Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neida, selv vi som i dagligtalen prater tilnærmet lik riksmål benytter oss jo heller ikke av sidemålet. Dog, er det faktisk slik at i offentlig sektor bør man være kapabel til å kommunisere uten alt for mange tekniske feil på begge målformer. Så helt unødvendig kan det da ikke være.

 

Jeg har ikke sagt at det er helt unødvendig, som sagt så kan den lille gruppen mennesker som får behov for å lære seg sidemål (grunnet eksempelvis jobb) ta dette som valgfag eller ta det som kurs når man er voksen (gjerne organisert gjennom jobben på lik linje med andre kurs).

 

De fleste sover/sliter seg jo gjennom over ett hundretalls timer med dette faget - for så å være fullstendig ute av stand til å skrive en eneste setning nynorsk. Nei, fjerner man nynorsk fra undervisningsplanen i ungdomsskolen og videregående, ja så forsvinner det skriftspråket for alltid.

 

Dette blir ren gjetting. Men jeg tviler på at det forsvinner, like lite som strilaspråket har forsvunnet. De to skriftspråekene er sidestilt og det er fortsatt mange mennesker som har nynorsk som sitt skriftspråk og det kreves at man skal kunne beherske begge i endel offentlige jobber. Så sånn sett ser jeg ingen automatikk i at språket vil forsvinne.

Lenke til kommentar
****

 

Nå som man er litt mer våken :dribble:

 

Strilaspråket? Er det det samme som røverspråket?

 

Og dette kurset - hvor omfattende må det være?

 

 

 

Nei, fjerner man nynorsk fra undervisningsplanen i ungdomsskolen og videregående, ja så forsvinner det skriftspråket for alltid.

 

Å, så synd. :)

 

Egentlig ikke, men kanskje litt. :love:

Lenke til kommentar
Nei, fjerner man nynorsk fra undervisningsplanen i ungdomsskolen og videregående, ja så forsvinner det skriftspråket for alltid.
Å, så synd. :)

Jeg synes det ville vært trist. Jeg liker mye bedre strategien om å sakte men sikkert sy sammen bokmål og nynorsk til et felles skriftspråk. F.eks innføringen av a-endelser i bokmål.

 

Ellers så skjønner jeg godt at mange misliker sidemål i skoleverket og siden majoriteten har nysnorsk som sidemål så er det det som får mest kritikk. Men jeg synes samtidig det er viktig å ha forståelse for begge skriftspråkene slik at man kan lese tekster på begge mål. Det er etter min mening ikke så viktig å lære seg å skrive sidemålet, men viktig å lære å lese det. Videre synes jeg at både nynorskfolket og bokmålsfolket bør få lov til å skrive på det målet de selv vil. F.eks i offentlige brev, aviser, blader, på nettet osv. Men for å beholde friheten til å skrive det målet man vil så er man avhengig av at mottageren forstår det. Derfor mener jeg det er viktig å lære å lese sidemålet. Skriving mener jeg ikke er så viktig rent teknisk, men det kan være et godt hjelpemiddel i undervisninga rettet mot leseforståelse.

Lenke til kommentar

Problemet ligger i at nynorsk blir distansiert mer og mer fra bokmål, og det blir vanskeligere og vanskeligere å skjønne korrekt nynorsk om man bruker bokmål til vanlig. Alle skjønner at "eg" betyr "jeg" når man leser en nynorsk tekst. Det er litt verre med mange av de ordene som blir dratt ut i det ekstreme av språkrådet.

Lenke til kommentar
Jeg synes det ville vært trist. Jeg liker mye bedre strategien om å sakte men sikkert sy sammen bokmål og nynorsk til et felles skriftspråk. F.eks innføringen av a-endelser i bokmål.

 

Uff nei... Har en del venner som "prater" en salig blanding av vestlending og østlending.

 

Huff huff.. Orker ikke lese "nybokmål" også.

 

Nynorsk er jo ett vakkert skriftspråk, la det få være det det er. En kuriositet for spesielt interesserte (nesten som jazz. Mjaaaa....)

Lenke til kommentar
Lurer på om det ikke er en overdreven myte at muslimske jenter blir undertrykt og gjemt bort, se her

 

:love:

 

Hadde noen her hjemme latt sin lille kjære få utfolde seg slik av hjertets lyst, på den lokale uteserveringa, hadde man vel minst fått etpar-tre offentlige instanser på nakken? :p

Problemet er vel snarere at enkelte ser på muslimer som en gruppe mennesker med samme meninger, holdninger og kultur. Hva en sier, mener alle de andre osv.

Lenke til kommentar
Jeg synes det ville vært trist. Jeg liker mye bedre strategien om å sakte men sikkert sy sammen bokmål og nynorsk til et felles skriftspråk. F.eks innføringen av a-endelser i bokmål.

Forsøkene på dette i historien har jo vært en komplett fiasko. Hele poenget med nynorsk er jo at det er et rent norsk språk, mens bokmål bare er en fornorsking av dansken. Dersom vi smelter sammen nynorsk og bokmål sitter vi jo bare igjen med en fornoska dansk, og da er vi like langt.

 

Selv syntes jeg at det er viktig å opprettholde et visst nivå med nynorsk i skolen, men at eksamen er unødvendig.

Lenke til kommentar

Voldtok kjønnsoperert mann under bordellran

 

Enkelte ganger leser jeg altså ting i diverse nyhetsmedier som er så fordømt snodige at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne når jeg prøver å kommentere dem. Dette er en sånn sak.

 

"Massasjeklinikk"? Ran av "massasjeklinikk"? Voldtekt av "mann" som befant seg på "massasjeklinikken"? Jeg veit ikke om jeg skal le eller gråte..

Lenke til kommentar
Strilaspråket? Er det det samme som røverspråket?

 

Stril

 

Det er for ordens skyld lite logikk i at de som i dag skriver nynorsk vil slutte å skrive nynorsk om vi slutter å lære alle som skriver bokmål hvordan man skriver nynorsk. Den konsekvensanalysen er ikke helt patent ;)

 

10-12% av befolkningen skriver nynorsk. Det er ikke snakk om at de ikke skal få skrive nynorsk (da de har bokmål som sidemål). Det er snakk om at de ikke får det obligatorisk å lære seg bokmål. Og de andre 90% ikke får det som obligatorisk krav å lære seg nynorsk. Begge skriftspråk lever således videre.

 

Nynorsken dør ikke ut av den grunn.

 

Når det kommer til "lengde på kurset" så er dette noe de rette faginstansene får avgjøre. Men det trengs nok ganske så mindre tid enn det å lære et annet nasjonalspråk. Så du kan jo kikke litt på hvor lang tid et fransk-kurs via eksempelvis fjernundervisning er fastsatt til.

Lenke til kommentar
Denne undervisningen har jeg selv hatt nå i flere år på rad og jeg kan på ingen som helst måte si at den er relevant for de fagene jeg tar nå.

 

Jeg hadde naturfag på barneskolen og det er helt irrelevant i min utdannelse. Det samme gjelder forøvrig: Gym, håndarbeid, trearbeid og heimkunskap.

 

Vi har det vondt i dette landet. Lærer ting på ungdomskolen som er irrelevant for universitetsstudier.

[/ironi]

¨

Jeg går verken på ungdomsskole eller har det vondt. Jeg sier bare at jeg er misfornøyd med den alternative undervisningen i et så viktig år som VK2.

Lenke til kommentar
link

 

:thumbup:

"Hasjmor tok med babyen på narkotur" :roll:

 

Blabla' er på vei i en nedadgående spiral, der nederste trinnet er en blåkopi av sex og rør.

 

 

Tenkte egentlig jeg skulle sende en epost til Dagbladet med litt vennlig fleip, men poster noe av det jeg hadde tenkt å sende til de her istedenfor. Først tenkte jeg hvordan det ville blitt om Dagbladet var nødt til å lage overskrifter om seg selv, men så kom jeg å tenke på at mottoer var vel så effektige og artige å skrible sammen.

 

Her er de jeg kom på. :)

  • Dagbladet; Spektakulære sensasjoner.
  • Dagbladet; Profitable prioriteringer.
  • Dagbladet; Nå også uten integritet.
  • Dagbladet; Forretningshensyn først.
  • Dagbladet; Journalistikk sist.
  • Dagbladet; Ønsker vi var aftenposten.
  • Dagbladet; Tabloid 2.0
  • Dagbladet; Løs og billig (tøyte?).
  • Dagbladet; Gir drop-outs karrieremuligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...