Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Men jeg mener det er bedre å skyte en ulv enn at den dreper et menneske.

Her er det jo ikke snakk om et ulv mot et menneske. Her er det snakk om å drepe mange ulver fordi de kan komme til å drepe et menneske

som på et eller annet vis forviller seg inn i ulvens territorium som da handler på instinkter og tar det (dumme) menneskets liv. Trist? Ja. Men ikke noe mer, ikke noe grunn til å sende ut 20-30 menn for å skyte all ulv de ser.

Derimot om det er en rabid ulv, ja, da kan den skytes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som på et eller annet vis forviller seg inn i ulvens territorium som da handler på instinkter og tar det (dumme) menneskets liv. Trist? Ja. Men ikke noe mer, ikke noe grunn til å sende ut 20-30 menn for å skyte all ulv de ser.

Derimot om det er en rabid ulv, ja, da kan den skytes.

 

Jeg syntes egentlig dette med å drepe dyr som til nøds kan være farligere er idiotisk. Det gjelder da ulv, bjørn, hai osv. som mange er livredde. Kan referere til sitatet "Last year, 791 people were killed by defective toasters, only 4 by sharks."

Lenke til kommentar

Biskoper truer med bryllupsnekt

Stråmenn kan de i hvert fall dele ut. Som Trond Giske sier så innebærer ikke en nøytral ekteskapslov at alle kirker MÅ vie homofile eller lesbiske som ønsker det. Den nye loven vil bare gjøre at de får muligheten til det dersom de vil.

 

Å først så en stråmann og så true med kollektiv avstraffelse (dvs av ikke involverte i saken, heterofile), synes jeg er å synke vel dypt. Det kaller jeg barnslig oppførsel.

 

LLH er forsåvidt ikke så mye bedre når de ønsker at staten skal revurdere statsstøtten til kirka som motangrep. Statstøtten burde vært oppløst og omfordelt for lenge siden av andre grunner men å bruke det som mot-trussel synes jeg bare virker like barnslig.

Lenke til kommentar

Søskenpar utvist etter 15 år i Norge

 

På Facebook er det opprettet støttegruppe og greier. Men hva er realiteten?

 

Joda:

 

Moren har gitt uriktige opplysninger om oppholdet i Pakistan. Det som er sentralt i saken, er at det har gått svært lang tid siden vedtaket i 1999 ble fattet. Men de har oppholdt seg ulovlig i Norge. Det blir nokså paradoksalt om ulovlig opphold skal danne grunnlag for permanent lovlig opphold, sier Flatabø.
Lenke til kommentar
Søskenpar utvist etter 15 år i Norge

 

På Facebook er det opprettet støttegruppe og greier. Men hva er realiteten?

 

Joda:

 

Moren har gitt uriktige opplysninger om oppholdet i Pakistan. Det som er sentralt i saken, er at det har gått svært lang tid siden vedtaket i 1999 ble fattet. Men de har oppholdt seg ulovlig i Norge. Det blir nokså paradoksalt om ulovlig opphold skal danne grunnlag for permanent lovlig opphold, sier Flatabø.

Ouch. Er nok sterke meninger på begge sider. Regler er jo til for å holdes.

Lenke til kommentar

Han i det søskenparet som skal utvises? Geez. Lurer på om en nynazist hadde fått samme rørende støtte på Facebook.

 

In other news... Jes ser at representantene for de såkalt "moderate kristne" i Norge er store motstandere av homseekteskap. 9 av 11 biskoper truer med å nekte å vie noen som helst hvis de blir tvunget til å vie homofile!

 

Hvis dette er "moderate religiøse" så tør jeg ikke tenke på hvordan fundamentalistene er!

Lenke til kommentar
Mina har fått sparken!

 

Ganske deilig faktisk, kanskje det funker å høre på P3 på formiddagen igjen uten å bli overvelmet av dumskap!

 

Ingeborg Moræus Hanssen, tidligere medlem av PFU sier:

Jeg synes hun er ganske uoppdragen. Det er ikke alltid at det å snakke rett fra levra har noe med kompetanse og begavelse å gjøre, snarere tvert imot. Hun er nesten som en naturkatastrofe.

Trist at denne alvorlige saken skulle drukne i ubetydeligheter som utskifting av statsråder... :p

Jeg må bare le av de selvhøytidelige fjompene i NRK.

 

1) Mina skjeller ut FRP-politiker og NRK blir dømt i PFU så det ljomer. NRK må legge seg flate og be om beklagelse.

-Ingen konsekvens for Mina.

 

2) Mina iscenesetter Marianne Aulie, som henger ut et par kjendiser på direkten, og anklager de for voldtekt. Ny runde med PFU.

- Ingen konsekvens for Mina.

 

3) Mina får et frustrasjonsutbrudd mot egne kolleger i NRK pga. gjentatte tekniske problemer.

- Slikt går da ikke an! Mina får sparken!

 

Det er tydeligvis i orden å være bøllete i NRK, så lenge slagene rammer alle andre. :thumbdown:

Lenke til kommentar
3) Mina får et frustrasjonsutbrudd mot egne kolleger i NRK pga. gjentatte tekniske problemer.

- Slikt går da ikke an! Mina får sparken!

 

Det er tydeligvis i orden å være bøllete i NRK, så lenge slagene rammer alle andre. :thumbdown:

 

Konsekvensen er vel mer av kumulativ art tenker jeg. Uansett ser det jo ut som kun en start på en nydlig føljetong i nettpressen! :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mina har fått sparken!

 

Ganske deilig faktisk, kanskje det funker å høre på P3 på formiddagen igjen uten å bli overvelmet av dumskap!

 

Ingeborg Moræus Hanssen, tidligere medlem av PFU sier:

Jeg synes hun er ganske uoppdragen. Det er ikke alltid at det å snakke rett fra levra har noe med kompetanse og begavelse å gjøre, snarere tvert imot. Hun er nesten som en naturkatastrofe.

 

Okay, utfordring da ...?

Betrakt nøye bildet, og fortell meg hvem som ser ut som en utfordrende humorist, og hvem som ser ut som en pretensiøs blondinebimbo?

Lenke til kommentar
Njaa,, det er jo lett for en byfis og bable i vei om at ulv og bjørn er ufarlig..

 

Alle vet nå at bjørn og ulv er farlig. De er vel mest farlig for jegerne, er jo stort sett de som blir angrepet av Bjørn har jeg inntrykk av. Så det er vel heller mer riktig å si at å drive jakt er farlig. Det er ikke akkurat ofte vi hører om ulv og bjørn som har angrepet en familie eller en gammal mann som er på tur, er det? :)

 

 

Ellers: P3-Mina er vel en av de gode grunnene til at journalister er like godt (eller snarere tvert imot lite) likt som politikere. Det er en ansvarsfull jobb man har og en uansvarlig journalist vil kunne ødelegge liv langt mer enn hva man kan gjøre i andre yrker. Men så er hun vel ikke journalist heller da, programleder er vel riktige tittelen. Men hun har uansett samme makt (og ansvar).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vel, nå er jo Samer kjent for å være lusete svin da ... :ph34r:
Eneste farbare vei ut av dette uføret er at du dokumenterer påstanden din!
:tease:

 

Vel, nå visste du vel at jeg kastet ut en provokasjon ...?

Men kan jo tilføye at samer ble omtalt som tjuvradder, og uhygieniske svin for bare noen tiår siden. Hvordan det er i dag vites ikke, fordi slike utsagn ville falle tilbake på tullebukken selv, men er rimelig sikker på at gamle fordommer lever i visse kretser.

 

 

Hamsuns forfatterskap omfatter samer som folkegruppe, det bodde

mange samer på Hamarøy der Hamsun vokste opp, og man kan

hevde at nærheten til et annet folkeslag har preget forfatterskapet.

Særlig ser vi samer og rasistisk motiverte fordommer mot samer i

Markens grøde, som ga Hamsun Nobelprisen i 1920, tre år etter at den

var utgitt.

Markens grøde kan med fordel leses fra et ‘samisk ståsted’ ved

hjelp av postkolonial teori. Slik teori er anvendbar i forhold til

romanen kanskje særlig fordi den handler om en nybygger, en

kolonist. Isak på Sellanrå kommer til et område som betegnes som

øde, like fullt er det folk der, samer som stikker innom nybygget og

slår av en prat. Dette nærværet av samer er sentralt for teksten og

samene er sterkt tilstede i første del av romanen, de er medvirkende til

det store fallet, når Inger får et barn med hareskår, og som følge av det

gjør seg til morder. Fruen på Sellanrås forhold til samer, ikke minst

gjennom slektningen og tjenestepiken Olines tilknytning til samer, er

ett av tekstens spenningsbærende element. Samene står for hovedpersonen

Isaks hindringer på veien mot velstand. Selv om samene

beskrives negativt i Markens grøde er de der, nærmest som et underkjent

element; de står for mørke og ulykke, en slags naturkraft.

Å sammenblande forfatter med fortellerstemme blir uunngåelig,

nærmest nødvendig hvis man ønsker å nærme seg ‘gåten Hamsun‘;

den tilsynelatende motsetningen mellom kunstnerisk kvalitet og poliDet

samiske i Markens Grøde

42

tiske holdninger. Ved å behandle Hamsun som en kolonial forfatter -

med en utpreget kolonial diskurs på linje med eksempelvis Kipling -

får man frem momenter som ellers kan være vanskelig å påpeke. I ly

av systemet (nasjonen) kan man forstå personen (forfatteren).

