Lemkin Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Norsk skole er faktisk god. Pisa-undersøkelsen er ikke annet enn den utgir seg for, og når norske politikere, næringslivsledere og NHO later som om dette arbeidet er noe de kan og bør utnytte politisk, er det ganske deprimerende. Mange av dem kombinerer dårlig leseevne med ubegavede analyser. Kanskje er det her det virkelige sammenbruddet i det såkalte kunnskapssamfunnet finnes? Fra kommentaren: Norge har større andel av befolkningen under høyere utdanning enn de aller fleste andre land i OECD. Det er kanskje en mer interessant indikator på om norsk skole er bra. Jeg er uenig i at bare fordi en stor del av den nroske befolkningen tar høyere utdanning, så betyr det at den norske skole er bra, eller at dette er noen form for indikator på dette. Det sier egentlig bare at tilgjengeligheten er bra, ikke at vi som er ferdigutdannet fra VGS og barneskole nødvendigvis sitter med de enorme kunnskapene. De fleste som tar høyere utdanning gjør det innenfor samfunnsvitenskap, og her kreves det sjeldent noe annet enn at du klarte å kave deg ut av VGS. Derimot er det heller en indikator på kvaliteten på norsk skole når ledelsen i forskjellige fakultet for realfag går ut og klager over nivået på de nye studentene. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Norsk skole er faktisk god. Pisa-undersøkelsen er ikke annet enn den utgir seg for, og når norske politikere, næringslivsledere og NHO later som om dette arbeidet er noe de kan og bør utnytte politisk, er det ganske deprimerende. Mange av dem kombinerer dårlig leseevne med ubegavede analyser. Kanskje er det her det virkelige sammenbruddet i det såkalte kunnskapssamfunnet finnes? En artikkel som ikke totalslakter norsk skole? Men jeg er enig i det du sier, smoothie. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Nå var det vel ikke bare på grunn av den større andelen i høyere utdanning at Erling Dokk Holm syntes at norsk skole var god, var det det smoothie? For øvrig er jeg også uenig med deg i at det bare forteller oss at tilgjengeligheten er bra. Det kreves faktisk noe å stå i høyere utdanning, og det er ingenting - så vidt jeg vet - som tyder på at det er lettere å ta høyere utdanning i Norge enn det er andre steder. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Nå var det vel ikke bare på grunn av den større andelen i høyere utdanning at Erling Dokk Holm syntes at norsk skole var god, var det det smoothie? Nå var vel det bare det punktet jeg var uenig i. For øvrig er jeg også uenig med deg i at det bare forteller oss at tilgjengeligheten er bra. Det kreves faktisk noe å stå i høyere utdanning, og det er ingenting - så vidt jeg vet - som tyder på at det er lettere å ta høyere utdanning i Norge enn det er andre steder. At det kreves litt å stå har ikke så mye med tilgjengeligheten å gjøre. Mange begynner på et studie, det er ikke nødvendigvis sagt at disse fullfører. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det er vel snakk om at det er enklere å ta høyere utdanning her til lands fordi staten tilrettelegger bedre gjennom stipend og lån. En alenemor kan faktisk ta høyere utdannelse selv uten å ha en fet bankkonto. Jeg vet ikke om forholdene er lagt bedre til rette her i landet kontra land vi sammenlignes med, men jeg har nå vanskeligheter med å tro at elever i andre land får mer i støtte for å ta høyere utdanning. Men akkurat der er jeg ute og synser, men jeg skal i hvert fall ikke hive meg på hylekoret som mener de som tar høyere utdanning får for lite støtte. Men på den andre siden så får jeg mer i støtte fordi jeg har to barn å forsørge. Når det kommer til barneskolen så har jeg et blandet inntrykk. Men igjen, jeg har ikke kunnskap om hvordan det er i andre land. Jeg ser forbedringspotensiale på skolen, men ser også at ting fungerer bra. Guttungen min klarer seg nå bra. Det mest gjennomgående problemet er jo holdningene til ungene. Det er uhordelig mye sutring bland de yngste barna og ungene er generelt sett veldig bortskjemte og grinete. Lærere merker også presset og jeg vil tro det er manglende oppfølging generelt sett som dette kan skyldes. Foreldre virker jo å være mindre og mindre med sine egne barn, her er det jo utvide SFO som gjelder. Men barn har det jo også generelt veldig bra her til lands og får jo mer leker til jul enn hva de forrige generasjonene kunne håpe på å få i hele barndommen (for å overdrive litt). Slik vil jo ha effekt. Man må lære seg at man må jobbe for å oppnå resultater. Men når folk får alt servert på fatet i vårt rike land så er det en lærdom og holdning som muligens fort blir mangelvare hos de yngste? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg mener også at Pisa undersøkelsen ikke betyr alt for meget, men det at elever ikke kan lese og skriveskikkelig er et problem man må ta tak i. Noe av dette tror jeg også skyldes at elevene i dag lærer engelsk før de har lært norsk skikkelig. I mine tider lærte man ikke engelsk før i fjerde klasse, da var vi 10 år gamle. Kanskje derfor mange unge også sliter med orddeling osv. Det man har glemt i skoledebatten er elevenes miljø på skolen. Man er alt for opptatt av at elever skal ha flere timer og lærerene skal ha 6 i norsk og matte for å komme inn på lærerhøyskolen (ironi med 6). Selvfølgelig har vi ikke bruk for lærere som ikke kan regne enkle mattestykker på tavlen (disse har jeg hatt noen av opp gjennom årene dessverre), men karakterer sier lite om lærerne generelt sett. Og slike krav kan gjøre at man ser noen rare eksempler/ tilfeller. Det er ingen som har dratt fram i debatten at fasilitetene på skolen kanskje bidrar til den svake læringen til elevene. Elendig inneluft og elever som ikke spiser eller drikker på skolen pga. dårlige toalett fasiliteter er større fiender mot læring enn en dårlig lærer. Hadde et år selv et klasserom der man hadde tilfelle av muggsopp i belegget. Dette skiftet ikke skolen ut, de unnskyldte seg enten med lite penger eller at de skulle ta det til sommeren (da hadde vi selvfølgelig skiftet klasserom). Mange som fikk hodepine av dette og mange måtte også få tabeletter mot hodepine. Har også sett eksempler på bare 10 år gamle skolebygg der luften er elendig fordi man valgte de billigste løsninger når man bygget. Det klassiske eksemplet på at man sparer seg til fant. Kanskje det er en ide å sikre elevene bedre inneluft og generelt godt innemiljø. Men dessverre så er dette en kostbar prosess i motsetning til å si at man krever 4 i matte og norsk for alle nye lærere. (Jeg kan heller ikke se at dette kravet vil hjelpe for de lærerene som allerede har lærerutdannelsen). Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er det bare meg eller begynner media å komme på gamle heksejakt-tendenser med Bruntland? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Heksejakt? Dette er vel kvinnen som sa "betal din skatt med glede" og som laget systemet hun selv har utnyttet... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er det bare meg eller begynner media å komme på gamle heksejakt-tendenser med Bruntland? Har media hatt pause i heksejakten sin? (Ja, rent bortsett fra uka etter at Tore Tønne tok livet sitt.) Berettiget eller ikke, media elsker å blåse opp skandaler. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Heksejakt? Dette er vel kvinnen som sa "betal din skatt med glede" og som laget systemet hun selv har utnyttet... Hun har klart gått på en smell. Men hun forsøker, om noe sent å ordne opp. Og ingen kan si noe på at hun blir omtalt om hva som er sakens kjerne, likevel har db.no en 'opplysende' reportasje om hvilke bil hun og ektemannen brukte for å flytte tingene sine i. Link Gro Harlem Brundtland kaster ikke bort tiden. Mandag meldte hun flytting til Norge, i går kom en trailer med de første av ekteparets eiendeler til Bygdøy. Til å frakte kassene for seg har Gro fått hjelp av sin bror Erik Harlem (67). Han har lånt ut en lastebil fra firmaet Harlem Food til å transportere Gros kasser på paller. Til daglig frakter Harlems lastebiler helt andre ting enn de private eiendelene til hans søster. Harlem er nemlig Norges største importør av sukker. Hele 65 prosent av sukkersalget i Norge skjer gjennom firmaet hans. Dette er jo en retorikk som klart har ligget til den mer koløre og tabloide ukespressen. Og er hun mer sukkervennlig nå siden hun får hjelp fra sin sukkerbror? Neppe, broren har sikkert vært lengre i sukkerbransjen enn hva Gro har arbeidet i mot sukkerbransjen, så heller kudos om noe for at hun går mot sin egen familie. Sagt på litt anne måte [caps lock on] jeg driter i hvilke lastebil som flytter på Gro Harlem Brundtland sine eiendeler[caps lock off] Som jeg har påpekt tideligere, muligens jeg bare er blåøyd for landsmoderen, men jeg kan overhode ikke tro at hun i sin posisjon bevisst har gått inn for å lure det offentlige helsevesenet. Hun tar godt betalt for sine foredrag, hun har en god statsminister pensjon og hun får godt betalt fra bl.a. pepsi så penger har hun. Hvorfor skulle hun jeopardise sitt eget ettermælet for en sak som dette? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Håper Landsmoderen er så fornuftig å invitere Se&Hør på reportasjebesøk i sitt lille krypinn på Bygdøy, etter innflyttingen. Og med derpåfølgende verdistigning, selge rukkelet til overpris. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Ikke akkurat en skarp kniv denne 15-åringen:http://www.bt.no/lokallokal/fyllingsdalen/article457207.ece Får håpe smykkene hennes kommer til rette. Men seriøst, skulle tro man selv i en alder av 15 burde vite bedre. Politiet har nå henlagt saken. Politiet har henlagt saken om Andrine Alver (15) som ble frastjålet smykker for 20 000 kroner. Men Adrines mor gir ikke opp håpet om å finne igjen de spesielle smykkene.- Jeg synes det er rart at det skal være så lett å være tyv i dag, sier Andrines mamma, Lilli-Anne Alver. Hvem har gjort det enkelt for hvem her egentlig? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er det bare meg eller begynner media å komme på gamle heksejakt-tendenser med Bruntland? Gamle? ^^ Det var nå nok av de som fikk gjennomgå både i fjor og i forfjor. Per Sandberg, Gerd Liv Valla osv. Feil ble begått, men jeg syntes ikke mediedekningen står i stil til den enorme dekningen. Men dette selger aviser. I Sandberg-saken opplevde man noe så merkverdig som at politikere fra SV og SP gikk ut i forsvar av mannen. Brundtland er ikke like heldig, hun får høre det fra selv SV og AP folk. Hun ser ut til å ha gjort en blunder, synd at det fokuseres så enormt mye på det. Jeg tror folk har fått det med seg nå. Dette er mennesker det er snakk om. Hvorfor er man så brutal? Det går fra at media opplyser om dette (som de burde) til å så utnytte det mest mulig kynisk i jakten på å selge flere aviser og få flere klikk. Er jo ikke stort annet å lese om enn Brundtland og demokratenes kandidater i det amerikanske valget for tiden. Like greit å legge fra seg avisene og lese eksempelvis Det Nytter av Jan Egeland, for å få fokus over på viktigere saker. En bok som desverre kom litt i skyggen av Carl I. sin selvbiograf. Selv om den da tidvis ikke er fullt så nyansert. Men det er beyond the point, den bringer uansett inn nyanser for den som leser det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Men dette selger aviser. Det herlige paradokset er at de mer seriøse trykkene som Morgenbladet og NyTid øker sine opplag. Mens db, vg etc mister lesere. Og det som jeg havner litt i stuss over, med den linken jeg hadde om denne saken for noen innlegg siden er at avisene differansierer reportasjene sine på nett vs i papirutgaven. Men samtidig hvilke egenreklame har de gratis nettsidene for papirutgaven som koster penger når nettet svulmer over av svada. Like greit å legge fra seg avisene og lese eksempelvis Det Nytter av Jan Egeland, for å få fokus over på viktigere saker. Takk for tipset, den skal jeg sjekke ut! Var i eksamensmodus da Hagen boken kom ut, så det som ikke var førsteside stoff ble dessverre mye gjennomtrekksstoff for min del. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Dette er mennesker det er snakk om. Hvorfor er man så brutal? I saken med Gro så kan det jo ha noe med at hun selv laget systemet hun utnyttet hullene i. Hun la vel til rette for seg selv da hun satt ved makten? Dessuten er det jo mange folk der ute som mener at hun slipper altfor mildt unna. At hvis dette hadde vært en vanlig nordmann og ikke en politikerpamp i AP så hadde det ikke vært nåde fra noen, inkludert myndighetene. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Alle har jo fått med seg det. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger hun har vært på forsiden av avisen de siste ukene. Det er fullt mulig for VG og Dagbladet å lage førstesideoppslag om andre nyheter også. Gro har de allerede knocket ned nå, trenger ikke denge løs videre når hun ligger nede. Jeg har fått med meg Gro-saken, jeg har fått med meg at norsk presse elsker Obama og Clinton og jeg har fått med meg at kloden vistnok blir så varm at vi alle ender opp som godt gjennomstekt. Hvor mange uker ønsker du at Gro skal være på alles lepper? 