Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Ifølge Wikipedia skjedde det i 2004, men folkeavstemningen resulterte i at Chavez ble sittende. Det kreves at 20% av de stemmeberettigede står bak anmodningen.

 

Venezuelan recall referendum, 2004

 

Og så har vi California recall election, 2003. Det hadde jeg helt glemt av. De fleste delstater i USA tillater krav om nyvalg i lokalvalg, og noen også i delstatsvalg. Men ikke i de nasjonale valgene. Skulle 20% av befolkningen kunnet kreve nyvalg i USA tror jeg vi hadde fått dem hele tiden, siden det bare er to store partier....

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For første gong ligg dei norske leseresultata no under gjennomsnittet for OECD.

Noreg ligg under gjennomsnittet i OECD både i naturfag, matematikk og lesing.

 

Dei norske elevane er svakast i Norden i alle faga, viser resultata frå PISA-undersøkinga 2006 som vart offentliggjorde i dag. Det er ein tilbakegang i matematikk og lesing, men mest i lesing.

 

Kunnskapsministeren vil setje i verk tiltak for å betre situasjonen.

 

PISA (Programme for International Student Assessment) kartlegg kompetansen til 15-åringar i lesing, matematikk og naturfag.

 

- Vi kan ikkje akseptere at ein av fem elevar les så dårleg at dei har store problem med å forstå informasjon og tileigne seg kunnskap ved å lese. Lesekompetanse er grunnleggjande for all vidare læring og for å kunne fungere i arbeidslivet, seier Bård Vegar Solhjell.

 

- Mange norske elevar kan ikkje bruke rekning til å løyse enkle problem frå kvardagen. Grunnleggjande forståing for naturfaglege samanhengar og tenkjemåte er også viktig for å greie seg i eit moderne samfunn, ikkje minst i praktiske situasjonar. Det seier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell. Eg vil derfor sette i verk tiltak på både kort og lang sikt.

 

Desse resultata stadfester langt på veg det som dei tidlegare undersøkingane viste, men samstundes har det vore ein generell tilbakegang sidan 2000. For realfaga har vi tal tilbake til 90 - talet som syner at tilbakegangen har skjedd over lengre tid.

 

Tiltakene som blir satt i verk:

 

Kunnskapsdepartementet vil setje i verk desse tiltak på kort sikt:

  • Utarbeide rettleiingsmateriell for betre leseopplæring
  • Kommunane må prioritere dei skulene som har svakast leseresultat i nasjonale prøver
  • Nasjonal idedugnad med forskarar og sentrale aktørar i sektoren (kommunane, Foreldreutvalet for grunnskulen, lærarorganisasjonane og Elevorganisasjonen) om tiltak for betre opplæring

På lengre sikt vil nasjonale utdanningsstyresmakter forsterke og justere allereie igangsette tiltak og setje i verk andre tiltak:

  • Satsing på barnehagane i samanheng med resultata frå PISA
  • Vekt på lesing i SFO og leksehjelpsordninga
  • Fleire timar på barnesteget frå hausten 2008 med prioritering av grunnleggjande dugleikar, særleg i lesing
  • Meir målrette kompetanseheving for lærarar retta mot spesielle fagområde på nasjonalt nivå og retta lokalt mot skular eller kommunar der kvalitetsvurdering og tilsyn har vist svikt.
  • Styrkje kompetansen til skuleleiarar og vurdere strengare kompetansekrav og utdanning
    Rettleiingsmateriell retta mot foreldra

Regjeringa vil våren 2008 leggje fram ei stortingemelding om kvalitet i opplæringa med nærmare analyse av tilstanden og med framlegg om strategiar og tiltak.

http://www.regjeringen.no/nn/dep/kd/Presse....html?id=492969

 

Jeg savner fortsatt mer obligatorisk realfag, og generelt mer obligatorisk jobbing i skolen. "Læring på eget ansvar" høres veldig flott ut, men når den generelle holdningen i skolesystemet hos de unge er å gjøre minst mulig så sier det seg selv at målet fort blir utopisk.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Jeg savner fortsatt mer obligatorisk realfag, og generelt mer obligatorisk jobbing i skolen. "Læring på eget ansvar" høres veldig flott ut, men når den generelle holdningen i skolesystemet hos de unge er å gjøre minst mulig så sier det seg selv at målet fort blir utopisk.

Hvorfor mer obligatorisk realfag? Grunnleggende matte er jo selvfølgelig viktig å kunne for alle, og man burde absolutt fokusere på å gi alle solide basiskunnskaper. Men å tvinge alle gjennom avansert matte synes jeg blir galt når de ikke får bruk for den senere. Det er heller er ikke alle som har forutsetninger for å forstå den, så man burde konsentrere ressursene om dem som har motivasjonen og forutsetningene.

 

Da jeg hadde matte kunne jeg mye om likninger og cosinus og alt det der, men jeg hadde glemt hvordan man regnet grunnleggende regnestykker uten kalkulator. Med tanke på at jeg ikke finner matte interessant kommer jeg sannsynligvis aldri til å få bruk for cosinus, men å kunne multiplisere uten en kalkulator derimot er rimelig grunnleggende lærdom.

 

Ellers er jeg enig i at man burde stille høyere krav til elevene når det gjelder arbeidsinnsats, det er dessverre forbausende få som ser på gode karakterer som motivasjonsfaktor nok i seg selv til å legge litt innsats i skolearbeidet.

Lenke til kommentar
Mattilsynet har blant annet avdekket:
  • Produksjonslokaler som ikke har vært vasket på flere år
  • Gulv i oppløsning
  • Døde fluer og insekter i lokalene
  • Skitne og rustne lagringstanker
  • Råtten lukt
  • Manglende håndvask og toalett
  • Rustent produksjonsutstyr
  • Oppbevaring av lever i åpne taker utendørs, uten beskyttelse fra fugler eller dyr.

Råtten lukt fra tranproduksjon kom vel ikke som noen bombe....

Uansett lite tiltalende!

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Man må jo bare bli glad i Linda Eide sine jordnære programmer på NRK. Sist avsluttet programmet med at hun tok et øye fra et smalahove på gaffelen, glefset det i seg og sa "Mmmm, deilig". (Se de siste 20 sekundene her)

 

I dag gikk hun tur med en feit middelstor hund og spurte folk på gata om de ville spist hund, for eksempel denne. De fleste svarte nei, huff og lignende. Så var hun selv på hundemiddag og ble meget fornøyd. Litt fåresmak mente hun. Så tok hun med seg røkt hundekjøtt til kantina i NRK og lot andre få smake på godbitene. Nam nam.

 

Men dagens program handlet egentlig ikke om hund men om gris. Programmet fulgte en gris fra fødsel til middagsfatet. Med slakting og det hele. Hun hadde også en liten avstikker innom et sykehus som drev med forskning på griseorganer og hjalp til med hjertekirurgi på en gris.

 

Litt av ei dame. Jeg småhumret meg gjennom hele programmet. Det var jammen ikke noe for fisefine hubbabubba-blondiner. :D

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket. Iranske myndigheter har jo hele tiden sagt at atomprogrammet deres kun er myntet på kraftproduksjon og til tross for all FUD fra amerikanske media så har jeg trodd mer på Irans versjon av historien.

 

____________________

 

Ellers så er det nokså komisk å lese rørende historier om "å gjøre alt" for å redde 800 norske ulønnsomme arbeidsplasser med subsidier og trusler om nedleggelse når næringslivet aldri har manglet så mange arbeidstagere før. Nå er det oppe i 132 000 ubesatte stillinger. Det måtte jo vært kjempepositivt om 800 personer hadde gått fra en ulønnsom og subsidiert bedrift til en lønnsom og usubsidiert bedrift, men nå er det vel ikke alle som liker forandringer. "Sånn har jeg gjort det i alle år og vil fortsette med det til jeg dør, koste hva det koste vil".

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket. Iranske myndigheter har jo hele tiden sagt at atomprogrammet deres kun er myntet på kraftproduksjon og til tross for all FUD fra amerikanske media så har jeg trodd mer på Irans versjon av historien.

 

____________________

 

Ellers så er det nokså komisk å lese rørende historier om "å gjøre alt" for å redde 800 norske ulønnsomme arbeidsplasser med subsidier og trusler om nedleggelse når næringslivet aldri har manglet så mange arbeidstagere før. Nå er det oppe i 132 000 ubesatte stillinger. Det måtte jo vært kjempepositivt om 800 personer hadde gått fra en ulønnsom og subsidiert bedrift til en lønnsom og usubsidiert bedrift, men nå er det vel ikke alle som liker forandringer. "Sånn har jeg gjort det i alle år og vil fortsette med det til jeg dør, koste hva det koste vil".