Nasjonen Norge har fremdeles et noe uoppgjort forhold til

Hamsun p.g.a. hans sympatier med nazismen, og problemet oppstår i

rommet mellom verkenes kunstneriske kvaliteter og Hamsuns uspiselige

holdninger, sett fra vår tid. Noen ønsker å bortforklare Hamsuns

flørt med nazismen ved å peke på at det i bøkene hans sjelden

forekommer direkte rasistiske angrep på samer og jøder, at han roste

Turis bok En fortelling om samene, at Hamsun tilbrakte tid sammen

med samer og viste respekt for deres kunnskaper om naturen etc. Det

man ofte glemmer er at Hamsun var et barn av sin tid, at rasismen var

satt i system ved bl.a. at nasjonen Norge på dette tidspunkt var

rasistisk i sin lovgivning: Det eksisterte fram til 1930-årene en lov som

nektet jøder adgang til riket, og i 1902 kom en lov som sikret kun

norsktalende med norske navn retten til å kjøpe jord i Finnmark, en

lov som ikke ble opphevet før i 1965. Det som i dag forekommer oss

rasistisk grums, var i Hamsuns dager normen, først etter andre

verdenskrig ble det motsatte politisk korrekt. Det er på bakgrunn av

det sosiale klima før andre verdenskrig man må forstå Hamsun, og da

må man også innrømme at det ble drevet apartheidlignende politikk i

den unge staten Norge, noe som kanskje er vel sterk kost å svelge for

nasjonens selvbilde.

 

 

 

MODEDIT: Lagt i spoiler, da dette ble langt og stort.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke pga. hun er farget Siv Jensen reagerer. Hun reagerer på UDI skandalen og at hun først for to uker siden fikk statsborgerskapet i en ekspressfart.

 

For å sitere artikkelen:

 

- Jeg forstår godt at Jens Stoltenberg vil ha statsråd med innvandrerbakgrunn, men han kunne valgt noen andre, sier Jensen.
Lenke til kommentar

Du synes ikke det er litt påfallende at det akkurat er Fremskrittspartiet som reagerer og ikke noen av de andre opposisjonspartiene? Det er greit nok at hun i media legger vekt på helt andre ting enn nettopp hudfarge og opprinnelise.

 

Om jeg ikke tar feil så applauderte Høyre valget av Osmundsen i media i går. :)

Lenke til kommentar
Mina har fått sparken!

 

Ganske deilig faktisk, kanskje det funker å høre på P3 på formiddagen igjen uten å bli overvelmet av dumskap!

 

Ingeborg Moræus Hanssen, tidligere medlem av PFU sier:

Jeg synes hun er ganske uoppdragen. Det er ikke alltid at det å snakke rett fra levra har noe med kompetanse og begavelse å gjøre, snarere tvert imot. Hun er nesten som en naturkatastrofe.

Trist at denne alvorlige saken skulle drukne i ubetydeligheter som utskifting av statsråder... :p

Jeg må bare le av de selvhøytidelige fjompene i NRK.

 

1) Mina skjeller ut FRP-politiker og NRK blir dømt i PFU så det ljomer. NRK må legge seg flate og be om beklagelse.

-Ingen konsekvens for Mina.

 

2) Mina iscenesetter Marianne Aulie, som henger ut et par kjendiser på direkten, og anklager de for voldtekt. Ny runde med PFU.

- Ingen konsekvens for Mina.

 

3) Mina får et frustrasjonsutbrudd mot egne kolleger i NRK pga. gjentatte tekniske problemer.

- Slikt går da ikke an! Mina får sparken!

 

Det er tydeligvis i orden å være bøllete i NRK, så lenge slagene rammer alle andre. :thumbdown:

Kanskje de fikk nok? Kanskje var utbruddet dråpen som fikk det til å renne over?

Lenke til kommentar
Du synes ikke det er litt påfallende at det akkurat er Fremskrittspartiet som reagerer og ikke noen av de andre opposisjonspartiene? Det er greit nok at hun i media legger vekt på helt andre ting enn nettopp hudfarge og opprinnelise.

 

Om jeg ikke tar feil så applauderte Høyre valget av Osmundsen i media i går. :)

 

Jepp og så enda mere.

 

Avviser Sivs statsrådsjakt

 

Jonas Gahr Støre: - Dette er grovt!

 

(VG Nett) Siv Jensen mener Stortingets kontrollkomité må sjekke om alle lover ble fulgt da Manuela Ramin-Osmundsen ble utnevnt til minister. Men komitémedlemmene avviser Frp-lederens ønske.

 

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=176003

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...