Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Dagens gladsak, månedskortprisen i Oslo kuttes med 170,-, ny pris er 550,- :).

Glimrende! Sånne tiltak liker jeg. Det vil glede svært mange og i tillegg gi en positiv miljøeffekt.

 

Ikke at jeg bor i Oslo jeg heller men det er likevel et glimrende tiltak. Er enkeltbilletter også redusert?

 

Redigert: Hvor tas pengene fra? Altså, hvor blir innsatsen redusert eller inntektene økt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1463542.ece

 

Dagens gladsak, månedskortprisen i Oslo kuttes med 170,-, ny pris er 550,- :).

 

Dette er glimrende! Jeg bor heller ikke i Oslo lenger. Men den tid jeg gjorde det var det slik at kollektivtransporten var ett mye bedre alternativ enn bil. Med denne prisreduksjonen vil enda flere forstå dette.

 

Prisene for enkeltbillett i Oslo er jo svært konkurransedyktige fra før (20 kroner for 1 times reise). Og de har plenty av rabbatordninger som kutter ned snittprisen pr reise. (dagskort til 50/60 kroner, Flexikort (lite klippekort), ukeskort osv.)

 

Håper Stavanger/Rogaland følger etter! I oslo klarte jeg meg helt fint (om ikke bedre) uten bil - her er jeg nødt til å bruke bilen nesten daglig. Og det er dessverre billigere i snitt "pr tur" å bruke bilen en kollektivt. :(

 

Heia Oslo Sporveier!

Lenke til kommentar
http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1463542.ece

 

Dagens gladsak, månedskortprisen i Oslo kuttes med 170,-, ny pris er 550,- :).

 

Ikke at jeg bor i Oslo lengre, men denne prisen betyr jo at fler vil la bilen stå, og miljøet spares littegranne til. FLOTT!

Jeg kan jo også nevne at det som gir mest vekst for kollektivtrafikken ikke er lave priser, men tilgjengelighet og frekvens. Så det kan hende man ville fått enda mer miljøeffekt om man brukte pengene på bedre ruter i stedet for :)

Lenke til kommentar
For å flisespikke litt er det så vidt jeg vet 22 kroner minstetakst, 25 kr hvis man skal langt på Østeråsbanen og 33 kr om man skal langt på Kolsåsbanen.

 

22 kroner er riktig.

 

Nå må vi ikke blande sammen Oslo Sporveier og SL. Kjøper man en billet er den gyldig i èn time på alle Oslo Sporveiers ruter. Rutene som går ut av byen (til Nittedal, Lillestrøm etc.) har ett eget og langt mer rigid billetsystem.

 

http://www.sporveien.no/Kundesenter/Hva-koster-reisen/

Endret av aPantry
Lenke til kommentar

Isbilen: Det bar vel ikke konstruktørene men politikere som sto for valget (mot advarslene) og dermed må få Nelson Muntz hånlatter rettet mot seg.

 

Men nå vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte av fadesen. Marmor verd like mye som 3 middels kulturhus i Norge viser seg å degraderes til søppel. Hele Operaen har kostet omtrent det samme som 200 middels kulturhus i Norge. Annenhver kommune kunne fått nytt kulturhus til 20 millioner kroner for den samme prisen. Prioriteringen av Operaen fremfor f.eks nye kulturhus eller andre kulturtiltak er en kulturell skamplett i Norsk historie. Men nå er jo de fleste som bestemte det godt plantet i Oslo og tenkte vel ikke lengre enn sin egen nese.

 

Med det samme jeg er inne på temaet får jeg vel trekke frem det delvis spøkefulle og delvis seriøse forslaget mitt for hva de burde gjort med Bjørvika: Bygget et majestetisk flott og digert gasskraftverk der. På Mongstad og Tjeldbergodden går veldig mye av energien tapt fordi kjølevannet ikke kan brukes til stort. I Oslo kunne kjølevannet varmet opp store deler av Oslo sentrum og dermed redusert behovet for strøm kraftig. Et gasskraftverk ville vært et stolt nasjonalsymbol over hvor miljøvennlige vi er her i Norge. Det kunne vært bygget så pent at det hadde blitt en turistattraksjon. Et miljøfyrtårn som ville vært glimrende reklame for Norsk teknologi.

Lenke til kommentar

http://www.na24.no/naeringsliv/article1465810.ece

 

"De hadde mulighet for 150 millioner kroner. Nå taper kommunene utrolige 350 millioner kroner.

..

Advokat Knut Bergo sier at Citibank vil begynne å tvangsselge de fire nordlandskommunenes investeringer. Nå må kommunene betale 150-170 millioner kroner for å unngå å tape alt.

..

Terra Securities må legge ned virksomheten med umiddelbar virkning, og 70 ansatte mister jobben."

 

 

http://www.na24.no/naeringsliv/article1465740.ece

 

"Skandalen i meglerhuset Terra Securities krever nå et nytt offer. Konsernsjef for hele Terra-gruppen og styreformann i Terra Securities, Ola Sundt Ravnestad, trekker seg. Han har ikke lenger styrets tillit.

..

Ravnestad har ifølge Terras årsrapport en etterlønn på 18 måneder, noe som ut fra 2006-lønnen tilsvarer hele 5,5 millioner kroner. På pressekonferansen onsdag ville ikke Terra kommentere etterlønnen til Ravnestad."

 

 

Største finansskandale i Norge siden bankkrisen ?

Lenke til kommentar

Kristin Halvorsen fotjener litt ros for å være klar og tydelig i denne saken:

 

Hun retter også skarp kritikk mot kommunene som har investert gjennom Terra.

 

- Det virker på meg som om mange forholder seg til bankene som om det er et familiemedlem, som bare vil dem vel. Det er ikke sånn. Både privatpersoner og kommuner må skaffe seg alternativ informasjon. Man bør ikke låne penger for å spare, sier Halvorsen.

 

Hun mener at kommunene ikke har satt seg godt nok inn i produktene de har kjøpt.

 

Men hun tar ikke tapene.

 

- Vi er ikke et sikkerhetsnett for vanvittige spekulasjoner, sier hun.

Kommunene får ta støyten for sin dumheter selv. Så kanskje de og andre kommuner lærer. Så får vi håpe at velgerne i disse kommunene har vett på å si fra ved neste valg. Dette er i grunnen såpass alvorlig at det burde vært anledning til å kreve nyvalg i slike tilfeller...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig betingelsene for at man skal kunne kreve nyvalg? En viss prosent innbyggere som forlanger det?

Man kan ikke. Ikke her i landet. I en del land kan regjering/statsminister kreve nyvalg for å få avklart sitt parlamentariske grunnlag, men den ordningen har vi ikke her. Jeg vet i farten ikke om noe land med parlamentarisk styresett hvor befolkningen kan kreve nyvalg sentralt eller lokalt. Noen andre som vet?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...