvis det betyr så mye for nettopp han, og kanskje det kunne være til hjelp for at han ble mere mottagelig for positiv påvirkning, så ser jeg ikke fornuften i faglig metodikk ved å nekte han denne uskyldige hobbyen. Det hadde vært noe annet hvis han sutret over at han ikke fikk lov til å trene med kasting av samekniv. :)

Jeg forstår begrunnelsen om sikkerhet meget godt. Tau er et effektivt drapsvåpen om man kan bruke det på "riktig" måte. Både til selvmord og drap av andre.

Ellers synes jeg han burde sende et ønske om reinsdyrkjøtt til kjøkkenet på en vennlig måte i stedet for å slenge ut slike påstander om diskriminering.

Fengsel er tross alt en straff. (blant annet)

MetroN: Hvis de bygger ny rullebane 300 meter lengre bort for å få bukt med støyproblemet, hva skal kommunen da gjøre med alt det verdifulle ledige og bynære arealet som blir igjen? Sette av til boliger og industri? Sånn at problemet blir like stort, bare flyttet 300 meter for en milliard kroner?

Hvis du gidder svare på spørsmålene ville det vært en fordel.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Samer får ordet "kreve" inn med morsmelka.

Rasist! :thumbdown:

Han gjorde jo det. Tauet kan være farlig, i tillegg kan jeg se for meg at lassokasting er mer plasskrevende enn dagens fengsler kan imøtekomme. Han kan få lobba joikakaker over murene som alle andre som vi ha noe ekstra når de sitter inne.

Tøvkuk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...