iChristian Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 1.Då må dei tvingast, det er den einaste muligheita, men kan ikkje akkuratt at dei kan lide så stor nød, sjøl om staten tar masse i skatta og avgiftar frå dei, har di miliardar i overskudd. Så hvordan skal man tvinge dem til det? 2. Då kan vi la vere å kjøpe forurensande strøm då......Vi kan jo berre frakoble dei frå nettet vårt. Og hva gjør vi i de årene hvor vi produserer for lite strøm? og hva med midt-norge som produserer for lite? Og hva med de ekstra inntektene som skal finansiere den tvungne moderniseringen du snakker om i punkt 1? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 1.Då må dei tvingast, det er den einaste muligheita, men kan ikkje akkuratt at dei kan lide så stor nød, sjøl om staten tar masse i skatta og avgiftar frå dei, har di miliardar i overskudd. Så hvordan skal man tvinge dem til det? 2. Då kan vi la vere å kjøpe forurensande strøm då......Vi kan jo berre frakoble dei frå nettet vårt. Og hva gjør vi i de årene hvor vi produserer for lite strøm? og hva med midt-norge som produserer for lite? Og hva med de ekstra inntektene som skal finansiere den tvungne moderniseringen du snakker om i punkt 1? Det er no berre å pålegge dei å modernisere krafteverka og vis dei ikkje har råd til de kan dei få litt støtte, det er jo berre dei som tenar på det. Trur du at dei i utlandet berre produserar forurensande strøm? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Trur du at dei i utlandet berre produserar forurensande strøm? Absolutt ikke, det går bare ikke ann å skille mellom strøm som er produsert på en ikke-forurensende måte og strøm som er produsert på en forurensende måte. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2209562.ece StatoilHydro har i dag søkt Statens forurensningstilsyn (SFT) om å få slippe ut 1,5 millioner tonn karbondioksid (CO2) fra Snøhvit-anlegget på Melkøya ved Hammerfest første halvdel av 2008. Ifølge StatoilHydro vil CO2-utslippene fra fakkel på Melkøya under normale driftsforhold være ca. 0,2 millioner tonn årlig. Det betyr med andre ord at det slippes ut femten ganger mer CO2på Melkøya nå enn ved normal drift. Blir StatoilHydros søknad godkjent, vil det øke Norges totale CO2-utslipp med fem prosent i år. Jeg må egentlig si meg enig med Frederic Hauge at hvis de ikke klarer å få stopp på de utslippene som de har pr dags dato så kan de likså godt bare stenge det til de har fått gjort de tiltakene som forhindrer at de har de gigangutslippene de har per dags dato. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Og grunnen til at de skal slippe ut så mye mer er hva da? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Noen som vet hvordan Norge stiller seg sånn utslippsmessig i forhold til andre land? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Noen som vet hvordan Norge stiller seg sånn utslippsmessig i forhold til andre land? Per innbygger veldig veldig høyt, men som land med totale utslipp ikke så særlig høyt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Etter å ha lest to artikler i både VG og Aftenposten så lurer jeg egentlig på om barneombudet ikke er helt klar i hodet sitt eller om han faktisk ikke har tenkt igjennom de uttalelser han kommer med til avisa. Hovedoverskriften er at vedkommende støtter en tredeling av fødselspermisjonen, hva dette egentlig innebærer og konsekvensene rundt dettefår man ikke så mye tak på når man leser disse artikklene. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2210672.ece http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=506583 For å starte fra toppen: Før fedrekvoten kom på plass, var det så godt som ingen fedre som tok permisjon. Hmm, ja kanskje det var en grunn til nettopp det at ikke fedre tok ut permisjon før de ble tvunget. For å prøve å ikke generalisere over alle fedrene så kan man jo fort nevne at mange fedre kanskje har en større inntekt enn mor, og at det derfor ville blitt dyrt å holde seg i permisjon. Dette blir mer aktuelt i de tilfellene mor har jobbet deltid før de fikk barnet også. – Målet med en utvidet fedrekvote må være at far skal ha ansvar for den nære omsorgen, sier Hjermann. Barneombudet mener det dessverre ikke skjer når mor og far er hjemme sammen. Dette var en fin generalisering av alle menn. En ting barneombudet faktisk har glemt er at systemet er så diskriminerende at hvis mor ikke har opparbeidet seg rett til permisjon (hun studerer f.eks.) så får heller ikke far permisjon selv om vedkommende kanskje tjener 400. 000 i året ++. Og hvordan vedkommende kan uttale seg at fedrene ikke tar seg av hovedansvaret når mor er hjemme er egentlig ganske ufattelig for meg. Selv om noen fedre ikke tar ansvar, trenger man ikke å dra alle over en kam. Kanskje vedkommende barneombud heller burde uttalt seg om en endring av permisjonsordningen, slik at fedres rett til permisjon ble gjort uavhengig av mor. Det er også verdt å bite seg fast i den forskjellsbehandling som ellers finnes på barneplanet. Når det kommer til arbeidslivet, næringslivet osv. så snakkes det så fint om at kvinner skal ha like rettigheter som menn osv. Men når man kommer over til familiesektoren så hører man ikke et kvekk fra politikerne angående likestilling. Hvis menn skal få noen som helst retter i forbindelse med banret etter at det er født, må man enten være gift eller samboende over en viss tid. Det er først da at menn får automatisk delt foreldreretten. Hvis faren derimot ikke oppfyller disse vilkårene, er han prisgitt mor for å få delt foreldrerett selv om han har påtatt seg farskapet. En annen intressant tanke er at mor også fullt ut kan blokkere/ hindre all samvær utover den lovpålagte minstesamværet i barneloven hvis hun ønsker dette. Og det som også gjør ting mer interessant er at mor får mer i stønad fra far når hun nekter han utvidet samvær utover barneloven enn når hun lar far få mer samvær. Merk også at mødre og fedre som spolerer samværsretten fort kan få en fordel. Beregningen av barnebidrag kan mor kreve at NAV fastsetter og inndrever, uten å ha avtalt noe på forhånd med barnefaren. Hmm, hørte jeg noen som ropte ut like retter for alle. Nei, tenkte emg det ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Det er litt ironisk nå i disse klimahysteriske tider at Mack pumper store mengder av den utpekte syndebukken CO2 inn i naturlig og rent arktisk vann og kaller produktet Arctic Water. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Det diskriminerende systemet merket jeg fort selv. Ble nektet utvidet pappapermisjon fordi madammen ikke hadde planlagt å være i jobb eller studere i de to månedene det var aktuelt. Hun ville ta ulønnet permisjon. Men det ville gått fint om hun tok fødselsperm og jeg ulønnet permisjon. Idiotisk. La nå halve permisjonsdelen være forbeholdt far og den andre halvdelen mor, så får foreldrene finne den løsning som passer familien sin best uten at myndighetene skal regulere dette. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg tror egentlig alle fedre som ikke har vært gift ved fødsel har merket systemet, jeg gjorde det ihvertfall. Uansett hadde jeg heldigvis litt peiling hvordan reglene var, så jeg fikk ordnet ting før fødsel. De på sykehuset ville visst at jeg skulle skrive under papirer som hadde alvorlige juridiske konsekvenser for meg etter at jeg hadde vært våken i ca. et helt døgn samt kjørt par- tre timer. Selvfølgelig uten å få noe info eller veileding om de juridiske konsekvensene. Hvis man vil ha full likestilling, så får man jaggu også inføre dette på barneområdet. Heldigvis har man fått fjernet legal presumpsjonen om at barnet har det best hos far når man skulle avgjøre samværet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Vil kvotere inn menn Nå skal ennå flere av de beste søkerne diskrimineres bort. "Med vondt skal vondt fordrives", "Krige for fred", "tann for tann" og andre passende ordspill. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Vil kvotere inn menn Nå skal ennå flere av de beste søkerne diskrimineres bort. "Med vondt skal vondt fordrives", "Krige for fred", "tann for tann" og andre passende ordspill. Flott. Enda mer byrokrati basert på vrangforestillingen om en kamp mellom kjønnene. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Vil kvotere inn menn Nå skal ennå flere av de beste søkerne diskrimineres bort. "Med vondt skal vondt fordrives", "Krige for fred", "tann for tann" og andre passende ordspill. Betryggende å vite at neste gang en mannlig sykepleier skal medisinere meg kan det være at han er middels godt kvalifisert... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Og Trond Giske som på sikt kunne være åpen for å kvotere kvinner til norske filmer, da filmmiljøet i landet er preget av menn. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Denne absurde "likestillingskampen" er ene og alene grunn nok til å få fjernet dagens regjering. Det er helt absurd og jeg er lei av at staten forsøker å presse på meg at mitt kjønn skal spille en rolle i utdannelse og yrke. Statlig innført diskriminering, de er vel til og med stolt over det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 For å presisere min forrige post, det var ikke å kvotere kvinner inn til filmutdannelsen, men at ferdigutdannete kvinner inne film faktisk lager film. Noe med at Den Norske Filmskolen utdannet kvinner, men kun 1 kvinne fra regilinjen faktisk har regisert en film. (Sara Johnsen - Vinterkyss) Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Det var jo også snakk om å kvotere filmer inn i hovedroller. Snakk om statlig inngripen i det kunstneriske. Avskyelig. At kunsntnere støtter dette viser hvor misforstått de er i forhold til egen posisjon i samfunnet. De er vel blitt indoktrinert og blitt blendet på veien. http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/08/491388.html Det er bekymringsfult nok at staten gir støtte til filmprosjekt som imøtekommer statens krav (slik kan i ytterste konsekvens medføre at staten utkonkurrerer kunst de ikke liker). Angående Giske, så viser de her hvordan denne statlige støtten vil bli brukt til å gripe inn i kunstnerenes verden: http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=181455 Jeg kommer til å boikotte enhver norsk film om dette blir en realitet. Jeg kommer til å oppfordre alle andre til å gjøre det samme. Slik statlig inngripen i en kunstners arbeid er skummelt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Vil tillate meg å trekke inn en kommentar fra db.no Men vi må ikke stoppe her... For det første er det bare (omtrentlig) 33% kvinner på stortinget. Jeg mener bestemt at man her må sparke menn og ansette kvinner. Man kan her ta fra listen over de som ikke fikk nok stemmer. Det er ikke så viktig hvor mange stemmer de får ettersom det viktigste er at det er en like mange menn som kvinner. For ikke å snakke om forfattere. Vet ikke riktig hvordan dagens fordeling er, men man bør absolutt nekte utgivelser av bøker fra den ene parten til kvoteringen også her er 50/50. Det samme bør være gjeldende med tanke på komponister. Men siden jeg ikke kommer på noen kjente kvinnelige (klassiske) komponister, foreslår jeg at vi ganske enkelt sletter de mannlige komponistene fra historien (0/0 bli effektivt det samme som 50/50). Men la oss ikke stoppe her. For å virkelig perfeksjonere kjønnskvoteringen kan bør vi tenke stort. Gjennomsnittlig (hvis jeg husker riktig blir det født 51% gutter og 49% kvinner) man bør her tvangsabortere det mannlige overskuddet slik at det blir født like mange av hvert kjønn. Videre, ettersom kvinner gjennomsnitlig lever lengre enn menn, bør vi absolutt (slik at kvoteringen går begge veier) drepe de 36257 kvinnene som blir til overs. Det er selvfølgelig her en selvfølge at man avliver de eldste 36257 eldste kvinnene i vårt kvoterte land). knegg knegg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Et par fine søknader S_knad.pdf S_knad2.pdf Endret 23. januar 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå