Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Spøk, antagelse, fakta? I need to know, er fint å implementere i de historiske kunnskapene rundt norsk politikk. Når det gjøres så mye ut av at det i Iran er forbudt med parabolantenner så er det et paradoks å tenke på at vi hadde det samme forbudet på 80-tallet, ifølge tv-programmet som gikk på TV2 i går.

How uncivillized of us :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Spøk, antagelse, fakta? I need to know, er fint å implementere i de historiske kunnskapene rundt norsk politikk. Når det gjøres så mye ut av at det i Iran er forbudt med parabolantenner så er det et paradoks å tenke på at vi hadde det samme forbudet på 80-tallet, ifølge tv-programmet som gikk på TV2 i går.

How uncivillized of us :)

For noe tull! Vi måtte jo vernes mot alt det livsfarlige der ute et sted :p . Morsomt å nå tenke over hvordan vårt gode samfunn har utviklet seg, og ikke minst ha opplevd dette på kroppen. Kan nesten forstå dagens unge sosialisthatende sinte menn, som ikke har opplevd det. Lurer på hvor antipatien/fobien deres har sitt arnested? Selv vil jeg si at jeg led slett ingen nød, og tror også at vi hadde et mye tryggere samfunn den gangen.

:)

Lenke til kommentar

Angående kultur så trenger jo ikke staten å gå til det skritt å forby kulturelle verk man ikke liker, man har lært at det slår tilbake mot en da slike verk bare blir enda mektigere. Så da er det bedre å være litt mer utspekulert og heller gi statlig støtte til kultur man liker, slik at den lettere kan utkonkurrere kultur man ikke liker :)

Lenke til kommentar
For noe tull! Vi måtte jo vernes mot alt det livsfarlige der ute et sted :p . Morsomt å nå tenke over hvordan vårt gode samfunn har utviklet seg, og ikke minst ha opplevd dette på kroppen. Kan nesten forstå dagens unge sosialisthatende sinte menn, som ikke har opplevd det. Lurer på hvor antipatien/fobien deres har sitt arnested? Selv vil jeg si at jeg led slett ingen nød, og tror også at vi hadde et mye tryggere samfunn den gangen.

Hvis trygghet skal bygges på mangelen av kunnskap kommer vi ikke langt. Trygghet burde heller bygges på kunnskap om farene, og kunnskap om hvordan man mest effektivt kan unngå dem.

Dessuten, den argumentasjonen din med at sensur fører til et tryggere samfunn synes jeg du burde være forsiktig med. Det er nok mang en diktatur som deler synspunktene dine der, uten at folket nødvendigvis vil være enig i at den tryggheten han tilbyr dem er noe å trakte etter. Ytringsfriheten er en frihet som potensielt kan skape mye frykt og konflikt, allikevel vil jeg si at den er verdt den prisen, fordi alternativet ofte kan være mye verre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Eller mer uvitende om farene som lurte?

Du er kanskje inne på noe der. Kan det være at vi skremmes vettet av, og det helt unødvendig?

Det er forøvrig ganske menneskelig å bekymre seg for alt mulig dall, og svært lite av dallet går i oppfyllelse, men man har likevel brukt energi på unødig engstelse. Det var vel også et moment for M.M. i Bowling for Columbine. Hvor han sammelignet en Kanadisk by med en Amerikansk, og mente at den jevne borger i USA er holdt i et grep av frykt, og derfor boltet dørene, og satt inne i fortet sitt, bevæpnet til tannebissene.

Lenke til kommentar
Hvis trygghet skal bygges på mangelen av kunnskap kommer vi ikke langt. Trygghet burde heller bygges på kunnskap om farene, og kunnskap om hvordan man mest effektivt kan unngå dem.

Denne kunnskapen kan også misbrukes til å skremme befolkningen inn i politikerenes hule hånd. Noe Bush sin administrasjon er flink til, vil jeg si.

Nå er jo den godeste mr. M.M. ekstremt flink til å sette ting på spissen da...

Ja (jeg er vel forumets største M.M kritiker?). Men han treffer ofte viktige poeng, selv om han tyr til løgn for å komme til dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dessuten, den argumentasjonen din med at sensur fører til et tryggere samfunn synes jeg du burde

være forsiktig med. Det er nok mang en diktatur som deler synspunktene dine der, uten at folket nødvendigvis vil være enig i at den tryggheten han tilbyr dem er noe å trakte etter. Ytringsfriheten er en frihet som potensielt kan skape mye frykt og konflikt, allikevel vil jeg si at den er verdt den prisen, fordi alternativet ofte kan være mye verre.

Hvor sier jeg at sensur er digg? Det jeg sier er at for meg som opplevde den tiden selv, så virker det slett ikke så ekstremt dårlig, som enkelte yngre ser ut til å mene.

Jeg skremmes forøvrig vel så mye av eks. USA sitt enorme propaganda-apparat. Om diktatoren er blå eller rød, eller har langt skjegg og kjortel, betyr nada.

Nå er jo den godeste mr. M.M. ekstremt flink til å sette ting på spissen da...

Det er ikke poenget mitt.

Lenke til kommentar
Men nå var vel denne karen bussjåfør, og ikke trygdet (?).

Hvilken situasjon var det han ble drept i da?

Om du jobber i Norge og ødelegger ryggen din og blir uføretrygdet, skal du da tvinges til å måtte bo i Norge for resten av livet ditt?

Nei, men kanskje man ikke bør få trygt hvis man flytter ut av landet?

For min del er dette helt og holdent avhengig av hvilken trygd det er snakk om. Og trygdepenger bør man nå være fristilt til å bruke som man selv ønsker. Hvor smålig skal vi bli? "Her er trygdepengene dine, men for all del bruk den kun på familie du har i vårt land og ikke utlandet."

Hva var det Obiora var der for å skaffe seg da?

Lenke til kommentar

Det er stadig flere jøder som spør seg selv om Israel er rettferdig. dessverre virker det som avisene i Norge er mest interessert i hva profilerte norske "eksperter" (og alle mulige kjendiser, medienisser, religiøse, nyliberale, sosialister) mener om tilstanden der nede. Følgende er fra siste Samtiden og er antakelig noe av det mest lesverdige som ble publisert om Israel i Norge i år, midt oppe i den endeløse gnålingen om hvem som er slemmest, eller om alle er like slemme.

Göran Rosenberg

Tilbake til gettoen

Natten til den 27. oktober 2006 dør min tante Bluma, og trettiseks timer senere sitter jeg på flyet til Tel Aviv. Jødiske begravelser er en rask affære, og jeg har bare atten timer til rådighet. Beskjeden om Blumas død kom uventet, og beslutningen om å reise var ikke gjennomtenkt, men vel om bord på flyet kommer tankene og minnene. Tankene på fortellingene som forstummet og lenkene som brast. Erindringen om glitrende øyne og smittende latter, om et vell av historier på en ustyrlig språkflom av polsk, jiddisch og hebraisk, av ubendig livsglede mot en bakgrunn av unevnelige livserfaringer.

Lenke til kommentar
Nei, men kanskje man ikke bør få trygt hvis man flytter ut av landet?

Du tenker selvfølgelig også på utflyttere til Costa Blanca da?

Det er vel forskjell på trygd og oppspart pensjon gjennom et langt yrkesliv med mange års betaling av skatt til staten?

Det er stadig flere jøder som spør seg selv om Israel er rettferdig.

På hvilken måte?

Følgende er fra siste Samtiden og er antakelig noe av det mest lesverdige som ble publisert om Israel i Norge i år

Kan du kort oppsummere budskapet? Teksten er litt for lang.

Lenke til kommentar
Denne kunnskapen kan også misbrukes til å skremme befolkningen inn i politikerenes hule hånd. Noe Bush sin administrasjon er flink til, vil jeg si.

Dette blir en helt annen problemstilling. Men ja, det er også en potensiell fare.

Hvor sier jeg at sensur er digg?

Hvor sier jeg at du sier at sensur er digg? Her påstår du at jeg kommer med feilaktige påstander, mens det du bygger dette argumentet på, er basert på en feilaktig påstand. Herlig, PencilCase. :!:

Det jeg sier er at for meg som opplevde den tiden selv, så virker det slett ikke så ekstremt dårlig, som enkelte yngre ser ut til å mene.

Det du sa var at du tror at det var et tryggere samfunn før. Du skrev ikke direkte at det var tryggere på grunn av sensur, men siden vi diskuterer i konteksten av nettopp statlig sensur er det den eneste logiske måten å tolke det originale innlegget ditt på. Jeg sa at denne "tryggheten" ikke nødvendigvis er noe positivt eller ønskelig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...