Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Kvotering er kjønnsdiskriminering og slikt fjas er aldri nødvendig. La innholdet i hodet være tellende og ikke hva man har mellom bena. Her må man bestemme seg for om målet er minst mulig diskriminering eller om målet er en statlig fastsatt prosent når det kommer til andel av et kjønn i et yrke.

 

Mulig at det er fjas, men hvem, eller hvordan ser du for deg at det skal rekrutteres personell til å skifte bleier på deg når den tiden kommer? Har vi andre måter å tvinge "mannen" til å forstå alvoret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig at det er fjas, men hvem, eller hvordan ser du for deg at det skal rekrutteres personell til å skifte bleier på deg når den tiden kommer? Har vi andre måter å tvinge "mannen" til å forstå alvoret?

 

Jeg får vitterlig håpe vi har arbeidsstokk til det. La mennesker få foreta yrkesvalg som det er interessert og kvalifisert i, ikke la staten diktere dette frem.

 

Det er for ille at det i dag er flere som opplever å bli kjønnsdiskriminert og det attpåtil etter statlige føringer. Det finnes tilfeller hvor noen altså er lovpålagt å kjønnsdiskriminere mennesker. All den tid staten er for kvotering kan de ikke samtidig påstå at de er imot kjønnsdiskriminering. De er tilhenger av kjønnsdiskriminering så lenge det gagner deres mål.

 

Jeg er fanatisk tilhenger av likebehandling, noe som i mange sammenhenger er strake motsetning av likestilling. Det finnes mennesker som får avslag på jobbsøknad fordi de har "feil kjønn" - og dette i likestillingens navn. Jeg blir småkvalm av slik, spesielt når likestillingsforkjemperne samtidig finner det for godt å kritisere andre som diskriminerer grunnet kjønn.

Lenke til kommentar
Mulig at det er fjas, men hvem, eller hvordan ser du for deg at det skal rekrutteres personell til å skifte bleier på deg når den tiden kommer? Har vi andre måter å tvinge "mannen" til å forstå alvoret?

 

Skap en etterspørsel etter mannlige sykepleiere, slik det er en stor etterspørsel etter menn i barnehager og skoler ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg får vitterlig håpe vi har arbeidsstokk til det. La mennesker få foreta yrkesvalg som det er interessert og kvalifisert i, ikke la staten diktere dette frem.Det er for ille at det i dag er flere som opplever å bli kjønnsdiskriminert og det attpåtil etter statlige føringer. Det finnes tilfeller hvor noen altså er lovpålagt å kjønnsdiskriminere mennesker. All den tid staten er for kvotering kan de ikke samtidig påstå at de er imot kjønnsdiskriminering. De er tilhenger av kjønnsdiskriminering så lenge det gagner deres mål. Jeg er fanatisk tilhenger av likebehandling, noe som i mange sammenhenger er strake motsetning av likestilling. Det finnes mennesker som får avslag på jobbsøknad fordi de har "feil kjønn" - og dette i likestillingens navn. Jeg blir småkvalm av slik, spesielt når likestillingsforkjemperne samtidig finner det for godt å kritisere andre som diskriminerer grunnet kjønn.
Vel, vitterligen har vi i dag ikke en balansert arbeidsstokk som tar seg av omsorgen i samfunnet, og tviler på at mere av "det samme" hjelper det spøtt. Jeg er ikke tilhenger av likebehandling, heller er jeg stemt for individuelle løsninger som er tilpasset situasjonen til hvermansen, og det i et system som er i stand til å tilpasse seg oppgavene, og ikke tilførselen av tilfeldige ressurser.
Skap en etterspørsel etter mannlige sykepleiere, slik det er en stor etterspørsel etter menn i barnehager og skoler ;)
Hvordan får man menn til å fatte at "verdiene" er her? Etterspørselen er et faktum, så den behøver vi ikke å bry oss om.
Lenke til kommentar
Vel, vitterligen har vi i dag ikke en balansert arbeidsstokk som tar seg av omsorgen i samfunnet, og tviler på at mere av "det samme" hjelper det spøtt. Jeg er ikke tilhenger av likebehandling, heller er jeg stemt for individuelle løsninger som er tilpasset situasjonen til hvermansen, og det i et system som er i stand til å tilpasse seg oppgavene, og ikke tilførselen av tilfeldige ressurser.

