Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

kort sagt er det verdt å sjekke denne saken nærmere

Hvorfor?

Fordi nå er det ikke lenger det viktigste om hun hadde på seg en slik genser. Hun kan ha hatt på seg en slik genser fordi hun frøs på fest og noen gav den til henne. En slik forklaring hadde jeg godtatt. Det som ikke er like lett å godta er når politikere forandrer forklaring og tilsynelatende lyver. Jeg kan godt ha en politiker som uforvarende gjør en feil, men en som lyver er en helt annen sak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hun sa først at det var manipulert. Det var hun helt klar på. Men når noen kommer med MMS-bilde med avsender så trekker hun plutselig det utsagnet tilbake og nekter å si om det er ekte eller ikke

Jeg er rimelig sikker på at hun helt fra begynnelsen sa at det kunne være en mulighet for at hun hadde hatt på seg genseren uten å være klar over hva det betydde.

Lenke til kommentar
Hun sa først at det var manipulert. Det var hun helt klar på. Men når noen kommer med MMS-bilde med avsender så trekker hun plutselig det utsagnet tilbake og nekter å si om det er ekte eller ikke

Eh, den MMS-meldingen snakket man om helt fra første stund. Det var jo diskusjoner om man kunne fake numre, husker du ikke det?

Lenke til kommentar

Danmark vil gi heroin på resept

 

Den danske sunnhetsministeren snur og går inn for å behandle tunge narkomane med heroin.

 

...

 

Dansk kollbøtte.

Så mange som seks europeiske land på kontinentet, og Canada, har nå slike heroinprosjekter, men motstanden har hittil vært stor i nordiske land.

 

I Danmark begynte noe for alvor å skje etter sommerferien. Det høyreorienterte Dansk Folkeparti la i Folketinget frem forslag om et forsøksprosjekt og fikk støtte fra hele venstrefløyen i dansk politikk. Men selve gjennombruddet kom da den danske sunnhetsministeren Lars Løkke Rasmussen (V) før helgen overraskende rykket ut i avisen Politiken og sa han vil ha heroinbehandling på permanent basis.

 

Sunnhetsministeren har tidligere vært sterk motstander av slik behandling. "Det er snakk om litt av en kollbøtte for Venstre og sunnhetsministeren", skriver Politiken om snuoperasjonen.

 

 

Slik forklarer Rasmussen selv snuoperasjonen overfor Politiken.

 

- Jeg har hele tiden sagt at min reservasjon ikke har vært ideologisk forankret. Sundhedsstyrelsen (Helsedirektoratet, red.anm.) peker i sin rapport på at de utenlandske erfaringene viser at det helt klart er noe i det her.

 

- Og det skal naturligvis en politiker ta alvorlig, og derfor er min innstilling at vi skal gjøre det.

 

...

 

I Danmark er det 900 til 1200 tunge narkomane som ikke responderer på behandling med metadon, Subutex og annen ordinær behandling.

 

- Dette er brukere som vil ha stor nytte av heroinbehandling. Tallene fra Danmark tyder på at det er 450-600 norske narkomane som også vil ha nytte av behandling med heroin, sier Arild Knutsen.

 

Informasjonen har han fått fra organisasjonen "Gatejuristen" i Danmark, som sammen med den danske "Brugerforeningen" har gått i bresjen i kampen for å gi legeordinert heroin i Danmark.

 

- Et argument mot heroinbehandling er at det er uetisk å gi heroin til narkomane fordi det holder dem i misbruket. Hva mener du?

 

- Alternativet er å la dem forbli på gaten. Og det er ikke bedre å gi Subutex og metadon som ledd i behandling. Og hva med sprøyterommet der misbrukerne setter sprøyter med heroin de selv i stor grad har kjøpt for penger tjent på prostitusjon og kriminalitet. Sprøyterommene bedrer til en viss grad livskvaliteten, men hindrer ikke overdosefaren 100 prosent. Og stoff kjøpt illegalt kan være urent i motsetning til heroinet de vil få i en behandlingssituasjon, sier Knutsen.

 

Han sier også at metadon og Subutex gir angst, nervøsitet og depresjon for mange misbrukere, og at forskingsresultater viser raskere integrering i samfunnet med heroinbehandling.

 

- Hvorfor er det så stor motstand blant norske politikere?

 

- Fordi de ikke ser på heroin som et medikament. Det sies at heroin dreper, men det gjør også metadon i tilstrekkelige mengder. Hadde vi benevnt heroin med dets rette medisinske navn, diacetylmorfin, så hadde nok ikke reaksjonene vært så sterke mot stoffet.

 

- Og heroinet virker for mange som ikke er mottakelig for metadon og Subutex. Tiden er inne for at 450–600 behandlingsresistente brukere i Norge nå får hjelp til å komme seg ut av livet i kriminalitet og prostitusjon, sier Knutsen, som selv var stoffavhengig for drøyt 15 år siden.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2084252.ece

 

Les også:

 

Narkomane "Linda" snudde Danmark

 

Den sterke historien om hvordan "Linda" ga sin bevisstløse kropp til en 71 år gammel mann for å skaffe seg stoff, var med på å snu den danske opinion til fordel for heroinbehandling.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2084300.ece

 

Håper virkelig at norske politikere følger opp det arbeidet som skjer i Danmark nå, og jeg håper virkelig at dette prosjektet gir positive resultater.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke motstander av et slikt prosjekt, men jeg synes legen som var på Dagsnytt 18 hadde noen interessante vinklinger på saken. Han var heller ikke udelt negativ til et slikt prosjekt, men mente at gevinsten ville være relativt lav og at andre tiltak ville gitt bedre resultater.

Lenke til kommentar

Det ironiske er jo at folk først ble avhengig av heroin fordi det ble brukt som legemiddel på slutten av 1800/begynnelsen av 1900-tallet om jeg husker korrekt. Ble vel først forbudt i Norge mellom 1910-1920 engang? Korriger meg om jeg tar feil, er evigheter siden jeg gravde nesen i en historiebok.

Lenke til kommentar
Det ironiske er jo at folk først ble avhengig av heroin fordi det ble brukt som legemiddel på slutten av 1800/begynnelsen av 1900-tallet om jeg husker korrekt. Ble vel først forbudt i Norge mellom 1910-1920 engang? Korriger meg om jeg tar feil, er evigheter siden jeg gravde nesen i en historiebok.

Kokain blir faktisk brukt enda som lokalanestesi ved inngrep i nesen.

Men så er nok både risikoen for avhengighet, og gode assosiasjonene til kokainen mindre når det gjelder et inngrep i nesen med hammer og spett!

Lenke til kommentar

Dagens nyheter fra "Verdens Rikeste Land":

 

 

89-åring plassert sammen med juletrepynten

Sammen med juletrepynten har Kari Kleppestø (89) fått plass på lageret på Skavangertun alders- og sykehjem i Kongsberg. Lageret har verken vindu eller ventilasjon.

Herlig å se at de gamle blir tatt godt vare på.

 

Forsåvidt står det ikke særlig mye bedre til med de yngre:

 

Mattilsynet stenger matserveringen ved en Østfold-barnehage etter funn av levende mus og muselort.

_annet_musbilde_jpg_633615v.jpg

Nam nam.

 

- Vi har måttet gå til det drastiske tiltaket å stenge deler av skolen, fordi vi har oppdaget grove feil og mangler ved det elektriske anlegget her på huset, sier rektor ved Bjølsen skole til NRK.

 

Et enkelttilfelle med dårlig skolestandard? Neida:

 

Luften i klasserommene på flere skoler i Oslo er like dårlig som i tette hermetikkbokser, mener hovedverneombudet for Osloskolene, ifølge NRK. Inneklimaet er så dårlig at elevene blir syke, tror hovedverneombud Knut Myhrer.

 

Litt har media også å by på for oss midt mellom barn og eldre:

 

Enkelte fylker har mer grus enn asfalt på fylkesveiene. Mer grusvei enn asfalt

Verst er det i Nord-Trøndelag hvor over femti prosent av fylkesveiene er grusveier, men også i Hedmark, Sør-Trøndelag og i Vest-Agder er andelen av grusveier svært høy.

d_rlige_fylkesveger_632893g.jpg

 

 

Verdens rikeste land? Vel - det kommer kanskje an på øyet som ser..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Det er ganske idiotisk å kalle det verdens rikeste land bare fordi vi har størst nasjonalbudsjett per innbygger. Vi kunne jo samtidig ha lagt til at vi er verdens dyreste land og er dermed ikke det landet i verden med best råd. Vi kunne f.eks kalt det for verdens mest sløsende land. Dvs. høyest offentlig pengeforbruk per innbygger men likevel langt i fra best på de aller fleste områder. Eller en annen beskrivelse: Et ineffektivt land.

Lenke til kommentar
Penger kan ikke kjøpe alt!

 

Men penger er ganske mye, det styrer hvordan du kan leve livet ditt.

 

Det er vel heller ikke en stor hemmelighet i samfunnet at det offentlige slurver med vedlikeholdet av eiendommene sine.

 

Bare se på universitet i sentrum av oslo, der hadde man regnet med et budsjett på 160 millioner. Nå skal det sies at det er fredet, men tar man en tur på blinderen så ser man også mangel på vedlikehold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...