Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Kan aldri tenke meg det er ulovlig å filme. Dette var vel uansett "skjult kamera", såå...

Men politiet har jo ikkje lov å bruke makt dersom det ikkje er nødvendig, så du kan jo gå til ..vel, politiet og anmelde det heile vil eg tru. Såg veldig lite ut som om det var nødvendig med makt i denne situasjonen, i og med at alle andre var rolige der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gjør man når slikt skjer? Man kan ikke ringe politiet heller. Noen som vet om det er lov å filme slikt, eventuelt om politiet kan kreve at det ikke filmes?

Synsing:

Å kritisere og dokumentere (potensiell) myndighetsmisbruk er jo en av grunnsteinene i ytringsfriheten, så hvis det er forbudt å filme politiet synes jeg det er betenkelig. Sladding av ansikter o.l. for å hindre identifikasjon hos utenforstående (f.eks. hevngjerrige kriminelle) må dog kunne påkreves ved eventuell offentliggjøring, imo.

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste opplevd at jeg har tatt helt feil om diverse saker realatert til pollitkk og samfunn generelt. Og har i tillegg komt med feilaktig informasjon og jeg finner ingen sider som omtaler saker på en realistisk måte og jeg lurer på om det er noen som vet om noen sider som gir et realistisk synspunkt på diverse saker

Noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Hva gjør man når slikt skjer? Man kan ikke ringe politiet heller.
Spesialenheten for politisaker (tidligere SEFO)
Som henlegger omtrent alt de kommer over :nei:

Det er ikke til å skyve under en stol at SEFO har et lite problem jau.

Nordlands fylkeskommune skal innføre elektronisk billetteringssystem.

Nordland fylkeskommune har signert kontrakt med leverandøren Fara ASA av nytt elektronisk billetteringssystem for Nordland. Ifølge partene vil billettering bli enklere for alle brukerne etter at det nye systemet tas i bruk.

Verdien på avtalen med Fara ASA er på omlag 21 millioner kroner. Nærmere Nærmere 360 busser og 20 hurtigbåter i Nordland vil få nye billetteringsmaskiner. Maskinene vil koples opp mot et sentralsystem hvor alle data sendes og mottas automatisk.

Hvert enkelt selskap får tilgang til å hente ut sine egne data, mens fylkeskommunen vil kunne hente ut data fra alle selskaper. Dette kan blant annet være informasjon som antall passasjerer, reisemønster, informasjon om hvordan de ulike typene kort benyttes og hvordan betaling skjer.

Et nytt takstregulativ skal ferdigstilles løpet av våren 2008. Det er nødvendig for å få til en samordning av produkter, sonesystem og takstregler for hele fylket slik at det er gjenkjennelig uansett hvor du er i Nordland.

Tidligere har selskapene i stor grad hatt frihet til å lage sine egne produkter. Dette har resultert i at ute hos de forskjellig selskaper og operatører nå finnes omlag 120 ulike typer tilbud på kort og produkter. Målsetningen med det nye takstregulativet er å redusere dette antallet betydelig, men også koble dette opp mot et sonesystem som er langt mindre finmasket og komplisert. Et vesentlig moment her er å gjøre billettering enkelt og ukomplisert for publikum, operatører og fylkeskommunen, heter det i meldingen fra Nordland fylke.

- Å finne frem til et egnet billetteringssystem har vært en lang prosess, sier prosjektleder Terje Eide Andersen ved nærings- og samferdselsavdelinga. Det er komplekse systemer det er snakk om, og vi har brukt mye tid fra forprosjektet startet høsten 2005. Vesentlig her har vært kontakten med andre fylkeskommuner, operatører og leverandører, men også vurdering av ulike systemer, prinsipper, og trender, sier han.

Innføringen av det nye elektroniske billetteringssystemet vil skje i tre faser. Systemet vil testes senhøsten 2008 i et begrenset geografisk område. Senere vil systemet bli realisert fra februar 2009 og utover året.

- Landets fremste kompetanse på billettering, Sintef, har vært med i prosessen med å utarbeide kravspesifikasjonen til systemet. I tillegg har flere representanter for operatørene/selskapene vært sentrale, sier Terje Andersen videre.

– Derfor er vi trygg på at grundigheten vi har nedlagt i prosessen har gitt oss det beste ståsted for valg av leverandør og system, avslutter prosjektlederen.

KILDE: Vol.no

About f*** time?

Er det virkelig noe Nordland trenger så er det offentlig transport.

Lenke til kommentar
Jeg har i det siste opplevd at jeg har tatt helt feil om diverse saker realatert til pollitkk og samfunn generelt. Og har i tillegg komt med feilaktig informasjon og jeg finner ingen sider som omtaler saker på en realistisk måte og jeg lurer på om det er noen som vet om noen sider som gir et realistisk synspunkt på diverse saker

Noen som har noe tips?

Lær mer om saken til du sitter inne med fakta og ikke bare ræl. Jeg gikk selv gjennom en slik prosess. Jeg innså at mange ting jeg tok for gitt var løgner. For eksempel var jeg før en stor motstander av Israel, men så begynte jeg å sjekke fakta selv, og nå er jeg 100% på Israels side.

Lenke til kommentar

Noen som har noe tips?

Lær mer om saken til du sitter inne med fakta og ikke bare ræl. Jeg gikk selv gjennom en slik prosess. Jeg innså at mange ting jeg tok for gitt var løgner. For eksempel var jeg før en stor motstander av Israel, men så begynte jeg å sjekke fakta selv, og nå er jeg 100% på Israels side.

Ok, da får jeg gjøre det.

Lenke til kommentar

Noen som har noe tips?

Bra du fant den objektive sannheten ;)

Lenke til kommentar
Jeg gikk selv gjennom en slik prosess. Jeg innså at mange ting jeg tok for gitt var løgner. For eksempel var jeg før en stor motstander av Israel, men så begynte jeg å sjekke fakta selv, og nå er jeg 100% på Israels side.

Skiftet ståsted og gått fullstendig over til et annet ytterpunkt? Sånt gjør meg mistenksom :p

Sjøl vil jeg si at jeg sympatiserer sånn 50/50 med både palestinere og israelere. Ingen av dem har liksom 100% rett eller feil.

Lenke til kommentar
Med det mener du sånn halvveis at Israel bør utslettes? Eller hva?

Dagens mest kverulerende post?

Ellers:

Det er greit å få med seg nyanser i en sak og det skal ikke mye til for å innse at hverken israelere eller palestinere er feilfrie. De er tross alt menneskelige og jeg kommer aldri til å forstå at folk som sitter på ræven oppe i det trygge nord og sitter med nesa plantet i bøker mener de har innsikt nok til å forstå hvordan man skal løse midt-østen konflikten. Gjerne ha en mening om saken, det er jo flott og gjør at man kan øke innsikt gjennom diskusjon, men jeg må si jeg blir oppgitt når folk som Bergstø (SU) og andre folk på "andre siden" (FPU) er så bombastiske om denne konflikten som knapt nok de vise menn som kunne være besteforeldrene deres helt skjønner hvordan man skal kunne løse. 99% av nordmenn har ikke peiling på dette her, for vi har ikke erfaringen. Folk burde i det hele tatt være svært forsiktig med å ta bastante standpunkt i denne konflikten og diskusjonen rundt temaet går jo kun i sirkel fordi folk som ikke har peiling tror de har det. Jeg har ikke peiling, men jeg opplever allikevel flere som har mindre peiling enn meg som tror de har det. Nesten alle i dette landet her virker å være eksperter på midt-østen. Men summa sumarum så er det 90% med fordommer og uriktigheter vi makter å lire av oss. Man skulle trodd nyanser var fremmedord.

Lenke til kommentar

Dotten; Tendensen til å være uforholdsmessig sikker på egne vurderinger er størst innen områder som ligger utenfor vår egen ekspertise. En mulig forklaring på dette paradokset kan være at et område man ikke har tilstrekkelig innsikt i, kan fortone seg som ganske enkelt og uproblematisk.

Mens høy kompetanse innen et område gir bedre innsikt i usikkerhet til egen treffsikkerhet. :)

Lenke til kommentar
Ja, slik kan jeg nesten huske alle rabalderstrøkene jeg var innom som sjømann, fremstod. Ikke noe galt med det vel ... :whistle:

Ikke hvis man synes at Carl Johan skal være et "rabalderstrøk". :p

Jeg synes dette har kommet helt ut av kontroll (hvis man kan bruke slike ord om noe som egentlig aldri har vært spesielt kontrollert..), og det er på tide å gjøre noe med det.

Hvis man mener alvor av å kriminalisere prostitusjon (eller kjøp av sådan..), så får man ta de nødvendige grep også på gata. Sjekk av oppholdstillatelse og eventuell snarlig retur bør være en grei start.

Alternativt (dvs, ikke kriminalisering), få ting inn i mer ordnede former. De som ønsker dette vet alltids hvor man skal gå. Tilfeldige forbipasserende er sjelden interessert i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...