 

Vel her kommer vi ingen vei da, jeg er tilhenger av at mennesker ikke skal bli forskjellsbehandlet grunnet kjønn, hudfarge, etnisk bakgrunn (altså, likebehandling.).

 

Om du ikke er tilhenger av at mennesker skal bli likebehandlet så blir vi uansett aldri enige. Det finnes intet fornuft eller godhet bak diskrimering. Det være seg om det er staten eller en privatperson som står bak.

 

Jeg kan akseptere å få nei til en studie eller jobb fordi jeg ikke er kvalifisert. Men jeg kan ikke akseptere det om det er fordi jeg har feil kjønn (med mindre det er snakk om glamourmodeller^^). Mannsjåvinister og de som fremmer kvotering er for meg ikke to motsetninger. De er del av den samme ulla. :)

 

Det er på tide å se på folk som mennesker og ikke som kjønn. Noen prosentvis fordeling blant kjønnene ser jeg lite poeng i.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vel her kommer vi ingen vei da, jeg er tilhenger av at mennesker ikke skal bli forskjellsbehandlet grunnet kjønn, hudfarge, etnisk bakgrunn (altså, likebehandling.).

 

Hva i det søte får deg nå til å tro at jeg ikke holder dette som et ideal?

 

Det jeg snakker om er at de viktigste yrkene invaderes ikke av "omsorgstyper", typer som er skapt for å ta seg av "dine" bleier. Hvordan motiverer du disse meget oppegående menneskene til å beholde lysten?

Lenke til kommentar

clicky

 

 

- Sosialkontoret i byen ville sette datteren min og meg på et krisesenter. Fordi sønnen min så vidt var passert 16 år ville de sende ham til et natthjem der det stort sett er narkomane. Jeg spurte om de virkelig mente at de ville splitte oss på denne måten og la barnet mitt bo med narkomane. Ja, det syntes de var helt naturlig, forteller hun.

 

Mona spurte om et lite tilskudd til kanskje å kunne kjøpe seg noe eget, siden huset hennes brutalt hadde blitt revet bort fra henne. Det kom ikke på tale. Isteden fikk de til slutt bo på et hotellrom til 650 kroner natten. Der bodde de i fire måneder, noe som kostet sosialkontoret rundt 80.000 kroner.

 

Etter hvert fikk Mona seg en jobb. Men med alle trekkene som ble gjort i lønnen som følge av ubetalte regninger, var familien fortsatt voldsomt ute å kjøre økonomisk. Hun fikk råd om å søke voldsoffererstatning hos fylkesmannen. Det ble et råd hun skulle angre bittert på at hun fulgte.

 

Da Mona tok kontakt med fylkesmannen fikk hun vite at hvis hun søkte erstatning måtte «Karl», mannen som hadde kommet med drapstruslene, informeres.

 

De der tre tingene var i mine øyne ganske rystende. Hva slags holdning er det personene ansatt på sosialkontoret har? Mannen må informeres? Jeg skjønner det ikke. Jeg blir frustrert.

Lenke til kommentar

PencilCase: Jeg skjønner ikke problemet. Er det for få hjelpepleiere så får man heve lønningene jevnt og trutt til det er nok av dem. Kjøp av sykehjemsplasser i utlandet kan også være en billig og god løsning som passer for noen. Mange med gikt vil f.eks til jevnt varmere strøk.

 

clicky

De der tre tingene var i mine øyne ganske rystende. Hva slags holdning er det personene ansatt på sosialkontoret har? Mannen må informeres? Jeg skjønner det ikke. Jeg blir frustrert.

