Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg tror vel hovedpoenget her er snobberiet til statsministerens kone. Det var ikke faktum at rikfolk sløser unødig mye på møbler som opptok henne, men at alle gjorde det likt. Og så er tydeligvis 80% av omgangskretsen hennes (og da implisitt også Jens?) rikfolk og snobber. Å gå ut i media på denne måten når du er kona til statsministeren i en regjering som stadig vekk messer om utjeving mellom fattig og rik er kanskje det de (og jeg) reagerer mest på.

 

Vel faktisk reagerer jeg mest på at dette er førstesideoppslag. Men det passer vel sånn sett med profilen til interiørmagasinet Dagbladet :p

 

For øvrig er jeg ikke uenig Kalinken. Selv kjøper jeg forholdsvis dyre møbler og klær, men så kjøper jeg det tilsvarende sjelden.

For meg blir dette bare ennå et eksempel på hvordan eliten i Høyrbeiderpartiet er totalt fremmedgjort i forhold til de de svakerestilte de påberoper seg å være den høye beskytter for.

 

Men selv om denne saken illustrerer dette på en mesterlig måte, så er det ingenting i mot den grelle virkelighet at Jens & Co gikk til valg på å redusere (inntekts)forskjellene mellom folk, men siden da er det eneste jeg har merket at de har økt avstanden mellom meg og dem med opp mot kr. 300.000,- ...

 

Hvorfor de ikke blir tynt opp og ned og i mente for dette i media kan bare forklares med at over 80% av alle journalister og redaktører stemmer rødgrønt. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De bøndene jeg kjenner til kjører til tippekiosken og går aldri på tur uten at det er jakt.

 

Jeg kjenner en håndfull bønder som går på tur uten at det er jakt. Dog kjenner jeg ingen jegere som kjører til tippekiosken.

 

Konklusjon: Bønder burde gå på tur til tippekiosken, og jegere burde bruke bilen oftere.

Lenke til kommentar
De bøndene jeg kjenner til kjører til tippekiosken og går aldri på tur uten at det er jakt.

 

Jeg kjenner en håndfull bønder som går på tur uten at det er jakt. Dog kjenner jeg ingen jegere som kjører til tippekiosken.

 

Konklusjon: Bønder burde gå på tur til tippekiosken, og jegere burde bruke bilen oftere.

Nei nei... det blir helt feil!

Jeg kjenner noen et par jegere som ikke bruker bilen often, og jeg kjenner noen som ikke er bønder som heller ikke kjører til tippekiosken.

Derimot så vet jeg om flere som bor i by'n og kjører til butikken rett som det er!

Lenke til kommentar
Nei nei... det blir helt feil!

Jeg kjenner noen et par jegere som ikke bruker bilen often, og jeg kjenner noen som ikke er bønder som heller ikke kjører til tippekiosken.

 

Neineinei!

 

Noen kjenner ingen jegere som ikke kjører uten tippekiosken, og går jakten uten bil!

 

:tease:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Først la meg presentere meg selv: jeg er 18 år, går IKT og jobber som butikkmedarbeider, altså kasserer. Jeg har jobbet nå i to måneder, og jeg er sjokkert over folks holdninger ovenfor oss og behandlingen vi kasserere og butikkmedarbeidere får.

 

Butikken vi arbeider i, er en vanlig Prix-butikk med Posten. Butikken har alltid tre ansatte, en vaktleder, en kasserer og en som har ansvaret for posten. Og i rushtiden (det vil si klokken 16 til 18) så er det alltid så mye stress. Vi som jobber der, studerer alle sammen, f. eks. de dagene jeg jobber, er det meg og to andre som studerer på universitetet som jobber rett etter skolen til 23 om natta, hvor vi igjen har 6-7 timer med søvn, før ny dag.

 

Og mens vi jobber, gjør vi vår aller beste, ikke bare som et krav til arbeidsgiveren, men også av folkeskikket som er banket inn i huet på oss i løpet av 1x antall årene vi har levd på denne planeten, å behandle dere så godt som mulig. Men likevel blir vi hver eneste dag slengt dritt til, truet med å bli saksøkt, osv osv. Kan egentlig ikke si så mye annet enn at vi blir behandlet som hundelort. Det er faktisk ikke så veldig enkelt for tre ansatte å:

* ta av seg kunder som trenger hjelp med produkter

* en som alltid sitter i kassa

* en som (nesten) alltid sitter i posten

* en som må holde butikken ren

* en som må passe på pantemaskinen

* en som må fylle på varer

etc

 

I et samfunn finnes det selvfølgelig folk som alltid skal kreve alt fra alle, men ofte går det over streken for hvor mange som oppfører seg slik de gjør. For eksempel hører jeg alt for sjeldent "kan jeg ta ut penger?", det er aller oftest "jeg skal ta ut x kroner", med et dypt SKAL. Å ta ut penger er faktisk ikke en del av vår service, men en liten tillegg vi har. Enda verre er det for oss Prix-medarbeidere, som må telle alt av pantelapper, returlapper og hver eneste krone (14 000 mer eller mindre hver dag i kassa, 180 000 i posten, som forsåvidt er nesten automatisk). Jeg forventer ikke at kunder ikke skal ta ut penger lenger og ikke handle hos oss, men en liten takk, eller ihvertfall spørre på en normal menneskelige måte hadde vært fint.

 

Ofte krangler også folk over små ting som er så jævla latterlige. Kunder som for eksempel handler for 1000 kr kommer tilbake midt i rushtiden hvor vi ansatte er stresset og sier at han har regnet ut at han skulle betale 1334 kr, og ikke 1342 kroner som han har fått. Selvfølgelig er dette trist, det er 8 kroner, men de er dine og det skal du ha tilbake. Men hva hjelper det å si "disse drittfolka kan ikke telle penger engang. bare vent, jeg skal saksøke deg, butikken deres og hele den jævla kjeden deres. fytti helvete altså".

 

Eller når jeg glemmer å gi en person som sier "40 prince ekstra mild golden, 3 poser, en lighter og kvitteringa. ta denne pantelappen også" (høres ikke så vanskelig ut, men tenk deg x antall hundre kunder sier noe lignende) en pose, hvor de litt senere kommer tilbake og sier "skal jeg få den jævla posen min eller?". Ofte får jeg det tilslengt midt opp i trynet selv om jeg ikke har glemt dem og er på vei til å gi dem en pose også.

 

Poenget mitt er, vi butikkmedarbeidere ER faktisk mennesker, tro det eller ei. Vi har faktisk familie, venner, utdanning og et liv. Så oppfør dere som om vi var noen. Vi er ikke maskiner dere bare kan slippe sinnet deres på oss. Takk for at jeg får lufte tankene mine.

Lenke til kommentar

Mange eier ikke folkeskikk.

 

Vi har bruk for mange typer jobber i samfunnet og jeg ser ingen grunn til å se ned på noen bare fordi de fyller en oppgave som man selv ikke kunne tenkt seg. Ser at trådstarter "unnskylder" seg med at alle i butikken "egentlig er studenter som senere skal få bedre jobber". Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendig å nevne dette. Om det er en person som er fornøyd med å jobbe der og ikke har videre karriæreplaner burde det også være helt OK.

 

Man bør også være klar over at om man ikke viser respekt for en gruppe så kan den samme gruppen vise manglende respekt tilbake. Og det skjer ikke nødvendigvis på en måte man straks oppdager...

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Butikken har alltid tre ansatte, en vaktleder, en kasserer og en som har ansvaret for posten.

Er det en slags mikrobutikk eller?

 

Noe av det aller, aller verste folk vet er å stå i kø. Folk blir sure av kø. Hvis det sliter i rushtiden, få ta i flere ansatte.

 

Forøvrig er det selvsagt ikke akseptabelt å bli uforskammet mot betjeningen, selv om det er kø.

Lenke til kommentar

Hva er dealen med Drillo i Irak?

Synes hele turen hans begynner å ligne en farse.

Ikke får han lønn.

Og han har en assistent som han ikke har(!), men som irakiske fotballforbundet (IFA) bekrefter.

Samme assistent(?) sier

- Jeg føler meg misbrukt av Drillo. Det er det ingen tvil om.

- Jeg har flere ting på hjertet, men det er for tidlig å være åpen om alt. Det blir helt sikkert en stor historie når det kommer frem hvordan han fikk jobben.

I bekreftelsen fra IFA (se første link), som bruker hotmail og yahoo mail-addresser, omtales Drillo, som nettopp Drillo Olsen, og ikke med hans egentlige navn.

Det hele virker jo bare noe useriøst kanskje. Det hadde jo vært festlig med en nordmann som kunne gjort det bra i et f-VM! Og at han ikke kommer hjem som komiske-drillo..

 

Vi ønsker å "bli kvitt" kundene fortere enn dere aner, men det er ikke lett.

Kan det være det som gjør kundene noe kjipe?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg hadde handlet på en butikk som ikke hadde nok ansatte.

 

Jeg skal innrømme at jeg blir overrasket over folk som jobber i kassen eller som telefonselgere, og hvor overrasket de blir over behandlingen. Når man først sitter i kassen og treffer mange hundre mennesker hver dag, så er det klart at noen kommer til å være kjipe - sånn er jo verden. Jeg skal være enig i at mange formulerer seg dårlig ("Jeg skal ha/Jeg kan få" framfor "kan jeg få?"), men det er nå sånn det norske språket er blitt. Hvis man er typen som tar sånt til seg så passer man kanskje ikke i jobben. Evt så kan man ha nok ansatte.

Lenke til kommentar

Har ikke eksakt samme "story" vært diskutert i en tråd her på forumet tidligere?

 

-

Forøvrig kjøper jeg ikke "du har valgt en drittjobb da må du tåle dritt"-holdningen til Steffypants. Jeg mener politiet og statsvegvesen gjør en drittjobb (i alle ordets betydninger) men tier viselig stilt om dette i møte med dem. At en etat,butikk eller organisasjon etc. ikke holder stand generellt er i seg selv kritikkverdig - men man hamrer da ikke løs på personer som tilsynelatende ikke er ansvarlige for tingenes tilstand (som deltidsansatte). En langt mer adekvat tilnærming til problemet er å slutte å handle der man ikke føler seg bekvem med tingenes tilstand. Utskjelling av andre mennesker i det offentlige rom er lite aktverdig hvordan man enn vender på det.

 

De gangene jeg havner i samme kø som en som driver med slikt irriterer jeg meg mest over drittslengeren. Hvem er disse menneskene som mener å inneha retten til å forsure personal og andre kunders dag med verbalt grisemøkk?

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Jeg jobber på butikk og de aller fleste mennesker som er innom der er rimelig høflige og tålmodige. Men så er det alltid de som blir forbanna og klagete når de spør om en vare og jeg rett og slett ikke vet noe om denne varen. Vi får inn nye varer omtrent hver dag, en deltidsansatt kan ikke ha styringen på alle de tusen varene vi tilbyr.

Lenke til kommentar
Men likevel blir vi hver eneste dag slengt dritt til, truet med å bli saksøkt, osv osv.

Slik er det å jobbe mot kunder :)

 

Mange mennesker er så plugget igjen i hodet at man lurer på hvordan de i det hele tatt klarer å knytte skolissene sine.

 

Man kan i det hele tatt miste troen på menneskeheten ved å jobbe direkte mot kunder. Heldigvis er ikke alle fullstendige idioter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...