Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fy så flaut det var å se debatten på NRK rundt om kvinner bør ha obligatorisk førstegangstjeneste på lik linje med gutta. Dvs at landsplikten ikke skulle være avhengig av kjønn, men lik for alle.

[...]

En ting jeg ikke skjønte: Hva er det som er så åpenbart med at verneplikt for jenter gir et bedre forsvar?

 

Tror ellers det blir vanskelig å innføre dette; det beste man kan gjøre for likestilling i denne saken er å fjerne verneplikten. Men i norsk politikk ser den ut til å være totalfredet. Verneplikt for jenter tror jeg ikke tjener til noe annet enn symbolverdien.

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønte: Hva er det som er så åpenbart med at verneplikt for jenter gir et bedre forsvar?

 

Ettersom man (i teorien i hvert fal) skal plukke ut de beste så er det enkel sannsynlighetsregning. Det er større sjangse for å finne dem blant alle 18-åringer fremfor blant halvparten av 18-åringene+de jentene som frivillig vil inn.

 

Skal man ha likestilling eller likebehandling så kan vi ikke la kjønn avgjøre samfunnspliktene våre.

Lenke til kommentar
Stiller meg litt tvilende til at den teoretisk fordelen kan forsvare det ekstraarbeidet det blir med å kalle inn alle.

 

Man kaller ikke inn flere. Sesjon skal uansett bli noe for alle nå og det er der man siler ut de som faktisk blir innkalt. Så er ikke snakk om noe mer arbeid enn det som blir realiteten av at alle skal på sesjon.

 

Tallet på antallet som faktisk blir tatt inn vil ikke øke. Det vil samsvare med behovet. Noe som vil si at de fleste slipper. I hvert fall slik behovet er i dag.

Lenke til kommentar
Man kaller ikke inn flere. Sesjon skal uansett bli noe for alle nå og det er der man siler ut de som faktisk blir innkalt. Så er ikke snakk om noe mer arbeid enn det som blir realiteten av at alle skal på sesjon.

 

Tallet på antallet som faktisk blir tatt inn vil ikke øke. Det vil samsvare med behovet. Noe som vil si at de fleste slipper. I hvert fall slik behovet er i dag.

Da høres det bedre ut.

Skal man ha likestilling eller likebehandling så kan vi ikke la kjønn avgjøre samfunnspliktene våre.
Mulig jeg misforstod det som ble sagt på TV, men det virket som om noen mente forsvaret ville bli bedre hvis det var flere jenter der fordi de var jenter. Ikke noe sånt som at de som tjenestegjorde var bedre individuelt sett. Virker ikke helt kjønnsnøytralt.

 

Ser ikke bort fra at dette faktisk stemmer, da de har en del bra sider som ikke er så fremtredende hos gutter. Men jeg hører lite om det i debatter, og jeg tror Forsvaret, slik det er i dag, ikke utnytter det fullt ut. Eneste jeg hørte var at de kunne brukes til å kroppsvisitere kvinner i Afghanistan.

Lenke til kommentar

Det blir bedre fordi man ikke utelukker en hel gruppe av utvalget på bakgrunn av kjønn. Kvoterinsmaset og alt det andre tullet de driver med (senker eksempelvis styrkekrav til en stilling om man er kvinne), bl.a. i forsvaret, medfører heller et svakere forsvar enn et bedre. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2140978.ece

 

Regjeringen foreslår å endre navnet på KRL-faget til Religion, livssyn og etikk (RLE).

 

Endringen er en reaksjon etter at Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) 29. juni i år fastslo at det opprinnelige KRL-faget og ordningen med begrenset fritak er i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.

 

Regjeringen foreslår også å endre lovbestemmelsen om faget og i mindre grad endre fritaksbestemmelsen.

– Jeg har lagt avgjørende vekt på at vi må gjøre endringer som helt tydelig sikrer at vi ikke har et fag som er forkynnende, men som skal være et kunnskapsfag som vektlegger etikk, livssyn og kunnskap om religion, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) til NTB.

 

Regjeringens nye endringsforslag vekker sterke reaksjoner. KrFs 1. nestleder, stortingsrepresentant Dagrun Eriksen, er opprørt over det forslaget til endring av KRL-faget som regjeringen sendte ut på høring fredag.

– Det er helt tydelig at SV har benyttet sjansen til å gå langt utover det menneskerettighetene krever. Nå utsletter man Norges tusenårige historie med kristendommen som en stor del av vår kulturarv, sier KrFs 1. nestleder, stortingsrepresentant Dagrun Eriksen til NTB.

– De fjerner kristendommens plass i faget totalt. Nå må lærerne stå med stoppeklokke for å passe på at de ikke har ett minutt mer undervisning om én religion enn en annen. Det er historieløst, sier hun.

 

Jeg fatter ikke at folk enda stemmer på KRF..sånn..virkelig..

*riste på hodet*

Er de virkelig så dum at de tror at det nye faget vil fjerne kristendommen fra norske skoler siden det er så stor del av det norske samfunnet?

Redd for å miste framtidige velgere som velger KRF fordi det er det kristne partiet kan nok heller kanskje være agendaen? ;)

Lenke til kommentar

Så lenge Norge faktisk har kristendommen som statsreligion synes jeg det er helt naturlig at man har et større fokus på kristendommen i skolen, enn andre religioner. Å ha en statsreligion uten at det har noen praktisk betydning er ihvertfall totalt meningsløst. Da får man heller avvikle statsreligionen, og samtidig all offentlig støtte til religionsutøvelse, som bør være en ytterst personlig sak.

Lenke til kommentar
Så lenge Norge faktisk har kristendommen som statsreligion synes jeg det er helt naturlig at man har et større fokus på kristendommen i skolen, enn andre religioner. Å ha en statsreligion uten at det har noen praktisk betydning er ihvertfall totalt meningsløst. Da får man heller avvikle statsreligionen, og samtidig all offentlig støtte til religionsutøvelse, som bør være en ytterst personlig sak.

Statsreligion er en stor selvmotsigelse. Noen utdrag fra grunnloven.

 

Paragraf 2: Alle innbyggere har fri religionsutøvelse. Alle barn med kristne foreldre er lovpålagt å oppdras i kristen religion samme hva de selv måtte ønske. Selvmotsigende? Men det stopper ikke der.

 

Paragraf 3: En person ved navn Harald er lovpålagt å ha en bestemt religion. Det er forbudt for han å bytte religion. Hva var det paragraf 2 sa igjen om fri religionsutøvelse for alle? Loven er jo selvmotsigende for både Harald og landets barn. (Hvor lenge er det man juridisk er ansett som barn? Til man fyller 16 år?)

 

På samme måte er det lovpålagt at regjeringsmedlemmene må velges på bakgrunn av religiøs tilhørighet.

 

Jeg må bare si at jeg er glad jeg slapp unna profesjonelle religiøse manipulatorer. Forkynnere som de også kalles. Jeg synes synd i de barna som blir utsatt for kristne foreldre som følger grunnloven og ikke får friheten til å ha selvstendige tanker om religion. Et lovpålagt rekrutteringssystem gjør meg kvalm. Særlig når det er manipulering/rekruttering på samlebånd gjennom skolen.

 

Another Brick in The Wall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...