1? 2? 3? Det blir mer som en kampanjeform fremfor å presentere nyheter. Det finnes andre saker der ute jeg ikke har peiling på som nok er langt viktigere. Ikke misforstå, jeg er i aller høyeste grad sterkt kritisk til hvordan Brundtland har opptrådt, handling som nå har gitt henne integriteten hennes en saftig ripe. Men det skal da være måte på hvor lenge man skal holde på. Håper hun ikke nå gjør samme tabben som Valla og forer media med nye oppslag, for når de har fått blod på tann så skyr de få midler ser det ut til og vil vel ikke nøle med å blåse opp ansiktet hennes på forsiden igjen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Fronten for reform og hellig krig truer med Norges-boikott Jeg blir bare såå redd når jeg leser om dette. Tenk at en liten og absolutt ukjent muslimsk organisasjon truer med å boikotte hele Norge! Vi kommer til å gå under! /ironi Endret 9. januar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Det dukker jo opp stadig nye momenter i Gro-saken da, som for eksempel at hun har betalt for private helsetjenester for familien sin. Jeg synes det er greit at media bringer slike ting opp i lyset. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Aftenposten.no Interessant lesing. Jeg vet ikke alt i saken, men ut i fra det jeg har lest i denne artikkelen, mener jeg at det er livvaktene som burde hedres. Hun tok en stor sjanse med å dra ditt, men det var livvaktene som måtte ta den største risken. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Det dukker jo opp stadig nye momenter i Gro-saken da, som for eksempel at hun har betalt for private helsetjenester for familien sin. Jeg synes det er greit at media bringer slike ting opp i lyset. Nye momenter er greit nok. De sitter vel og lagrer på det og doserer det ut, for å spekulere helt vilt. Trenden er nå der uansett og jeg liker den ikke. Det blir rett og slett for mye. Ellers, så Holmgang (jada, shame on me). Synd en kar der som virket som om han hadde noe mellom ørene ikke ble hørt på av lærerne og politikerne som satt og synset når han sa at veien for en bedre skole er ikke å tvinge ungene til å sitte på skolen enda flere timer i døgnet, men heller kanskje litt mindre. Her er det en kar som faktisk er inne på noe vesentlig og som faktisk snakker på vegne av barna. Men hans budskap druknet vel i stormen fra politikerne og lærerne som var mer opptatt av at lærerne måtte få mer, for ikke å prøve å plassere skyld. Kan folk snart begynne å tenke litt på barna? En blond jente presterte å påstå at lange skoledager ikke plaget elevene. Hun må tydeligvis bo på Mars. Er det noe som er mer demotiverende enn de lange skoledagene? Er det ingen som tenker på at disse barna faktisk trenger å stimuleres på andre måter også, utenfor skolen. For ikke å snakke om å kunne tilbringe seg mer tid med foreldrene? Nei, maskineriet går sin gang. Barnas stemmer blir ikke hørt og alt handler om å plassere dem på skolebenken lengst mulig slik at mamma og pappa får ræven sin avgårde på jobb. Det er ikke så vanskelig å se helheten her om man prøver. Kanskje snakke litt med barna er en fin måte å starte på? Det er ikke rart man sliter når samfunnet i større og større grad forsømmer våre yngste generasjoner. Solhjell var skremmende å høre på, hvor blind er ikke den mannen? Våkn opp mann, du kan da ikke sitte der og snakke om at skoledagen skal bli enda lengre! Ungene blir jo idag skippet avgårde på skolen så fort SFO åpner og hentet rett før stengetid. Hva er det for et rullebåndsamfunn man prøver å oppnå her? Hvorfor var det ikke en eneste politiker fra Venstre, Høyre, SV eller AP som maktet å høre etter på mannen som påpekte at undersøkelser viser at lengre skoledag ikke er veien å gå. Se på Finland, de topper og de har kortere skoledager. Skolen er blitt et kvantitetssymbol. Kort ned timene og innfør mer kvalitet i dem. Vips får man også flere lærere tilgjengelig per barn og lærerne får bedre tid til å forberede seg og følge opp elevene. Billigere blir det også, mer igjen for det man investerer. Samt at barna får gjort annet i løpet av dagen enn å sitte på skolen, spise middag, gjøre lekser og gå og legge seg. Tenk litt på barna Puh. Nå trenger jeg en pils. Skål! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå