Fin Skjorte Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Er det ikke storartet at de legger litt Hollywood-potensiale inn i hverdagen? Hørt på Oslo-Bergen flyet -Gi faen Kari, vi skal ikke legge om før over Fagernes -Men se på kartet da Kjetil, ser klart en luftvei til høyre her, og se nå, nå fikk du ungene til å grine når du hisser deg sånn! -gi faen sa jeg, det er Ålesund-Oslo ruten du roter med nå.... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jack bauer klarte jo å styre flyet ved å dra i noen snorer i bagasjedelen av flyet, så jeg skjønner ikke hva problemet er. Only Jack Bauer can fly a plane from the luggage compartment. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jack bauer klarte jo å styre flyet ved å dra i noen snorer i bagasjedelen av flyet, så jeg skjønner ikke hva problemet er. MacGyver fikk et fly til å lande med å falle ut av det... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Ola Dunk har fått flere fly til å lande, og det bare ved å bli sjarmerende full under ferden. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det er ikke ofte man ser en full nordmann som makter å være sjarmerende. Generelt sett like sjarmerende som hva de overdrevne flyplasskontrollene er. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 http://www.bt.no/innenriks/article471365.ece Må si jeg ikke liker mengden med avlyttinger. Avlytte telefonkiosk også nå? Anbefaler alle å se filmen De Andres Liv (norsk tittel, filmen er tysk) i denne sammenheng. Fantastisk film Lenke til kommentar
reverto Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 - Familien har ikke råd til å gå til sak. - Da blir det et spørsmål om hvordan dette skal dekkes, siden det er en prosessrisko her også. Det har vært snakk om en pengeinnsamling, men det er ikke noe vi legger oss opp. Foreløpig må vi gå utfra at det offentlige vil komme med midler i en sak som dette, sier Raja. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Hacke Boing 787 DreamlinerPc-en som styrer passasjerenes internettadgang og annen underholdning er nemlig komblet sammen med flyets hoved-pc på en måte som gjør at svært teknisk flinke passasjerer i teorien vil kunne skaffe seg adgang til og kontroll over de systemene som styrer navigasjonen, kommunikasjonen og styreverktøyet. Bakseteflyning? Tenk på en litt gretten pilotkone på tur... Nå må man begynne å scanne hjernen til pasasjerene etter datakunnskaper i sikkerhetskontrollen og konfiskere farlig kunnskap... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Nå må man begynne å scanne hjernen til pasasjerene etter datakunnskaper i sikkerhetskontrollen og konfiskere farlig kunnskap... haha, blir ikke luket ut av sikkerhetskontrollen om man sier ordet bombe lenger, men om man sier raid 5. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Hudfletter FNs klimapanel - I sterk kontrast til den stadig gjentatte påstanden om at spørsmålet om klimaendringer er avgjort, kaster ny viktig forskning tvil over hypotesen om menneskeskapte klimaendringer, skriver 100 vitenskapsfolk i et brev til FNs generalsekretær Ban Ki-moon (bildet). Naturvitere Tre av underskriverne var endatil blant de 2500 ekspertene i FNs siste klimapanel. Det er vanlig å referere til disse 2500 for å underbygge troverdigheten til klimapanelets konklusjoner. Geokjemiker Tom V. Segalstad er førsteamanuensis i ressurs- og miljøgeologi ved Universitetet i Oslo, og har vært ekspert for FNs klimapanel. Han er blant dem som har skrevet under på brevet til FN-sjefen. - FNs klimapanel prøver å gi inntrykk av at klimadebatten er avsluttet, men vi er ganske mange som ikke er enig i det, sier han til E24. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det overrasker ikke meg, selv om flertallet sikkert blir overrasket. Klimadebatten har lenge vært på hysterisk nivå der forsider med det ene skrekkscenariet etter det andre har strømmet ut. Media har jaget opp politikere og folket, og de har igjen jaget opp og sponset de forskerne som tror og/eller tjener på klimahysteriet som igjen har produsert skrekkscenarier til media jevnlig. Sånn har det gått i en selvforsterkende spiral lenge. Noen har hoppet av karusellen og står og ser på galskapen fra sidelinjen. Politikere og andre viktige personer som har turt å rekke opp hånda og spørre om det ikke har gått litt over stokk og stein har blitt overkjørt av hype-tornadoen og blitt stemplet som døvblinde blasfemikere eller kjøpt og betalt av oljeindustrien. Endelig har ytterligere 100 viktige personer turt å rekke opp hånda og denne gangen rope på oppmerksomhet i kor. Veldig bra. Jeg håper vi kan få klimasaken ned fra religiøst nivå til et sunt debattnivå igjen. Puhh.. godt å få det ut Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Hudfletter FNs klimapanel Noen som gidder å grav litt i dette: - Sammendraget av rapporten ble laget først, og fikk enorm medieoppmerksomhet. Så ga ledelsen i klimapanelet beskjed om at rapporten må stemme med sammendraget, sier Segalstad. - Og sammendraget er ikke skrevet av vitenskapsfolk. Her sitter det stort sett representanter fra myndighetene, og fra miljøorganisasjoner, sier han. Hvis dette stemmer er det i så fall skandaløst! