Kalinken Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg må bare få gratulere Dotten med å ha skrevet et av de mer opplyste innleggene jeg har sett sålangt i skoledebatten. Det sier seg selv at å øke antall timer i skolen bare er å kaste penger ut i det store intet, når man ikke samtidig ser på hvor ineffektivt man disponerer de timene man allerede har til rådighet. Mer fokus på kunnskap, mindre gruppearbeid og annet tull og mer effektiv bruk av tiden er min oppskrift for å få skolesystemet vårt på rett kjøl. Bare synd at det virker som om alle andre har hengt seg opp i at man trenger flere timer. Jeg kjenner meg forresten veldig igjen i karakteristikken om hvordan man bruker SFO som en lagringsplass for barn, jeg var de tre første årene av skolegangen på skolen fra ca. 9 - 17 hver dag og opplevde at dagene var laaaange. Nei, jeg støtter heller mer frihet og lek på eget initiativ for de minste. Alt trenger ikke å være så utrolig organisert. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jens Stoltenberg bekreftet også at de ville bruke enda mer penger på skolen. Vi bruker allerede mer penger enn noe annet land på skolen og se hva vi får igjen for det. Vi er flinke til å få ungdommen til å ta høyere utdanning, men ellers er det jo ganske så begredelige resultater. 20 timer skole i uken er en grei norm for de yngste barna. Det finnes barn som er på skolen 40 timer i uken, med SFO-ordningen, av barna i eldstegutten min sin klasse (han går i 2.). Det er jo helt absurd, det er snakk om å være på skolen 8 timer dagen for en 7-åring. Dette har store ringvirkninger på samfunnet, ikke bare skolen. Skrev om det i litt større kontrast: Er det forventet at foreldre skal kunne oppdra sine barn? Jeg håper bare så inderlig politikerne kan få øynene opp for samfunnet de prøver å utvikle her. Ikke hva de selv ser på som mål, men hva resultatet av deres virkemidler er. Dette gjelder politikere fra alle partier. Våkn nå opp, sier jeg nå bare. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg likte hun nestlederen fra Venstre sitt poeng i Holmgang i går, nettopp dette med hvor viktig det er å føle mestring, men at dette ikke nødvendigvis må skje i skolen, men kan skje på andre arenaer som f.eks. sport eller musikk. Lengre skoledager vil øke fokuset på å oppnå mestring i selve skolen. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 «Homofili er synd og bør kureres» – Homofili praksis er utvilsomt en synd. All seksuell omgang utenfor ekteskapet er en synd, fastslår han overfor Dagbladet. Den islamske forstanderen erkjenner at også muslimer kan være homofile, noe han ser på som et problem. – Av flere grunner. Alle avvik er et problem, og homofili er et avvik. Det er det ikke tvil om. I medisinsk forstand er alle avvik sykdom, sier Ghozlan. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/10/523461.html Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det samme som mange konservative kristne mener det, men de tør ikke alltid si det rett ut. Religion er til tider "herlig" selvmotsigende. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det skaper litt håp at de to største religionene kan enes om i det minste en ting. Bare synd at den tingen er sinnsvak. Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Ny debatt rundt ytringsfriheten: Dagbladet utestenger idiot-Tvedt Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Ny debatt rundt ytringsfriheten: Dagbladet utestenger idiot-Tvedt Dagblabla har ingen trykkeplikt, så om de (forståelig nok) ønsker å utestenge denne personen, så vær så god. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Angående skoledebatten. Nå er jeg ikke helt inn i skoledebatten, men mitt umiddelbare inntrykk etter å ha flakket litt mellom de viktigste momentene er at klassen og læreren er nødt til å gjeninnføres. Slik jeg har forstått det, så er det "kontaktperson", "gruppe" og "åpne landskap" nå? Hvor har det blitt av strukturen? Dagene kan også til fordel gjøres kortere, slik at det blir rom til mer enn skole. Og tid for lekser. For meg skiller mindre klasser seg ut som et viktig satsningspunkt. Om man gjør klassene mindre blir det lettere for den enkelte elev å bli sett, og mindre klasser er også uløselig knyttet til at det blir lettere for læreren å rekke over alle elevene, og ha kontroll på klassen. Det er også slik at om man ønsker å bygge en klasse med ordentlig samhold mellom elevene så er det fordelaktig at klassen ikke er for stor. Videre er det kanskje flere lærere per elev, en burde gjøre noe med. En viktig forutsetning for virkelig god læring er at elevene blir fulgt opp av engasjerte lærere. Og da gjerne den samme læreren hele tiden slik at man sikrer elevene kontinuitet og at elevene vet hvem de kan henvende seg til om det er noe de lurer på. Slike lærere blir i all hovedsak fungerende som kontaktpersoner, og på den måten får man samtidig høstet fruktene ved tanken om hovedlæreren som kontaktperson, slik mange har tatt til orde for, uten å måtte redusere hovedlæreren til noe han ikke burde være. Så var det kostholdet. Fjern colaautomatene, og få inn skikkelige matvarer. All den tid en ønsker at elevene skal lære skikkelig mens de er på skolen, burde det også arbeides med å få på plass matpakkeordninger der elevene kan bli tilbudt hjerneføde framfor sukkerfylte alternativer. Et mer sammensatt problem derimot er hvordan en kan gjøre læreryrket til høystatusyrke. Lenke til kommentar
