Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Skulle nesten tro menn og kvinner var to forskjellige organismer og ikke begge mennesker. Her har vi problemet med likestilling, man blir i praksis mer opphengt i å nå en prosentsats fremfor å bekjempe diskriminering.

 

Hvis kvinner har all makt i den lokale håndballklubben(overfør dette til en hvilken som helst type instans) og de har den uten at det har forekommet noen form for kjønnsdiskriminering så vil en likestillingsforkjemper med sin logikk benytte seg av diskriminering for å sørge for at makten blir jevnt fordelt mellom menn og kvinner i klubben og da spesielt styret. Som om kjønn er en eller annen slags kvalifikasjon (dette er jo noe mannsjåvinistene blant annet mener, forskjellen er ikke akkurat stor fra en sjåvinist til en likestillingsforkjemper).

 

I praksis er det prosentene som blir førende og ikke bekjempelse av kjønnsdiskriminering. Noe som fører til at man må vende tilbake til valget; Enten støtter man likestilling eller så støtter man likebehandling. Det er to prinsipper som vil kollidere og da får man velge sin side og tørre å stå for den og ikke seile under falskt flagg og innbille seg noe annet. Faktum er at de som fremmer likestilling ikke er fremmed for å diskriminere for å nå sine mål. Men det er sjeldent man tør innrømme dette og de har jo til og med prøvd å gjemme det bak nye uttrykk som kvotering.

 

Så kan man gjerne også slutte å behandle folk som om hva man har mellom bena er en eller annen slags mystisk kvalifikasjon som må gi gruppetilhørighet og som må fungere som en faktor når man skal inn og bedrive statlig regulering for å utjevne makten. Det er i seg selv ganske absurd at noen mennesker ønsker å fordele makten på bakgrunn av penis eller vagina (noe forenklet). Men det er jo et ønske både mannsjåvinistene og feministene har til felles. Ironisk nok. :)

 

Men det overasker jo heller lite, vi er jo indotrinert til å tenke slik gjennom endel år på skolen, akkurat som generasjoner tidligere ble indoktrinert til å lære seg at mors plass er i hjemmet. Så det er vel ikke så farlig å prøve å sette seg inn i prinsippene om likebehandling fremfor bare å avfeie den. Det kan jo gi interessante resultater og kanskje nye synspunkt på hvordan man skal få bukt med kjønnsdiskrminering. Det er i hvert fall lov å håpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modin:

Hva blir det neste? kvotering av mørkhudede for å unngå rasediskriminering? Minst 10% mørkhudede og vice verca om hvite? Deretter minst 20% overvektige og 20% undervektige for de kan jo heller ikke diskrimineres. Deretter minst 30% over 50 år og 20% under 25 år så det ikke aldersdiskrimineres heller. Til slutt må det vel være minst 5% homofile og 5% lesbiske i alle styrer og offentlige stillinger.

 

Da kan vi vel ende opp med stillingsannonser som:

"Pilot søkes, må være lesbisk muslim over 50 år og undervektig." eller bare

"Undervektig lesbisk muslim over 50 år søkes. Instruksjoner om hva stillingen går ut på fås senere"

Er det dette du ønsker?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
For å oppretholde konkuranse på et marked har vi konkuranselovgivning

Hvilket egentlig ikke kan sammenlignes. Statens innblanding i markedet vs. kjønnssammensetningen er ikke den samme.

 

På samme måte mener jeg at vi må gripe inn for å sikre at vi får en rettferdig, fordeling av maktposisjoner mellom kvinner og menn, svarte og hvite osv.

Samer? Muslimer? Hinduister? Funksjonshemmede? Hvordan skal man gjøre det hvis det f.eks. bare er to plasser ledig? Da får man jo ikke gjort så alle minoritetsgruppene blir representert!

 

Er det ikke bare to grupper å reelt velge fra?

Lenke til kommentar

Dette motiverer meg til å skrive ferdig historien hvor Bongo fra Kongo er blitt Stasminister Jensemann sin sekretær, kvotert inn fordi han er svart, ikke kan norsk og er innvandrer. Stasministeren sin forrige sekretær Kari ble kvotert inn som styreleder i Statoil-Hydro og han måtte derfor finne en erstatter. Kong Karl I. som kom på ferie til Norge (betalt av menigheten) fra sitt hjemland Spania protesterte selvfølgelig. Og ja Bongo vil vise seg å være en hemmelig agent, på vegne av fremmede makter :ninja:

 

Håper jeg ikke røpte hele plottet nå, blir bare motivert til å skrive videre nå. ^^

Lenke til kommentar
Er det ikke bare to grupper å reelt velge fra?

 

Neida...

 

Vi har; Kvinner og Menn, Mørke og Lyse, Hetero og Homo, Eldre og Yngre...

 

Men - det viktigste er at kvinnen får sin vei inn i landets styrer. Så får heller den eldre mørkhudede homofile asylsøkeren fryse ihjel på coops fryselager. For likestilling handler om kvinner!

Lenke til kommentar

Lurer på om det ikke er en overdreven myte at muslimske jenter blir undertrykt og gjemt bort, se her

 

:love:

 

Hadde noen her hjemme latt sin lille kjære få utfolde seg slik av hjertets lyst, på den lokale uteserveringa, hadde man vel minst fått etpar-tre offentlige instanser på nakken? :p

Lenke til kommentar
Det tilbys alternativ undervisning på OD-dagen for prinsippryttere og høyreekstreme som ikke vil gi en dag av sin utdanning. Denne undervisningen er ofte relatert til prosjektet OD jobber med og trygt innenfor pensum.

 

Denne undervisningen har jeg selv hatt nå i flere år på rad og jeg kan på ingen som helst måte si at den er relevant for de fagene jeg tar nå.

Lenke til kommentar
Denne undervisningen har jeg selv hatt nå i flere år på rad og jeg kan på ingen som helst måte si at den er relevant for de fagene jeg tar nå.

 

Jeg hadde naturfag på barneskolen og det er helt irrelevant i min utdannelse. Det samme gjelder forøvrig: Gym, håndarbeid, trearbeid og heimkunskap.

 

Vi har det vondt i dette landet. Lærer ting på ungdomskolen som er irrelevant for universitetsstudier. Nei, takke seg til skolene i Burkina Faso. Der lærer de nevenyttige ting som å unngå landminer og partering av sauer.

 

[/ironi]

Lenke til kommentar
*prøve å skjule et heller dårlig forsøk på å ønske at sidemålsundervisning blir erstattet av mer gym, matte og historie*

 

Mer matte = vel og bra.

Mer historie = ypperlig (og nødvendig!)

Mer gym= ? :!: ?

 

Har aldri helt forstått hvorfor man skal tvangsaktiviseres i barneskolealder. Hadde jeg klatret like mye i trær nå som jeg gjorde da. Vel da hadde treningssenteret hatt en kunde mindre :roll:

 

Nei, dropp gymmen i barneskolen og innfør fysisk fostring på Universitetet. Alt for mange hengerumper som deiser rundt i gangene.

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Få ting man lærer mer av en godt organisert fysisk aktivitet. Og så lang skoledagene begynner å bli (som jeg lurer på er for å bedre læringen eller rett og slett for å tilrettelegge for arbeidsstokken) så blir det mindre og mindre tid til fysisk aktivitet. Barn og unge trenger å lære slikt, de trenger å lære seg samspill og de trenger å lære å svømme (om bare Jensemnann snart kan få fylt bassengene, som han lovet). Det er mye kunnskap man kan lære seg og i tillegg slipper man at de som ikke er talentene innen grener (og følgelig ikke driver med slikt på fritiden) faller helt utenom. Med den generelle pondusveksten man er overfor så burde det virkelig satset på å få inn en god treningskultur og ikke minst kunnskap på feltet. Noe som også får meg til å tenke på at heimkunnskap bør styrkes, slik at man lærer seg bedre matvaner (selv om man i dagens samfunn får fint lite tid til å bruke matlagingskunnskaper når man vokser opp, blir kjøpepizza i kampen mot klokken).

 

2 timer fysisk i uken, hvor minst 20 minutt går til dusjing, er for lite. Befolkningens helse er viktigere enn å lære om man skal skrive ei eller en. Sidemål er ypperlig som valgfag for de som har interesse for det og som har planer om å ha en jobb hvor man skal beherske begge. Jeg kan ikke fatte og begripe at 30-40% av norsktimene på Gymnaset gikk med til Nynorsk (men så skal det sies at norsklæreren oppjusterte timetallet langt over pensum, den fanatiske sidemålskåte mannen). ^^

 

All den kunnskap som gikk tapt grunnet tullete sidemålsundervisning som enkelt kunne anskaffes gjennom et lite kurs om behovet var tilstede.

Lenke til kommentar
All den kunnskap som gikk tapt grunnet tullete sidemålsundervisning som enkelt kunne anskaffes gjennom et lite kurs om behovet var tilstede.

 

At ein personleg ikkje ser gleda og nytta i å læra seg taleføret og skriftspråket store deler av Noregs befolkning nyttar seg av i det daglege, ja det talar vel mest om di snevre forståing av nynorsk. Nynorsk er slik eg ser det; eit velklingande og fullgodt alternativ - som ein må ivareta og tvinga på borna slik at dei har noko vettug å syssle med.

 

Neida, selv vi som i dagligtalen prater tilnærmet lik riksmål benytter oss jo heller ikke av sidemålet. Dog, er det faktisk slik at i offentlig sektor bør man være kapabel til å kommunisere uten alt for mange tekniske feil på begge målformer. Så helt unødvendig kan det da ikke være.

 

Men mener du virkelig at man kan lære seg sidemål ved hjelp av ett lite kurs?

De fleste sover/sliter seg jo gjennom over ett hundretalls timer med dette faget - for så å være fullstendig ute av stand til å skrive en eneste setning nynorsk. Nei, fjerner man nynorsk fra undervisningsplanen i ungdomsskolen og videregående, ja så forsvinner det skriftspråket for alltid.

 

Om det er en god ting eller ikke vil jeg ikke ta stilling til. Da jeg er såpass trett at det er kverulering som er det viktigste for meg akkurat nå. :love:

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...