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Står noe her, selv om den er en ganske ensrettet kommentar: http://www.abcnyheter.no/node/57180 FN’s klimapanel, eller IPCC – Intergovernmental Panel on Climate Change, kom 2. februar 2007 ut med sin del-rapport ”Summary for policymakers” (pdf). Dette er den fjerde av rapportene fra IPCC, da de foregående kom i 1990, 1995 og 2001. Det blir gjort et stort nummer av at 2500 forskere står bak denne rapporten, men dette er en stor overdrivelse. Det riktige tallet er nok knapt 250 forskere, og selv disse har ikke det avgjørende ordet. Mens det faktisk er flere tusen forskere og vitenskapsmenn i verden som er uenige med IPCC, men disse kommer i liten grad til orde, da media domineres av IPCC og FN-landenes politiske representanter. [...] I følge ”forskning.no” som hadde en artikkel om dette i februar, så kan enkeltpersoner også melde seg som såkalte ”expert reviewers”, eller de kan være påmeldt av de enkelte lands myndigheter. Det eneste kravet for å være ”expert reviewer” skal være at man må undertegne en avtale om ikke å kommentere rapportens innhold i offentlighet (?). [...] Man kan jo spørre seg hvorfor konklusjonen til en teknisk rapport blir utgitt først og det tekniske underlaget 3-4 måneder senere. Men i følge IPCC’s egen prosedyre så skal forfatterne tilpasse den tekniske delen så den er i samsvar med ”Summary for policymakers”, ikke motsatt, noe som ville være naturlig i forbindelse med seriøs forskning. [...] Dette er også årsaken til at flere seriøse forskere har forlatt IPCC, da de har vært uenige i mye av det som har blitt skrevet og følt seg misbrukt i dette enorme narrespillet som kommer til å koste medlemslandene hundrevis av milliarder kroner til liten nytte. Hvor de har alt dette fra ville jo vært kjekt å vite Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg regner med det er en god brannmur på den sammenkoblinga, men er enig i at systemene burde vært fysisk adskilte når det er såpass mye som står på spill. Sammenkoblinga er trolig gjort for å kunne oppdatere flypassasjerene med løpende info om flyets ferd. F.eks temperatur, hastighet, høyde, GPS-posisjon etc. Men hvorfor må de være koblet sammen for å få til dette? Kunne man ikke hatt egne "passasjer-målere" for disse parametrene så man slipper å koble sammen disse systemene? Hva med en egen, separat GPS for passasjerene for de fleste parametrene (pluss eventuelt en temperaturmåler)? Passasjerene trenger jo ikke få såå nøyaktig/redundant info så GPS vil gi bra nok info for disse. Koster nok bittelitt ekstra, men sikkert ikke mye i forhold til hvordan et helt slikt fly koster. Og uttellingen det gir i sikkerhet gjør det verdt det. Eller bare droppe hele greia med å la passasjerene vite disse tingene. Endret 7. januar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Dotten: Hvis jeg ikke husker feil så er denne listen over "forskere" gjennomgått, og man har funnet ut at det i realiteten er snakk om politikere og slikt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det overrasker ikke meg, selv om flertallet sikkert blir overrasket. Klimadebatten har lenge vært på hysterisk nivå der forsider med det ene skrekkscenariet etter det andre har strømmet ut. Enig i at klimadebatten har blitt hauset opp mer enn nødvendig istedetfor at man har gjort noen konkrete handlinger. I gamle dager snakket man om skjærsilden og avlat. I dagens samfunn har klimakvoter og klimadebatten tatt over for dette. Seriøst, hvorfor skal man kunne kjøpe kvoter av en frabrikk i et u- land for så å kunne fortsette med sin egen forurensning i samme eller større grad enn før? Nei, det er nok mer direkte handlinger som hjelper, og ikke politiske lovord om kvoter og skatter. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Når gryna i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer. Eller noe sånt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Når gryna i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer. Eller noe sånt. Stemmer. Og det passer ekstremt godt selv i våre moderne dager. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Seriøst, hvorfor skal man kunne kjøpe kvoter av en frabrikk i et u- land for så å kunne fortsette med sin egen forurensning i samme eller større grad enn før? Nei, det er nok mer direkte handlinger som hjelper, og ikke politiske lovord om kvoter og skatter. Kan noen enkelt forklare meg hvordan klimakvote systemet virker. Forstår at en part kan kjøpe kvoter fra en annen, men er det mellom stater eller kan også privatenæringslivet også handle? Og si at SAS kjøper en kvote fra en kinesisk fabrikk, hvordan vet vi da at fabrikken ikke bare dritter i det og slipper ut sin del også pluss tar pengene? Og er alle som driver med utslipp med i avtalen? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Norsk skole er faktisk god. Pisa-undersøkelsen er ikke annet enn den utgir seg for, og når norske politikere, næringslivsledere og NHO later som om dette arbeidet er noe de kan og bør utnytte politisk, er det ganske deprimerende. Mange av dem kombinerer dårlig leseevne med ubegavede analyser. Kanskje er det her det virkelige sammenbruddet i det såkalte kunnskapssamfunnet finnes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå