Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

I minuttene etter at tankskipet og fiskesjarken hadde forsøkt å kommunisere seg i mellom ved hjelp av lyssignaler, var det også en hissig samtale mellom de to på kanal 16 som ble fanget opp av Florø Radio klokken 19.15.58:

«Skarbak»: - Har du tenkt å slakke opp du som kjem?

«Doris»: - E du 20 fot eller e du 19. E trur du skal roe deg ned.

Klokken 19.16.37:

«Doris» - Hvis du ikkje bakke opp no, så smeller det

«Skarbak»: - Bakk ut for faen - e du steika galen?

«Doris»:- Ja, det var Doris. Vi har kjørt på en liten fiskebåt.

Føreren av den 35 fot store sjekta hadde altså nærmere 40 sekunder på seg, fra han senest kan ha sett "doris" til det smeller. Føreren av sjekta hadde virkelig all mulighet til å stoppe / legge om kurs på den tiden. Han velger allikevel å stå på sin rett, koste hva det koste vil. Det kostet mye å ha rett denne gangen.

Jeg er redd vi har med ett tilfelle av trett og sliten småbåtfører som ikke var i sitt mest adekvate øyeblikk da kjemikalietankeren kom til skade for å blokkere utsikten.

edit: I følge styrman (og flere av besetningen på broen) på Doris ha observert at Skarbak senket farten , for så å akselere igjen, etter at lanternen ble rettet mot den.

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller så kan det ha vært andre forhold som gjorde det umulig for han å manøvrere unna. Det virker som om vi via media bare får deler av samtalen.

Skarbaks siste melding tyder på at forhold utenfor båtførers kontroll hindrer han i å manøvrere unna. Du skal være passe trøtt og sliten for å nekte å bakke opp i møte med ett tankskip på gudene vet hvor mange tonn som ikke er villig til å overholde vikeplikta.

Lenke til kommentar
Revne forklarer følgende:

Doris skiftet kurs fra 90 grader til 131 grader cirka klokka 19.10. Det var to meters bølgehøyde, og det begynte å skumre. Vi oppdaget sjarken Skarbak cirka ti minutter senere. Sjarken ble peilet til 30 grader relativt på baugen på vår styrbord side. Skarbak kom helt plutselig, og vi hadde da en fart på 16,2 knop. Vi oppdaget ham ikke før han var 1,35 nautiske mil fra oss - det tilsvarer fem minutter på 16 knop. Vi kastet kjapt lyskasteren på sjarken, og fikk respons etter cirka fem til ti sekunder. Han svarte på mitt signal med sin lyskaster, og begynte å slakke av. Få sekunder senere ga han full gass igjen. Vi anslo den til å være 8 knop. Da dro vi tre fløytesignal, og begynte å bakke maksimalt for å unngå å treffe ham. Deretter gikk det om lag et halvt minutt før vi traff ham midtskips. Jeg anser det å gi full gass der, som en en voldsom sjanse av Skarbak. For meg så det ut som han prøvde å passere foran oss. Da vi traff Skarbak, så vi båten hvelve over og komme opp på babord baug. Deretter ga jeg beskjed til Finnmarken over radioen, og fikk så beskjed av kapteinen om å være med å leite. Jeg og en filippinsk motormann bemannet MOB-båten (Mann over bord-båt) og dro til Skarbak for å leite.

Mye mulig at skarbak forsøkte å passere forann for å unngå å treffe doris i siden. Det er vel allikevel rimelig å anta at Skarbak oppdaget Doris før Doris oppdaget Skarbak. Ser forøvrig at sjøfolkene rister på hodet av Doris - fordi den valgte å "peise på" fremover. Det hevdes at dette overhodet ikke er godt sjømannskap. Dog, klarer jeg ikke fri meg helt fra tanken om (særlig når man leser aggresjonen mellom linjene hos de andre båtførerne som debatterer sjøforklaringen) at det ligger en holdning til grunn om at alle skip er like viktige og at vikeplikt er vikeplikt okke som. Så får man heller dø standhaftig.. Tragisk! Fra begge hold!

Siterer fra en annen debatt:

Hvis båten hadde tendens til å svinge styrbord ved fartsreduksjon, ville dette bare være fordelaktig. Men her kommer STOR båt og møter liten båt .. Men manøverspakene er like store på begge fartøyene. Det er det som gjelder!

dessverre tenkte man ikke på konsekvensen av å være standhaftig. Den var ikke like stor for begge fartøy :no:

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Men jeg tror at de som sitter i formannskapet uansett er valgt på grunn av sine kvalifikasjoner, sin kompetanse og sin erfaring heller enn på grunn av kjønn, sier Conradi.

Hadde hun sagt det samme dersom situasjonen var omvendt? (overtall menn...)

Eller er det slik at kvinner velges ut i fra kompetanse og menn ut fra kjønn?

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2045953.ece

"Fargesprakende, rene og fremfor alt presis, ruller togene inn på den gedigne sentralstasjonen i Zürich. Den største by i Sveits er ingen metropol, men er hjertet i jernbanelandet midt i Alpene. Ingen i Europa tar toget så ofte som sveitsere."

Meget interessant artikkel. :)

Absolutt, men jeg synes det er amatørmessig av aftenposten å sammenligne direkte med norske forhold. Tross alt har Sveits en befolkningstetthet på 186 innb/km2, Norge har 15 innb/km2. kilde Det er et nokså forskjellig kundegrunnlag.

Lenke til kommentar
Absolutt, men jeg synes det er amatørmessig av aftenposten å sammenligne direkte med norske forhold. Tross alt har Sveits en befolkningstetthet på 186 innb/km2, Norge har 15 innb/km2. kilde Det er et nokså forskjellig kundegrunnlag.

Det er riktig, men noe av det viktigste i artikkelen er måten de har gjort det på med korresponderende avganger osv. En helhetlig satsing som ville fått de fleste norske politikeres hjerne til å gå i snurr. ;)

Lenke til kommentar
Slike holdninger er en garanti for evig middelmådighet. Hva med å ta en sammenligning mellom Sveits og India? Jeg tror faktisk ikke det er så enkelt at hvis man har mange nok folk så går ting av seg selv. Folks innsats er en del av dette.

Jeg er langt fra overbevist om at norsk kollektivtrafikk utnytter sitt potentiale godt nok. Og dessverre har de med ansvar en lei tendens til å finne på unnskyldninger fremfor å går ting bedre.

Lenke til kommentar

Uten å ha tall på det så er befolkningstettheten på østlandet adskillig mye høyere enn landsgjennomsnittet. Så sammenligningen er kanskje ikke så urimelig alikevel, heller ikke om man kun tar Sør-Norge.

Edit: kart med befolkningstetthet

beftett-1999.png

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Slike holdninger er en garanti for evig middelmådighet. Hva med å ta en sammenligning mellom Sveits og India? Jeg tror faktisk ikke det er så enkelt at hvis man har mange nok folk så går ting av seg selv. Folks innsats er en del av dette.

Jeg er langt fra overbevist om at norsk kollektivtrafikk utnytter sitt potentiale godt nok. Og dessverre har de med ansvar en lei tendens til å finne på unnskyldninger fremfor å går ting bedre.

Du er langt fra overbevist, og det uten å si om du selv jobber i etaten.

Så hvis du jobber i etaten, blir det mere interessant om hva du gjør, fremfor andre ukyndige.

Sveits og India. Hva er nå det for sammenligning?

Lenke til kommentar
"SVs kjente feminist og partiveteran Berit Ås mener hennes lokale partikolleger bør klage saken til Kommunaldepartementet."

Fy faen. Jeg blir kvalm.

Hehe, en av kvoteringens forkjempere vil nå klage inn at kvotering skjer. Men så har hun vært forkjemper for kvinnekvotering, ikke kvotering.

Hun er en av dem som har maktet å gjøre landet vårt mer kjønnsfokusert enn noensinne. Med alt oppgulpet det fører med seg. Økt fokus betyr at vi nå i større grad blir vurdert utifra kjønn, hudfarge og etnisk bakgrunn. Det er jo blitt en trend med bomerangpolitikk og det er tydeligvis politisk korrekt å skyte seg selv (eller samfunnet) i foten.

Lenke til kommentar

Mengden folk i seg selv er ganske irrelevant om de fleste sitter hjemme eller har hele livet sitt i gåavstand eller utenfor kollektivlinjene. Det er faktiske trafikkdata som er viktige, og der kommer Norge "godt" ut i forhold til Europa (så vidt jeg har forstått).

Lenke til kommentar
Hvis vi tillater sex med barn, så vil mange ta skade. Fordi mange av de som tror dette er noe de ønsker ikke er modne nok til å vite bedre.
Jeg kjenner ei hvis faren var en pedofil. Hun var 2 år gammel når moren oppdaget at pappaen holder på noe muffins. Dette var ikke akkurat voldtekt, han brukte en gammeldags termometer. Men jente måtte opereres senere, fordi hun fikk betennelse. Heldigvis, så husker hun ingenting. Moren er bortimot, hun er livredd for at dattera blir barnløs i voksen alder og at hele historien kommer opp. Slike mannfolka skulle kastreres etter min mening.
Hadde hun sagt det samme dersom situasjonen var omvendt? (overtall menn...)Eller er det slik at kvinner velges ut i fra kompetanse og menn ut fra kjønn?
Jeg jobbet på fylkesskattekontoret en gang i fortiden. Hadde en veldig spesiell sjef. Hun kunne dette å uttale ting som henger i luften. En av hennes uttalelser: "Mannfolk må kunne noe av jobben for å få en god karriere. Kvinnen må være helt perfekt". Slik var det før. slik er det nå. Endret av Fuskepels
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Et forsøk på å smugle inn hasj i fengselet i den svenske byen Norrköping mislyktes totalt. Hasjen havnet i hodet på en fengselsbetjent.

Noen utenfor fengselet forsøkte lørdag ettermiddag å forsyne innsatte men en solid klump hasj til helga. Det enkleste er det beste, tenkte kanskje hasjsmuglerne, og kastet klumpen over fengselsmuren.

Men uflaksen var maksimal: Hasjklumpen landet i hodet på en ansatt i fengselet.

- Det kom en klump fra himmelen. Den var på en snau hekto, sier Lars Enström, vakthavende befal ved politiet i Östergötland til TT.

Politiet lette utenfor fengselet for å finne spor etter den som kastet inn hasjen, uten resultat. Ingen av de innsatte har meldt seg og gjort krav på klumpen.

Fengselsbetjenten ble ikke skadet av å få hasjklumpen i hodet.

Kilde: dagbladet.no

Sånne nyheter gir dagen forhøyet verdi.

Kan dette være Olsenbandens arvtagere? :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kom ikke å si at damer er mindre blodtørstige enn gutta.

Nå anklages dommeren for en ankedomstol for å ha krenket Richards sine rettigheter. Ikke fordi han ble henrettet, men fordi dommeren nektet å ta i mot en anke etter kontortidens slutt klokken 17.00.

- Dommer Kellers handlinger førte til at Michael Richards ble nektet to grunnlovsfestede rettigheter, tilgang til domstolene og en rettferdig prosess, skriver de 20 advokatene i sin klage.

dagbladet.no

Så klart var jo damen fra Texas ... :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg jobbet på fylkesskattekontoret en gang i fortiden. Hadde en veldig spesiell sjef. Hun kunne dette å uttale ting som henger i luften. En av hennes uttalelser: "Mannfolk må kunne noe av jobben for å få en god karriere. Kvinnen må være helt perfekt". Slik var det før. slik er det nå.

Denne unnskyldningen har jeg hørt mang en gang og den begynner å bli slitsom. Slik det er nå så kan man ikke be enkelte kvinnelige arbeidstakere skjerpe seg uten at de hyler opp om "diskriminering". I tillegg til at det flyter over av kvinner som har fått jobben på bekostning av menn ene og alene fordi de er kvinner. Det er blitt så ille at det finnes bøttevis med kvinner som klager over kvotering fordi det setter alle kvinner som har gjort seg fortjent til en jobb i dårlig lys og man blir stilt spørsmålstegn ved.

Et eksempel i forsvaret. Det er få som er mer kritisk til "kvoteringsbefalene" enn hva dyktige kvinnelige annsatte er. Når man skal bedømme kvaliteter så liker ikke oppadgående kvinner å høre at "du er jo kvinne, det teller positivt".

De eneste som behandler kvinner som "hjelpeløse" er jo de som syr puter under armene på dem og geleider dem ufortjent frem i køen. :)

Jeg har fortsatt til gode å oppleve en eneste gang en kvinne er blitt diskriminert i en jobbutvelgelse. Men jeg vet om minst 50 tilfeller hvor menn er blitt det. Dette gjelder både i private og offentlige. Og jeg vet også om tilfeller hvor det settes lavere krav til kvinner fremfor menn, når de skal gjøre nøyaktig samme jobb.

Men gud bedre, vi lever jo i et samfunn hvor mannen har makta og mannen står for diskrimineringen :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og i de typiske kvinneyrkene betales inputen ca. 30% under hva en "mann" får i yrkene som domineres av dem ...? Hva skal da til for å snu trenden? Flere Palestinaskjerf? Vekke opp JernWilli? Akseptere at det er mannen som fremdeles bestemmer det meste/beste?

Lenke til kommentar
Og i de typiske kvinneyrkene betales inputen ca. 30% under hva en "mann" får i yrkene som domineres av dem ...? Hva skal da til for å snu trenden? Flere Palestinaskjerf? Vekke opp JernWilli? Akseptere at det er mannen som fremdeles bestemmer det meste/beste?

Tjener en kvinnelig sykepleier mindre enn en mannlig? Nei.

Kvinnelige kokker i oljesektoren tjener mer enn mannlige kokker på Sjøforsvarets fartøyer. Ergo, mannlige kokker blir diskriminert?

Og nei jeg aksepterer ikke at mannen "bestemmer det meste". Mannen taper i barnefordelingssaker (noe som er 100x værre enn å tjene mindre penger), mannen må i førstegangstjeneste og mannen blir i langt større grad offer for kvotering(statlig styrt diskriminering).

Å bedrive en unyansert "mannen/kvinnen har minst makt" diskusjon er fullstendig malplassert. Både kvinner og menn blir utsatt for diskriminering i samfunnet og de som kun fokuserer på kvinner (eller menn) som blir diskriminert gjør ikke annet enn å diskriminere. Man diskriminerer attpåtil blant en gruppe mennesker som alt er blitt diskriminert.

Så når en mann blir diskriminert så blir han attpåtil møtt med idiotiske holdninger a la "greit, du er diskriminert, men det er ikke så ille som når kvinner blir diskriminert".

Det hele faller tilbake på det uheldige kjønnsfokuset. Fokuser på alle som blir diskriminert. Ikke kun en gruppe av dem som blir diskriminert. Så kanskje man klarer å fjerne seg selv som en del av problemet og heller blir en del av løsningen. Er jo lov å håpe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...