operg Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Nå er jeg ikke helt inn i skoledebatten, men mitt umiddelbare inntrykk etter å ha flakket litt mellom de viktigste momentene er at klassen og læreren er nødt til å gjeninnføres. Slik jeg har forstått det, så er det "kontaktperson", "gruppe" og "åpne landskap" nå? Hvor har det blitt av strukturen? Dagene kan også til fordel gjøres kortere, slik at det blir rom til mer enn skole. Og tid for lekser. Åpne landskap er ikke noe som finnes i de fleste skoler - nye skoler bygges delvis med dette. I tillegg er det varierende hvor gjennomført det nye systemet er - mitt inntrykk er at det er i mye større grad gjennomført i Oslo enn i resten av landet. Klasser eksisterer mange steder hvor kunnskapsløftet enda ikke har "trengt seg inn", selv om de har skiftet navn til grupper. Så var det kostholdet. Fjern colaautomatene, og få inn skikkelige matvarer. All den tid en ønsker at elevene skal lære skikkelig mens de er på skolen, burde det også arbeides med å få på plass matpakkeordninger der elevene kan bli tilbudt hjerneføde framfor sukkerfylte alternativer. Min erfaring er at svært få barne/ungdomsskoler har colaautomater på området sitt. Hvis elevene vil ha tak i slikt går de i en butikk. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Angående skoledebatten. Nå er jeg ikke helt inn i skoledebatten, men mitt umiddelbare inntrykk etter å ha flakket litt mellom de viktigste momentene er at klassen og læreren er nødt til å gjeninnføres. Slik jeg har forstått det, så er det "kontaktperson", "gruppe" og "åpne landskap" nå? Hvor har det blitt av strukturen? Dagene kan også til fordel gjøres kortere, slik at det blir rom til mer enn skole. Og tid for lekser. For meg skiller mindre klasser seg ut som et viktig satsningspunkt. Om man gjør klassene mindre blir det lettere for den enkelte elev å bli sett, og mindre klasser er også uløselig knyttet til at det blir lettere for læreren å rekke over alle elevene, og ha kontroll på klassen. Det er også slik at om man ønsker å bygge en klasse med ordentlig samhold mellom elevene så er det fordelaktig at klassen ikke er for stor. Det var vel under den forrige regjering at man fjernet kravet om hvor mange lærere/pedagoger som skulle være. Nå har jeg ikke selv erfart at skolen som ungen min går på har store klasser (vi omtaler det også som klasser), men må si jeg ble litt paff når læreren på Holmgang i går fortalte at hun var ansvarlig for en gruppe på 50 barn. Det er jo helt hinsides å stable så mange unger sammen. Debatten i går var veldig fokusert på lærerenes behov. Og politikere som skyldte på hverandre, men samtidig fortalte at man ikke måtte skylde på hverandre. Det var kun en som faktisk snakket på barnas vegne og han ble ignorert. Solhjell maste om flere skoletimer. Venstre-representanten (som har lærererfaring) snakket om at lærere måtte få mer, spesielt etterutdanning. Barnas hverdag ble jo knapt nevnt. Men det er visst ganske synd på lærerne. Kanskje det, men det er trist når ingen snakker om hvordan barna opplever skolehverdagen og hvordan barna vil oppleve alle endringene. Vis meg gjerne en politiker som går ut og snakker på vegne av barna. Det hadde vært noe. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Dotten: Jeg tror du skulle blitt politiker, en som kunne prate på vegne av barne i dette samfunnet! Eller så er det utrolig å høre om lærere som ansvaret for 50 barn, hvordan skal dem lære noe når de er så mange? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Dotten: Jeg tror du skulle blitt politiker, en som kunne prate på vegne av barne i dette samfunnet! Er du galen mann, jeg må kjempe daglig bare for å holde orden på egen integritet ^^ Å bli politiker tror jeg tar livet av selv den mest innbitte idealist og man blir til slutt et produkt som svarer taktisk fremfor ærlig. Man blir vel fanget i systemet. Jeg tror ikke jeg hadde overlevd lenge der før jeg ikke hadde kjent meg selv igjen. Men jeg håper det finnes sterkere individer enn meg der ute som klarer å holde på sin egen identitet og som kan finne (i mine øyne) rett fokus. Men jeg vet jo jeg har for høye forhåpninger til akkurat det. Er vel derfor idealene mine kommer fra den fiksjonelle verden fremfor å være virkelige personer. Litt trist, men er jo lov å håpe. Det er jo lett for meg og andre å messe om slik på et nettforum, det er noe helt annet å leve slik man selv preker. Ingen enkel sak. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det har du helt rett i, tror nok det hadde blitt mer "Politiskpreg" over dine svar dersom du hadde vært politiker. Å holde orden på sin egen identitet er kanskje ikke så lett når skal svare for seg i slike saker, og et sterkt psykisk og mentalt sett individ er nok en som burde tatt på saken for å da finne det "fokus" du snakket om Jeg mener det at skolen ville blitt bedre dersom vi hadde bedre lønnordninger hos lærere og gitt dem mindre elever. Slik ville gitt rom til lærdom og tid. En Elev vil jo ikke få med seg noe når det 49 andre en som skal få med seg det samme over lang tid. En blir ganske sliten av så mange folk rundt seg hele dagen. Samtidig gitt elevene en mer valgfri lærdom, slik at de selv kan sesialisere seg på noe de liker godt. Sier jo at dette er en valgfri del av skolegangen som ville vært med på å gi frihet og muligheter. Ellers så er det å gi lærerene fokuset feil fremgangsmåte etter min mening, det er jo elevene som merker dette først og fremst, ikke lærerne? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 ... Jeg kjenner meg forresten veldig igjen i karakteristikken om hvordan man bruker SFO som en lagringsplass for barn, jeg var de tre første årene av skolegangen på skolen fra ca. 9 - 17 hver dag og opplevde at dagene var laaaange. Nei, jeg støtter heller mer frihet og lek på eget initiativ for de minste. Alt trenger ikke å være så utrolig organisert. Nå er vel SFO mer enn barnehage for skolebarn, enn skole. Så å si at de er på skolen fra 9-17 er vel litt drøyt. Barnehagebarn gjør akkurat det samme. At SFO er for organisert er jeg også litt uenig med. Jeg ville tro størstedelen av leken på SFO er uorganisert selv om det finnes voksene tilgjengelig. Men jeg er enig i at det er et problem at barne er for lite hjemme og burde være mer sammen med foreldrene. Men nå er vel grunnen til det mest at mødre ikke er hjemmeværende og det er vanskelig for folk å komme tidligere hjem. Jeg tviler også på at barna kommer til å bli så veldig mye bedre på skolen av å gå rundt alene hjemme. Erfaringsmessig blir SFO-tiden bare erstattet av mer TV-titting. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vektere har skittent rulleblad Arbeidsgruppa skal se nærmere på kompetansekrav til vektere, og skal også gi politiet større myndighet til å hindre uegnede personer fra å jobbe som vektere. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Nå står det jo ingenting om hvor mange av disse som har gjort hva her da, men jeg vil anta de fleste ikke har så mye mer alvorlig enn brudd på vegtrafikkloven, om vektere med kriminell bakgrunn som dop og tyveri o.l skulle være tillat, da tror jeg ikke at alle hadde følt seg like trygge.. Kan ikke være så galt som de skal ha det til? Men å gi politiet mer myndighet over vektere, det mener jeg er riktig vei å gå Endret 10. januar 2008 av Aalton Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vektere har skittent rulleblad Arbeidsgruppa skal se nærmere på kompetansekrav til vektere, og skal også gi politiet større myndighet til å hindre uegnede personer fra å jobbe som vektere. Hørte dette på radioen tidligere i dag, og ble ganske provosert over måten dette legges frem på av media. Sitat fra artikkel: "Men politiet står maktesløse overfor vektere de mener ikke er skikket til å være vektere. Det er nemlig kun vaktselskapene som ifølge Vekterloven kan avgjøre om en vekter skal miste jobben." Det er nå så, men hva i svarte skal vekterselskapene gjøre, når de ikke har lov til å sjekke ansattes rulleblad?! Dette er en helt latterlig sak som media grafser til seg og krisemaksimerer deluxe. Fysj! Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Hørte dette på radioen tidligere i dag, og ble ganske provosert over måten dette legges frem på av media. Sitat fra artikkel: "Men politiet står maktesløse overfor vektere de mener ikke er skikket til å være vektere. Det er nemlig kun vaktselskapene som ifølge Vekterloven kan avgjøre om en vekter skal miste jobben." Det er nå så, men hva i svarte skal vekterselskapene gjøre, når de ikke har lov til å sjekke ansattes rulleblad?! Dette er en helt latterlig sak som media grafser til seg og krisemaksimerer deluxe. Fysj! Akkurat som saken om Gro? Endret 10. januar 2008 av MetroN Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hørte dette på radioen tidligere i dag, og ble ganske provosert over måten dette legges frem på av media. Sitat fra artikkel: "Men politiet står maktesløse overfor vektere de mener ikke er skikket til å være vektere. Det er nemlig kun vaktselskapene som ifølge Vekterloven kan avgjøre om en vekter skal miste jobben." Det er nå så, men hva i svarte skal vekterselskapene gjøre, når de ikke har lov til å sjekke ansattes rulleblad?! Dette er en helt latterlig sak som media grafser til seg og krisemaksimerer deluxe. Fysj! Akkurat som saken om Gro? Nei? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå