Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Enig med du. Merker jo at når det gjelder Iran har jeg slukt alt som har kommet gjennom media rått og hemningsløst.

Nå er det vanskelig å si noe om journalister fordreier sannheten eller rett og slett ikke vet bedre. Men det som er sikkert er vel at en beskrivelse som den Dotten kommer med neppe selger like bra som "det iranske folk er ekstreme terrorister som vil utslette Israel med atommakt". Det kan jo hende det ligger noe der :hmm:

Selvsagt selger det ikke, folk leser jo det ikke. Noe du er et godt eksempel på!

 

Hvordan er jeg et godt eksempel på det? Hvor ofte har vi fått servert noe annet enn krigstypeoverskrifter om munnhuggeriet mellom Bush og Ahmadinejad det siste året? Hvordan står dette i forhold til beskrivelser av hva som faktisk skjer innenfor iranske grenser? Det er et ensidig fokus på hvor fundamentalistisk Iran er (staten, ikke befolkningen) og jeg er på ingen måte overrakset over det Dotten beskriver. At jeg har stilt meg ukritisk til de store overskriftene i avisene er ikke det samme som at jeg kun leser de.

 

Men siden det tydeligvis er masse grundig journalistikk om de faktiske iranske forhold kan du sikkert henvise til det? Leser det med glede og interesse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke en BigBrother-teori, såvidt meg bekjent. Big Brother-konseptet er inspirert av George Orwells bok 1984 som omhandler England i et totalitært styre hvor man ble overvåket til enhver tid.

 

Det finnes mange artige konspirasjonsteorier, en av de mest kjente av de nymoderne er vel 9/11-teorien om at Bush planla angrepet for å ha påskudd for å føre krig. Filmen Loose Change (Som ligger på YouTube) er omtrentlig konspirasjonsteoretikernes bibel. Dette er vel også den teorien som har dratt med seg flest i en politisk retning, vil jeg tro.

 

En annen populær en selvfølgelig "Magic Bullet"-teorien som oppsto etter drapet på John F. Kennedy. Mange tror at det var CIA som drepte Kennedy, ikke Oswald som ble arrestert for drapet. Mye morsomt lesestoff for denne teorien og.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Det finnes ikke en BigBrother-teori, såvidt meg bekjent. Big Brother-konseptet er inspirert av George Orwells bok 1984 som omhandler England i et totalitært styre hvor man ble overvåket til enhver tid.

 

Det finnes mange artige konspirasjonsteorier, en av de mest kjente av de nymoderne er vel 9/11-teorien om at Bush planla angrepet for å ha påskudd for å føre krig. Filmen Loose Change (Som ligger på YouTube) er omtrentlig konspirasjonsteoretikernes bibel. Dette er vel også den teorien som har dratt med seg flest i en politisk retning, vil jeg tro.

 

En annen populær en selvfølgelig "Magic Bullet"-teorien som oppsto etter drapet på John F. Kennedy. Mange tror at det var CIA som drepte Kennedy, ikke Oswald som ble arrestert for drapet. Mye morsomt lesestoff for denne teorien og.

 

Lykke til. :)

I tillegg så har man alle teoriene rundt Echelon. Selv om det er et reelt prosjekt så er det mange teorier der ute om at ALLE blir aktivt overvåket via dette nettverket og alle ord som blir skrevet på nettet vil bli plukket opp av CIA. pga dette. Det skal visstnok ha ført til at uskyldige har blitt fengslet pga. uskyldige samtaler over nettet. For eksempel så skal en førskole lærer ha blitt arrestert når de plukket opp frasen "He really bombed last night."

Som EGENTLIG betyr "Han dreit seg ut", men ble tolket som om det var en terroristhandling

 

flere suspekte sider om Echelon

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Enig med du. Merker jo at når det gjelder Iran har jeg slukt alt som har kommet gjennom media rått og hemningsløst.

Nå er det vanskelig å si noe om journalister fordreier sannheten eller rett og slett ikke vet bedre.

Selvsagt selger det ikke, folk leser jo det ikke. Noe du er et godt eksempel på!

Hvordan er jeg et godt eksempel på det? Hvor ofte har vi fått servert noe annet enn krigstypeoverskrifter om munnhuggeriet mellom Bush og Ahmadinejad det siste året? Hvordan står dette i forhold til beskrivelser av hva som faktisk skjer innenfor iranske grenser? [...]

Jeg mener bare at du ikke bare kan legge skylden på journalistene. Informasjonen er tilgjengelig, men du må faktisk gjøre en liten innsats for å tilegne deg infoen. Bakgrunnsstoff er blir det sjeldent store oppslag av, av helt naturlige årsaker.

 

Går ut i fra at media referer til nyhetsmedier (jf. journalister, krigstypeoverskrifter, etc.). Disse skal server nyheter av høy verdi. Dvs. informasjonen må komme raskt og det må være noe som ikke skjer ofte og/eller ha stor innvirkning for leserne. Det er ikke ofte vi får en ny atommakt, så det opptar mediene en god del. Politiske forhold mellom Iran og Vesten har mye å si for stabiliteten i verden og det angår oss. Det samme kan ikke sies om at iranere liker å se på Seinfeld, annet enn et håp om at regimet vil falle en dag. Og uansett er det en situasjon som har vært uforandret i mange år.

Men siden det tydeligvis er masse grundig journalistikk om de faktiske iranske forhold kan du sikkert henvise til det? Leser det med glede og interesse.

The Economist hadde en rapport om Iran i juli: lenke

Ellers leste jeg i Magasinet i Dagbladet en gang om festing i Teheran. Finner den ikke på nett, men det var en del av det Dotten fortalte i den. Pluss litt mer, som om at iranere liker å drikke alkohol som folk flest, de må bare være ekstra forsiktig.

At Iran har enormt mange ulovlige paraboler i befolkningen regner jeg nærmest som allmennkunnskap.

Lenke til kommentar
At Iran har enormt mange ulovlige paraboler i befolkningen regner jeg nærmest som allmennkunnskap.

Det er alltids noen som ryker ut på første spørsmålet i "Vil Du Bli Millionær" selv om det er et common sense spørsmål.

Men det kan jo være at man var syk den dagen akkuratt et spesielt tema ble tatt opp i tredje klasse på barneskolen og heller aldri fått det med seg senere i livet.

Og her må jeg innrømme at jeg hadde gått på en smell, uten en krone fra Fritjof :whistle:

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde det var lov å bruke sunn fornuft her i landet. Så feil kan man ta
Det er nå fort gjort å glemme å ta med seg ting, og lett å være etterpåklok. Men om hun ikke hadde tenkt å ta den med seg for å kunne holde et øye med den i det hele tatt, så er hun kanskje ikke den med mest under topplokket nei
Lenke til kommentar

La oss håpe Batman tar skurken og gir han en POW.

 

batman_dark_tomorrow_pow.jpg

 

Om ikke annet så kanskje tyvene bruker utbyttet til å gi unger til sultende barn. Men er vel mer snakk om noen bortskjemte drittunger som stjeler fra en 15-åring som merkelig nok går rundt med smykker til en verdi av 20.000 kroner.

 

Jeg skylder på disse bling-tidene. The pressure, oh the pressure.

 

Bling.jpg

Lenke til kommentar

Hmm.

 

DNA- registret skal visstnok utvides, rart at dette ikke har fått noen større plass i tabloid avisene. Men kanskje det ikke er juicy nok for dem.

 

dag kan politiet bare DNA-registrere personer som er dømt for drap, voldtekt, grov vold og grovt ran. Med et utvidet register skal det bli lettere for politiet å få bukt med hverdagskriminaliteten.

 

og

 

Utvidelsen betyr at enhver som blir bøtelagt eller fengslet kan registreres.

 

Lenge leve rettssikkerheten sier nå jeg. Er vel ikke lenge før man tar neste steg med gps-, microchip sonder og dna prøvetaking på alle babyer i landet.

 

Dette blir vel som når man vedtok å gjøre historiens største endringer i Grunnloven. Var ingen store skriverier da heller, selv om man vedtok å blant annet fjerne inndelingen i odelsting og lagting.

 

Men det gir nok ikke dessverre like mange lesere som de fæle vekterene som tok i bruk en teknikk som politiet hadde fått sterke reguleringer på (men det at vektere ikke er politi har nok gått dem hus forbi i mange avishus tror jeg).

Lenke til kommentar
Dommeren har talt: Niggemeier skulle ha kontrollert alle kommentarene før de ble publisert.

 

Som blogger har man et redaktøransvar. Flere aviser/debatt fora har kontunuerilig kontroll av postene, og hegnar har til og med stengt kommentering på natten.

Samtidig så tar man skrittet inn i det offentlige rom, som vedkommende som ble omtalt i bloggen, må man regne med at man kan blir omtalt i obskure vendinger.

 

All in all så en lei avgjørelse, hvor mye skade kan faktisk kommentaren ha gjort fra 03 til 11? Omtalen i ettertid har nok vært mer omfattende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...