Billig og miljøvennlig strøm til industrien er positivt for industrien, lokalsamfunnet og miljøet. Kall det gjerne subsidier og tro at markedet alltid finner den beste løsningen. Personlig så har jeg absolutt ingen tro på at markedet alltid har rett.

 

Når det er sagt, Norske Skogs utspill er nok et ledd i at kraftavtalen skal reforhandles snart. Ved å true med nedleggelse og nedflagging så får de antakeligvis en bedre avtale, eller de kan lett komme seg unna med en utflagging. Det er selvsagt billigere å produsere papir i Kina eller Polen enn i Norge.

 

Men at Norske Skog flagger ut hele produksjonen (som jeg innbiller meg at jeg spådde de ville gjøre når Union-saken pågikk for fullt) ville vært veldig synd. Vi har mye miljøvennlig kraft i dette landet, vi har masse skog som bør utnyttes og mange lokalsamfunn er avhengig av Norske Skogs maskiner. Det ville vært synd å bare skylle alt dette ned i dass :(

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Vi har mye miljøvennlig kraft i dette landet, vi har masse skog som bør utnyttes og mange lokalsamfunn er avhengig av Norske Skogs maskiner. Det ville vært synd å bare skylle alt dette ned i dass :(

Det er da ikke noe poeng i å bruke skogen bare for å bruke den. Og strømmen gjør like god nytte i andre bedrifter som i norske skog. Hvis det går an å drive papirindustri i Norge, så blir det gjort, enten av NSG eller andre. Hvis det ikke går, så får vi finne på noe annet. Kunstig åndredrett er ikke hensiktsmessig i lengden.

Lenke til kommentar

Reagerer på toppløsbilde av datteren

 

Da det ble holdt lanseringsfest for boka på Fotogalleriet i Oslo i forrige uke, tok faren til en av de avbildede jentene ordet og opplyste forsamlingen om at Tomter ikke hadde fått lov til å mangfoldiggjøre et bilde der to jenter framstår toppløse.

 

 

Blåst opp på invitasjon

– Min datter framstår toppløs og i et lite heldig lys på bildet, som er det mest kompromitterende i hele boka. Det var dessuten dette bildet som på spekulativt vis ble blåst opp i A2-format og brukt på invitasjonen til lanseringsfesten. Denne invitasjonen ble spredd til en rekke norske reklamebyråer i Oslo og London, sier han til Dagbladet.no.

 

Datteren var forøvrig over 18 når bildet ble tatt..og er over 18 nå og..men den aktuelle faren nekter fotografen å møte eller å prate med datteren - som om hun ikke skulle vært myndig eller noe som helst :).

 

Jeg mener fotografen har sitt på det tørre her...og at faren burde oppdratt sin datter bedre om dette var så viktig for han!

 

– Men jeg tilbrakte en hel dag sammen med dem og mener jeg har vært svært påpasselig med at alle visste hva jeg jobbet med, og at alle ga sitt samtykke. Det er ikke akkurat sånn at jeg har ligget i skjul med kameraet, sier Tomter.

 

 

Får ikke snakke med datteren

Han viser til at han ikke har mottatt noen innvendinger fra den avbildede jenta, som var myndig da bildet ble tatt, bare faren hennes.

 

– Jeg har forsøkt å komme i kontakt med jenta selv, men det ønsker ikke faren. En venninne på den samme russebussen bekrefter imidlertid at alle ga sitt samtykke til fotograferingen, sier fotografen.

 

– Jeg forstår at faren ikke er enig i det datteren har gjort, men jeg forholder meg til dem som myndige mennesker og mener jeg har opptrådt ryddig, sier han.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Datteren var forøvrig over 18 når bildet ble tatt..og er over 18 nå og..men den aktuelle faren nekter fotografen å møte eller å prate med datteren - som om hun ikke skulle vært myndig eller noe som helst :).

 

Jeg mener fotografen har sitt på det tørre her...og at faren burde oppdratt sin datter bedre om dette var så viktig for han!

Det er riktig. Hvis datteren har gitt sitt samtykke har faren absolutt ingenting han skulle sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...