Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
ÜberAlles :cool:

Gutten krever at SEFO skal erstattes av et uavhengig organ som ikke er kollegaer.

Fair nuf, men hvem skulle det være? Hvor finner man mennesker med kompetanse på etterforskning foruten om i politiet?

Må man nødvendigis ha den kompetansen for å sjekke om politiet følger lover og regler?

:)

Lenke til kommentar

Gutten krever at SEFO skal erstattes av et uavhengig organ som ikke er kollegaer.

Fair nuf, men hvem skulle det være? Hvor finner man mennesker med kompetanse på etterforskning foruten om i politiet?

Må man nødvendigis ha den kompetansen for å sjekke om politiet følger lover og regler?

Ja. Det er mulig noen saker er enkle nok til at hvem som helst kan løse dem, men for at man skal være sikker på at man har rettssikkerhet og kompetente etterforskere også her, må de nødvendigvis ha erfaring eller utdannelse innenfor dette feltet.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikkeno er så morsomt som superariske semianarkister som sloss på vegne av innvandrere, som om de vet hvordan de har det.

Hva mener dere er feil med engasjementet?

Ja. Det er mulig noen saker er enkle nok til at hvem som helst kan løse dem, men for at man skal være sikker på at man har rettssikkerhet og kompetente etterforskere også her, må de nødvendigvis ha erfaring eller utdannelse innenfor dette feltet.

Ville ikke noen dyktige advokater kunne gjort jobben?

Lenke til kommentar

Avhenger jo litt av legitimiteten til etterforskerne. Fougner står jo ikke høyt i kurs hos Valla, derfor mister hans etterretning kraft hos henne.

Med tanke på de rettsikkerhetsmessige forholdene er nok ikke problemet da som du sier finnes andre og kanskje enda mer kompetente mennekser omkring det, men i etterforskning hvor det kreves praktiske ferdigheter som å sikre spor.

Er Q-tips nok for å holde av DNA?

Og for all del, jeg sier ikke at det er sånn, jeg stiller bare spørsmål med det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Avhenger jo litt av legitimiteten til etterforskerne. Fougner står jo ikke høyt i kurs hos Valla, derfor mister hans etterretning kraft hos henne.

Med tanke på de rettsikkerhetsmessige forholdene er nok ikke problemet da som du sier finnes andre og kanskje enda mer kompetente mennekser omkring det, men i etterforskning hvor det kreves praktiske ferdigheter som å sikre spor.

Er Q-tips nok for å holde av DNA?

Og for all del, jeg sier ikke at det er sånn, jeg stiller bare spørsmål med det.

Er det ikke heller snakk om god logistikk? Eks: Innhenting av eksterne eksperter, osv.

Lenke til kommentar
Er det ikke heller snakk om god logistikk? Eks: Innhenting av eksterne eksperter, osv.

Fair nuf, men hvor finner vi disse.

Om vi ikke går utenlands til enhver tid så må det jo bli hentet inn fra det norske fagmiljøet, og uten å være kjenning i de kretser så vil jeg tro at det miljøet ikke er så altfor stort.

Egentlig det jeg sier at jeg stiller spørsmål om en mer "distantsert" gruppe 'Rats' vil likevel være mer uavhengig enn dagens ordning.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fair nuf, men hvor finner vi disse.

Om vi ikke går utenlands til enhver tid så må det jo bli hentet inn fra det norske fagmiljøet, og uten å være kjenning i de kretser så vil jeg tro at det miljøet ikke er så altfor stort.

Egentlig det jeg sier at jeg stiller spørsmål om en mer "distantsert" gruppe 'Rats' vil likevel være mer uavhengig enn dagens ordning.

Vil tro at man finner ekspertisen på mange hold. Det være seg innenfor kretsen av lovmakere, advokater, pedagoger (eks. politihøyskole, forsvaret), ymse "tenkere", psykologer og "systembyggere" (vet ikke helt hvilke titler personer som lager systemer har).

Kort fortalt ønsker mange seg et seriøst uavhengig organ som kikker ordensmakten nærmere etter i kortene. Og jeg tror at det ville den samme ordensmakten vinner på, i det lange løp.

Lenke til kommentar

Om man er opptatt av rettssikkerhet, så ja. Å ha en inkompetent person til å etterforske er å leke med rettssikkerheten. Man må ha kompetanse innen lov og rett, samt innen å -ja nettopp- etterforske :)

Så slipper man å oppleve justismord eller at skyldige går fri grunnet inkompetanse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om man er opptatt av rettssikkerhet, så ja. Å ha en inkompetent person til å etterforske er å leke med rettssikkerheten. Man må ha kompetanse innen lov og rett, samt innen å -ja nettopp- etterforske :)

Så slipper man å oppleve justismord eller at skyldige går fri grunnet inkompetanse.

Hev du deg på denne greia, før eller etter å ha sett over oppfølgingsdialogen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Å ha en inkompetent person til å etterforske er å leke med rettssikkerheten. Man må ha kompetanse innen lov og rett, samt innen å -ja nettopp- etterforske :)

Så du kaller deg Superman? :wow:

Lenke til kommentar
Hev du deg på denne greia, før eller etter å ha sett over oppfølgingsdialogen?

Jeg så deg liste opp pedagoger og advokater, ikke akkurat yrkesgrupper som har sitt fagfelt innen å foreta etterforskning på best mulig måte. Våre beste etterforskere har sin erfaring fra politiet og det er derfra de bør hentes. Selvsagt med ekstra fokus på personer med integritet. En politimann som er mistenkt fortjener like kompetente folk til å etterforske saken man er involvert i som en som ikke er politi.

Så du kaller deg Superman?

Nei. Kun folk som misforstår min avatar tror det. Som kongen så fint sa det på nyttårsaften, la oss alle forsøke å misforstå hverandre minst mulig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...