80.000 kr til hotell i fire måneder men ingen minimal startkapital for å komme ut av en vond spiral? Det er helt hull i hodet. Enkelte offentlige ansatte vet virkelig ikke samfunnets beste. Inkompetente idioter i trygge offentlige jobber. Noen burde satte de på andre siden av skranken på NAV/Aetat.

Lenke til kommentar
Og lønnsforskjeller er ikke bare et uttrykk på manglende likestilling i seg selv, men får i tillegg konsekvenser på andre områder i livet som for eksempel hvor lenge far tar ut fødselspermisjon, hvem som jobber deltid dersom familien finner at de vil trappe litt ned på arbeidet utenfor hjemmet, hvem som eier mest og hvem som får mest i pensjon.

 

Men som sagt; jeg mener ikke at dette skal være noen ansvarsfraskrivelse på vegne av kvinnenes yrkesvalg, men snarere et forsøk på å nyansere forståelsen av hvorfor det er slik. I den grad det oppleves som problematisk at denne ubalansen mellom kjønnene eksisterer bør det alltid arbeides for å utjevne disse forskjellene.

Nå er vel menn like bundet av tradisjoner/forventninger om yrkesvalg som kvinner, derfor blir det feil å kun se det utifra lønnsnivå mellom yrkesgrupper/kvinneperspektiv. Et enkelt faktum som hvem som oftest rammes av alvorlige ulykker/dødsulykker i arbeidslivet er vel også en indikasjon på at "alt har en pris".

 

(ill.)

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/01/17/154477.html

 

http://www.arbeidstilsynet.no/c26964/nyhet....html?tid=41249

 

Det er menn som uten tvil også tradisjonellt har de farligste yrkene med mange alvorlige skader. Jeg er i tvil om kvinner flest ville stått i kø for å få jobb innen farlige/møkkete bransjer, selv om de ble tilbudt 50% høyere lønn enn gutta.

Lenke til kommentar
Donald Trump går ut og slakter Irak krigen og George W. Bush. Det blir mer og mer åpenbart for den jevne amerikaner omfanget av den gjennomførte katastrofen Irak-krigen har vært på alle områder. For min egen del så føler jeg en viss tilfredsstillelse over å ha visst det hele tiden, man kan jo bare håpe at enkelte her på forumet er mindre naive ved neste verdens-krise.
Lenke til kommentar
Al Gore fikk fredsprisen ser jeg, ikke så veldig overraskende, ikke offensivt. Skuffende.

"Mjøs fremhevet Gores mangeårige miljø-engasjement, som politiker, forfatter og foredragsholder - med en utrettelig optimisme.

 

Komitelederen sier det er så viktig med handling nå - når miljøtrusselen er så overhengende - og derfor har de valgt å dele prisen likt mellom disse to partene.

 

- Med vitenskapelige rapporter har FNs klimapanel skapt større vitenskapelig konsensus for miljøspørsmål, sier Mjøs. "

 

Greit nok - men hva i all verden har dette med en fredspris å gjøre? Merkelig valg..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Utskriften av VHF-samtalen mellom de to fartøyene på nødkanalen 16, som ble lagt frem under sjøforklaringen i dag, gir et godt bilde av den dramatiske situasjonen. Samtalen, som ble tatt opp av Florø Radio, viser at «Skarbak» tok kontakt med tankskipet klokken 19:15:18 for å forhindre en fatal kolliasjon.

 

«Skarbak»: - Har du tenkt å slakke opp du som kjem?

 

«Doris»: - Er du 20 fot eller 19, jeg tror du skal roe deg ned.

 

«Doris»: - Hvis du ikke bakker opp, så smeller det nå.

 

«Skarbak»: - Bakke for faan, er du steike gal!

 

«Doris»: Dette er Doris, vi har kjørt på en liten fiskebåt.

 

Etterpå kontakter tankskipet hurtigruteskipet «M/S Finnmarken» som var i nærheten og spurte om de kunne være med å lete etter «etter en liten sjark som de hadde kjørt på».

Utskriften av VHF-samtalen mellom de to fartøyene på nødkanalen 16, som ble lagt frem under sjøforklaringen i dag, gir et godt bilde av den dramatiske situasjonen. Samtalen, som ble tatt opp av Florø Radio, viser at «Skarbak» tok kontakt med tankskipet klokken 19:15:18 for å forhindre en fatal kolliasjon.

 

«Skarbak»: - Har du tenkt å slakke opp du som kjem?

 

«Doris»: - Er du 20 fot eller 19, jeg tror du skal roe deg ned.

 

«Doris»: - Hvis du ikke bakker opp, så smeller det nå.

 

«Skarbak»: - Bakke for faan, er du steike gal!

 

«Doris»: Dette er Doris, vi har kjørt på en liten fiskebåt.

 

Etterpå kontakter tankskipet hurtigruteskipet «M/S Finnmarken» som var i nærheten og spurte om de kunne være med å lete etter «etter en liten sjark som de hadde kjørt på».

 

Hadde det ikke vært for at idiotiet fikk et tragisk utfall, kunne man være fristet til å smile litt over staheten hos begge parter.

 

vg.no

Lenke til kommentar
Donald Trump går ut og slakter Irak krigen og George W. Bush. Det blir mer og mer åpenbart for den jevne amerikaner omfanget av den gjennomførte katastrofen Irak-krigen har vært på alle områder. For min egen del så føler jeg en viss tilfredsstillelse over å ha visst det hele tiden, man kan jo bare håpe at enkelte her på forumet er mindre naive ved neste verdens-krise.

Trump har tydeligvis noe mellom ørene i motsetning til blant annet klovnen i det ovale rommet. Det er godt å se at mektige amerikanske ledere tar til orde mot presidenten de per definisjon skal hylle, særlig siden presidenten er republikansk og bedriftsledere er forventet å stemme på republikanerne. Bare de antall logiske sammenhenger Trump for sagt på 5 minutter er mer enn det jeg kan huske

i hele sin karriere.

 

Al Gore fikk fredsprisen ser jeg, ikke så veldig overraskende, ikke offensivt. Skuffende.

Skuffende. Dagen etter at filmen hans tapte i britisk høyesterett og må distribueres sammen med et ark som forteller om ni feilaktige opplysninger som blir gitt i filmen. En kortversjon av arket. Han er en miljøforkjemper klimaforkjemper og det er bra, men når det går over i useriøs propaganda så går det for langt. Jeg ser likevel ikke hva det har å gjøre med fredsarbeid.

 

Hadde det ikke vært for at idiotiet fikk et tragisk utfall, kunne man være fristet til å smile litt over staheten hos begge parter. vg.no

"staheten til begge parter"? Det er klare vikepliktsregler på sjøen så det kan bare ha vært en av partene som var urettmessig sta. Sta nok til å begå uaktsomt eller forsettlig drap. Her lukter det lang fengselstraff for skipperen av "Doris". (Så fremt det er han som brøt vikeplikten)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Joda, jeg skjønner hvem som ikke har fulgt reglene, men gliser litt over at stabukken i den 18-19-20-fots sjarken ikke gir seg for overmakten. Det blir litt sånn at når man står klar til å kaste seg inn i rundkjøringen, så driter man i det 40-tonns tunge vogntoget som kommer dundrende fra høyre. Ikke faen om man skal gi seg, fordi man klarer jo så fint å "slå" vogntogsjåføren med et ubetydelig lite kusehår. At vogntoget dessverre moste petit moi, fordi spetakkelet krever litt mere veibane/tid for å bremse opp, skal vel ikke stoppe en fra å stå på sine rettigheter.

Lenke til kommentar
Greit nok - men hva i all verden har dette med en fredspris å gjøre? Merkelig valg..

 

Sannsynligvis ikke noe. Men tøyer man begrepet lenge & vidt, slik det er tendenser til, kan vel det meste passe inn.

 

Med litt kreative forklaringsmodeller kan man greie å lansere den lokale pølsebodselgeren som fredspriskandidat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...